9-5 aeroon voimaa
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 10:58
9-5 aeroon voimaa
Tulipa tänne rekisteröidyttyä kun taloon tuli Saabbi. -02 Aero farkku manuaali ja 145tkm ajeltuna.
Ajatus oli vähä virkistää tuota kulkupuolta kun ei edellisen kärryn jäljiltä hyvältä tunnu. Ohjeita saabisteilta tietenki kyselen kun näistä en mitään tiedä. Vois tehdä kerrankin kerralla oikein joitain
Tässä vähä ajatusta siitä mitä ollaan hakemassa:
- Ainakin yhtä hyvä alavääntö kuin vakiona
- n. 320hv
- Ei huomiota herättävä ääniltään eikä ulkonäöltään.
Oma ajatus oli päästä noihin tavoitteisiin näin:
- Joku hyvin heräävä vähä vakiota tuottavampi ahdin vakio pakosarjan kiinnityksillä
- isompi db
- virtaavampi katti ja putkisto
- kunnon softaus
Kysymyksiä:
- Mikä ahdin kannattaa valita?
- Mistä ahtimen kans yhteensopiva db, katti, putki kannattaa hankkia?
- Riittääkö nuo muutoikset 320hv asti Aeron kanssa vai pitääkö vaihtaa suuttimia, pakosarjaa, tms?
- Missä tuon softaaminen onnistuisi parhaiten Vaasan lähellä.
Ajatus oli vähä virkistää tuota kulkupuolta kun ei edellisen kärryn jäljiltä hyvältä tunnu. Ohjeita saabisteilta tietenki kyselen kun näistä en mitään tiedä. Vois tehdä kerrankin kerralla oikein joitain
Tässä vähä ajatusta siitä mitä ollaan hakemassa:
- Ainakin yhtä hyvä alavääntö kuin vakiona
- n. 320hv
- Ei huomiota herättävä ääniltään eikä ulkonäöltään.
Oma ajatus oli päästä noihin tavoitteisiin näin:
- Joku hyvin heräävä vähä vakiota tuottavampi ahdin vakio pakosarjan kiinnityksillä
- isompi db
- virtaavampi katti ja putkisto
- kunnon softaus
Kysymyksiä:
- Mikä ahdin kannattaa valita?
- Mistä ahtimen kans yhteensopiva db, katti, putki kannattaa hankkia?
- Riittääkö nuo muutoikset 320hv asti Aeron kanssa vai pitääkö vaihtaa suuttimia, pakosarjaa, tms?
- Missä tuon softaaminen onnistuisi parhaiten Vaasan lähellä.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Nimimerkki jcarlson on mies softauksen takana ja löytyy ihan läheltä(Vaasasta). Muista asioista voisit lueskella foorumia, koska monia virityksiä on jo tehty. Kun perusnäkemys alkaa hahmottua, niin sitten kysellään tarkentavia ajatuksia kollegoilta, joiden palaute on jokaisella vähän omaan suuntaansa kallellaan . Voisit vaikka lukaista tämän topicin, vaikka siinä onkin hivenen reilumpi tavoite. Saat kuitenkin jonkinlaista suuntaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 10:58
Re: 9-5 aeroon voimaa
Tuo 19T oli ainakin Volvossa (V70T5) aika haastava saada tuottamaan hyvä alakierrosten toiminta. Noitakin varmaan kyllä on erikokoisilla pakopesillä ja softasta, tms on varmaan kans kiinni.
Onkos jollakulla kokemuksia tälläsen hyrrän toiminnasta Aero-koneessa? Onko tuo kuinka hyvin kartallansa jos ajatteloo sitä 320hv teholuokkaa?
Onkos jollakulla kokemuksia tälläsen hyrrän toiminnasta Aero-koneessa? Onko tuo kuinka hyvin kartallansa jos ajatteloo sitä 320hv teholuokkaa?
Re: 9-5 aeroon voimaa
Itsellä on myös tehon lisäys mielessä ja vaikka projekti on vasta paperilla, niin itse ajattelin autooni mahdollisesti abbotracing:in mitsun "hybridi" ahdinta, tai vastaavasti hommaan alkuperäisen mitsun ja lähetän sen pajalle modattavaksi.
Tehotavoite on itselläkin "n.300hv tai vähän yli" ja alan tilailemaan osia, kun saan ensin alustan ja voimansiirron vähän parempaan kuntoon.
Ja kun itsellä kyseessä on käyttö-/harrasteauto, niin tehoja ei tulla hakemaan luotettavuuden kustannuksella, eli suunnittelin hankkivani osat vähän isommille tehoille, kun mitä on tavoitteena saada myllystä irti...
Fiksuintahan varmaan olisi ajaa vakiotehoilla, mutta kokeillaan nyt kuitenkin.
Tehotavoite on itselläkin "n.300hv tai vähän yli" ja alan tilailemaan osia, kun saan ensin alustan ja voimansiirron vähän parempaan kuntoon.
Ja kun itsellä kyseessä on käyttö-/harrasteauto, niin tehoja ei tulla hakemaan luotettavuuden kustannuksella, eli suunnittelin hankkivani osat vähän isommille tehoille, kun mitä on tavoitteena saada myllystä irti...
Fiksuintahan varmaan olisi ajaa vakiotehoilla, mutta kokeillaan nyt kuitenkin.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Broidilla on se 2.0 autom. kolkissa ainakin. Voi ehkä kommentoida.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Itsellä kokemusta jonkin verran 19T#6 -ahtimesta 9-5 aerossa.
- Lähes vakio 15T-mitsun kohdalta alkava veto
- Huomattavasti enemmän potkua verrattuna vakioahtimeen
- Yläkierroksilla (yli 5000rpm) turha huudattaa (RE85 korjasi tämän)
- Minkäänlaisia vääntöpiikkejä ei ollut vaan voimaa tuli tasaisesti
Softana oli Maptun.
- Lähes vakio 15T-mitsun kohdalta alkava veto
- Huomattavasti enemmän potkua verrattuna vakioahtimeen
- Yläkierroksilla (yli 5000rpm) turha huudattaa (RE85 korjasi tämän)
- Minkäänlaisia vääntöpiikkejä ei ollut vaan voimaa tuli tasaisesti
Softana oli Maptun.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 10:58
Re: 9-5 aeroon voimaa
Menöökö tuo 19T suoraa bolt on pakosarjaan, öljyliittimiin, coolerin lähtöön ja ilmanoton lähtöön?
Onko yhteen sopiva kiinnityksen osalta tämän suunnittelemani DP-katti-putki hässäkän kanssa:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 4-k2r.html
Kannattaako nuosta muuten valita tuo sportkat vai racekat versio? onko kokemuksia tollasen putkiston äänistä ja kestävyydestä verrattuna vakioon? Tarviiko tollasta hässäkkää näin miedossa suunnitelmassa lämpäjen ja pakopaineiden mielessä?
Onko yhteen sopiva kiinnityksen osalta tämän suunnittelemani DP-katti-putki hässäkän kanssa:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 4-k2r.html
Kannattaako nuosta muuten valita tuo sportkat vai racekat versio? onko kokemuksia tollasen putkiston äänistä ja kestävyydestä verrattuna vakioon? Tarviiko tollasta hässäkkää näin miedossa suunnitelmassa lämpäjen ja pakopaineiden mielessä?
Re: 9-5 aeroon voimaa
No asiantuntija EN ole, mutta jos +300hv on tavoite niin kisakatilla ehdottomasti.ruostekasa kirjoitti:Menöökö tuo 19T suoraa bolt on pakosarjaan, öljyliittimiin, coolerin lähtöön ja ilmanoton lähtöön?
Onko yhteen sopiva kiinnityksen osalta tämän suunnittelemani DP-katti-putki hässäkän kanssa:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 4-k2r.html
Kannattaako nuosta muuten valita tuo sportkat vai racekat versio? onko kokemuksia tollasen putkiston äänistä ja kestävyydestä verrattuna vakioon? Tarviiko tollasta hässäkkää näin miedossa suunnitelmassa lämpäjen ja pakopaineiden mielessä?
Gurut korjatkoon, jos olen väärässä.
Ja tuo linkittämäsi superflow:n putkisto taitaa tupata sitten ruostumaan...
Itse ajattelin omaani ferritan rosteri-putkistoa, juurikin kestävyyden kannalta, dp 3" ja loppumatkalta ilmeisesti 2 ja puoli tuumaista tavaraa.
Itsellä tavoitteena myös matkustusmukavuuden säilyminen, eli liiallista pörinää en itsekkään kaipaa.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Äänistä voin sanoa sen verran, että niitä kyllä lähtee ja pauketta myös. Tosin mulla downpipe racekatilla oli Turbomeckin tekele ja katilta taakse JT:n 3" hormi. Motarilla tasakaasulla oli ainakin omiin korviin tarpeeksi hiljainen, mutta komennettaessa ääntä lähti
Olin nähtävästi hidas kirjottaessa viestiä, kuten edellä mainittiin, niin JT:n oma tuppaa ruostumaan aika nopeaan, Turbomeck näytti ainakin ihan hyvälle vielä viime katsastuksessa.
Olin nähtävästi hidas kirjottaessa viestiä, kuten edellä mainittiin, niin JT:n oma tuppaa ruostumaan aika nopeaan, Turbomeck näytti ainakin ihan hyvälle vielä viime katsastuksessa.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-5 aeroon voimaa
putkistoista sen verran et kannattaa youtubesta bongailla eri haku sanoilla niin saat vähän osviittaa äänistä...
ihan pelkkä katin olemassaolo vaimentaa ääniä aika paljon ja vaikuttaa myöskin kulku puoleen huomattavasti.
mulla "halpis" racecat tilapäisesti kiinni ja oon suorastaan hämmästyny kuinka paljon ahistaa!!
eli yleensä ajan ilman cattia + 1 vaimennin keskellä, isot metelit ja toimii parhaiten.
saattaa olla tietty liian kovat metelit vanhemman/sivistyneemmän ihmisen korvaan mut ei muuta ku lisää vaimentimia jos hiljasemman haluaa...
ihan pelkkä katin olemassaolo vaimentaa ääniä aika paljon ja vaikuttaa myöskin kulku puoleen huomattavasti.
mulla "halpis" racecat tilapäisesti kiinni ja oon suorastaan hämmästyny kuinka paljon ahistaa!!
eli yleensä ajan ilman cattia + 1 vaimennin keskellä, isot metelit ja toimii parhaiten.
saattaa olla tietty liian kovat metelit vanhemman/sivistyneemmän ihmisen korvaan mut ei muuta ku lisää vaimentimia jos hiljasemman haluaa...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Jos kustannustehokkaasti haluaa päästä, niin omatekele ilman kattiahan tulee halvaksi. Joko kahdella motonetin läpivirtaavalla vaimentimella tai yhdellä kunnon simonssin vaimentimella joka tulee yhtä halvaksi kuin nuot em. 2vuotta kestänyt ainakin itsellä tuo putki jo eikä ainakaan vielä vuoda
Re: 9-5 aeroon voimaa
Noilla hevosilla vaihtaisin jo männät B235-koneeseen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 9-5 aeroon voimaa
jep...täysin bolt on tuo 19Tpesä7 15T kanssa, tehua saa kyl sen 350 ja viinalla varmaa enemmänki. siihen mihin 15 alko hyytyy ni tuo ei. mitä tähän ny sen enempii 3sella tomaatti otti rapiat 200. perus ahtimena jos sen 300+ haluu ni ok ja kestänny hyvin.arto kirjoitti:Broidilla on se 2.0 autom. kolkissa ainakin. Voi ehkä kommentoida.
9-3.1972
Re: 9-5 aeroon voimaa
Tämä topic onkin sitten taas hiljentynyt kummasti...
Itsellä alkaa olla enää muutaman viikon päässä (ellei yllättäviä menoja tule, koputan puuta kirjoittaessani), että alan tilailemaan osia viritykseen liittyen.
Ja nyt alkuun on tullut kolmisen kysymystä mieleen, mihin en oikein suoraa vastausta ole löytänyt mistään.
Eli ensimmäinen koskee turboa ja olen tutkaillut tarjontaa ja maptunilla ja speedpartsilla löytyisi "upgrade" ahdinta, joista molemmista ilmoitetaan, että ahtimet pohjautuu mitsubishin ahtimeen, mutta kummankaan firman ahdin ei taida olla ns. "hybridi" ahdin vaan kyseessä taitaa olla kokonaisuudessaan kopio eri sisuksilla? (Kiinalaisia?)
Abbotracing taas kauppaa suoraan hybridi mitsua ja hintakin on sen mukainen...
Että iskenkö kirveeni kiveen, jos säästän nyt n.300€ ahtimen ostossa?
Ja toinen ongelma koskee Aeron nokka-akseleita, että vakio nokilla taitaa max. tehot olla jossain 310hv tietämillä?
Tarkoitus ei ainakaan alkuun ole mennä tuon tehon yli, mutta nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä, niin löytyyköhän pataan nokkia jotka ei kuitenkaan ole niin rajut, että päästöt nousee liiaksi?
Eri nokillahan auton vakio ajettavuudestahan tunnetusti annetaan jotain pois ja en tosiaankaan halua ainakaan alaväännöstä uhrata paljoa, kun mistään kierroskoneesta ei muutenkaan ole kyse.
Ja muutenkin on ollut tässä työnalla kartoittaa moottorin heikkoja paikkoja, kun ruutia kaivetaan myllystä ulos.
Sitten viimeinen kysymys koskee putkistoa, eli olisiko noilla teho-tavoitteilla järkevämpää laittaa koko putkisto 3" koossa, vai riittäisikö tuo 2-puoli tuumainen loppuosalta, jos dp on 3" ? (ferritan putkisto)
Tästä olen lukenut, että tuo menee ihan siinä rajoilla virtaavuuden kannalta, mutta muutamiin Aeroihin olen törmännyt joissa on juurikin tuo ferritan putkisto ja tehot on olleet jopa 400hv tietämillä...
Muista komponenteista minulla onkin jo jonkunlaiset suunnitelmat selvillä.
Tarkkaa budjettia en ole laskenut, kun ei ne perhanat koskaan ole pitänyt itsellä paikkaansa, kun autot on ollut työnalla.
Itsellä alkaa olla enää muutaman viikon päässä (ellei yllättäviä menoja tule, koputan puuta kirjoittaessani), että alan tilailemaan osia viritykseen liittyen.
Ja nyt alkuun on tullut kolmisen kysymystä mieleen, mihin en oikein suoraa vastausta ole löytänyt mistään.
Eli ensimmäinen koskee turboa ja olen tutkaillut tarjontaa ja maptunilla ja speedpartsilla löytyisi "upgrade" ahdinta, joista molemmista ilmoitetaan, että ahtimet pohjautuu mitsubishin ahtimeen, mutta kummankaan firman ahdin ei taida olla ns. "hybridi" ahdin vaan kyseessä taitaa olla kokonaisuudessaan kopio eri sisuksilla? (Kiinalaisia?)
Abbotracing taas kauppaa suoraan hybridi mitsua ja hintakin on sen mukainen...
Että iskenkö kirveeni kiveen, jos säästän nyt n.300€ ahtimen ostossa?
Ja toinen ongelma koskee Aeron nokka-akseleita, että vakio nokilla taitaa max. tehot olla jossain 310hv tietämillä?
Tarkoitus ei ainakaan alkuun ole mennä tuon tehon yli, mutta nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä, niin löytyyköhän pataan nokkia jotka ei kuitenkaan ole niin rajut, että päästöt nousee liiaksi?
Eri nokillahan auton vakio ajettavuudestahan tunnetusti annetaan jotain pois ja en tosiaankaan halua ainakaan alaväännöstä uhrata paljoa, kun mistään kierroskoneesta ei muutenkaan ole kyse.
Ja muutenkin on ollut tässä työnalla kartoittaa moottorin heikkoja paikkoja, kun ruutia kaivetaan myllystä ulos.
Sitten viimeinen kysymys koskee putkistoa, eli olisiko noilla teho-tavoitteilla järkevämpää laittaa koko putkisto 3" koossa, vai riittäisikö tuo 2-puoli tuumainen loppuosalta, jos dp on 3" ? (ferritan putkisto)
Tästä olen lukenut, että tuo menee ihan siinä rajoilla virtaavuuden kannalta, mutta muutamiin Aeroihin olen törmännyt joissa on juurikin tuo ferritan putkisto ja tehot on olleet jopa 400hv tietämillä...
Muista komponenteista minulla onkin jo jonkunlaiset suunnitelmat selvillä.
Tarkkaa budjettia en ole laskenut, kun ei ne perhanat koskaan ole pitänyt itsellä paikkaansa, kun autot on ollut työnalla.