Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

En tiedä mille alueelle tämä kuuluisi, mutta tässä perjantai-illan ratoksi miettinyt kuinka paikkaansa pitäviä yleensä ottaen autovalmistajien ilmoittamat vastuskertoimet ovat.

80-luvulla kun ilmanvastukseen(varsinkin korin muotoihin) alettiin kiinnittämään huomiota, tuli monissa julkaisuissa esille että monesti tietylle automallille ilmoitettu Cd olikin paras arvo jota oltiin saatu mitattua, ja saattoi olla vielä jopa joitakin korin osia riisuttuna(peilit, vilkut jne.).

Pisti joskus silmään 5gearin video, jossa Lotus Esprit kävi tuulitunnelissa modattavana:
Ja sille saatiin 0,330 Cd-arvo melkoisten modauksien jälkeen(madallus, peilit irti, takaspoileri pois ja peräpäähän modausta liimailemalla koriin uusia muotoja pleksin/levyn avulla).

Vakiokunnossa näytti mitattu Cd olleen 0,401. Ilmoitettu arvo tuolle V8 Espritille on 0,330. :) Mielestäni melkoinen ero 0,4 vs 0,33.

http://www.youtube.com/watch?v=CM7NbL9B ... re=related

Tämä video siis kyseessä, 1min kohdalta eteenpäin.

Olen törmännyt tosielämässä monesti tilanteisiin, missä todellinen huippunopeus ei lähimainkaan kohtaa autovalmistajan laskemien nopeuksien kanssa. Lieneekö tässä yksi tekijä asiaan?

En ole myöskään nähnyt missään autolehdessä/mediassa "julkista" tuulitunnelitestiä, jossa eri automallien aerodynamiikkaa olisi testattu. Moottoripyöristä löytyy tuulitunnelitestejä, mutta autoista ei(jos en aivan sokea ole). Joten niiden ilmanvastuksien laskeminen on lähes mahdotonta, kun ei ole mustaa valkoisella.

Edit: Kyllähän goolettamalla löytyy jotakin testejä myös autopuolelta, mutta ei kyllä mitään vakuuttavia testejä, pieniä artikkeleita lähinnä. Joku autoharrastaja testauttanut e36 m3 BMW:n aerodynamiikkaa erilaisilla korin modauksilla tuulitunnelissa:


http://www.sneed4speed.com/bmw-wind-tun ... ompetitor/

Kuva

=Alimmillaan saatu siis arvo 0,365. BMW ilmoittaa e36 m3 coupelle vakiovarustuksessa 0,32 Cd:n.

Eli kyllä näissä jotain hämärää on. En sokeasti luota ilmoitettuihin lukemiin, vaan haluan kyseenalaistaa yleensä "ilmoitukset". Monesti kuulee väittämiä, jotta sen korisarja -tuunatun ja madalletun Calibran Cd olisi lähempänä 0,2 kuin 0,3. Johon suhtaudun hyvin skeptisesti, varsinkin näiden testien jälkeen.


Myös Mini Cooper S R53 testailtu:

http://www.sneed4speed.com/mini-wind-tu ... m7-m-wing/

Kuva


= Alimmillaan saatu vähän vajaa 0,45. Tehdas ilmoittaa 0,39.


Näiden pohjalta voisi tehdä sellaisen päätelmän, että todellisuudessa 0,30 tai sen alle oleva Cd katuvarustuksessa olevalta autolta on todennäköisesti poikkeuksellisen alhainen :roll:

Mukava olisi laskeskella ja tehdä kuvaaja, kuinka paljon CS tonnari vaatii tehoa ilmanvastuksensa voittamiseen nopeuden suhteen. Mutta taitaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi paljonko tontun Cd vakiovarustuksessa olisi IRL. Tuulitunneleitakaan kun ei Suomessakaan ole montaa, saati että kenenkään autoharrastajan olisi mahdollista sellaiseen päästä, ainakaan ilman isoa rahapussia. Näissä em. esimerkeissähän ilmoitetun ja mitatun arvon ero on Cd:ssä luokkaa 0,04-0,071. Joten voisi kuvitella että mitattu arvo olisi kohtuullisen lähellä tuota e36 bmw:n Cd:tä, kun ainakin ilmoitetut arvot ovat lähellä toisiaan. Toisaalta niinhän on Lotuksenkin ja BMW:n ilmoitetut lähes samat, mutta selvä ero kuitenkin mitatuissa. Tietenkään mitattuja arvoja tuskin kannattanee vertailla, ellei ne ole mitattu täysin samassa tuulitunnelissa ja olosuhteissa kuten BMW ja Mini ovat. Luulisi kuitenkin että tuulitunneleissa mittausolosuhteet pystytään vakioimaan aikalailla hyvin.

Em. Mini Cooper S tarvitsisi siis yli 137hp työntövoiman pelkästään ilmanvastuksensa voittamiseen 130mph(209km/h) vauhdissa. Kun huomioi vierintävastuksen ja voimansiirtohäviöt, niin puhuttaneen n.160hp moottoritehosta, jotta 200km/h menee rikki? Olettaen että välitykset olisi tarkasti optimoitu kyseisen huippunopeuden saavuttamiseen.

Ja kun 130hp moottoritehon omaaville tila-autoille laskeskellaan 200km/h huippunopeuksia, otsapinta-alan ollessa järjetön Mini Cooper S:ään verrattuna. It's only a theory :!:

Toivottavasti herättää keskustelua ja mielipiteitä asian tiimoilta, montaa virittäjävelhoa kun kuitenkin kiinnostaa aerodynaamiset ominaisuudet yhtälailla kuin tehokin ja sen lisääminen.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Onhan tota asiaa hieman tullu pohdittua ja mielessä ollu esim seuraavanlaisia modauksia CS tonnariin.

Moottoritilan kohdalta pohja mahdollisimman umpeen ja jäähdytysilman poisto konepellistä noin pakosarjan kohdalta. näin etupää ei pyri nousemaan kovissa vauhdeissa ja jäähdytyskin toimii paremmin
-splitteri
-takana tankin ja puskurin välissä oleva monttu pitäs jotenkin täyttää
-paremmat peilit
-katto ja tuulilasi on kasarimuotoa lättänöitä joten niille ei oikeen mitään voi..
Viimeksi muokannut JaniV, La Helmi 18, 2012 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otin turhan quoten pois. Ei koko tekstiä ole tarve lainata. -JaniV
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eikös se niin ollut, että Tipo 4 -projektin kuluessa italialaiset taivastelivat että Saab uhraa noin 10 km/h huippunopeudesta laittamalla tonnariin hevoskärryn akselin taakse, kun koplan italialaiskolmikko käytti erillisjousitusta.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onhan tuossa hevoskärryn akselissa se hyvä puoli, että kestää melko pitkään. Ilmanvastuskerroin oli Alfa 164:lle 0,30 ja kyllähän 2.0 kone hieman vähemmän kulutti kuin vastaava tonnari, mistä sitten johtuikaan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Joo on varmasti tuolla taka-akselilla vaikutuksensa vastukseen, mutta siitäkin olisi kyllä mukava nähdä oikeaa faktaa. Ei nimittäin ihan purematta voi niellä, että ilmanvastus nousisi niin rajusti että huiput -10km/h vrt. toisenlaiseen ratkaisuun.

Tonnarin ilmoitettu Cd-arvo lienee kuitenkin suhteellisen lähellä oikeaa, nimittäin tehot(pyörillä) ja nopeudet korelloivat melko hyvin laskennallisten kanssa. Esim. 150hp moottorisilla ilmoitetut(laskennalliset) nopeudet sen 200-210km/h riippuen korista ja vaihteistosta. Todellinen nopeus tasamaalla on luokkaa 185-195km/h. Ja onhan noista Saabin moottoreista usein dynotty jopa hiukan suurempia lukuja mitä on ilmoitettu, eli vastusvoimissa(tässä tapauksessa ilmanvastus) on väkisinkin heittoa ilmoitetuissa arvoissa vrt. todellisuuteen. Mutta eipä se ihme, niillä paperitiedoillahan ne autot monesti myydään.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tuossa ilmanvastuskertoimien kanssa pähkäilyssä pitää muistaa että kyseessä on kerroin, jossa suora tasopinta tuottaa arvon 1, kokonaisilmanvastus on taas otsapinta-ala kertaa ilmanvastuskerroin.

Sitä en tiedä miten otsapinta sitten lasketaan autojen kohdalla, sinällään siihen pitäisi kuulua myös peilit, mutta miten hyvin asia on vakioitu?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Autojen "todelliset" ilmanvastuskertoimet(Cd)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Joo kyllähän maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella, että otsapinta-ala täytyisi määrittää kaikki ajovalmiina olevaan katuajoneuvoon kuuluvat vermeet (renkaat, peilit, vilkut, puskurit) mukaan laskien. Mutta ei tuotakaan taida olla vakioitu, ja taitaa olla ihan autovalmistajan oma asia, missä varustuksessa pinta-alan laskee.


Aikaisemmin esiin otettu fakta ainakin, että Cd-arvoissa voi olla melkoisesti heittoa ilmoitetuissa versus todellisuus. Otsapinta-ala on kuitenkin sen verran yksinkertainen määrittää, että luulisi siinä virhemarginaalit olevan melko olemattomia. Ainut muuttuja on tietenkin tuo, missä varustuksessa otsapinta-alat on määritetty.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Vastaa Viestiin