Faktaa coolereista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
turbo-s
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 20:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Faktaa coolereista

Viesti Kirjoittaja turbo-s »

Tässä pieni tietopläjäys Coolerista (Coolereista)

Erikoishitsauksen Coolerit valmistetaan täysin käsityönä (kennoa)myöten mittojen mukaan (max koko 3mx3m)

Putki ---> Kolmessa toisistaan erillään olevista lokeroista,voidaan siirtää samaa putkea pitkin tarvittaessa 3 eri ainetta (ilma,vesi,öljy) Esim.jäähd.vesi keskellä putken painekesto ilman lamelleja 110 bar.(Mitattu)
Putkien virtausvastus lähes olematon (Mitattu)
Ilman virtaushidastuvuus suuri (Mitattu)

Lamellit ---> Vahvuus 0,10 ns.ilmajarruin. Toisinsanoen jäähdytysilmanvirtausta hidastetaan tehon parantamiseksi.
Lamellit putkien välissä n.0,20 rympillä,purituspannat ympärillä.
MIKSI?? Emme käytä kuten useissa muissa malleissa sinkitystä lukitukseen KOSKA Sinkin lämmönjohtavuuskyky on 113 w/m KL (Kelviniä).
Kun alumiinin (AL MG SI.T5) on 204 w/m KL.
Siis sinkki toimii haitallisena eristeenä.
Alumiini materiaalina on ns.meriveden kestävä AL hapettuminen vähäistä.
Mitä tulee lamellien pysyvyyteen / lämmönjohtoon.
Tämä on testattu ja otettu käyttöön eräässä puolustusvoimien järjestelmässä testit tarkoittaa elinkaaritestausta,ja se sisältää lämpötiloissa +55 -40 käyttötestit ( testit ovat tarkat ja kovat )Testaus vastaa useiden vuosien normaalikäyttöä.

Tässä faktat ja tuskin aiheuttaa enempää keskustelua.
ETTÄ SE SIITÄ !
============
PS.Coolerit voidaan ( myöhemmin )toimittaa myös Eloksoituna( Anodis.)
eri väreillä.

Coolerit toimittaa Valkeakosken erikoishitsaus Raatikainen.

0400 235516
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Faktaa coolereista

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

turbo-s kirjoitti:Tässä pieni tietopläjäys Coolerista (Coolereista)

Erikoishitsauksen Coolerit valmistetaan täysin käsityönä (kennoa)myöten mittojen mukaan (max koko 3mx3m)

...

Coolerit toimittaa Valkeakosken erikoishitsaus Raatikainen.

0400 235516
Mielenkiintoista, Nyt tässä ootellaan tai on jo tovi odotettu tonttuun Amerikan mailta tulleesta kennosta kasattua IC:tä. Ois kiva päästä vertaamaan hinta/laatu/sopivuus jos tuosta putkasta on jollakin IC nokalla.

Varmaan hyvää ainetta myös perinteisen syylärin valmistukseen, tontussakun tunnetusti lämpötilat saattaa kesähelteillä karkailla.
Eli kai tässä lähinnä kokemuksia kaivataan :roll:
turbo-s
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 20:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja turbo-s »

turbo-s
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 20:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja turbo-s »

Vielä selvennykseksi tuosta ensimmäisestä "tulisesta" tekstistä:
Olemme kuulleet monenlaisia juttuja ympäri suomen että kyseiset coolerit eivät muka kestä käytössä ja ovat muutenkin huonolaatuisia.Katkomme vain turhilta huhuilta siivet.

Hyvää jatkoa kaikille lukijoille.

Terv: Erikoishitsaus Raatikainen
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ja sitten niitä tuloksia esiin tavalla tai toisella :lol:
Minua ei ainakaan henk koht kiinnosta tipaakaan mitä coolerin pitäisi pitää sisällään ja kuinka erikoista joku tietty nippeli/nappeli siinä on.
Loppukädessä tulokset ratkaisee kuten hyötysuhde (lämpö sisään vs. ulos), painehäviö tietyllä paine-erolla jne jne.

Niin kauan kun näitä faktoja ei ole tiedossa on yks ja sama mitä luvataan.
Tämä nyt ei ollut mikään avautuminen raatikaisen coolereita vastaan, vaan yleisesti koskien tätä aluetta.
#1730
500whp.net member
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

mitan paljon pitää tehdä töitä että tollaisen coolerin saa mahdutettua -98 tonttuun jossa on ilmastointi ? Mitä muuten kustantaa tollainen ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Juu, olisi kyllä ihan mukava vähän saada tietää tota kustannuspuoltakin, jos vaikka asentais sit tommosen raatikaisen tekemän coolerin autoon ku joskus saa sen turbokoneen kiinni asti sieltä tallin nurkasta.....
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
turbo-s
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 20:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja turbo-s »

Vigge kirjoitti:Ja sitten niitä tuloksia esiin tavalla tai toisella :lol:
Minua ei ainakaan henk koht kiinnosta tipaakaan mitä coolerin pitäisi pitää sisällään ja kuinka erikoista joku tietty nippeli/nappeli siinä on.
Loppukädessä tulokset ratkaisee kuten hyötysuhde (lämpö sisään vs. ulos), painehäviö tietyllä paine-erolla jne jne.

Niin kauan kun näitä faktoja ei ole tiedossa on yks ja sama mitä luvataan.
Tämä nyt ei ollut mikään avautuminen raatikaisen coolereita vastaan, vaan yleisesti koskien tätä aluetta.
Tuo mitä kirjoitit on täyttä asiaa....Kuulin että jossain vaiheessa on tulossa paljon parempi ja laajempi juttu kyseisestä asiasta,enempää en osaa tähän hätään kertoa toimin vain "tyhmänä" viestintuojana :D :D

Mutta jos jotakuta kiinnostaa mielenkiinnosta keskustella muuten vaan esimerkiksi vaikka noista mittaustuloksista niin voi soitella numeroon 0400 235516,niin sieltä vastaillaan mielellään.

Ja mitä noihin hintoihin tulee niin ne pyörivät 400 Euron(sis ALV) molemmin puolin...ja hinnathan ovat neuvottelukysymyksiä.
turbo-s
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 20:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja turbo-s »

9000cst kirjoitti:mitan paljon pitää tehdä töitä että tollaisen coolerin saa mahdutettua -98 tonttuun jossa on ilmastointi ? Mitä muuten kustantaa tollainen ?
Mulla siirrettin cooleri etummaiseksi,kiinnikkeitä jouduttiin muutteleen kun siirrettiin vesijäähdytintä lähemmäksi konetta ja ohuempi flekti hommattiin alkuperäisen tilalle...mulla kyllä vaihdettiin alkuperäistä isompi vesijäähdytinkin.

Tuolta Mäksän Saabsivustolta löytyypi muutama kuva konehuoneen puolelta:

http://www.saab.1g.fi/9000/turbos/
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

turbo-s kirjoitti:Mutta jos jotakuta kiinnostaa mielenkiinnosta keskustella muuten vaan esimerkiksi vaikka noista mittaustuloksista niin voi soitella numeroon 0400 235516,niin sieltä vastaillaan mielellään.

Ja mitä noihin hintoihin tulee niin ne pyörivät 400 Euron(sis ALV) molemmin puolin...ja hinnathan ovat neuvottelukysymyksiä.
Älä ny jätä hommaa kesken, paas laittaen jotain alustavaa numistiikkaa tänne niin pureskellaan porukalla. Olis parit IC mietinnässä (saapukka ja Nisukka 200sx s14) Helpompi se on tässä katella ensin numeroita kuin puhelimessa kirjotella ylös ja koittaa hahmottaa testi ympäristöä ja verrata tulevaan käyttö ympäristöön. :)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Näin joskus netissä ruotsalaisten tekemän testin, jossa oli vertailussa s13 200sx:n ja 9000:n (vanhempi malli) alkuperäiset coolerit. Saabin cooleri oli testien mukaan n. 4x paremmin virtaava kuin Nismon oma. Mikä sitten olisikaan alucoolerin ja 9000:sen originellin ero vastaavasti :?:
Foxbody turbo
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

to4 kirjoitti:Näin joskus netissä ruotsalaisten tekemän testin, jossa oli vertailussa s13 200sx:n ja 9000:n (vanhempi malli) alkuperäiset coolerit. Saabin cooleri oli testien mukaan n. 4x paremmin virtaava kuin Nismon oma. Mikä sitten olisikaan alucoolerin ja 9000:sen originellin ero vastaavasti :?:
kuten sanottua ei kannata tuijottaa tuota virtausvastusta , jäähdytysteho on tärkein ominaisuus.

ja muutenkin on lähes ajantuhlausta ruveta miettimään kovin tarkkoja coolerin speksejä...
pitäisi olla mahdollisuus mitata tehot ennen ja jälkeen "viri"coolerin asennuksen sekä imuilman lämmöt.
muita hilipati speksejä coolerista tuskin tarvinnee....
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
turbo-s
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 20:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja turbo-s »

Tässä eräs testi:

(Hallissa mitattu) lämpötila oli +20 astetta,(ilman suhteellista kosteutta en tiedä),turbon hyötysuhde oli 65-70 prosenttia, kone 2 litrainen penkissä kiinni,indikointi akselilta,7000rpm,ahtopaine 1.7 bar,ilmamäärä 53 Flow 1 kuutiojalka(Cfm)28,3L x Flow. Turbolta lähti 140 asteen ilma,koneeseen meni 50 astetta,kyseessä oli vanhanmallinen cooleri.Tämä tämänhetkinen malli on tämän testin jälkeen vaihtunut 3 kertaa.

Toinen testi(moottoripyörä):

MC EXPRESS Racing
Altersbruk 11.02.1998

Vertailtiin meidän tekemää ja Blackstonen cooleria:

Blackstonen : 9000rpm 160KW
Meidän(vanha malli) : 8100rpm 160KW

Kertoo jotain virtauksista....

Jäähdytystuloksiin / tehoon mihinkä virtaukset mahdollistaa(kansi) vaikuttavat muuttuvat tekijät mm: ulkolämpötila,ulkoilman kosteus,ahtopaine,ajetaanko 100km/h vai seisotaanko valoissa,onko sähköflekti vai viskoosi yms. Näissä asioissa vaikuttaa kaikki kaikkeen,elikkä tulokset on tasan sen huonoimman lenkin mukaiset.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kyllähän kaikkein tärkeintä on painehäviö, johon virtausvastus vaikuttaa reilusti. Painehäviö tarkoittaa, että ahdin joutuu ahtamaan enemmän, jotta saavutetaan sama imusarjapaine. Tällöin ilma on lämpimämpää, ja mahdollinen parempikin I/C:n jäähdytysteho tulee helposti ulosmitatuksi.
Siksi virtaus on tärkeintä, vasta sitten jäähdytysteho.
Onko jollain lämmönmuutos, ja paineenmuutos infoa eri coolereista?
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

kyllä siellä on sen verta virtausvastusta oltava että saadaan virtaus hidastumaan ettei ilma mene liian nopeasti coolerin lävitse, tällöin ilma jäähtyy tehokkaasti.
virtaushidastuvuuteen vaikuttaa myös virtauspinta-ala.

jokatapauksessa kun se jälkiasennus cooleri jää sinne saabin ison puskurin taakse niin ei se ole niin tarkkaa niiden teoreettisten arvojen kanssa. :D

riittää kun se tulee asiansa osaavalta pajalta.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vastaa Viestiin