Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
madmike
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 17:14

Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja madmike »

jeps!

eli ns..harraste saabbi tuli tuossa hommattua 2.0t vector varustelulla kun sattui "helmi" löytymään 1.om täydellähuoltohistorialla jne.. ja todella halvalla sai :wink:
itsellehän tämä tulee vain kesäautoksi..

no nyt on 2.0t ns.. "stage1" väliaikanen ratkaisu :lol:

nyt on jo sitten suunnitteilla isompaa viriä johon jcarlson antoikin alustavaa vinkkiä..
ihan varma en ole tuleeko re85 toimiva vaiko bensa?

eli haetaan n.260-300+hv miksipä ei enemmänkin katotaan nyt mihin budjetti antaa myöten :?

1.aeron kytkin tai virikytkin onko kellään heittää hyviä linkkejä josta noita ns..virikytkimiä kannattaa katsella?

2.suuttimet dekat 870cc meneekös nämä?--> http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... duct_id=57
mites pitkälle näillä pääsee? mites pa-pumppu riittääkö tuo vakio kuinka pitkälle?

3.puhallin kuinkas pitkälle tällä aeron---> http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... esrr8cv994
kuinkas pitkälle tällä kenties pääsee?? vai pitääkö ruveta sorvaamaan uutta pakosarjaa ja isompaa mitsua tilalle?

4.putkisto/3"downpipe

tässä nyt alkuun mitä mieleen näin äkkiseltään tulee lisäilen sitä mukaa kun uutta tulee..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1. Aeron kytkin jos 400Nm riittää, muuten viri. Sachs Race Engineeringiltä saa ainakin jotain lujempia.

2. 870cc on sopivat ja riittää reiluun 500 heppaan E85. Polttoainepumpun vaihtaisin isompaan 300hv jälkeen.

3. Aeron puhallin riittää ehkä n. 260hv. Sen jälkeen voisi harkita vaikka jotain GT-garrettia tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

jcarlson kirjoitti:3. Aeron puhallin riittää ehkä n. 260hv. Sen jälkeen voisi harkita vaikka jotain GT-garrettia tms.
Tämän perusteella MapTunin Biopower Stage 3 on siis liikaa luvattu (275hp/380nm)? Paketti sisältää softan, IDM:n, ECU:n, koko putkiston, ilmansuotimen ja 630cc suuttimet.

Onko nuo MapTunin lukemat liirumlaarumia?
edit: Katsoinkin aeron pakettia eli johtuuko ero aeron nokista ts. voisiko aeron koneesta tuollaiset lukemat vakioturbolla saada?
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Maptunin huipputeholukema kuulostaa turhan optimistiselta, noita ollaan penkitelty ja en jaksa uskoa että ihan noin paljon irtoaa. Ahdin on sen verran tapissa.. 260-270 voisi olla realistinen täydellä 3" putkistolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Ok, kiitos infosta.
Eipä sillä että isoista eroista puhuttaisiin.

Hyvä tietää kuitenkin tuo vakiomitsun kapasiteetti.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

jcarlson kirjoitti:Maptunin huipputeholukema kuulostaa turhan optimistiselta, noita ollaan penkitelty ja en jaksa uskoa että ihan noin paljon irtoaa. Ahdin on sen verran tapissa.. 260-270 voisi olla realistinen täydellä 3" putkistolla.
Bensallahan lupailevat B207:aan 265hv/380Nm 3"DP+2,5"cat-back:llä.
Nordic 250hv/370Nm pelkällä ECU:lla

loppuu ilmeisesti turbosta UGA juurikin 270 korvalla

Etanolilla vakio turbolla 300- 320hv/450Nm -> softa ja 3"DP +680cc suuttimet.
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo ei tommosia lukemia 14T:stä irtoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Lienevätkö sitten Esson Baari heposia :?: :o

Täältä Nordicin sivuilta noi Bongasin: http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... me&lang=se

http://www.garaget.org/?car=221846
http://www.garaget.org/?car=217639
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No just niitä esson baarista laukanneita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Mitenkäs tollanen GT28 tai isompi mitsu käyttäytyy Aeron vakio pakopuolen kanssa (vakio dp+putki) ?

Eli vaan vaihtais Turbon ja Suuttimet (pulttoainepumppu?) !
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se alkukäyrä rupee ahistamaan isommalla ahtimella, eikä se edes sovi siihen, eri laippa. Alkuputki uusiksi jos ahtimen vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Näin vähän ajattelinkin. Ilmeisesti Hevosvoimat on vakio Turbolla saatavissa tasoon 260- 270 ?

- Entä vääntö ?
- E85 & Bensa erot ?
- Suuttimet ?
- Cooleri ?

Onko tietoa imupuolen hyödyn parantamisesta, mihin riittä esim Aeron vakio kotelo & imuputket ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt on tuloksia juuri tehdystä 3" rosteri downpipestä, Magnaflow 200cell katilla. Autona 9-3SC MY08 1.8t Biopower 5spd manuaali. Vaihdettu Aeron 14T ahdin, Aeron kytkin, 875cc dekat ja nyt siis myös alkuputki. Penkitykset E85:lla.

Teho ja vääntö nousivat koko alueella, +11,5hv/+21,4Nm. Ahtimen herääminen parani ja väännön nousun huomaa jo ihan alakierroksilta asti, helpottaa kaupunkipyörittelyäkin.
Jaksaa vetää myös ylhäällä puutumatta niin pahasti kuin vakiona.

Softa piti tietysti päivittää samalla, vanhoilla boostcal parametreilla ampui kovasti ahtoja yli spoolissa kun ahdin reagoi niin paljon herkemmin. Kytkimen keston vuoksi väännöt rajattiin alle 400Nm, järeämmällä kytkimellä olisi ollut vaikka 450 otettavissa..

Yläkierroksilla ahtoja otettiin kaikki mitä lähti, ahtimen koko ja nokat rajaavat aika pitkälti huipputehon sinne 5000rpm kuten stagesaabeissa tavallisestikin. Hyvänä puolena ei kuitenkaan teho tipu kuin 10hv 6000rpm asti joten tehoaluetta riittää.

Pitemmän aikavälin kokemuksia odotellessa, äänissä ei kuulostanut olevan suurta eroa, vähän enemmän kyllä murinaa kuin vakiona.

Kuvia putkesta ja dynokäyrät (penkitys muilla edm. muutoksilla ilman putkea + putken kanssa): https://picasaweb.google.com/1062892747 ... directlink
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Hyvää tulosta.
Cat-backista ei näissä tehoissa liene vielä kummempaa merkitystä (pl. äänet).
Osaatko arvioida aeron nokkien vaikutusta huipputehoon ko. setupilla?

Onko kellään kokemuksia päästöistä/katsastuksesta tuolla Magnaflow:lla?
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Jep, hyvää tulosta tosiaan - ja hyvältä näytti DP:kin.

Oliko tässä autossa vakio vai Aeron ilmanputsarikotelon alaosa?
Saabiton Saabisti
Vastaa Viestiin