E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Olen lueskellut keskusteluita, joissa kehoitetaan avaamaan öljypohja ja puhdistamaan öljysihti muutaman E85 tankillisen jälkeen.
Mihin tämä perustuu?
Jos perusoletuksena on, että kone on kunnossa niin eihän sen E85:sen pitäisi sinne moottoriin päästä pesua suorittamaan / sen karstan päästä öljypohjaan. Normi tilanteessa polttoaine poistuu palotapahtuman jälkeen toivottavasti pakoventtiilien kautta harakoille. Vuotavat oriaohjurit / ohjurinkumit voisivat teoriassa päästää polttoainetta kanteen ja sieltähän se valuu öljynkiertoon.
Jos softa on tehty oikein niin ruiskutusmäärien ei pitäisi olla niin suuria, että polttoaine pääsee valumaan männänrenkaiden välistä öljytilaan tai venttiilien kautta kanteen.
Toki jos pytyt ja männänrenkaat ovat niin kuluneet, että päästävät polttoaineen ohitseen, niin sitten se pesee alakertaa. Tämän voi kyllä jo johtaa öljyn ohenemiseen ja mahdolliseen laakerivaurioon, jos etanoli pesee laakeripinnoista rasvan pois.
Muuttuuko E85:lla ajettaessa käytettävät kierroslukualueet / vääntöalueet siten, että ne aiheuttavat "uudenlaista" resonanssia koneeseen, joka irroittaa tuota mahdollista karstaa lohkon sisäpinnasta / männistä?
Voisiko johtopäätöksenä olla, että koneet joista löytyy öljypohjan sihdistä karstakikkareita parin E85 tankin jälkeen niin tulos olisi ollut sama jo ennen E85:lla ajoa.
Mihin tämä perustuu?
Jos perusoletuksena on, että kone on kunnossa niin eihän sen E85:sen pitäisi sinne moottoriin päästä pesua suorittamaan / sen karstan päästä öljypohjaan. Normi tilanteessa polttoaine poistuu palotapahtuman jälkeen toivottavasti pakoventtiilien kautta harakoille. Vuotavat oriaohjurit / ohjurinkumit voisivat teoriassa päästää polttoainetta kanteen ja sieltähän se valuu öljynkiertoon.
Jos softa on tehty oikein niin ruiskutusmäärien ei pitäisi olla niin suuria, että polttoaine pääsee valumaan männänrenkaiden välistä öljytilaan tai venttiilien kautta kanteen.
Toki jos pytyt ja männänrenkaat ovat niin kuluneet, että päästävät polttoaineen ohitseen, niin sitten se pesee alakertaa. Tämän voi kyllä jo johtaa öljyn ohenemiseen ja mahdolliseen laakerivaurioon, jos etanoli pesee laakeripinnoista rasvan pois.
Muuttuuko E85:lla ajettaessa käytettävät kierroslukualueet / vääntöalueet siten, että ne aiheuttavat "uudenlaista" resonanssia koneeseen, joka irroittaa tuota mahdollista karstaa lohkon sisäpinnasta / männistä?
Voisiko johtopäätöksenä olla, että koneet joista löytyy öljypohjan sihdistä karstakikkareita parin E85 tankin jälkeen niin tulos olisi ollut sama jo ennen E85:lla ajoa.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Kyllä mäntämoottorissa tapahtuu ohipuhallusta aina, palotapahtuman aikana ja jo puristustahdin.
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Polttoainetta päätyy aina sylinteriholkin kautta öljypohjaan asti vaikka kaikki olisi moottorissa uudenveroista. Etenkin kylmäkäynnistyksissä öljyyn sekoittumista tapahtuu, kun etanoli ei höyrysty.
Se öljypohjaan päätynyt polttoaine puolestaan höyrystyy pois kunhan öljyn lämpötila nousee tarpeeksi korkeaksi (luokkaa 50C). Jonkin verran sitä kuitenkin sinne jää liuottamaan.
Ei tuossa mitään ihmeellistä ole, uusiin flexifuel-autoihin kehitetään jopa algoritmeja jotka laskevat öljyn sekaan päätyneen etanolin pitoisuuden öljynlaadun päättelyä ja siihen perustuvaa vaihtoväli-ilmaisinta varten.
Se öljypohjaan päätynyt polttoaine puolestaan höyrystyy pois kunhan öljyn lämpötila nousee tarpeeksi korkeaksi (luokkaa 50C). Jonkin verran sitä kuitenkin sinne jää liuottamaan.
Ei tuossa mitään ihmeellistä ole, uusiin flexifuel-autoihin kehitetään jopa algoritmeja jotka laskevat öljyn sekaan päätyneen etanolin pitoisuuden öljynlaadun päättelyä ja siihen perustuvaa vaihtoväli-ilmaisinta varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Tuossapa noita selvityksiä tulikin. Tuota öljyn seasta pois höyrystymistä en tullutkaan ajatelleeksi. Muutenhan öljymäärän pitäisi nousta.jcarlson kirjoitti:Polttoainetta päätyy aina sylinteriholkin kautta öljypohjaan asti vaikka kaikki olisi moottorissa uudenveroista. Etenkin kylmäkäynnistyksissä öljyyn sekoittumista tapahtuu, kun etanoli ei höyrysty.
Se öljypohjaan päätynyt polttoaine puolestaan höyrystyy pois kunhan öljyn lämpötila nousee tarpeeksi korkeaksi (luokkaa 50C). Jonkin verran sitä kuitenkin sinne jää liuottamaan.
Kiitokset hyvästä vastauksesta.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Jep, se höyrystynyt polttoaine poltetaan sitten myöhemmin huohotuskaasujen mukana moottorissa.
Kylmäkäynnistyksissä, etenkin pakkasilla, etanolia päätyy huomattavat määrät öljypohjaan koska käytännössä jonkin aikaa moottori käy melkein pelkällä bensaosuudella kunnes etanoli alkaa höyrystymään. Valtaosa etanolista tulee palamattomana ulos - pääosin pakoputkesta mutta myös öljypohja saa osansa. Tämän takia pakkasilla rikastuksia tarvitaan etanolin kanssa rajuja määriä ja pätkäajoa talvella harrastava huomaa öljyn pian haisevan viinalta.
Sama ilmiö on toki bensallakin, jos ajaa talvella vain kylmästartteja ja lyhyitä pätkiä niin että moottori ei ehdi lämmetä, on öljyssä pian reippaasti bensaa seassa.
Kylmäkäynnistyksissä, etenkin pakkasilla, etanolia päätyy huomattavat määrät öljypohjaan koska käytännössä jonkin aikaa moottori käy melkein pelkällä bensaosuudella kunnes etanoli alkaa höyrystymään. Valtaosa etanolista tulee palamattomana ulos - pääosin pakoputkesta mutta myös öljypohja saa osansa. Tämän takia pakkasilla rikastuksia tarvitaan etanolin kanssa rajuja määriä ja pätkäajoa talvella harrastava huomaa öljyn pian haisevan viinalta.
Sama ilmiö on toki bensallakin, jos ajaa talvella vain kylmästartteja ja lyhyitä pätkiä niin että moottori ei ehdi lämmetä, on öljyssä pian reippaasti bensaa seassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Talven jäljiltä ainakin allekirjoituksen autossa, jossa on megasquirt, oli öljy imenyt niinkin lahjakkaasti etanolia että näytti ihan tuoreelta aft:ltä suoraan purkista.
Laakerit ja sylinterit oli kuitenkin kunnossa, joten mitään varsinaista haittaa ei tuosta syntynyt, ainoastaan hauskuutta öljynvaihdossa
Etanolihan on punaista ja ilmeisesti tuo väriaine ei höyrysty niin hyvin kuin se etanoli/bensa.
Laakerit ja sylinterit oli kuitenkin kunnossa, joten mitään varsinaista haittaa ei tuosta syntynyt, ainoastaan hauskuutta öljynvaihdossa
Etanolihan on punaista ja ilmeisesti tuo väriaine ei höyrysty niin hyvin kuin se etanoli/bensa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Yritä selvittää miten ihmeessä värittömästä aineesta oli tullut punaista?Coltti kirjoitti: Etanolihan on punaista ja ilmeisesti tuo väriaine ei höyrysty niin hyvin kuin se etanoli/bensa.
Jos se oli punaista niin jossain on jotain siihen sekoittunut.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Suomessa RE85 on ST1:n toimesta lisäaineistettu punaiseksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
no se selittääkin sen värin, täällä myös ST1 etanooli on väritöntä, mutta niin se oli väritöntä kun parivuotta sitten tankkasin vantaan lentoasemalla etanolia.
Joten tää lisäaine on tullut sen jälkeen.
Joten tää lisäaine on tullut sen jälkeen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
On se hassun näköistä kun kanisteriin laskee. Vahva bon vojaas-tunne tuli, ihan kuin polttoöljyä olis pistoolista tullu.
Ahdonvoimaa
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Olenkin ihmetellyt liukeneeko mosan sisältä vielä pitkästi yli 20tkm kasivitosella ajelujen jälkeen jotain epäpuhtauksia öljyn sekaan, kun öljyn väri on ollut vaihdoissa ja tarkistuksissa punertavaa, mutta tuo lisäaineistushan sen selittääkin. Eipä olekaan tullut tankattua viinaa kanisteriin, saati muuallekaan kuin suoraan saabin tankkiin, joten tieto oli aivan uusi.
#3418
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Itse tankkasin toukokuun alussa kanisteriin, niin oli ihan kirasta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Nyt päästäänkin T7 moottorien perusongelmaan. Eikä tämä koske ainoastaan Saabia.JuHaU kirjoitti:Olen lueskellut keskusteluita, joissa kehoitetaan avaamaan öljypohja ja puhdistamaan öljysihti muutaman E85 tankillisen jälkeen.
Mihin tämä perustuu?
Jos perusoletuksena on, että kone on kunnossa niin eihän sen E85:sen pitäisi sinne moottoriin päästä pesua suorittamaan / sen karstan päästä öljypohjaan.
Kun piti päästä pienempään kulutukseen ja EU:n päästönormeihin (sinänsä oikeinkin kannatettava asia!) niin moottori sisäisiä kitkoja alettiin karsia (hyvä!).
Mutta kun männät kevennettiin niin, että ne melkein pyörii siellä pytyssä kuin hullun mul**u mielettömän pers**sä, ja männänrenkaat on niin löysät että ne tuskin pysyy omin voimin sylinterin seinämällä...niin sitä ohivuotoa sitten TOSIAANKIN ON.
Ja tästä samasta syystä Saabin tehdas on joutunut kikkailemaan huohottimen kanssa useampaankin kertaan.
Tadaaa! 6 vuotta ensiesittelyn jälkeen T-7 moottoreihin tarjottiin sellainen huohotinpäivitys joka siinä olisi pitänyt olla jo alunalkaen.
Osa femmoista ja kolkeista on tänäpäivänäkin ilman tuota päivitystä..mutta tuurillaan ne laivatkin seilaa, vai miten se meni.
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
Niin ja osa T7 saab:sta toimii tänä päivänä T5 sisuksillaCDTA kirjoitti:Nyt päästäänkin T7 moottorien perusongelmaan. Eikä tämä koske ainoastaan Saabia.JuHaU kirjoitti:Olen lueskellut keskusteluita, joissa kehoitetaan avaamaan öljypohja ja puhdistamaan öljysihti muutaman E85 tankillisen jälkeen.
Mihin tämä perustuu?
Jos perusoletuksena on, että kone on kunnossa niin eihän sen E85:sen pitäisi sinne moottoriin päästä pesua suorittamaan / sen karstan päästä öljypohjaan.
Kun piti päästä pienempään kulutukseen ja EU:n päästönormeihin (sinänsä oikeinkin kannatettava asia!) niin moottori sisäisiä kitkoja alettiin karsia (hyvä!).
Mutta kun männät kevennettiin niin, että ne melkein pyörii siellä pytyssä kuin hullun mul**u mielettömän pers**sä, ja männänrenkaat on niin löysät että ne tuskin pysyy omin voimin sylinterin seinämällä...niin sitä ohivuotoa sitten TOSIAANKIN ON.
Ja tästä samasta syystä Saabin tehdas on joutunut kikkailemaan huohottimen kanssa useampaankin kertaan.
Tadaaa! 6 vuotta ensiesittelyn jälkeen T-7 moottoreihin tarjottiin sellainen huohotinpäivitys joka siinä olisi pitänyt olla jo alunalkaen.
Osa femmoista ja kolkeista on tänäpäivänäkin ilman tuota päivitystä..mutta tuurillaan ne laivatkin seilaa, vai miten se meni.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: E85 ja "moottorin puhdistuminen / karstojen irtoaminen"
T5-männät veivaa tuollakin meikän femman pannussa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01