Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 12:35
Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
noniin, korkataampa aloittelijana tämä sivusto samalla ku olen myöskin tuore sapelin omistaja
ystävältä ruottista toin tollasen saapin. siihen on laitettu mm. bsr steg3 lastu ja heppoja pitäs kai olla kahen ja puolensaan huiteilla.....
no, kakkosvaihteen kanssa on ollut ongelmia,ensin pieniä ja nyt alkaa vaikuttamaan että ehkä suuriakin. Aluksi kakosvaihe saatto tipahtaa pois päältä kun tuli moottorijarrutuksella risteykseen, mutta kun on veto päällä niin silloin ei vaihde kyllä tipu pois (ex-omistaja sanoi jotain moottorin kumityynyistä että ku on vetoja niin paljon ja antaa tyynyt periksi että sen takia tippuilee vaihde?!?!? ). Nyttemmin se on sitten alkanut rutisemaan aika rumasti tuon tuostakin :/ ilmeisesti vika ois synkrossa???? sehän menis sitte loota vaihtoon.....olisko kenelläkään vinkkiä antaa että mitä lootaa kannattas siihen katella, semmosta joka ois ehkä kestävempikin ja menee heittämällä paikalleen?? vai kattelenko samanmallisesta saapista lootan tuohon? (jos siis vika vaikuttas olevan synkro tms) tarkotus ois kuitenkin ainakin tässä vaiheessa laittaa vielä tehoja lisää.....
siihenkin voisin ottaa vastaan vinkkejä että mistä aloittaa tai oikeastaan aloitin jo tilaamalla laajakaistalambdan turbo?suuttimet? cooleri näyttää olevan puolet syylärin koosta että liekkö tuo jo vaihettu isompaan....? sitten kiitos ei mitään vaikeaa slangia että maallikkokin ymmärtää kiitos....
ahtopaineet on noin kilossa tällä hetkellä, liian vähän,sopivasti vai liikaa??? entäs sitten ku muuan ystävä meinasi että aeron turbo laittaa? meneekö heittämällä paikalleen?
"Ensin Saab tuli minulle läpikulkuautoksi, mutta se tulikin jäädäkseen."
ystävältä ruottista toin tollasen saapin. siihen on laitettu mm. bsr steg3 lastu ja heppoja pitäs kai olla kahen ja puolensaan huiteilla.....
no, kakkosvaihteen kanssa on ollut ongelmia,ensin pieniä ja nyt alkaa vaikuttamaan että ehkä suuriakin. Aluksi kakosvaihe saatto tipahtaa pois päältä kun tuli moottorijarrutuksella risteykseen, mutta kun on veto päällä niin silloin ei vaihde kyllä tipu pois (ex-omistaja sanoi jotain moottorin kumityynyistä että ku on vetoja niin paljon ja antaa tyynyt periksi että sen takia tippuilee vaihde?!?!? ). Nyttemmin se on sitten alkanut rutisemaan aika rumasti tuon tuostakin :/ ilmeisesti vika ois synkrossa???? sehän menis sitte loota vaihtoon.....olisko kenelläkään vinkkiä antaa että mitä lootaa kannattas siihen katella, semmosta joka ois ehkä kestävempikin ja menee heittämällä paikalleen?? vai kattelenko samanmallisesta saapista lootan tuohon? (jos siis vika vaikuttas olevan synkro tms) tarkotus ois kuitenkin ainakin tässä vaiheessa laittaa vielä tehoja lisää.....
siihenkin voisin ottaa vastaan vinkkejä että mistä aloittaa tai oikeastaan aloitin jo tilaamalla laajakaistalambdan turbo?suuttimet? cooleri näyttää olevan puolet syylärin koosta että liekkö tuo jo vaihettu isompaan....? sitten kiitos ei mitään vaikeaa slangia että maallikkokin ymmärtää kiitos....
ahtopaineet on noin kilossa tällä hetkellä, liian vähän,sopivasti vai liikaa??? entäs sitten ku muuan ystävä meinasi että aeron turbo laittaa? meneekö heittämällä paikalleen?
"Ensin Saab tuli minulle läpikulkuautoksi, mutta se tulikin jäädäkseen."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
Jos on rahaa heittää poijes niin Quaifen 6 lovinen.
Jos on aikaa/taitoa niin Getrag F28. Opel Calibrasta. Kuulema 99% bolt on... mitä lie todellisuus onkaan.
Helpoin taitaa kuitenkin olla laittaa tonne ostaa/myy palstalle ilmoitus että haluaa käytetyn askin kyseiseen autoon.
Ja kyllä se kestää jos järkevästi sitä käyttää.
Jos on aikaa/taitoa niin Getrag F28. Opel Calibrasta. Kuulema 99% bolt on... mitä lie todellisuus onkaan.
Helpoin taitaa kuitenkin olla laittaa tonne ostaa/myy palstalle ilmoitus että haluaa käytetyn askin kyseiseen autoon.
Ja kyllä se kestää jos järkevästi sitä käyttää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
F28 menee lohkoon suoraan ja satkun vetaritkin sopivat. Vaihdevivuston kanssa joutuu sumplimaan ja Saabin työsylkälle tarvii porata ja kierteyttää kiinnitykset. Vaihdelukkohan tuossa tuottaa päänvaivaa ainakin itselle, kun on koko vaihteensiirtomekanismi otettu Calibrasta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
Eihän se ennen katsastustat.t.j kirjoitti:F28 menee lohkoon suoraan ja satkun vetaritkin sopivat. Vaihdevivuston kanssa joutuu sumplimaan ja Saabin työsylkälle tarvii porata ja kierteyttää kiinnitykset. Vaihdelukkohan tuossa tuottaa päänvaivaa ainakin itselle, kun on koko vaihteensiirtomekanismi otettu Calibrasta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 12:35
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
okei kiitos jo näistä vinkeistä.....entäs miten sen turbon laita? ilmeisesti se ois aerossa parempi??ko??
ja vielä sitten ois kivaa saada jotain liikkeitä/nettisivuja mistä löytyy tämmöstä pientä viriviritilpehööriä jota jatkossa tarvii? kisakytkintä,uritettuja jarrulevyjä yms pientä.....
sitten on semmonen ongelma että kun se paine tulee jäähdytysjärjestelmään, niin se alkaa limputtaan sitä että lisää vettä (moottorin lämmetessä siis säiliössä veenpinta laskee useemman sentin)......sitte kuitenki ko se moottori jäähtyy niin vedenpinta on normaalissa tai ainaki lähes siinä??
ja vielä sitten ois kivaa saada jotain liikkeitä/nettisivuja mistä löytyy tämmöstä pientä viriviritilpehööriä jota jatkossa tarvii? kisakytkintä,uritettuja jarrulevyjä yms pientä.....
sitten on semmonen ongelma että kun se paine tulee jäähdytysjärjestelmään, niin se alkaa limputtaan sitä että lisää vettä (moottorin lämmetessä siis säiliössä veenpinta laskee useemman sentin)......sitte kuitenki ko se moottori jäähtyy niin vedenpinta on normaalissa tai ainaki lähes siinä??
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
speedparts ku googlaat. ja procarservice hommaa suomeen klubikortilla alennusta. suosittelen liittymistä ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
Juuri tuossa veljen vehkeessä oli samoja oireita et ei vaihteet pysyny ja loppujen lopuks katoskin 1 ja 2. Siihen ei auta kun lootan vaihto ja sitäkään ei mielellään muuten kun laakeroituna, eli haukkaa ison siivun n.500e pelkät osat. Voihan sitä koittaa jos löytyy käytetty ja kahtoo kauan kestää. Oireet alko heti kun laitettiin e85+ mitsu T15+ muuta kivaa.
Mielenkiinto heräs tohon 6- loviseen! Onko joku tehnyt ja ois kiva joku DIY siitä minkälainen homma on ollu!
Edit: Menee se mitsu sinne ainakin T15. DB:stä ei tietoa meneekö originelli.
Mielenkiinto heräs tohon 6- loviseen! Onko joku tehnyt ja ois kiva joku DIY siitä minkälainen homma on ollu!
Edit: Menee se mitsu sinne ainakin T15. DB:stä ei tietoa meneekö originelli.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
tohon vaihteen pois päältä pomppimiseen saattaa olla helpompi ja "halvempikin" ratkaisu ku laatikon vaihto.
tarkasta moottorin ja laatikon tukikumit!
jos ne on rikki, niin moottori pääsee liikkumaan moottorijarrulla ja potkaisee vaihteen pois...sama tapahtuu nojatessa rajoittajalle...uuden laatikon vaihtaminen vanhoihin kumeihin paskoo vaan nopeasti sen uudenkin laatikon...eikä vika poistu.
näillä loppuu heiluminen:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=475
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=158
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=764
kylkiäisinä lievä pärinä(moottorin ja voimansiirron äänet) auton sisällä tyhjäkäynnillä ja alle 2000rpm ajossa. matkaajossa ei juuri mitään eroa.
jos ei noilla korjaannu, niinku mun tapauksessa, niin silloin kannattaa alkaa harkitseen laatikon vaihtoa.
vakio lootan(muutkin lootat) saa rikki pienellä ahtimella ja kovilla alaväännöillä! (alle ~3500rpm)
nopeitten vaihtojen yritys tappaa synkat tehokkaasti, eli vaihda normaalisti, älä revi!
vakiolaatikot kestävät 500hp++ saabeissakin niin kyllä ne kestää stage peleissäkin...
quaifen kamat ehkä se paras ratkaisu...samalla kallein.
ps.
eipä tuu halvaks se calibran laatikon istutuskaan: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=217858
+1000€ tässä tapauksessa...saa noita kai joskus halvemmallakin.
tarkasta moottorin ja laatikon tukikumit!
jos ne on rikki, niin moottori pääsee liikkumaan moottorijarrulla ja potkaisee vaihteen pois...sama tapahtuu nojatessa rajoittajalle...uuden laatikon vaihtaminen vanhoihin kumeihin paskoo vaan nopeasti sen uudenkin laatikon...eikä vika poistu.
näillä loppuu heiluminen:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=475
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=158
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=764
kylkiäisinä lievä pärinä(moottorin ja voimansiirron äänet) auton sisällä tyhjäkäynnillä ja alle 2000rpm ajossa. matkaajossa ei juuri mitään eroa.
jos ei noilla korjaannu, niinku mun tapauksessa, niin silloin kannattaa alkaa harkitseen laatikon vaihtoa.
vakio lootan(muutkin lootat) saa rikki pienellä ahtimella ja kovilla alaväännöillä! (alle ~3500rpm)
nopeitten vaihtojen yritys tappaa synkat tehokkaasti, eli vaihda normaalisti, älä revi!
vakiolaatikot kestävät 500hp++ saabeissakin niin kyllä ne kestää stage peleissäkin...
quaifen kamat ehkä se paras ratkaisu...samalla kallein.
ps.
eipä tuu halvaks se calibran laatikon istutuskaan: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=217858
+1000€ tässä tapauksessa...saa noita kai joskus halvemmallakin.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
Kannattaisi miettiä OG 9-3 turbojen lootia jos vika todentuu laatikkoon. FM 55 503, 55 505 ja 55 507. Evoluutio järjestyksessä. Vaihteensiirtäjä ja joku tuki ja roiskepelti tais olla mitä piti muuttaa. En muista enää tarkemmin.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 12:35
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
voi iso kiitos taas vinkeistä, pitääpä heti alkaakattoo noita osia tilaukseen....
"liian pienellä ahtimella voi hajottaa laatikon"??????
"liian pienellä ahtimella voi hajottaa laatikon"??????
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
Jälkimmäinen kommmentti tarkoittaa sitä, että pienellä pilleriahtimella vääntöpiikki sattuu laatikon kannalta huonolle aluelle. Saabin koneita ei ole juurikaan tehty ylävireiseksi, vaan tavoiteltu nimenomaan keskialueelle hyvää vääntöä. Tämä on saatu aikaan sopivan pienellä ahtimella, joka kuitenkin toimii jollain tavalla ylärekisterissä. Mutta kun ahtoja nostetaan vakiosta, niin vääntökäyrä pysyy tuossa keskireisterissä ja voi aiheuttaa melkoisen yllätyksen, kun vaihdelaatikko sanoo sopimuksen irti. Jos tehoa tavoitellaan kunnolla, kannattaa satsata heti riittävän isoon ahtimeen, jolla sekä vääntö että tehoalue saadaan nostettua sen verran ylös, että laatikko pärjäisi edes hieman paremmin. Tuntuuhan se ensimmäinen stagekin jonkin aikaa, mutta ainakin omien kokemusten perusteella nälkä kasvaa syödessä ja ahtimen valintaan kannattaa oikeasti perehtyä. N 530Nm väännöt 3000rpm alueella eivät ole positiivinen asia, tiedän omasta kokemuksesta. Onneksi kytkin luisti.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 12:35
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
jes, taas selvensi!!! kiitos =)
tämähän olikin hyvä sivu kun vastauksia/asiaa tulee hirveän hyvin!! parilla muulla sivulla porukka käy kyl lukemassa mutta eivät vastaa
mullapa ei saappien virittelystä oo muuta kokemusta kuin ammattikouluaikana 96:n rappaamisesta
muuan ystävä on antanu vinkkejä että kannattas aeron turboa katella tuohon. ollaanko täällä samaa mieltä? ilmeisesti pitäs aika pienellä vaivalla saaha paikalleenkin....ahtopaineet siis on nyt kilon huiteilla ja se ilmeisesti on hyvä myös jatkossa?
tämähän olikin hyvä sivu kun vastauksia/asiaa tulee hirveän hyvin!! parilla muulla sivulla porukka käy kyl lukemassa mutta eivät vastaa
mullapa ei saappien virittelystä oo muuta kokemusta kuin ammattikouluaikana 96:n rappaamisesta
muuan ystävä on antanu vinkkejä että kannattas aeron turboa katella tuohon. ollaanko täällä samaa mieltä? ilmeisesti pitäs aika pienellä vaivalla saaha paikalleenkin....ahtopaineet siis on nyt kilon huiteilla ja se ilmeisesti on hyvä myös jatkossa?
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
Stage3 softissa pyynnit ovat yleensä noin 1,35 bar, joten haluat ehkä tarkistaa mittarisi tai sitten toteutuneet paineet ovat melko reippaasti alakanttiin. Nouseeko auton oman mittarin mukaan paineet yli punaisen alueen puolivälin?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 12:35
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
ei nouse ku parin viisarin paksuuden verran punaselle alueelle....?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 12:35
Re: Saab 900 2.0 TURBO BSR -97 (3-ovinen), neuvoja?!?!?
mistä noita eri stagen tietoja löytää?