T5:sen By Pass vena?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

T5:sen By Pass vena?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Autoni on 9-3 LPT vm 2000 eli siinä on T5:n. Ostin sen pari kuukautta sitten ja kovasti kaikenlaista olisi tarkoitus laitella. Viimeistään keväällä Maptunilta steg3.

Nyt vain hieman ajatusta aiheuttaa tämä Dumppi/By pass homma. Koska kyseessä on ensimmäinen turbokoneeni ei kaikki perusteet ole hyvin hallussa.

OK, idea on selvä miksi By Pass on olemassa, ettei vastapaine kaasua nostettaessa riko puhallinta. Omassani kai tämä By Pass on se musta mötikkä mihin menee kaksi paksua letkua, siinä konehuoneen etuosassa. Varmaankin tuo orkkis Bosch kestää virittämisen mutta kun samalla haluaisi vähän näyttävyyttäkin konepuolelle. Kiilloitettu aina hivelee silmää paremmin kuin matta musta. Eikä tuo pieni suhahduskaan vaihtaessa olisi ollenkaan hullumpi juttu :D Voiko tämän korvata Dumpilla (siis johon ei tule kahta letkua) vai miten näitä pihahduksia saadaan aikakseksi...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: T5:sen By Pass vena?

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Pistä vapaavirtaussuodin niin suhinaongelmat on ratkaistu, samalla se miellyttää tietämättömänkin kaverin silmää kun konehuone aukeaa :)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Jos autossa on T5 voit asentaa siihen dumpin, eli sellasen venttiilin joka puuskuttaa ylimääräset paineet suoraan ilmaan eikä kierrätä niitä takaisin imupuolelle. Jos asennat dumpin sun pitää vaan tukkia se reikä joka jää auki kun poistat sen vakio bypassista ilmanputsarin jälkeen menevään letkun..
Saabissa on vakiona vissiin 25mm liitos mihin se dumppi tulee kiinni..Joissain dumpeissa toi voi olla isompi jolloin vaatii pientä kikkailua esim. jollain letkunpätkällä (itelläni on parilla silikoniletkun pätkillä laitettu).
Jos olet ainoastaan sen äänen perässä pääset siihen helpoiten vain poistamalla sen kierrätysletkun vakio bypassista ja asentaa siihen tilalle pienen ilmanputsarin. Mutta jos haluat samalla vähän ulkonäköä sinne konehuoneeseen niin kaiketi kannattaa laittaa joku kiillotettu mötikkä sinne 8)
Jos ruotsinkieli taittuu löytyy naapurimaamme Saab-palstalta hyvä threadi jossa kerrotaan kaikki tärkein mitä dumpeista/bypasseista tarvii tietää :arrow: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=11190

Niin ja toki tollasella avoimella ilmanputsarillakin saa pientä ääntelehtimistä aikaan, etenkin imuäänet muuttuvat aikalailla...

Toivottavasti ei tullu liian sekavaa tekstiä, alkaa jo pikkasen väsyttää :roll:
jmo
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Miksi T5:ssä sitten edes on bypass?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Jani O kirjoitti:Miksi T5:ssä sitten edes on bypass?
No varmaan että ne äänet pysyy sivistyneempänä :wink:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

mikä on T5:nen ? Liittyykö se mitenkään "volgiin" eli volvoihin tässä keskustelussa ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

9000cst kirjoitti:mikä on T5:nen ? Liittyykö se mitenkään "volgiin" eli volvoihin tässä keskustelussa ?
Ei, se on moottorinohjaus järjestelmä, Trionic-5 joka on vanhempi <-2000 ja uudempi on Trionic-7, uusin on kait joku muu sitten noissa SS malleissa :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Eli siiskö T5 ei ei "vaadi" sitä ilman kierrätystä? Muistaakseni ed. keskusteluissa oli puhetta että ahtimen siivet saa paineiskuja jos vaihtaa dumppiin???
Kuis se ny sitten aikuisten oikeesti on :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä tuo T5 tarvitsee yhtä lailla tuota by-bass/dump ventiiliä kuin T7.

Juuri tuon paine iskun takia.

Voipi turbo tykätä pidemmän päälle kyttyrää jos on esim 1 bar paineita kaasupohjassa ja kun irrotat kaasusta ja kaasuläppä menee kiinni niin mihin ilma turpon ja läpän välistä pääsee jollei by-passin tai dumpin kautta pois! :roll: Ja kun tuo turbo voi parhaillaan pyöriä 100 000 rpm/min niin sen tietää mitä siitä seuraa jos ilma ei pääse mihinkään silloin kun kaasuläppä on kiinni :?

By-passilla tai dumbilla saavutetaan myös se että turbo pyöri sinä aikana kun vaihtaa vaihdetta joten se on taas nopeemmin mukana pelissä eli turbon viive pienenee vaihdettaessa :wink:

Eihän dumbilla ja by-passilla ole muuta eroa kun että dump päästää ilmat taivaalle ja bu-pass kierrättää :roll:

Joku viisaampi voi oikaista jollei näin ole :wink:
Viimeksi muokannut Frostgrey, To Marras 11, 2004 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Dumpilla ja by passilla on sama vaikutus tuon paineiskun suhteen. By pass vain kierrättää tuon paine iskun turbon painepuolelle ja dumppi tupsauttaa sen ulkoilmaan => eli kone huoneeseen. Tuo by passin muuttaminen dumpiksi onnistuu kuten tuossa aikaisemmin todettiin ja se suodatin pitää lisätä sen takia kun tuota avautumis painetta ei voi säätää ja aiheuttaa sen että tyhjäkäynnillä (ja silloin kun kaasuläppä on hieman auki ja imupuolella on suuri alipaine) tuo by pass hieman avautuu ja päästää ilmaa sisään hieman "väärästä" paikkaa eli siitä by passin ulostulo aukosta. Äh vaikee selittää... mutta yritetty on 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuon ilman läpi pääsemisen tyhjä käynnillä by-passista voi estää vaikka jostain putki liikkeistä saatavilla takaisku venttiileillä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Frostgrey kirjoitti:
Eihän dumbilla ja by-passilla ole muuta eroa kun että dump päästää ilmat taivaalle ja bu-pass kierrättää :roll:

Joku viisaampi voi oikaista jollei näin ole :wink:
Eikös tuo paine-aro tasaannu paremmin kun on kierrättävää mallia?
Eihän tuossa kierrätyksessä ole mitään järkeä jos siitä ei saada mitään hyötyä??

Ilma on vielä sen verran halpaa ettei sen kanssa tarvi pihtailla :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Periaatteessa kyllä :D

Sillä saadaan myös huohotusilman mukana tulevä öljy talteen ettei se puhalla sitä konehuoneeseen.

Ja saadaan auto hiljaisemmaksi, tuskin 60-v tai nais-saabi kuskia miellyttää jos kone huoneesta kuuluu kauhea puhina koko ajan :lol:

Itse en ainakaan keksi muita syitä :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jmo
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Ok, kyllä tiesin mitä varten dumppeja ja bypasseja käytetään, mutta juuri sen halusin tietää, että onko tästä ilman kierrätyksestä jotain hyötyäkin.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ilmamäärä mittari malleissa (eli mittaus ennen turboa) tuo dumppi ei toimi
Siinä kai syy tuon by passin käyttöön niissä tapauksissa. Tai no joo toimiihan se jos on säädettävä mutta seokset tuossa heittelee.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin