Vesiruiskun ohjaus lämpöanturilla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Vesiruiskun ohjaus lämpöanturilla

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuli mieleen tässä tylsän työpäivän lomassa, että mitähän siitä seuraisi, jos imusarjan vesi/metanoliruiskua ohjaisikin imuilman lämpöanturilla eikä paineanturilla kuten tavallista. Paineanturillahan ruiskutus alkaa heti kun ahdot nousevat, vaikka rööristö olisi jääkylmä, ja loppuu vastaavasti heti kun monoa nostetaan, olkoon kuinka kuuma tahansa. Nimenomaan tuota lämpöä siirtäisi tehokkaammin varmaankin heti kompressorin jälkeen sijoitettu lämpötila-anturi, joka ohjaa pumppua. Onko touhussa järjen hiventäkään, ja mikähän olisi riittävän nopeasti reagoiva anturi? Voisikohan budjettiräpellyksessä käyttää jotain sähköflektin anturia? Niin, ei minulla ole vielä sitä ruiskutusta ollenkaan, mutta IC:n puuttuessa voisi vähän eksperimentoida :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eikös vesiruutta lähinnä ole alentamassa nimenomaan palotapahtuman lämpötilaa, sekä estämässä ennenaikaista syttymistä ja siten suojaa mäntiä&lohkoa nakuttamisen aiheuttamalta täystuholta. Eli siis sen päätehtävähän ei ainakaan oman vajaavaisen käsitykseni mukaan ole alentaa imuilman lämpötilaa mitenkään radikaalisti, vaan lähinnä toimia koneen "turvana"? Juuri tuon nakutussuojan ansiosta voi vesiruiskulla varustetusta autosta sitten repiä vähän turvallisemmilla mielin enemmän ahtoja kun taas IC:n hommana on hoitaa viileetä (=happirikkaampaa) ilmaa koneeseen. Tai jotain.

-Ville
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hm, kuvittelin että vesi suurelta osaltaan höyrystyy jo ennen palotapahtumaa sitoen lämpöä imuilmasta. Kuulostaa jotenkin että palolämpötilan alentaminen pienentäisi hyötysuhdetta ja tehoa, eikös sitä jotkut pinnoita mäntiä ja palotiloja juuri siksi että lämpö olisi mahdollisimman korkea? Tuon lämpötilan alentamiseen löytyy muitakin keinoja kuten pakokaasun takaisinkierrätys, mutta se ei kuulemma juuri tehoja lisää :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jees, tottahan se vesi sitoo lämpöä itseensä jo ennen palotapahtumaa, mutta sen päätarkoitus on käsittääkseni alentaa palokammion ja mäntien lämpötilaa...Lisää dataa aiheesta kolmannella kotimaisella mm. tuolta-> http://www.aquamist.co.uk/dc/dc.html

-Ville
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En ota kantaa tuohon hyötysuhteen tippumiseen jos lämmöt laskee, mutta jos lämmöt on riittävän korkeellä, niin bensahan rupee rupee syttyyn omia aikojaan ilman tulpan kipinääkin ja nakuttavallahan koneella ei tartte kauaa ajella...

Mutta jos tuon haluais noin tehdä, niin anturi tarttis olla joku paljon nopeammin reagoiva, kuin veden lämpöanturi.
Noihan reagoi lämpötilan muutoksiin vedessäkin aika hitaasti ja veden lämmönsiirtokertoimet on sentään hieman eri kertoluokkaa mitä ilman.

Tollanen anturi sopeis siihen mittaukseen, että jos kone on turhan kylmä niin ei suihkita vettä ollenkaan.
Mutta ei kai sitä kylmää konetta muutenkaan poljeta....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pappamalli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 22:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pappamalli »

Ratkaisu on N.O.S....pullosta tulee -50 asteista tavaraa.... :? Tollanen nakutusongelma loppuu siihen kun on saanu kaasut kiinni. Eikä tarvii kun laittaa WetSystem, bensa ja kaasu samaan aikaan. Ei ole seospulmia eikä muita suuttimen aukioloaikasekoiluja.. 8) ...Loppu
Putkista auton tuntee.

N.O.S antaa Saabille sielun.

9-5 W 2.0t A Vector -03
anssi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 08:32
Paikkakunta: vlk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anssi »

"Tuli mieleen tässä tylsän työpäivän lomassa, että mitähän siitä seurais, jos imusarjan vesi/metanoliruiskua ohjaisikin imuilman lämpöanturilla eikä paineanturilla kuten tavallista."
Kyllähän tuossa järkeä on. Vielä kun ohjaa ruiskutusta lämpötilan ja paineen mukaan.
kyllä kokemusteni perusteella vesiruiskun suurin hyöty on kuuman imuilman viilentäminen, kuten Hessu kirjoitti. Imuilman lämmöllä on suora vaikutus moottorin tehoon.


>Kuulostaa jotenkin että palolämpötilan alentaminen pienentäisi >hyötysuhdetta ja tehoa,
Teoriassa maksimi moottorin terminen hyötysuhde voidaan laskea kaavasta :)
nmax = 1- (T1/T2)

jossa T1 ja T2 on jäähdytys veden lämpötila ja palotilan lämpötila Kelvineinä. Eli jos palotilan lämpötilaa pienentää, hyötysuhde pienenee.


...mutta vain yksi mielipide muiden joukossa...

t.Anssi
SlantSix
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Loka 08, 2003 18:10
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja SlantSix »

Eihän sinne pelkää vettä kannata tunkea, lisää metanolia max 50% (tuulilasinpesuneste) niin saadaan lisää tehoa, alentaa enemmän imuilman lämpötilaa muuttuessaan nesteestä sumuksi. 1l vettä on n.2000-3000l höyryä.
Kokeilkaa vaikka tänään kun istutte jonkun kyydissä tenuttelemassa, niin kastaa sormen alkoholiin ja tunkee 100km/h vauhdissa ulos :lol:
Armas_Ahtopaine
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Vesisuihkutuksesta

Viesti Kirjoittaja Armas_Ahtopaine »

Kyllähän se vesisumu alentaa nimenomaan ahtoilman lämpötilaa. Tällä taas saadaan suurempi massa seosta kiukaaseen, joka taas vaikuttaa niinkuin kaikki hyvin tietää... Jos vettä annettaisiin niin paljon, että lämpötila sytytyshetkellä ja sen jälkeen alenisi niin vettä täytyisi antaa jo sen verran, että tällä ei ainakaan suorituskykyä lisätä jo kaasun tilavuuden+palonopeuden takia. Saasteita alentava vaikutus tällä voi tietysti olla, mutta se on jo toinen juttu(Joka kiinnostaa vain katsastusmiehiä.... :lol: ).

Ja kyllä sen nakutuksen saa ihan muilla konsteilla kuriin kuin vedellä, esim. muistan jostain lukeneni, että uusissa 2000+ autoissa olisi yli 13 puristussuhteella olevia koneita ja ilman nakutusta.....

Itse olen mietiskellyt vesisuihkun ohjaamista kahdella tai kolmella eri ehdolla. Esim. ahtopaine, kaasunasento ja kierrosluku. Netistä löytyy mm. monia itse rakennettavia ja säädettäviä vaihtovaloja, joilla olisi helppo antaa tuo kierrosluku. Paineanturi on hiukan auki, rahalla kyllä saa mutta halpa,nopea ja luotettava anturi on hankala löytää. Kaasunasento nyt on hiukan suhteellinen asia, ainahan sitä konetta täytyy kuitenkin ruokittaa, että nuo ahdot nousisi....

Tuo vaihtovalo hässäkkä voisi toimia myös lisäsuuttimen ohjaimena... Jos muilla on muita hyviä ideoita niin vesiruiskutuksen suhteen niin, avosylin otetaan vastaan...... :D
Vastaa Viestiin