bybass kysymys?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

Eli miksi bybassista menee putki imukärsään? Eikö se jarruta ahtimen pyörintää vaihtotilanteessa? Eikö olisi järkevämpää ottaa putki veks ja päästää paineet muuaalle? Vai meneekö immu sekaisin vai mitä haittaa kyseisestä asiasta on? Luulisi että vaihteen vaihdossa paineiden poisto järjestelmästä pitäisi ahtimen paremmin vauhdissa ja paineen nousu olisi ripeämpää... vai onko komponentit liian herkkiä??? Auto siis 2.3t 9-5 98 + softa...
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jo mitattua ilmamassaa ei kannata pihauttaa bypassin kautta ulos, menee seos rikkaalle.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja aero »

suoabbi kirjoitti:Eli miksi bybassista menee putki imukärsään? Eikö se jarruta ahtimen pyörintää vaihtotilanteessa?
Jos tosiaan käy noin, niin viitsiikö joku tietävä avata fysiikkaa ilmiön takana? Äkkiseltään mun maalaisjärjellä ajateltuna imukärsään ammuttava ilmamassa vähentää imukärsän alipainetta eli vähentää ahtimen kompuran vastusta verrattuna dumppiin, minkä pitäisi nimenomaan helpottaa ahtimen pyörimistä sen sijaan että jarruttaisi sitä (edelleen verrattuna dumppiin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

suoabbi kirjoitti:Eli miksi bybassista menee putki imukärsään? Eikö se jarruta ahtimen pyörintää vaihtotilanteessa? Eikö olisi järkevämpää ottaa putki veks ja päästää paineet muuaalle?
Kuten edellä on jo kerrottu niin IMM:lla varustetussa systeemissä jo mitattua ilmamassaa ei ole järkevää päästää karkuun, vaikuttaisi seoksiin. By-passin varsinainen tehtävä on tasata ahtoputkessa kaasuläpältä takaisinpäin kompressorisiiville kulkeutuva paineisku tilanteessa jossa kaasuläppä sulkeutuu nopeasti, esim. vaihtokohdissa. Siis ahtoputkessa "pötkönä" kulkeva ilmamassa törmää esteeseen ja törmäyskohdassa syntyvä paine-ero lähtee kulkemaan pulssina takaisinpäin. Tämä pulssi päästetään imupuolelle tasaamaan paine-ero ja estämään ahtimen sakkaaminen.

Raju sakkaaminen taas, (vaikka siitäkin voi syntyä kivoja ja "katu-uskottavia" ääniä) voi olla ahtimen akselille ja siiville pidemmällä rupeamalla rasittavaa väsyttäen materiaaleja, ja kun ahtimen liukulaakereissa vaikuttava varsinainen dynaaminen öljynpaine syntyy nimenomaan laakerissa tapahtuvan pyörimisliikkeen ansiosta, voi äkillinen pyörimisnopeuden putoaminen rikkoa voitelukalvon ja vieläpä samalla kun laakerointi rasittuu epänormaalien paineiskujen ansiosta tavalla johon sitä ei ole suunniteltu.

Autoissa joissa on moottorinohjaus ilman IMM:ua, voi nämä paineiskut tuhautella suoraan ulkoilmaan huoletta ja "tyylikkäästi".
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Tuo paineisku voi pahimmassa tapauksessa tuon öljykalvon pettämisen ohella avata imusiiven mutterin ja sen jälkeen soppa onkin valmis.

Tämän vuoksi paineelle on olemassa kiertotie.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Tutkimpa tuota tonnaria tuossa tarkemmin eilisellä. Joku omistajista oli ilmeisesti halunnut tupsautella ylimääräiset paineet konehuoneen puolelle eikä imukärsään ja tulpannut sinne menevän letkun, sekä kääntänyt bypassin niin että se tupsauttaa konehuoneeseen. Mietinkin jo autoa koeajaessani että kuuluuko sen suhahdella nuin. Venttiili ilmeisesti kannattaa laittaa takaisin niinkuin sen pitäisi olla?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Dappercomin autossa 9000 -96 on T5 kone missä voi hyvinkin puhaltaa atmosfääriin ylimääräiset paineet koska autossa ei ole Ilmamassamittaria.

Uudemmissa autoissa missä T7 moottoriohjaus on Ilmamassamittari ja näin ollen menee seokset sekaisin jos puhaltaa jo mitatun ilman pihalle. Trionic luulee että letkuissa on enemmän ilmaa ku mitä on.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

suoabbi kirjoitti:Luulisi että vaihteen vaihdossa paineiden poisto järjestelmästä pitäisi ahtimen paremmin vauhdissa ja paineen nousu olisi ripeämpää... vai onko komponentit liian herkkiä???
Vaihteen vaihdossa parhaiten paineen saa nousemaan / pysymään kun painetta ei poisteta eikä kierrätetä. Vakio ahtimen takia painetta päästetään joko ulkoilmaan tai imuputkeen.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

dappercom kirjoitti:Tutkimpa tuota tonnaria tuossa tarkemmin eilisellä. Joku omistajista oli ilmeisesti halunnut tupsautella ylimääräiset paineet konehuoneen puolelle eikä imukärsään ja tulpannut sinne menevän letkun, sekä kääntänyt bypassin niin että se tupsauttaa konehuoneeseen. Mietinkin jo autoa koeajaessani että kuuluuko sen suhahdella nuin. Venttiili ilmeisesti kannattaa laittaa takaisin niinkuin sen pitäisi olla?
Mikäli bypassissa ei oo suodatinta ja ei välitä suhisteluista, niin ite kääntäsin takasin.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Käänsin tuon sillain kun tuo on alunperin tarkotettu. Ei ollu mitää suodatinta. Miksi siinä pitäisi olla suodatin ylipäätään? Eikös se puhalla ulospäin. :D
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja nugge »

dappercom kirjoitti:Käänsin tuon sillain kun tuo on alunperin tarkotettu. Ei ollu mitää suodatinta. Miksi siinä pitäisi olla suodatin ylipäätään? Eikös se puhalla ulospäin. :D
Joo puhaltaa ulospäin mutta mikäli imusarjassa alipaine niin se venttiili on auki eli voi vetäistä vaikka oravan siitä sisään jos oikein haluaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Eikös tähän päde silti tuo minutemanin kertoma nopeasta kaasuläpän sulkeutumisesta johtuva paine-isku, vaikka ilmamassamittaria ei olekaan? Eli ei olisi pitemmällä aikavälillä turbolle kovinkaa terveellistä tuo konetilaan tupsauttelu?

Eikä kyllä huvittaisi tässä aloittaa threadiäkään tyyliin: "Ei käynnisty, orava imusarjassa" :roll:
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja aero »

Konetila ei ole turbon ylipaineistamaa tilaa, joten sinne tuhnuttelu ei ahdinta itsään haittaa. Jos se paineisku jää ahtoputkistoon (eli ei ole dumppia eikä bypassia), osuu se ikävästi ahtimen kompurasiipeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Okei eli ymmärsin koko minutemanin jutun ihan väärin. :oops:
Mieltäni askarruttaa siis kovin että saadaanko T5-koneessa tuosta paineen ohjaamisesta takaisin imukärsään mitään erikoista hyötyä verrattuna sen puhaltamisesta atmosfääriin, muutakuin se että suhahdusta ei juurikaan kuulu (joka voi olla haitta tai hyöty)?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: bybass kysymys?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ei kyllä ainakaan perstuntumalla mitään vaikutusta ole puhaltaako se paineet pihalle dumpin kautta vai bybassin kautta imuputkistoon..Hiljaisimmat äänet saa tietysti bybass paikallaan,vakio putsari kiinni.Sit jos laittaa vapari suotimen niin kuuluu jo paineäänet mukavasti..tähän vielä dumppi niin kuulee sit kaikki tienvarsi mummotkin vielä.. :twisted:
Varsinkin kun on vakio putkisto niin pakoäänet ei sekoita sitä äänimaailmaa..
Näin ainakin omassa vakio ahtimella ja stage 1:llä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin