Turbo timer tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Jos en nyt väärin muista niin start-stop tekniikassa moottorinohjaus katselee kampiakselin asentoa ja päättelee siitä, mikä sylinteri on jäänyt puristustahdin YKK:hon tai työtahdille ja suihkuttaa sinne polttoainetta ja kipinän perään.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

CyberDog kirjoitti:Niin siis väitättekö tosiaan että näitä vehkeitä ei tarttisi ajon jälkeen käytellä tyhjää? Mulla ainakin konehuone suorastaan hohkaa kuumaa aina ajon jälkeen. Eli vois ihan suoraan sammuttaa koneen kun lyö auton parkkiin...?

Ja mä luulin tosiaan että toi timeri vaan kierrättää öljyä ilman että kone käy. (en ehkä ajatellut asiaa ihan loppuun asti)

Mutta mua tosiaan hieman ärsyttää ihmisten tapa lytätä heti toisten ideat yhtään perustelematta asiaa.
Niin sitähän mäkin tossa koitin selittää että mielummin itekin kovan ajon jälkeen jäähdyttelen autoa ajamalla kuin käyttämällä paikoillaan pelti kiinni. Välillä jopa saattaisin ajaa pelti raollaan ennen parkkiin ajoa toivoen että jäähtyy vielä paremmin (ilmavirta voi tehdä tepposet ja tehdä jonkun ilmalukonkin niin ettei ilma oikeesti kierrä pelti raollaan yhtään paremmin). Mutta en koe itse parhaana tapana jäähdyttää autoa käyttämällä sitä paikallaan. Nii, ja etenkin radalla jäähdyttely ajamalla kun jarrutkin on kuumat. Ja nyt kyse siis näistä vanhoista viritetyistä nakuttavista öljyä vuotavista pommeista, niinkuin esim tuo oma.

Vai "Harmittaa tapa miten puhutaan ja lytätään ideat perustelematta"? :-) no siis tässähän on sivukaupalla perusteltu ja niiltä vie vielä pohjaa tuo ettet tiedä edes miten turbo timer toimii ja silti kovin puhut sen puolesta väärin argumentein tai pohjatiedoin :-)

Että todellakin, welcome to teh internets :-)

Laittakaa joku vielä tähän perään joku aiheeseen liittyvä kuva :-P
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

f-19 kirjoitti: Laittakaa joku vielä tähän perään joku aiheeseen liittyvä kuva :-P
Kuva

Kuva

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Muuten hyvä mut oon jo sängyssä :-) vielä se arguing-kuva..
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Perkeleen hyvät kuvat, nyt ei ainakaan tuu uni kun naurattaa niin :-) tilanne vangittu noilla esimerkillisesti :)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tuohon ahtimimeen tarviis varmaan ainakin pari minuuttia turbo timeria.. :lol:
joo,näin tulee itsekin tehtyä et ajolenkin jälkeen viimeiset siirtymät "jäähdytellen"..sit yleensä sen aikaa käytellyt kun vaikkapa turvavyön irroitat,mankan sammutat,kaivat nenää pari sekkaa..jos jostain syystä se viimeinenkin taival on ollut tiukempi niin sit olen käyttänyt vähän pidempään..30sek..
No joo..kukakin tyylillään..

Ihan nätti offtopic tästäkin kasvanut,vaikkakin kyllä aika lailla aiheessa kuitenkin! :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Niin tuota mä olen käyttänyt internettiä varmaan pidempään kuin kovin moni teistä. Ja olen uusi tällä foorumilla mutta monia muita aktiivisesti käyttäneenä niin täällä pistää silmään hieman lyttäävä asenne... Mutta asiaan.

Myönnän että mulla oli pieni ajatuskatkos tuossa. Ajattelin että tuo värkki tosiaan kierrättää vain niitä nesteitä sieltä turbon kautta sähköisesti ilman että auto on käynnissä. Eihän se toisaalta tuota perusideaa sinänsä mitenkään muuta. Siis sitä että ajatuksena on se että autosta voi poistua heti kun sen saa parkkiin.

Onko tosiaan niin että turbon jäähdyttämiseen riittää se noin viiden sadan metrin ajo ilman ahtoja tai 15-30s. käyttö paikallaan? Autotehtaathan näistä eivät sinänsä välitä kun ei niiden mielestä autolla ole tarkoituskaan ajaa kuin muutama vuosi tai maksimissaan 200 000 kilometriä.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja NGpower »

No siis ite en edes henkilökohtaisesti jälkikäytä esim kolkkia jossa on nestejäähdytteinen ahdin, mutta satkussa puolestaan ei joten sitä tulee pyöritettyä juurikin tuon nenänkaivuun ajan :)
Eiköhän se n.80 asteinen vesi ja öljy sitä ahtimen laakeripesää jäähdytä joo, mutta eikös se nimenomaan ole pakopesälle aika otollista jos ensin poletaan 900 asteen pakolämpöjä pakopuolen läpi ja tämän jälkeen auto sammuu, jolloin taas ahdin jäähtyy ns. liian nopeasti ja tulee kaikenmaailman lämpölaajenemisia ja tästä se ahdin ei varmaan niinkään tykkää? nyt kun autoa käyttää tyhjää niin pakolämmöt on siinä 200 ja 300 asteen välillä, jolloin ahdin pääsee jäähtymään edes hieman rauhallisemmin ja tämä sama jäähtyminen koskee mielestäni koko moottoria ja erityisesti sylinterinkantta..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

No tarkempaa riittävää ajomäärää ei kai kukaan speksannut, etenkään 500 metriksi. Ite höpöttelin että jos pari viimeistä kilsaa ajelis rauhaksiin, tai enemmän, tai vähemmän mikä riittävältä tuntuu.

Ja liekö sekään loppujen lopuksi niin paha vaikka joskus suoraan ajosta sammuttaiskin ilman kommervenkkejä. Kuitenkin jotkut vehkeet on jo valmiiksi niin öljyliejussa ja karstaisia että peli on menetetty ennen kuin turbon jälkikäyttöä ja turbo timeriä on alettu pohtia edes.

En kans koe normi käytössä kovin tarpeelliseksi mitään kevätjuhlaliikkeitä auton jäähdyttelyksi, etenkin jos on vakioauto nestejäähdytteisellä turbolla ja muutenkin kaikki on kunnossa.

Jälkikäytössä on kai se idea että saadaan turbolta se kaikkein kuumin öljy vaihdettua ja ne kovimmat piikkilämmöt poistettua (ettei pala öljy kiinni ahtimeen/laakereihin)?

Kannen ja muiden komponenttien lämpötiloihin tai niiden laskuun ei kai tuo jälkikäyttö niin vaikuta tai ole tarpeellista etenkin jos miettii liian nopean lämpötilan muutoksen kannalta. Osien massa on suuri verrattuna ilman kykyyn jäähdyttää noita osia vain pinnasta verrattain pienellä pinta-alalla. Kyllä se koko 150-300kg motti aika kuuma paketti on käytössä, suurempaa lämpötilan muutosta aihettaa varmaan juurikin ihan normaali ajoviima verrattuna siihen että kone jäähtyy paikallaan eikä edes käy. Eihän vapareiden kanssa ole ikinä näin paljon puhuttu jälkikäytöstä kuin turboautoissa. Kannet ja moottorit niissäkin on, kyllä se rauta lämpöä kestää. Kunhan ei ala vedellä jäähdyttelemään.
Mitenköhän väärin tuokin nyt ymmärretään, että moottori on aina tulikuuma ja ei kannata ajaa koska ajoviima jäähdyttää konetta vaarallisesti tai että turboja ei tarvitse jälkikäyttää?

CyberDog: no kuinkas pitkään olet nettiä käyttänyt? :-) Mutta tosissaan, miten kenenkään internetin käyttöhistoria ja sen pituus liittyy tähän :-) Niinkuin todettiin niin tämä on ihan normimeininkiä internetissä ja foorumimaailmassa. Kovin pitkään ei ole voinut olla mukana jos tälläinen on jotenkin uutta, ollut jo usenet/nyyssiajoista lähtien ja ennen sitäkin varmaan meno tälläistä kaikessa nettikirjoittelussa. TJEU: ikuinen syyskuu
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja duuduu »

f-19 kirjoitti:Jälkikäytössä on kai se idea että saadaan turbolta se kaikkein kuumin öljy vaihdettua ja ne kovimmat piikkilämmöt poistettua (ettei pala öljy kiinni ahtimeen/laakereihin)?
Varsinaisestihan ideana on jäähdyttää ahdinta sen verran, ettei sinne laakereille jäävä öljykalvo haihdu kuumuden vaikutuksesta pois. Eli estää se, ettei seuraavalla käynnistyksellä turbo pyörähdä kuivilla laakereilla.
Jos oikein kunnolla haluaa suojella moottorinlaakereita ja ahdinta, niin vaihtoehtona on myös hankkia moottorin oman öljypumpun rinnalle sähkökäyttöinen öljypumppu, joka pyöräyttää öljynpaineen moottoriin ennen starttausta. Moottorin liukulaakerit niimittäin kuluvat eniten juuri käynnistysvaiheessa, kun välissä ei ole kunnon öljykalvoa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Vähän saman suuntaista taisin tuossa sanoa :-)
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

[quote="f-19"[/size]

CyberDog: no kuinkas pitkään olet nettiä käyttänyt? :-) Mutta tosissaan, miten kenenkään internetin käyttöhistoria ja sen pituus liittyy tähän :-) Niinkuin todettiin niin tämä on ihan normimeininkiä internetissä ja foorumimaailmassa. Kovin pitkään ei ole voinut olla mukana jos tälläinen on jotenkin uutta, ollut jo usenet/nyyssiajoista lähtien ja ennen sitäkin varmaan meno tälläistä kaikessa nettikirjoittelussa. TJEU: ikuinen syyskuu[/quote]


Jatketaan nyt offtopikkia vielä hetki. Oon bbs:iä käyttänyt vuodesta -93 ja nettiä muistaakseni jostain vuodesta -95 tms. En muista ihan tarkkaan noita aikoja. Sen takia tähän puutuin juurikin että tämä on jossain määrin normimeininkiä ja yleistymään päin. Mikä ei ole hyvä asia keskustelu- eikä myöskään harrastuskulttuurin edistämiseksi. Harrastusfoorumihan tämä on ja tarkoituksena kaiketikin edistää ja tukea harrastusta. Eriasteinen ideoiden ja joskus jopa ihmisten lyttääminen tuntuu olevan voimissaan varsinkin suomenkielisillä foorumeilla. Tai sitten mun lukuun on osunut englanninkielisistä vain ne ns. paremmat foorumit missä tuetaan ja kannustetaan hieman erilaisiakin ja perinteistä eroavia ideoita. Ja jos idea on ns. huono niin ei sitä lytätä varsinkaan isommin perustelematta vaan kerrotaan ystävällisesti että mitä huonoja puolia siinä saattaa olla ja miten ne olisi mahdollisesti kierrettävissä jos sen haluaa kumminkin toteuttaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

CyberDog kirjoitti: Jatketaan nyt offtopikkia vielä hetki. Oon bbs:iä käyttänyt vuodesta -93 ja nettiä muistaakseni jostain vuodesta -95 tms. En muista ihan tarkkaan noita aikoja. Sen takia tähän puutuin juurikin että tämä on jossain määrin normimeininkiä ja yleistymään päin. Mikä ei ole hyvä asia keskustelu- eikä myöskään harrastuskulttuurin edistämiseksi. Harrastusfoorumihan tämä on ja tarkoituksena kaiketikin edistää ja tukea harrastusta. Eriasteinen ideoiden ja joskus jopa ihmisten lyttääminen tuntuu olevan voimissaan varsinkin suomenkielisillä foorumeilla. Tai sitten mun lukuun on osunut englanninkielisistä vain ne ns. paremmat foorumit missä tuetaan ja kannustetaan hieman erilaisiakin ja perinteistä eroavia ideoita. Ja jos idea on ns. huono niin ei sitä lytätä varsinkaan isommin perustelematta vaan kerrotaan ystävällisesti että mitä huonoja puolia siinä saattaa olla ja miten ne olisi mahdollisesti kierrettävissä jos sen haluaa kumminkin toteuttaa.
Noni, samoissa mennään :-) Mikä oli paras tiedonsiirtoprotokolla ja miksi? :-)

Mutta kyllähän tää on "normaalia" keskustelua suomalaisilla foorumeilla, ja muutenkin. Johtunee varmaan suomalaisten perus pessimistisestä luonteesta kyräilyine ja katkeruuksineen. Vaan ei se amerikan mallin selkään taputtelu ja sikossoom-meininkikään toisaalta niin hedelmällistä ole. Tuleepahan tässä keskustelua eikä pelkkää "hyvä hyvä asenna vaan, toivottavasti joku tietää" sisällötöntä kommentointia. Mutta edelleen, eternal September, kyllä tämä on yleistynyt jo 90-luvun alussa silloin kun kaikki alkoi. Muistan kyllä saman menon jo nyysseistä, purkeista vaan latasin fileitä ja pelasin lottoa :)

Ja onhan tässä edelleenkin tullut niitä perusteluita ja keskustelua aiheesta.

Saappifoorumilla et siis ollut vielä silloin kun vastaukseksi riitti 'Ei.'
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Mie oon käyttäny BBS:iä vuodesta 2003, ihan hyvät vanteet on... tä??
Ja :saab: ismi on sairaudessa jutut tuntui olevan asiallisemmalla pohjalla... just my five cents,
Ihan vaan ettei offtopic lopu.
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Joo ei liikakaan selkään taputtelu ole hyväksi.

Mutta jos sivuttaisiin tuota topikin aiheitta. Niin taitaa olla näillä vehkeillä sitten turhaa pelätä turbonsa puolesta jos muutaman kymmenen sekuntia käyttelee tyhjillään pysähtymisen jälkeen? Tai näin se taidettiin jo sanoa.

Oliskohan iso ja kallis remppa sitten asentaa tuommoista sähköpumppua mikä pyörittelis öljyjä ja vesiä koneessa sammutuksen jälkeen/ennen starttia? Tai no ei taida olla isoa hyötyä kun kait sinne sen verran kalvoa jää öljystä?
Vastaa Viestiin