Turbo timer tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ite tein koneeseen RVS-käsittelyn, kait se keraaminen kalvo sinne turbonkin laakereille jää. Mekaaniset käyntiäänet ainakin hiljenivät.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Unkown
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 19, 2012 21:27

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja Unkown »

Uskomatonta jos Topicin aloittaja kysyy vain ohjetta timerin asennukseen niin täällä aletaan jauhamaan kaikenmaailman muista jutuista. Eikö näillä sivustoilla ole moderaattoreita ollenkaan jotta Topicit pysyisivät asiallisina? Vaikkei Turbo Timeriä tulisikaan käytettyä tulisimmallakaan kauppareissulla vaikka olisi anoppikin mukana niin se on todella kätevä talvella jolloin 5min kauppareissun ajaksi auton voi jättää käyntiin ja sisätilat pysyvät lämpöisenä. Joten sellaiset jotka tietävät Saabin sähköistä OIKEASTI jotain voisivat kirjoittaa tähän Topicciin ohjeita jos joku muu vaikka haluaisi omaan Saabiinsa Turbo Timerin niin olisi se heille sitten helpompaa. Eikös nämä sivustot sitä varten ole??? Huom. kyseinen Timeri joka Jannelle on tulossa sisältää kaikkea muutakin kuin pelkän jälkikäytön kuten nopeusmittarin, kierrosajanlaskennan, volttimittarin jne. Joten asiallisia vastauksia kiitos.

PS. Asiakas on aina oikeassa.
U.N.K.O.W.N.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Unkown kirjoitti:Uskomatonta jos Topicin aloittaja kysyy vain ohjetta timerin asennukseen niin täällä aletaan jauhamaan kaikenmaailman muista jutuista. Eikö näillä sivustoilla ole moderaattoreita ollenkaan jotta Topicit pysyisivät asiallisina? Vaikkei Turbo Timeriä tulisikaan käytettyä tulisimmallakaan kauppareissulla vaikka olisi anoppikin mukana niin se on todella kätevä talvella jolloin 5min kauppareissun ajaksi auton voi jättää käyntiin ja sisätilat pysyvät lämpöisenä. Joten sellaiset jotka tietävät Saabin sähköistä OIKEASTI jotain voisivat kirjoittaa tähän Topicciin ohjeita jos joku muu vaikka haluaisi omaan Saabiinsa Turbo Timerin niin olisi se heille sitten helpompaa. Eikös nämä sivustot sitä varten ole??? Huom. kyseinen Timeri joka Jannelle on tulossa sisältää kaikkea muutakin kuin pelkän jälkikäytön kuten nopeusmittarin, kierrosajanlaskennan, volttimittarin jne. Joten asiallisia vastauksia kiitos.

PS. Asiakas on aina oikeassa.
Lienet se laitteiston asentava asiantuntija? :-)
No sitähän kukaan ei kertonut että tässä ollaan jotain viisaampaa purkkia asentamassa kuin plain'ol yksinkertainen turbo timer mistä ollaan puhuttu. Kerro nyt ihmeessä lisää ettei tarvii ihmetellä.

Jee, moderoinnin perään huudettu! Joo ei täällä aina joku jaksa heilua ja valvoa että keskustelu pysyy riittävän hyvänä kaikille, eikä voi moittia. Eipä ole uusi ongelma sekään.

Vajavaisin ja epämääräisin lähtötiedoin saa vajavaisia vastauksia ja epämääräisiä vastauksia.

Lämmitystä varten on webasto eikä se auto edes 5min kauppareissun aikana niin paljon ehdi jäähtyä että tuo olisi hyvä myyntiargumentti :-)
CyberDog kirjoitti: Mutta jos sivuttaisiin tuota topikin aiheitta. Niin taitaa olla näillä vehkeillä sitten turhaa pelätä turbonsa puolesta jos muutaman kymmenen sekuntia käyttelee tyhjillään pysähtymisen jälkeen? Tai näin se taidettiin jo sanoa.

Oliskohan iso ja kallis remppa sitten asentaa tuommoista sähköpumppua mikä pyörittelis öljyjä ja vesiä koneessa sammutuksen jälkeen/ennen starttia? Tai no ei taida olla isoa hyötyä kun kait sinne sen verran kalvoa jää öljystä?
Joo takaisin aiheeseen kun pienet vpenikset on vertailtu.

Mutta kyllä tosiaan käytännössä taitaa olla kovin harvassa oikeasti tilanteet että tavalliselle turbo timerille on käyttöä ja että se maksaa ajan, vaivan ja rahan asentaa. Ehkä hurjin juttu oli just siinä se että auto jäi kaupan parkkikselle itekseen käymään ja sammumaan ja mopopojat katsoi 5 vuotta sitten että "whoa". Nyttemmin se lienee nähty.

Jos autoa pitää jäähdellä kovan ajon jälkeen niin parempia tapoja on, myfiftycents.

Kyllä ainakin itellä on ajamiset olleet sellaisia että jos riskinä olisi öljyjen palaminen turboon niin ei sellaisen ajon jälkeen muutenkaan jätetä autoa parkkiin ja lähdetä sisälle katsomaan piirrettyjä. Yleensä siinä on ihmetelty lokia tai odoteltu adrenaliinin hälvenemistä, varikolla tjsp. :-)

Onko kellään mitään näyttöä siitä että turbon on karstoittunut ja laakerit palaneet ennenaikaisesti, satunnaisen jälkikäytön puutteesta?

Sähköisiä vesipumppujahan on "paljon" asenneltu, öljypumppuja ei ainuttakaan? Koska ei ole järkevää rakentaa sellaista sähköistä järjestelmää josta olisi jotain iloa? Mekaanisesti kampuralta tehonsa ottava "erillinen voitelujärjestelmä" on, kuivasumpustakin kuullut puhuttavan...

Oliko riittävän on-topic ja asiallista? :-D
Unkown
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 19, 2012 21:27

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja Unkown »

En ole laitteiston asentaja enkä varsinkaan asiantuntija. Ihmetyttää vaan miksi täällä spekuloidaan Turbo Timerin tarpeellisuutta. Saahan autoon asentaa vaikka LP soittimen jos siltä tuntuu vaikkei siinä mitään järkeä olisikaan. Topicin idea on edelleen keskustella siitä kuinka Timerin saisi saabiin asennettua eikä miettiä sen tarpeellisuutta.
U.N.K.O.W.N.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ehkäpä noista on hyvä aloittaa. Kai sen turbo timerin mukana tulee jotain kytkentäohjeitakin.

http://www.knez.org/vehicles/images/saa ... 20lead.jpg

-Sami

Vaikka täysin turha varuste onkin. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Pitää rueta keksimään lisää kaikkea "tarpeellista" elektroniikkaa :saab: :iin kun on mukavaa palautetta! :twisted: Voin sit joskus perustaa topicin kenellä on eniten TURHAA&YLIMÄÄRÄISTÄ elektroniikkaa käyttiksessään.. :lol:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tobbana kirjoitti:Ehkäpä noista on hyvä aloittaa. Kai sen turbo timerin mukana tulee jotain kytkentäohjeitakin.

http://www.knez.org/vehicles/images/saa ... 20lead.jpg

-Sami

Vaikka täysin turha varuste onkin. ;)
Tuo kaavio on hyvä,riittänee tähän tarkoitukseen.Varmaan ehkä sama löytyy alfamerin kirjasta.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut ei liikaa kannata morkata avunantoa alkuperäiseen aiheeseen, koska kukaan kyläpoliisikaan ei vielä ole ilmoittautunut :D Lähinnä siis liittyen lakiin ja tyhjäkäynnin minuuttimääräiseen maksimiin... :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Ale
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 12:50
Paikkakunta: Satakunta

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja Ale »

Itselle laitoin joskus vuosia sitten tonnariin turbo timerin. Kaikki meni hienosti siihen asti kunnes yritin laittaa ovia lukkoon. Ei mennyt kaukosäätimestä, mutta avaimella kylläkin. Kaippa joku ajonestolaite tai joku muu luuli, että ovia ei voi laittaa lukkoon kun auto käy...Enkä oikeen tiedä onko se laite niin ihmeellinen, onneksi sen sai kytkettyä pois päältä. Tulipahan sekin kokeiltua. Webasto oli siinä autossa hyödyllisempi :D
MY06 9-5 Wagon
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

JP_Vette kirjoitti:Mut ei liikaa kannata morkata avunantoa alkuperäiseen aiheeseen, koska kukaan kyläpoliisikaan ei vielä ole ilmoittautunut :D Lähinnä siis liittyen lakiin ja tyhjäkäynnin minuuttimääräiseen maksimiin... :lol:
No eiks 2min ole kuitenkin lain puitteissa sallittu..luulenpa ettei "pojat" ole kellottamassa vieressä tuota jälkikäytön pituutta.. :)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ale kirjoitti:Itselle laitoin joskus vuosia sitten tonnariin turbo timerin. Kaikki meni hienosti siihen asti kunnes yritin laittaa ovia lukkoon. Ei mennyt kaukosäätimestä, mutta avaimella kylläkin. Kaippa joku ajonestolaite tai joku muu luuli, että ovia ei voi laittaa lukkoon kun auto käy...Enkä oikeen tiedä onko se laite niin ihmeellinen, onneksi sen sai kytkettyä pois päältä. Tulipahan sekin kokeiltua. Webasto oli siinä autossa hyödyllisempi :D
Joo,kokeiltu on et jos auto on käynnissä niin kakesta ei mene ovet lukkoon..avaimesta kyllä..Eli voipi olla et kun laittaa timerin päälle niin avaimesta keskuslukko päälle..eipä siinä sen ihmeellisempää..Timeri katkaisee virtalukolta jännitteet poies..näin olettaen.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

jannevillepetteri kirjoitti:No eiks 2min ole kuitenkin lain puitteissa sallittu..luulenpa ettei "pojat" ole kellottamassa vieressä tuota jälkikäytön pituutta.. :)
Tämähän oliki provo. Luulen, ettei "poikia" kiinnosta kerätä yleishyödyllistä rahaa yhteiskunnalle myöskään sivuperuutusvaloista, ecujen flässäyksistä yms laittomasta toiminnasta, mutta silti niistäkin joku aina vinkuu. Tosin ehkä kyläpoliisit pitävät turbo timeria 5min kellotuksella laillisena, koska itse pöhööttävät Eberillään joka aamu kolme varttia...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Totta..Mut eikö tuota esim. ecun päivitystä voi verrata vaikka aikanaa Konalalta saatuun päivitys lappuun koskien Lada autojen muutoskatsastusta..Moottorin voi vaihtaa mihin tahansa mallisarjassa valmistettuun moottorin,näyttäen tietysti tuota kyseistä lappua muutoskatsastuksen yhteydessä..

Eikös esim. matalapaine lpt vehkeissä ole samat alusta osat+jarrut,tarvittavat osat kuin vaikka isolla T:llä olevissa..?
Ymmärsinkö joskus oikein että teho saa nousta mallisarjan tehokkaimmasta mallista 20% ennenkuin tarvitsee muutoskatsastaa..
Varmaan edellyttäen että jarrut ym. komponentit ovat samat,tai vaihtaen samoihin.

Nyt tää keskustelu lähtee kohta taas aivan toisiin sfääreihin.. :twisted:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

jannevillepetteri kirjoitti:...
Nohnoh. OT on päivän sana.

Nyt menee mutuksi, mutta eikös vähäpäästöisissä pidä olla aina luovuttaja-auto (myös vähäpäästöinen) josta sen tekniikan on "virallisesti" raapinut pois. Esim tonnariin voi vaihtaa turbokoneen, kun on vähäpäästöinen luovuttajatonnari. Toki vaihtoehtona on se VTT:n päästömittaus, joka maksaa nelinumeroisen summan.

Tehon lisäyksestä en tiedä, mutta kaikkihan on laillista muutoskatsastuksen jälkeen. Tosin jujuhan siinä onkin se, että kukaan niitä ei muutoskatsasta. Vähän se nyt on turhaa kun ecuun ne ei katso ja jos sen pillerin kokosen Garretin tilalle vaihtaa pingispallon kokosen Mitsun TeeDeeNollaNelosen, jossa kuitenkin on Saabin pellilätkä, niin miten sitä kukaan jaksais edes epäillä. Toisaalta itse en kyllä ymmärrä tätä logiikkaa muutenkaan, koska Suomessa rajoitus on 120 km/h ja ihan sama onko siä pellin alla 100 vai 300 ponia niin massan ollessa sama niin tasan saman verran tarttee sitä liike-energiaa taikoa lämmöksi jarruihin. Mut ot ja provoilu on parasta. Pointtihan olikin se, kun ei ole vielä niitä jeesustelijoita tullut...

Parastahan tässä on myös se, että tuntuu toi ecujen flässäys olevan vähän joka merkillä pakettiautoja myöten niin yleistä, että jos niitä joku alkaisi kunnolla ratsaamaan niin ei tarttisi kyllä valtion budjettiaan miettiä hetkeen :D Tosin onhan maailmassa monta muutakin asiaa vähän poskellaan. En minäkään vieläkään ymmärrä sitäkään, että miten sain korjauskehotuksen sivuperuutusvaloista, vaikka minkään järjen mukaan ne eivät ketään voi liikenteessä haitata. Samaten en ymmärrä sitäkään, että miksi tyhjäkäyntiä rajoitetaan, kun samalla ne Eberit ja Webastot on täysin laillisia. En myöskään ymmärrä sitä, että miksi katsastuksessa ei ole kuutena vuotena edes avattu konepelliä ja nyt se yksi pelle sitten vinkui seitsemännellä kerralla akun kiinnityksestä... Vähän koitin selittää, että onhan siinä konepelli heti yläpuolella... Voisivat nekin inssit hankkia jonku protokollan siihen toimintaan.

Liikaa en katsastusinssejä kuitenkaan hauku, koska kerran sain ilman uusintanäyttöä tonnarin käsijarrun läpitte ku kiristin sen siinä nosturilla omilla työkaluilla. Tosin se olikin sitten se konttori, jossa sitä konepelliä ei kukaan jaksanut availla. Harmi vain että sinne on nykyään matkaa 350 km vaikka melkein periaatteestakin sinne voisi mennä. Uusintanäyttökin ilmainen... Olen vielä niin rasittava ja itsekeskeinen ihminen, että taidan tohon cabbeenki vaihtaa 2,3 litrasesta venttiilikopan niin saavat inssit raaputella ihan rauhassa kaiken paskan alta moottorin tyyppikilpeä esiin. Jos siis ovat niin turhantärkeitä, että sellaisesta saavat orgasmeja... Kuitenki ne jokka sinne sen 2,3 litrasen vaihtavat aikusten oikeasti, todennäkösesti käyttävät sen kakslitrasen lohkoa, jotta ei täpärässä paikassa kukaan pääse vinkumaan.
Viimeksi muokannut JP_Vette, La Loka 20, 2012 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo timer tonnariin

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

No joo..Nämä on aika ikuisuus keskusteluja,samoilla linjoilla kylläkin sinun kanssa olen asiasta.. :wink: Jos ympäripyöreästi lähden tähän vastaamaan niin kyllä,maailmassa on paljon muutakin epälaillista kuin saabien softaaminen..joo,tuo tuli kans mieleen vähäpäästöisyydestä,meinasin viime viestissä sitä jo arvuutella..

Eihän siihen autoon tehoa tarvita etteikö sillä voi tehdä laittomuuksia..esim. ajaa ylinopeutta,kaahata yleensäkin..rikkoa liikennesääntöjä ym..vastaavaa..
Onhan se kiva että yleensäkin autovalmistajat tekee suorityskykyisiä autoja jotta niillä voi ripeästi kiihdyttää tavoitenopeuteen..tai tarvittaessa ohittaa..
Kiusaus on kova rikkoa sääntöjä näillä ylimääräisillä fysiikan lakeja rikkovilla,pitoa murtavilla hevosvoimilla.. :idea:

Suorituskyky on ollut iät ajat autonvalmistajilla jonkinlainen prioriteetti autonvalmistuksessa..jos kuvitteellisesti ajatellaan että kaikkien valmistettavien autojen maksimi moottoriteho on vaikka 100horsea niin entäs sitten..

Mutta taas jos ajatellaan nykytegnologian läpimurtoja niin moottorista ollaan tehty niin hyviä hyötysuhteeltaan että päästöt/tehot ovat hyvinkin "vihreitä" verrattuna 20vuotta sitten..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin