Iskunpituuden kasvattaminen
Iskunpituuden kasvattaminen
Koskapa 2.3L kampiakseli ei ihan niin vain mene tuohon B201 lohkoon, niin tuli mieleen iskunpituuden kasvattaminen koneistamalla kiertokangen laakerikauloja epäkeskeisesti. Tätä keinoahan on joissain moottoreissa käytetty, mutta kestäisiköhän saabin vakiokampura esim 2mm koneistamisen?
Tällöin vaihtaen männät taikka kiertokanget, päästäisiin 4mm pidempään iskunpituuteen joka luultavasti jo vaikuttaisi muutenkin kuin kukkaroon ja psykologisesti. Miten kävisi esim. kankikulmien kanssa, jos vaihtaisikin männät kankien sijaan, pysyisikö nipussa, mitä arvioitte?
Tällöin vaihtaen männät taikka kiertokanget, päästäisiin 4mm pidempään iskunpituuteen joka luultavasti jo vaikuttaisi muutenkin kuin kukkaroon ja psykologisesti. Miten kävisi esim. kankikulmien kanssa, jos vaihtaisikin männät kankien sijaan, pysyisikö nipussa, mitä arvioitte?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tekeehän nuo Opel-pojat CIH koneisiin stroukkauksia käyttäen Saabin kiertokankia. Ajavat 84mm iskulla, ja sulle tulis iskua em. tapauksessa 82mm, joten ei pitäis olla ihan mahdoton kampikulma..Miten kävisi esim. kankikulmien kanssa, jos vaihtaisikin männät kankien sijaan, pysyisikö nipussa, mitä arvioitte?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Aki Peltola #1132
Kiitän informaatiosta, täytynee tulevalla viikolla miettiä konsultointia eräältä paljon moottoreita rakentaneelta hepulta.. samaiselta tyypiltä, joka ehdotti ja kertoi miten voidaan tehdä vanhaan B201 moottoriin helposti öljyruiskutus männän pohjiin(ja lahjoitti suuttimet) sekä antoi kullanarvoista tietoa 8v kannen työstämisestä(kädestä pitäen, perusteista alkaen).Aksu900 kirjoitti:
Tekeehän nuo Opel-pojat CIH koneisiin stroukkauksia käyttäen Saabin kiertokankia. Ajavat 84mm iskulla, ja sulle tulis iskua em. tapauksessa 82mm, joten ei pitäis olla ihan mahdoton kampikulma..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Nuo öljysprayt mäntien alle kiinnostais muakin! Pystytkö kertomaan, miten ne ois suotavaa asentaa saabin lohkoon ja minkälaiset ne suuttimet on? Siis onko ne jonkin muun auton vastaavat suuttimet vai??
Jos kävis kyselemässä noilta mersumiehiltä neljä suutinta ja asentelis ne talven aikana..
Jos kävis kyselemässä noilta mersumiehiltä neljä suutinta ja asentelis ne talven aikana..
Aki Peltola #1132
Ne on jostain isommasta turbodieselistä ja kuulemma 1bar venttiileillä, että eivät romahduttaisi öljynpaineita tyhjäkäynnillä.Aksu900 kirjoitti:Nuo öljysprayt mäntien alle kiinnostais muakin! Pystytkö kertomaan, miten ne ois suotavaa asentaa saabin lohkoon ja minkälaiset ne suuttimet on? Siis onko ne jonkin muun auton vastaavat suuttimet vai??
Jos kävis kyselemässä noilta mersumiehiltä neljä suutinta ja asentelis ne talven aikana..
Niiden asentaminen tapahtuu seuraavasti: Puretaan lohko kaikista rojusta vapaaksi, käännetään ylösalaisin ja ajetaan isohkolla jyrsintapilla lohkon sisäpintaan pääöljykanavan kohdalle tasopinnat, keskeltä tasopintoja porataan reikä pääöljykanavaan(kanava näkyy lohkon pituussuuntaisena "pullistumana" ulkopuolella lohkoa) öljynsuodattimen jalan korkeudella.
Porataan isommalla terällä "hieman alkua" lohkon sisäpuolelta äsken porattuihin reikiin, kierteytetään reiät sopivalla kierteellä ja ruuvataan "banjoliitin/reiällinen pultti" tyyppiset suuttimet paikalleen.
Tässä siis yksinkertaistettuna koko homma.. kunhan pääsen itse tuumasta toimeen, niin yritän muistaa ottaa valokuvia hommasta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Siis jos siirtää kampiakselin kaulan keskipistettä 2mm ulommas, eli käytännössä täytyy hioa kaulaa 4mm pienemmäksi! Tällöinhän iskun pituus tuon 2x2mm = 4mm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jeps, noissa mersun turbodieseleissähän noita on ja täältä löytyy kyllä kavereita kenellä on noita mersun palikoita vaikka millä mitalla.. Pitää vaan tsekata, että niissä on toi paineventtiili. Tosin mittasin tosta mun koneesta kuumana tyhjäkäynnillä 3.4bar öljynpaineet, joten ei pitäis tulla ongelmaa.Ne on jostain isommasta turbodieselistä ja kuulemma 1bar venttiileillä, että eivät romahduttaisi öljynpaineita tyhjäkäynnillä.
HahJos koneistat 2mm kiertokangen kaulan sisäpuolelta niin iskun pituus kasvaa 2mm, ei 4mm. Kannattaa sitten tehdä todella hyvät pyöristykset ja kiillotukset ettei heikkene liikaa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Aki Peltola #1132
Ihan ammepalotiloissa pysytään, suurimmat muutokset on imukanavissa venttiilin lähellä sekä palotilan osittainen täyttäminen ja uudelleenmuotoilu.Aksu900 kirjoitti:
Tuli mieleen, että meinaatko värkätä puolipallon muotoiset palotilat vai mitä se guru suositteli? Ihan vaan mielenkiinnosta..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Hieno homma, jos muistat ottaa kuvia ko. operaatiosta. Luulis että tuo suihkutus parantaa mäntien voitelua selvästi. Jos sitä vaikka omaan koneeseenkin tuollaiset laittaisi niin saattaisi kestävyys hieman parantuaMyrkky kirjoitti:Niiden asentaminen tapahtuu seuraavasti: Puretaan lohko kaikista rojusta vapaaksi, käännetään ylösalaisin ja ajetaan isohkolla jyrsintapilla lohkon sisäpintaan pääöljykanavan kohdalle tasopinnat, keskeltä tasopintoja porataan reikä pääöljykanavaan(kanava näkyy lohkon pituussuuntaisena "pullistumana" ulkopuolella lohkoa) öljynsuodattimen jalan korkeudella.
Porataan isommalla terällä "hieman alkua" lohkon sisäpuolelta äsken porattuihin reikiin, kierteytetään reiät sopivalla kierteellä ja ruuvataan "banjoliitin/reiällinen pultti" tyyppiset suuttimet paikalleen.
Tässä siis yksinkertaistettuna koko homma.. kunhan pääsen itse tuumasta toimeen, niin yritän muistaa ottaa valokuvia hommasta.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Just just, tuli vaan mieleen kun selailin tuossa vanhoja projektikuvia.. Muutama heppu on käyttänyt puolipallon muotoisia palotiloja t8:ssa ihan hyvällä menestyksellä.Ihan ammepalotiloissa pysytään, suurimmat muutokset on imukanavissa venttiilin lähellä sekä palotilan osittainen täyttäminen ja uudelleenmuotoilu.
Tuskin tuolla voiteluun hirveästi on merkitystä, tarkoituksenahan on pitää mäntien lämpötila alhaisempana. Mutta kuvia tosiaan kehiin jos tuollaisia toteutatte!Hieno homma, jos muistat ottaa kuvia ko. operaatiosta. Luulis että tuo suihkutus parantaa mäntien voitelua selvästi. Jos sitä vaikka omaan koneeseenkin tuollaiset laittaisi niin saattaisi kestävyys hieman parantua .
Aki Peltola #1132
Mitähän tässä vinokoneessa on tehty? Iskutilavuus on ainakin tietojen mukaan 2.4, mutta onko se toteutettu stroukkaamalla vai poraamalla. Ei voi tietää.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Minäkin olen puolella silmää seuraillut Saabin kaksilitraisen moottorin iskutilavuuden kasvattamisen ympärillä käytyä keskustelua.
Sikäli kun nettifoorumeihin on uskomista, niin 2,3-litraisen moottrin 90 mm iskulla oleva kampiakseli on saatu toimimaan og900:n lohkossa. Toimenpide vaatii aineen työstämistä sekä lohkosta, vaihdelaatikosta että kampiakselin vastapainoista. Männäksi sopii uudemman Saabin moottorin mäntä, jossa tapin ja laen väli on pienempi. Linkkejä modifiontitarinoihin en nyt heti löytänyt, mutta kokeile hakua Svenska Saabklubbenin tai STCS:n sivuilta.
Yksinkertaisempi keino olisi ostaa Reijolta valmiiksi tasapainotettu kampiakseli 83,5 millin iskulla. Siihen tulee lisäksi VW:n kiertokanget sekä männät. Männän halkaisijaksi voit valita joko 90,5 92 tai 94 milliä.
Sikäli kun nettifoorumeihin on uskomista, niin 2,3-litraisen moottrin 90 mm iskulla oleva kampiakseli on saatu toimimaan og900:n lohkossa. Toimenpide vaatii aineen työstämistä sekä lohkosta, vaihdelaatikosta että kampiakselin vastapainoista. Männäksi sopii uudemman Saabin moottorin mäntä, jossa tapin ja laen väli on pienempi. Linkkejä modifiontitarinoihin en nyt heti löytänyt, mutta kokeile hakua Svenska Saabklubbenin tai STCS:n sivuilta.
Yksinkertaisempi keino olisi ostaa Reijolta valmiiksi tasapainotettu kampiakseli 83,5 millin iskulla. Siihen tulee lisäksi VW:n kiertokanget sekä männät. Männän halkaisijaksi voit valita joko 90,5 92 tai 94 milliä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03