Iskunpituuden kasvattaminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Iskunpituuden kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Koskapa 2.3L kampiakseli ei ihan niin vain mene tuohon B201 lohkoon, niin tuli mieleen iskunpituuden kasvattaminen koneistamalla kiertokangen laakerikauloja epäkeskeisesti. Tätä keinoahan on joissain moottoreissa käytetty, mutta kestäisiköhän saabin vakiokampura esim 2mm koneistamisen?

Tällöin vaihtaen männät taikka kiertokanget, päästäisiin 4mm pidempään iskunpituuteen joka luultavasti jo vaikuttaisi muutenkin kuin kukkaroon ja psykologisesti. Miten kävisi esim. kankikulmien kanssa, jos vaihtaisikin männät kankien sijaan, pysyisikö nipussa, mitä arvioitte?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Miten kävisi esim. kankikulmien kanssa, jos vaihtaisikin männät kankien sijaan, pysyisikö nipussa, mitä arvioitte?
Tekeehän nuo Opel-pojat CIH koneisiin stroukkauksia käyttäen Saabin kiertokankia. Ajavat 84mm iskulla, ja sulle tulis iskua em. tapauksessa 82mm, joten ei pitäis olla ihan mahdoton kampikulma.. :roll:
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:
Tekeehän nuo Opel-pojat CIH koneisiin stroukkauksia käyttäen Saabin kiertokankia. Ajavat 84mm iskulla, ja sulle tulis iskua em. tapauksessa 82mm, joten ei pitäis olla ihan mahdoton kampikulma.. :roll:
Kiitän informaatiosta, täytynee tulevalla viikolla miettiä konsultointia eräältä paljon moottoreita rakentaneelta hepulta.. samaiselta tyypiltä, joka ehdotti ja kertoi miten voidaan tehdä vanhaan B201 moottoriin helposti öljyruiskutus männän pohjiin(ja lahjoitti suuttimet) sekä antoi kullanarvoista tietoa 8v kannen työstämisestä(kädestä pitäen, perusteista alkaen).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Nuo öljysprayt mäntien alle kiinnostais muakin! Pystytkö kertomaan, miten ne ois suotavaa asentaa saabin lohkoon ja minkälaiset ne suuttimet on? Siis onko ne jonkin muun auton vastaavat suuttimet vai??

Jos kävis kyselemässä noilta mersumiehiltä neljä suutinta ja asentelis ne talven aikana..
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Nuo öljysprayt mäntien alle kiinnostais muakin! Pystytkö kertomaan, miten ne ois suotavaa asentaa saabin lohkoon ja minkälaiset ne suuttimet on? Siis onko ne jonkin muun auton vastaavat suuttimet vai??

Jos kävis kyselemässä noilta mersumiehiltä neljä suutinta ja asentelis ne talven aikana..
Ne on jostain isommasta turbodieselistä ja kuulemma 1bar venttiileillä, että eivät romahduttaisi öljynpaineita tyhjäkäynnillä.

Niiden asentaminen tapahtuu seuraavasti: Puretaan lohko kaikista rojusta vapaaksi, käännetään ylösalaisin ja ajetaan isohkolla jyrsintapilla lohkon sisäpintaan pääöljykanavan kohdalle tasopinnat, keskeltä tasopintoja porataan reikä pääöljykanavaan(kanava näkyy lohkon pituussuuntaisena "pullistumana" ulkopuolella lohkoa) öljynsuodattimen jalan korkeudella.
Porataan isommalla terällä "hieman alkua" lohkon sisäpuolelta äsken porattuihin reikiin, kierteytetään reiät sopivalla kierteellä ja ruuvataan "banjoliitin/reiällinen pultti" tyyppiset suuttimet paikalleen.

Tässä siis yksinkertaistettuna koko homma.. kunhan pääsen itse tuumasta toimeen, niin yritän muistaa ottaa valokuvia hommasta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos koneistat 2mm kiertokangen kaulan sisäpuolelta niin iskun pituus kasvaa 2mm, ei 4mm. Kannattaa sitten tehdä todella hyvät pyöristykset ja kiillotukset ettei heikkene liikaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis jos siirtää kampiakselin kaulan keskipistettä 2mm ulommas, eli käytännössä täytyy hioa kaulaa 4mm pienemmäksi! Tällöinhän iskun pituus tuon 2x2mm = 4mm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ne on jostain isommasta turbodieselistä ja kuulemma 1bar venttiileillä, että eivät romahduttaisi öljynpaineita tyhjäkäynnillä.
Jeps, noissa mersun turbodieseleissähän noita on ja täältä löytyy kyllä kavereita kenellä on noita mersun palikoita vaikka millä mitalla.. Pitää vaan tsekata, että niissä on toi paineventtiili. Tosin mittasin tosta mun koneesta kuumana tyhjäkäynnillä 3.4bar öljynpaineet, joten ei pitäis tulla ongelmaa.
Jos koneistat 2mm kiertokangen kaulan sisäpuolelta niin iskun pituus kasvaa 2mm, ei 4mm. Kannattaa sitten tehdä todella hyvät pyöristykset ja kiillotukset ettei heikkene liikaa.
Hah :D enpä itekään hoksannut tuota.
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Juurikin näin.. ei pitäisi kirjoittaa mitään tuohon aikaan yöstä kun on jo puolinukuksissa.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

antoi kullanarvoista tietoa 8v kannen työstämisestä(kädestä pitäen, perusteista alkaen).
Tuli mieleen, että meinaatko värkätä puolipallon muotoiset palotilat vai mitä se guru suositteli? Ihan vaan mielenkiinnosta.. :roll:
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:
Tuli mieleen, että meinaatko värkätä puolipallon muotoiset palotilat vai mitä se guru suositteli? Ihan vaan mielenkiinnosta.. :roll:
Ihan ammepalotiloissa pysytään, suurimmat muutokset on imukanavissa venttiilin lähellä sekä palotilan osittainen täyttäminen ja uudelleenmuotoilu.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Myrkky kirjoitti:Niiden asentaminen tapahtuu seuraavasti: Puretaan lohko kaikista rojusta vapaaksi, käännetään ylösalaisin ja ajetaan isohkolla jyrsintapilla lohkon sisäpintaan pääöljykanavan kohdalle tasopinnat, keskeltä tasopintoja porataan reikä pääöljykanavaan(kanava näkyy lohkon pituussuuntaisena "pullistumana" ulkopuolella lohkoa) öljynsuodattimen jalan korkeudella.
Porataan isommalla terällä "hieman alkua" lohkon sisäpuolelta äsken porattuihin reikiin, kierteytetään reiät sopivalla kierteellä ja ruuvataan "banjoliitin/reiällinen pultti" tyyppiset suuttimet paikalleen.

Tässä siis yksinkertaistettuna koko homma.. kunhan pääsen itse tuumasta toimeen, niin yritän muistaa ottaa valokuvia hommasta.
Hieno homma, jos muistat ottaa kuvia ko. operaatiosta. Luulis että tuo suihkutus parantaa mäntien voitelua selvästi. Jos sitä vaikka omaan koneeseenkin tuollaiset laittaisi niin saattaisi kestävyys hieman parantua :roll:.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ihan ammepalotiloissa pysytään, suurimmat muutokset on imukanavissa venttiilin lähellä sekä palotilan osittainen täyttäminen ja uudelleenmuotoilu.
Just just, tuli vaan mieleen kun selailin tuossa vanhoja projektikuvia.. Muutama heppu on käyttänyt puolipallon muotoisia palotiloja t8:ssa ihan hyvällä menestyksellä.
Hieno homma, jos muistat ottaa kuvia ko. operaatiosta. Luulis että tuo suihkutus parantaa mäntien voitelua selvästi. Jos sitä vaikka omaan koneeseenkin tuollaiset laittaisi niin saattaisi kestävyys hieman parantua .
Tuskin tuolla voiteluun hirveästi on merkitystä, tarkoituksenahan on pitää mäntien lämpötila alhaisempana. Mutta kuvia tosiaan kehiin jos tuollaisia toteutatte!
Aki Peltola #1132
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Mitähän tässä vinokoneessa on tehty? Iskutilavuus on ainakin tietojen mukaan 2.4, mutta onko se toteutettu stroukkaamalla vai poraamalla. Ei voi tietää.:roll:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Minäkin olen puolella silmää seuraillut Saabin kaksilitraisen moottorin iskutilavuuden kasvattamisen ympärillä käytyä keskustelua.

Sikäli kun nettifoorumeihin on uskomista, niin 2,3-litraisen moottrin 90 mm iskulla oleva kampiakseli on saatu toimimaan og900:n lohkossa. Toimenpide vaatii aineen työstämistä sekä lohkosta, vaihdelaatikosta että kampiakselin vastapainoista. Männäksi sopii uudemman Saabin moottorin mäntä, jossa tapin ja laen väli on pienempi. Linkkejä modifiontitarinoihin en nyt heti löytänyt, mutta kokeile hakua Svenska Saabklubbenin tai STCS:n sivuilta.

Yksinkertaisempi keino olisi ostaa Reijolta valmiiksi tasapainotettu kampiakseli 83,5 millin iskulla. Siihen tulee lisäksi VW:n kiertokanget sekä männät. Männän halkaisijaksi voit valita joko 90,5 92 tai 94 milliä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin