Tonnarin bensan paineen säätimistä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin bensan paineen säätimistä

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Tervehdys!


Omassani, 2.0T -89, on toistaiseksi tuo orggis 2.8 bar säädin mutta mitä muut käytätte noissa viritonnareissa?

Millaista suosittelette kokemustenne perusteella? Rising rate, säädettävä vai kiinteä 3.0 bar? Kannattaako maksaa säädettävästä tai rising rate- säätimestä enemmän kuin esim. tuosta kiinteästä 3.0 bar vehkeestä?


T. TimoH
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Malpassin 3-kalvoinen säädettävä toiminut vallan mainiosti, peruspaineet ~3.5bar ja lisää painetta ahtojen mukana. Suositelen, jos meinaat nostaa ahtoja.
Corvette C5
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mistä se tuo bensanpaineen säädin kannattaa tilata?? minkä merkkistä?? :roll:
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

FSE:tä löytyy ainakin Moposportilta, Malpassi on sama tuote eri logolla myytynä ja sitä myy US-Parts. Hintaa 80-100€, lisäks kannattaa hommata ruiskun suutintukkiin välikappale alkuperäisen säätimen tilalle, asennus onnistuu huomattavasti helpommin :) .
Corvette C5
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

jos painetta nostaa ei tarvitse ottaa omaa säädintä pois

uusi säädettävä säädin vain sen perään paluuletkuun
säädin kiinni vaikka moottorinkorvaan sitten että letkut eivät jää jännitykseen
(ota huomioon mahdollinen kolari, ei siis tuliseinän ja korvan väliin vaan korvan viereen)

tietenkin myös alipaine/ahtopaineletku siirretään uuteen säätimeen

mulla on kuva asennuksesta, sen saa e-maililla

FSE/Malpassi 3-kalvosäädin on ihan toimiva ja maksaa alle 80e
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jos säädettävän bensapaineen säätimen laitaa alkup. lisäksi, niin tarviiko MOLEMMAT säätimet alipaineletkut vai riittääkö se että alkup. säätimen alip.letku siirretään uuteen säätimeen?
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

itselläni on tuo fse/malpassi säädin ja letkussa on vielä painemittari. Oon säätäny nuo paineet reiluun 3.5baria mutta miten tuo säädin muka nostaa bensanpaineet vielä korkeammaksi ahtojen noustessa? Siis jos mittari näyttää tyhjäkäynnillä tuota reilua 3.5baria niin paljonko paineet on esim 1barin ahdolla? Säätimen mukana kun ei moposportilta tullut mitään lappuja/ohjeita/tietoa tuosta säätimestä...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

itselläni on tuo fse/malpassi säädin ja letkussa on vielä painemittari. Oon säätäny nuo paineet reiluun 3.5baria mutta miten tuo säädin muka nostaa bensanpaineet vielä korkeammaksi ahtojen noustessa? Siis jos mittari näyttää tyhjäkäynnillä tuota reilua 3.5baria niin paljonko paineet on esim 1barin ahdolla? Säätimen mukana kun ei moposportilta tullut mitään lappuja/ohjeita/tietoa tuosta säätimestä...
No normaalilla säätimellähän jos sulla on letku irroitettuna 3.5bar, niin 1 bar ahdoilla sulla ois 4.5bar. Tuo FSE on muistaakseni 1:1.2, joten paineet ovat silloin 4.7bar, jos osasin ajatella oikein tuon.. ;) Mutta kässäät varmaan idean?
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

öljysormi kirjoitti:jos säädettävän bensapaineen säätimen laitaa alkup. lisäksi, niin tarviiko MOLEMMAT säätimet alipaineletkut vai riittääkö se että alkup. säätimen alip.letku siirretään uuteen säätimeen?
oma säädin jää vain bensaletkun asentamista varten ts siihen ei mitään letkuja
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

yleistä:

ahdettuun tarkoitettu lineaarinen säädin nostaa painetta ahtojen verran eli 1,0 suhteessa
Saabin vakio lienee tällainen

FSE 3-kalvo nostaa suunnilleen suhteessa 1,2 suhteessa
ruuvisäätö

FSE 3-kalvo Hi-Rate nostaa suunnilleen 1,4 suhteessa
ruuvisäätö

kun autoa viritetään, tarvitaan jokin em malleista mutta ruuvisäädöllä, jotta jarrupenkissä voi korjata tilannetta tarvittaessa


--------------------

perusbensanpaine mitataan tyhjäkäynnillä alipaine/ahtopaineletku _irrotettuna_
eli alipaine on 0
eli ahtopaine on 0
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

öljysormi kirjoitti:jos säädettävän bensapaineen säätimen laitaa alkup. lisäksi, niin tarviiko MOLEMMAT säätimet alipaineletkut vai riittääkö se että alkup. säätimen alip.letku siirretään uuteen säätimeen?
En tiedä paljon se adapteri suutintukkiin maksaa, mutta helpoimmalla päässee sen avulla, ei tarvitse jättää ylimääräisiä osia konehuoneeseen. Sain Malpassin käytettynä jostain viriviri Bemusta, missä oli adapteri valmiina (Sama LH-Jetronic siinä Bemussa).

T16 kirjoitti: perusbensanpaine mitataan tyhjäkäynnillä alipaine/ahtopaineletku _irrotettuna_
eli alipaine on 0
eli ahtopaine on 0
Jooh, olis ollut minullakin joku manuska tarpeeseen, säädin paineet alipaineletku kiinni :? . Noh, ensi keväänä sitten osaan tehdä tuonkin oikein, kun lykkää painetta pesään lumien sulettua..
Corvette C5
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

sovite FSE Boschin paikalle h 20e http://www.prostreet.fi

ei silti sovi kaikkiin autoihin
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

malpassi/fse "muka" lineaarisesti säätyvä paineiden noustessa... ei pidä paikkaansa muualla ku paperilla. käytännössä paineet nousee kerralla tappiin heti ku menee ahtojen puolelle. ainakin mun malpassi käyttäytyy kyseisellä tavalla. todettu tiellä ja rullilla n.1.1bar ahdoilla.
ääni on voimaa
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

ks aikaisempi viestini:

FSE/Malpassi 3-kalvo ruiskusäädin ei ole lineaarinen

hopeakansinen on lievästi kertova

mustakansinen "Hi-Rate" on selvästi kertova

siis bensanpainen suhteessa ahtopaineeseen nousee nopeammin kuin ns lineaarisella säätimellä
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

voi myös olla että pensa pumpun tuotto loppuu???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin