Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

Ihan tällaista aloin pohtimaan aikani kuluksi. Olen asiaa seuraillut ja todennut että saabin omat vanteet jäävät huomattavan paljon lokasuojan sisään. (Vanhemmat mallit, og:t) Mielestäni se on rujon näköistä. Itse ostin nyt vanteet (ei saabin) et35 lukemalla ja asettuvat femmaan mielestäni niinkuin pitää. Talvirenkaissa oletvat saabin vanteet taas painuvat lokasuojien uumeniin.. Niin mikä mahtaa olla syy että yleisesti saabeissa on näin suunniteltu.. :D
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Miettiny tuota samaa, varsinkin ng satkuissa ja og kolkeissa takana vanne jää aika sisään.

Siihen lopputulokseen oon tullu et varmaan tuo ET on sopiva saabeihin siinä mielessä että ura hakemista ei esiinny ja vetely myös. Sitä varmaan on haettu. Pelkkää mutuilua :)
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Itse heitän lonkalta jonkin tuulitunnelitestin syyksi
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja aero »

Paiskataan tähän vielä se mahdollisuus, että on jätetty paakkuuntuvalle lumelle tilaa päästä pois pyörän ja pyöräkotelon välistä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tai Opelin alusta, samat ET:t taitaa A- ja B-Vectrassa mutta Opeleissa tulee vanne vähän paremmin kaarelle vakio ET:llä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja Josu »

Etupäässä oleellista on tietenkin ohjausgeometria. Renkaan pitää olla sillä kohdalla kääntölaakereihin nähden, kuin on suunniteltu. Ulkonäkö on ihan eri juttu. Takapäässä ei kai ole niin herkkää, mutta vaikuttanee käytökseen sielläkin.
Saabisti vuodesta-76
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

esim ng900 ja og9-3 malleissa liiaksi ulos tulevat vanteet/renkaat takana ottavat kaariin kiinni...ongelma korostuu 5 ovisissa, joissa tuntuisi olevan vielä vähemmän tilaa kaaressa.

Edessä, mitä ulommaksi fillareita tuo, sen pahempaa on vetely kiihdytyksissä. tottakai renkaan leveys vaikuttaa myös tohon vetelyyn.

nämä kyseiset ongelmat eivät vissiin juurikaan rasita femmassa...

tästähän voisi vääntää vaikka mitä keskustelua esim pidosta ja painon siirtymisestä jne... mutta jos sulle pelkkä ulkonäköseikka ja auto vaan kehon siirrin niin ei varmaan tarvetta.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Jos ei ole roiskeläppiä niin säästää ainakin puskureiden alareunoja ja oven alalaitoja kiveniskemiltä...?

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Omassa vanhemmassa kulkineessa on ollut kesäpyörinä 8,5"x19", ET38 vanteet, 235/35 renkailla keväästä 2008 lähtien. Alusta on maltillisesti madallettu Koni Sport + H&R ja takapään puslat ja vakaajatankojen puslat on kaikki uretaania. Nelipyöräsuuntaus on tehty joka toinen kevät ja kulmat on aina asettuneet hienosti kohdalleen.

Täyteen kuormattuna, yli 80 km/h nopeudella routaheittoon ajaessa takarengas raapaisee toisinaan pyöränkaaren etureunaan, mutta muutoin mahtuu pyörimään hyvin.

Ohjaus ei vetele ripeissäkään kiihdytyksissä ja/tai ohituksissa sen enempää kuin alkuperäisilläkään pyörillä.

Renkaina olen käyttänyt Falken FK452Y 92 XL. Nyt on toisessa em. rengassetissä pintaa noin 3,5 mm jäljellä ja vaihto edessä alkukesällä. Renkaiden kuluminen on aina ollut tasaista eikä nypytystä kuvion reunassa tms. ole ilmennyt.

Vaikuttaa siltä, että ysifemmat on yksilöitä - joidenkin yksilöiden alusta vetelee kaikilla vanne-/rengasyhdistelmillä ja toisiin voi heittää alle vannetta ja rengasta hiukan vapaammin. :)
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

Juu, itsellä on alla farkkufemmassa 225/40/18 vakioalustalla ja kiinanpojan renkailla, ei vetele vähääkään, etenee kuin juna.. Et 35 ja tulee kivasti kaarelle eli näyttääki ihan autolta. Kolkissa vm 2001 joka oli -35mm laitoin 215/45/17 laaturenkaat aikanaan eikä pysynyt hetkeäkään suorassa :D jännää oli että nangkangeilla pysyi suorassa :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hyvä syy sille miksi saabin omat vanteet jäävät "sisään"?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä lähempänä olkatappilinjan suuntaisesti tiehen vedetty kuvitteellinen linja osuu renkaan kulutuspinnan keskikohtaa, sen vähemmän ohjaus vetelee/tienpinnan vaihtelut kääntää ohjausta. Käytännössä siis tuo kuvitteellinen linja vedetään ohjauksen ylä- ja alapään kiinnityspisteiden linjasta tiehen, eli mcperson-tyypin etuakseliston tapauksessa kääntölaakeri ja alapallo. Vanhemmissa Saabeissa ylä-ja alapallon linja. Et:n kasvattaminen yleensä vie pyörää lähes poikkeuksetta kauemmas tuosta ideaalisesta syvyydestä. Eikäpä renkaan leventäminen ainakaan vähennä muitakaan oireita. Tosin on mainittava että sopivilla pyöräkulmilla alustasta voi siltikin tulla parempi ajettava. Omakohtaiset kokemukset ovat osoittaneet, että aurauksen osalta on syytä pienentää ohjearvon sallimaa toleranssia. Toisinsanoen säädetään kulmat tasan tehtaan antamaan arvoon, vaikka toleranssi sallisi +- jotain.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin