TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, eihän tuota ttidiä oikeaan woimakoneeseen kannata verrata, mutta löpövehkeeksi se on varsin mukava keksintö. Lähinnä viittaisin tuohon diisselin raksutukseen, joka mielestäni kuului NG9-5 tidissä varsin selvästi tuohon ttidiin verrattuna. Vertailun vuoksi käyn itse välillä ajamassa perheen kakkosautolla OG9-3:lla, jossa on rapiat 300hv T5 etanoliviritys. Kyllähän se vetää yläkierroksilla ihan eri tavalla kuin tuollaiset löysät tupaöljyvehkeet :lol:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Komppaan Eskiä tässä asiassa, yllättävän sivistyneesti tuollainen TTiD käy, etenkin moottorin lämmittyä. Olin huolissani 4-sylinterisen dieselin raksutuskesta vs. vanha Alfan 5-sylinterinen 2.4JTD, mutta yllättäen sivistyneemmältä tuo 4-mukinen kuulostaa.
Oli harkinnassa tuon omamme viritys, mutta ei sille taida olla kyllä tarvetta, ihan kivasti pääsee ohi vakiotehoillakin, ja kaupunkiajossa vääntää nöyrästi liki tyhjäkäynniltä saakka. Kait sen EGR:n voisi joskus poistattaa softallisesti (ja ehkä tulpata myös), ja samalla puhdistaa (tai jopa vaihtaa jossei jaksa jynssäillä) imusarja.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja SS »

veini siekkinen kirjoitti:Se vielä että siinä ttid on tosi korkea puristus suhde ja paine diseliksi. se dpf ja kaksi turboa hiljentää sitä moottorin ääntä.
No en Z19DTR koneen puristussuhdetta 16,5:1 kovin korkeana pitäisi. Esim. Z19DT koneessa 18:1.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meillä on tuo EGR poistettu softasta ja myös tulpattu umpeen. Carlsonin tuohon tekemässä softassa on noin 200hv tehotavoite. Myös eSID on näyttänyt parhaimmillaan rapiat 200hv, joten se lienee aika lähellä. Vaatii kyllä melkoista huippukierroksilla vinguttelua, että pääsee esidillä lähellekään tuota 200hv tehopiikkiä, väännöt menee kyllä ylärekisteriin huomattavasti rauhallisemmassakin ajossa... Itse hommasin tuon virisoftan nimenomaan tuon koneen paskausjärjestelmän (egr) eliminoinnin takia ja vaihdoin varmuuden vuoksi noin 200K ajettuna myös uuden imusarjan, koska se on valitettavan yleinen rajapyykki jossa vanhemman mallisen imarin läppä irtoaa tuhoten käytännössä koko koneen ja samalla hajoaa ahtimet jne.

Eski
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Imusarjan läpät olen aina lukinnut auki asentoon ei kulu läpät eikä paskaannu imusarja.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^Mites se käytännössä tehdään, jokin servomoottori niitä kait kääntelee, pitääkö tuo homma tehdä sekä ohjelmallisesti että jotenkin mekaanisesti lukita ne läpät? Mikä niiden läppien tehtävä siellä on, siis moottorin rikkomisen ja likaamisen lisäksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Sähkösen moottorin joka kääntää läppiä niin sen välitankon olen ottanut pois käytöstä ja lukinut läpät mekaanisesti auki.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Läpät itsessään eivät likaa konetta tai imusarjaa, mutta läpät kärsivät imusarjan likaantumisesta, jonka suurin aiheuttaja on EGR. Lian kertyessä läpät alkaa jumittaa ja läppäakselit kuluvat väljiksi, mistä aiheutuu sitten vuotoa imusarjaan ja muita ongelmia. Itse olen pitänyt läpät käytössä, kun EGR on tulpattu likaamasta imusarjaa.

Toki TTiD:ssä on ollut ongelmana tietyissä vuosimalleissa mainittu läppien irtoaminen ja siitä seuraava tuho, joten tuplaturbollisissa voi olla syytä tehdä läppien disablointi joka tapauksessa.

Läppien tarkoitus on ymmärtääkseni ilmavirran ohjaus imukanavissa eri kuormitustilanteissa, millä on vaikutusta sylinterin täyttöön, joka puolestaan vaikuttaa käyttöominaisuuksiin, päästöihin tai johonkin juttuihin, jotka ovat käyttäjän kannalta lopulta melko marginaalisia. Syystähän ne läpät siellä on, ei niitä valmistaja sinne huvikseen ole laittanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sama logiikka kuin tasapainoakselien kanssa :)
Kyllä se kone tehtävänsä suorittaa ilman läppiä ja akseleita mutta moottoriteknisesti parempi lopputulos.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, näistä tekniikanpoistoista esiintyy erilaisia kokemuksia. Joidenkin tarinoiden mukaan imusarjan läpät voi lukita kiinni, eikä koneen toiminnassa huomaa mitään eroa. Toisten mielestä taas ero on aivan selvä. Sama juttu trionic-koneiden tasapainoakseleiden kanssa. Itse en ole tuollaista jumiläppäkonetta koskaan ajanut, joten omakohtaista kokemusta ei ole... Tuosta EGR:n eliminoinnista aiheutuu se, että kone lämpenee selvästi hitaammin kuin tuon imusarjaan johdetun pakokaasun kierrätyksen kanssa. Eli eberi on syytä olla kunnossa, jos haluaa käyttää autoa myös talvella :twisted:

Eski
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

läpät lukitaan auki.itse en huomannut mitään eroa ei muistaakseni eräs viri velho tälläkin foorumilla totesi saman.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuli näköjään joku ajatusvirhe tuohon edelliseen viestiin. Aukihan ne tosiaan kannattaa laittaa, koska täyskaasullakin ne pitäisi olla myös toimiessaan auki. Toisin sanoen läppien elimointia tuskin huomaa, jos muutenkin ajaa aina kaasu pohjassa :twisted: Enpä sitten tiedä onko tuo läppien aukilukitus kuitenkaan täydellinen ratkaisu egr:n aiheuttamiin ongelmiin. Egr saa kuitenkin mönjätä imusarjan tukkoon kaikessa rauhassa, tähän tapaan -> http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Läppien pitäisi ymmärtääkseni toimia imukanavissa ikäänkuin kuristimina silloin kun virtaus on matala, eli alhaisilla kierroksilla. Kuristamisella saadaan virtausnopeutta kanavissa nostettua, jolloin sylinterin täytös paranee. Vähän samaa sukua ratkaisuna kuin muuttuvapituuksinen imusarja.

Jos ajossa kuski jotain eroa huomaa, niin pitäisi ilmetä jonkinlaisena alaväännön uupumisena. Näin siis teoriassa, itse en ole koskaan läppädisabloitua yksilöä ajanut, joten ei mitään omakohtaista kokemusta.

Mutta nyt alkaa mennä jo vähän off-topic kun on siirrytty pakoputkien ulostuloista imukanaviin :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

dynossa ei ainakaan mitään eroa.imusarja on kun savupiippu jos veto liian pienellä niin piippu menee tukoon.ei se mitään ydin fysikkaa ole. :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kauanko TTiD.ssä on EGR auki, Alfassa se ei ollut kuin hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen täysin auki ja pikkuhiljaa sulki sen? Alfasta tulppasin EGR:n parilla kuparilevyllä (ennen ja jälkeen EGR-venttiilin), siinä ei tarvinnut ohjelmallisesti poistaa sitä käytöstä koska ei sytyttänyt moottorivaloa (vikakoodin tuli toki ECU.lle mutta se ei haitannut mitään sillä vm. 2001.stä ei tavinnut lukea koodeja katsatuksessa.

Eli ohjelmallisesti EGR:n disablointi, jokin kuparilevy (tms) ennen EGR-venttiiliä, imusarjan irroitus, puhdistusrassasu ja läppieen tanko irti ja läppien jumittaminen auki-asentoon niin pitäisi toimia? Jos näissä TTiD-koneissa on EGR:n rakenne about sama kuin Alfan 2.4JTD:ssä niin se EGR:n lämmönvaihdin on ennen EGR:n venttiiliä, eli kait sitä pakokaasun lämpöä kulkeutuu jonkin verran sinne lämmönvaihtimelle, vaikkei sen läpi pakokaasuja virtaisikaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin