map-anturi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

map-anturi

Viesti Kirjoittaja ajn »

Onko turbottomassa tonnarissa imusarjan alipainetta tutkiva paineanturi vai miten painetieto välitetään sytkänohjaukselle? Ja jos on niin missä se sijaitsee?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Heps, riippuu mallista.

Jos kyseessä on vanhempi tonnari, niin joo, ilmamassamittari, jos taas un tarpeeksi uusi, eli Trionic-5 moottorinohjauksella, niin siinä pitäisi jo olla map:i. En kyllä tiedä missä :)

Niin, ja puhuttiin sytkästä...
Vanhassa, 88/89 DI+APC-systeemissä, joten miksi ei myös pelkästään DI-autossa, on paineanturi joka kertoo APC:lle JA sytkälle imusarjan paineesta...

Jos autossa ei ole DI-kasettia, niin ei varmaan myöskään ole paineanturia (siis vapariautossa)...
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Bosch

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tää on nyt tämmönen vm-90 2.0i-16 boschin sytkällä, jossa on jakaja, ei siis DI. Jakajassa ei ole muuta sisällä kuin pyörijä, eikä ole alipainesäätäjääkään. Pyörimistunnistin on kampiakselilla hihnapyörän takana enkä tiedä onko se hall-anturi vai induktioanturi. imusarjasta ei lähde alipaineletkua minkäänlaiselle ohjausboxille, joka voisi olla sytkänohjain. (en ainakaan ole löytänyt).

Ainakin tuo vasemman lokarin päällä oleva sytkän pääteaste (?) ei tuntuisi osanumeronsa perusteella kuuluvan tähän malliin.

Siis tod.näk. ennakon säätöön käytetään ilmamassamittarin kuormitustietoa, mutta muu onkin sitten sytkässä enemmän tai vähemmän hämärän peitossa.

Olkaa ystävällisiä ja valaiskaa asiaa, että mikä tää tämmönen "sekasikiö" malli oikeen on. Esim. haynesin opus ei tunne tämmöstä kombinaatiota ollenkaan.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kuullostaa pitkälti EZK-sytkästä. Löytyy myös joistakin 900-i16 ja 900 2,1 koneista, ilmeisesti 9000i 2,0 n. 88-92?

Hihnapyörässä on sulkija, öljypumpun kotelossa HAL-anturi, EZK:lle menee vissiin LH2.4-ruiskuisista malleista ainakin kuormitustieto, tämän lisäksi myös kierrostieto ja sitten tuo kuuntelee nakutusta (myös vaparissa), ja säätää sitten näiden tietojen pohjalta sytkän.

Joku saattoi unohtua, lisäilen jos tulee mieleen :) Tuossa kuitenkin tärkeimmät...

- Nappe
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

No nyt alkaa selvitä.

Onkohan tuo hihnapyörä sama tonnarissa ja satkussa edellyttäen tietysti että se on moniurahihna? Öljypumpun kotelo pitäisi olla ainakin sama ja varmaan anturikin, johto ilmeisesti on eri pituinen...

Nytpä pitää sitte alkaa vaihtaa tarpeelliset sytkäosat ja seuraavaksi varmaan on vuorossa suuttimet, ei nekään 340 tkm:n jälkeen ehkä ole ihan uuden veroiset. Bensanpainesäätimen toimintakin pitänee tarkistaa. Luulisi nykimisen ja vapinan noilla eväillä sitten joskus loppuvan.
Vastaa Viestiin