9000 t -> T
-
- "Hirsch"
- Viestit: 993
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
9000 t -> T
Eli seuraavanlainen mietintäaihe:
Voiko 2,3t automaattilaatikolliseen (170hv) laittaa manuaalin täyspaineboxi (200 hv) ilman että joutuu metsästämään uutta laatikkoa?
Entäs ajonestosysteemit: Välittääkö T5 niistä mitään?
Terv Sami R.
#986
Voiko 2,3t automaattilaatikolliseen (170hv) laittaa manuaalin täyspaineboxi (200 hv) ilman että joutuu metsästämään uutta laatikkoa?
Entäs ajonestosysteemit: Välittääkö T5 niistä mitään?
Terv Sami R.
#986
Itse en uskalla noihin mitään vastata mutta luulen esim. Maptunin Ruotsin henkilöstön tietävän asiasta.
http://www.maptun.com/contact.php?page=contact
http://www.maptun.com/contact.php?page=contact
Alkuperäinen kysymys oli:V-M kirjoitti:Sama juttu, tomaatti ja 200hp. Eiköhän nuo ole samat kamppeet t ja T:ssä
V-M
Manuaalin boksi automaattiin.
Olen kuullut jopa huiman väitteetteen, että Trionic on niin oppiva, ettei ole väliä onko kyseessä tomaatti vai banaani. Mene tiedä...
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 993
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Saabin esitteen mukaan manuaalissa ja automaatissa on eroa ahtopaineessa ja maksimiväännösssä. Teho kuitenkin on sama.Mimmi kirjoitti:Pysyn edelleen "huimassa väitteessäni", eli EPC ei tunne erikseen manuaalin tai tomaatin Trioniceja, ainoastaan moottorityypin ja hälyn (ajoneston) versiot.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Kyssäri siis kuuluukin: Kuka tai mikä rajoittaa väännön jos softa on sama?
Onneksi on tälle työkoneellekin asennettu WIS 9-3 -98:lle, jossa on myös Trionic5
Ja se sanoo näin:
DRIVsignaali, momentinrajoitus
DRIVE
Kun automaattivaihteisen auton vaihteenvalitsin asetetaan muuhun asentoon kuin P tai N, tulee akkujännite Trionic-ohjausyksikön navalle 14. Ohjausyksikkö ohjelmoidaan tällöin automaattivaihteistoa varten ja joutokäynnin säätöventtiiliä avataan hieman enemmän kuormituksen lisäyksen kompensoimiseksi. Navalla 14 ei ole kytkentää käsivalintaisessa autossa.
Valittaessa muu vaihdeasento kuin P tai N, tapahtuu myös tilapäinen läpän asennosta johtuva sytytysennakon pienentäminen automaattivaihteiston suojaamiseksi.
Momentinrajoitus
Automaattivaihteiston ohjausyksikkö maadoittaa Trionicin navan 13 vaihtamisen yhteydessä. Trionicjärjestelmä pienentää tällöin sytytysennakkoa vaihtamisen miellyttävyyden parantamiseksi ja automaattivaihteiston suojaamiseksi.
Vaihtamistapahtuman aikana sytytys on välilä 17 astetta EYKK ja 10 astetta JYKK riippuen kierrosluvusta ja kuormituksesta.
Pienennetty ahtopaine
Ohjausyksikkö rajoittaa ahtopainetta automaattivaihteistoisissa autoissa. Navalle 13 ja 14 menevän piirin vian yhteydessä vaihtamisen miellyttävyys heikkenee ja automaativaihteistoon voi syntyä vaurioita.
Jarrutus
Jos sekä jarrupoljinta että kaasupoljinta painetaa kun kierrosluku on alle 3000r/min, tapahtuu sytytysennakon pienentäminen. Tarkoituksena on suojata vaihteistoa ns. "luistossa".
Tästä voisi siis päätellä sen, että kaikissa trioniceissa on koodattu tuo automaattivaihteistoon soputtaminen. Tarvitaan vain automaattivaihteiston ohjausboksi antamaan signaaleja 13 ja 14 trionicille.
Ymmärsikö joku muu samalla tavalla?
Onneksi on tälle työkoneellekin asennettu WIS 9-3 -98:lle, jossa on myös Trionic5

Ja se sanoo näin:
DRIVsignaali, momentinrajoitus
DRIVE
Kun automaattivaihteisen auton vaihteenvalitsin asetetaan muuhun asentoon kuin P tai N, tulee akkujännite Trionic-ohjausyksikön navalle 14. Ohjausyksikkö ohjelmoidaan tällöin automaattivaihteistoa varten ja joutokäynnin säätöventtiiliä avataan hieman enemmän kuormituksen lisäyksen kompensoimiseksi. Navalla 14 ei ole kytkentää käsivalintaisessa autossa.
Valittaessa muu vaihdeasento kuin P tai N, tapahtuu myös tilapäinen läpän asennosta johtuva sytytysennakon pienentäminen automaattivaihteiston suojaamiseksi.
Momentinrajoitus
Automaattivaihteiston ohjausyksikkö maadoittaa Trionicin navan 13 vaihtamisen yhteydessä. Trionicjärjestelmä pienentää tällöin sytytysennakkoa vaihtamisen miellyttävyyden parantamiseksi ja automaattivaihteiston suojaamiseksi.
Vaihtamistapahtuman aikana sytytys on välilä 17 astetta EYKK ja 10 astetta JYKK riippuen kierrosluvusta ja kuormituksesta.
Pienennetty ahtopaine
Ohjausyksikkö rajoittaa ahtopainetta automaattivaihteistoisissa autoissa. Navalle 13 ja 14 menevän piirin vian yhteydessä vaihtamisen miellyttävyys heikkenee ja automaativaihteistoon voi syntyä vaurioita.
Jarrutus
Jos sekä jarrupoljinta että kaasupoljinta painetaa kun kierrosluku on alle 3000r/min, tapahtuu sytytysennakon pienentäminen. Tarkoituksena on suojata vaihteistoa ns. "luistossa".
Tästä voisi siis päätellä sen, että kaikissa trioniceissa on koodattu tuo automaattivaihteistoon soputtaminen. Tarvitaan vain automaattivaihteiston ohjausboksi antamaan signaaleja 13 ja 14 trionicille.
Ymmärsikö joku muu samalla tavalla?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ainakin estoton boksi sopii ajonestolliseen. Toisin päin voi olla vaikeampaa. Kokeilemalla selviääReddragon kirjoitti:Entäs noi häly/ajonesto?
eli jos autossa ei oo hälyä tai ajonestoa ja boxissa on, niin meneekö verkonpainoksi?
T:Sami R.
#986

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 993
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
No niin,
Nyt on boxi tulossa ruattin maalta ja mankuvena menossa tilaukseen.
Asennuksesta tulee varmaan mielenkiintoinen, nimittäin ei ole todellista varmuutta käykö ko. boxi mun tonttuun
Eli estoton boxi estolliseen autoon, manuaaliautosta automaattiin...ei tämä nyt ihan oppikirjan mukaan mene....
T:Sami R.
#986
Nyt on boxi tulossa ruattin maalta ja mankuvena menossa tilaukseen.
Asennuksesta tulee varmaan mielenkiintoinen, nimittäin ei ole todellista varmuutta käykö ko. boxi mun tonttuun

Eli estoton boxi estolliseen autoon, manuaaliautosta automaattiin...ei tämä nyt ihan oppikirjan mukaan mene....

T:Sami R.
#986
Minunkin viripoksi on automaatille tehty, mutta huom ! tämä tarkoittaa sitä että Trionic 5:sen säädössä on otettu huomioon se että auto on automaatti joten ohjausyksikkö ei anna auton moottorin repiä tehoja tietyillä kierosalueilla saatikka lähdössä jossa tomaatti voi ottaa kyttyrää. Eli edelleenkään tontun automaattia ei voida ohjata sähköisesti, se on mekaanien purkki joka toimii öljynpaineilla.mikan kirjoitti:Ainakin mun trionic-tonnariin myytiin aikoinaan virichippi jota mainostettiin nimenomaan automaatille tehdyksi. Tiedä sitten...ainakaan Speedpartsin, Maptunin ja nordictuningin sivut ei tunne eroa automaatin ja manuaalin virichipeille.
t. Mika
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hirsch"
- Viestit: 993
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
No niin, nyt on boxi tullut ja nrolla: 4300828
EPC ilmoittaa: 1994 B234L. Mitähän tämä oikeasti tarkoittaa?
STTS: sivuilla oli keskustelua, ettei estollinen boxi sovi estottomaan autoon, mutta en löytänyt miten toista päin.
BTW: Mikä on "värme plattor" tai jotain sinne päin? Vaikuttaako boxin vaihtoon?
Kai sopivuus selviää vasta koittamalla, mutta jäänee keväämmälle.
Terv Sami R.
9000CDE 2,3t -95
900I -91
900GL -81/82
#986
EPC ilmoittaa: 1994 B234L. Mitähän tämä oikeasti tarkoittaa?
STTS: sivuilla oli keskustelua, ettei estollinen boxi sovi estottomaan autoon, mutta en löytänyt miten toista päin.
BTW: Mikä on "värme plattor" tai jotain sinne päin? Vaikuttaako boxin vaihtoon?
Kai sopivuus selviää vasta koittamalla, mutta jäänee keväämmälle.
Terv Sami R.
9000CDE 2,3t -95
900I -91
900GL -81/82
#986
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Omassa tonnarissani tuli kokeiltua pari viikkoa, että estoton boxi toimii estollisessa autossa. Sit SP lähetti alkup boxini takisin steg-3 softalla varustettuna ja nyt taas on ajonesto. Mut tilapäis steg-3 toimi täysin moitteetta ilman estoakin. Auto käynnistyi ja sillä pystyi ajamaan hälyttimen merkkivalon vilkkuessa toisin kuin alkup boxilla...Reddragon kirjoitti: STTS: sivuilla oli keskustelua, ettei estollinen boxi sovi estottomaan autoon, mutta en löytänyt miten toista päin.