B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Meinasin vaihtaa B205E moottoriseen 9-5:n garretin tilalle mitsun turbon, kun on tuo kampanjakin. Kysymys kuuluu, että onko se ok, että ei tee mitään softa muutoksia? Tästä löytyy niin ristiriitaista tietoa hakemalla, että en tiedä mihin uskoa. Jos siis ei haittaa moottorille (meneekö laihalle?) pelkän raudan vaihdosta niin miten auton käyttäytyminen muuttu, jos muuttuu, kuten nouseeko ahdot vasta korkeammilla kierroksilla ja onko muutoksia ylärekisterissä?

Jos oikein ymmärtänyt niin jatkossa jos haluaa ecua päivitellä, niin stage 1 karttaa ei tuon mitsun kanssa voi enää käyttää. Onko sitten Aeron ecu vaihdettava tai rakennettava penkissä autokohtainen kartta?

Sitten ihmettelen sitä, miksi tuossa on kaksi "hukkaporttia"? Eka on turbossa itsessään ja toinen on ahtoilma putkessa, joka päästää paineet turbon imupuolelle.

Kiitos ja anteeksi kysymyspaljoudesta. :oops:
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Ahtoputkessa oleva venttiili on bypass- venttiili. Päästää ahtopaineen takaisin imupuolelle. Toinen on mikä on ahtimessa on ihan hukkaportti, painekello ohjaa läppää ahtimen sisällä.

Suosittelen uuden ohjelman tekoon, ei ole kallista puuhaa kun klubilaisella teetättään.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Et kertonut mikä softa nykyään pajatsossa on. Mutta kyllä sillä mitsulla voi ajaa garretillekin tehdyllä vakio- tai kevyesti piristetyllä softalla, soppaa lykätään vähintääkin se mitä suuttimista irtoaa lappu lattiassa. Mutta paremmin toimii jos päivittää turboa vastaavaksi, ahtopaineen säätö muunmuuassa paranee oikeilla kartoilla.

Aeron ecua voi varmaankin käyttää jos löydät 2000-vuosimallin kolkkiaeron ecun orkkissoftalla eikä autosi ole vm.2000 B205L-koneella
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja Veketti »

vesa67 kirjoitti:Et kertonut mikä softa nykyään pajatsossa on.
Liikkeessä epäilivät, että ihan vakiosofta olisi.

Sitten ajatuksissa oli huvin ja harrastuksen vuoksi tiggailla kasaan omatekele downpipe 76mm rosteri meijeriputkesta. Tietääkö joku sanoa, käykö tämä laippa:
http://www.suomen-stahl.fi/elintarviket ... tmpl=popup
suoraan turbon päähän? Toiseen päähän ei taida valmista laippaa löytyä mistään ja rosterinen joustava osakin taitaa olla hakusessa?

Ajatuksissa oli, että tekisin DP:n suorana putkena ilman kattia, mutta lambdan tietty alkupäähän laittaa. Vakioputkessa näyttäs olevan kaksi lambdaa, eka ennen kattia ja toka katin jälkeen. Jos suora putki, niin tulee varmaan virhekoodi toisesta lambdasta. Saako tätä toimimaan vai meneekö liian vaikeaksi?

Kiitos jälleen neuvoista
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Toisen lambdan voi poistaa softasta.
Katsastusmies ei ole kovin iloinen katin puuttumisesta.
Itse tein - tai no, minä rälläköin, kaveri hitsasi - omavalmisteputken ex-femmaan rosterista, jousto-osa paskarautaa biltemasta, kattina catcon tarvike ja pöntöt motonetista, turbon laippa ja putken kiinnikkeet otettiin alkuperäisestä putkesta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Turbon laipan saat ostettua http://www.pro-carservice.com/. Materiaalista en osaa sanoa, mutta kysymällä se selviää.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
ysivitonen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 10:40
Paikkakunta: Oulu

Re: B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja ysivitonen »

Mitsu tuli täälläkin Garretin tilalle. Ei tunnu toimivan kunnolla Garretille tehdyn stage2 multifuel softan kanssa, mitähän sinne arvaisi laittaa tilalle...
Ex jäsen 3698
VW Passat
(RIP: Saab 9-5 Vector Wagon -02 Automaatti, Saab 9-5 SE -98)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B205 vakio kartta ja mitsu. yms.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2.0t + 15T kombinaatiolle on kyllä olemassa softaa, olen tehnyt useita tuollaisia. Ei väliä onko Biopower vai ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin