vaparista turboksi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja mazeos »

terve,
jos vaparikoneesta meinaa tehdä turbokoneen, niin mitä kaikkea osaa tarvitsee hankkia? Turboahdin tietysti, joku sovitelaippa pakosarjalle, dumppi, ahtoputket, välijäähdytin... mutta mitä muuta?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja nugge »

Toisen auton missä turbo jo tehtaalla asennettuna.

Ei kannata lähteä turbottaa vaparia. Tulee kalliiksi ja hankalaksi. Etkä saa leimasta läpi.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja mazeos »

nugge kirjoitti:Toisen auton missä turbo jo tehtaalla asennettuna.

Ei kannata lähteä turbottaa vaparia. Tulee kalliiksi ja hankalaksi. Etkä saa leimasta läpi.
eipä tuota rojekti-96sta ole tarkoituskaan saada leimattua, rakennan siitä ratalelun itselleni :D joten, kertokaas nyt että mitä tarvihen.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ei-vähäpäästöisen jälkikäteen ahdetun auton leimaaminenhan on täysin läpihuutojuttu.

http://www.amazon.com/Maximum-Boost-Tur ... 0837601606

Esimerkiksi tuo auttaa ymmärtämään paremmin mitä ahtamisessa tarvitaan.
jeeeeeee!
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

polttoaine puoli kondikseen...vakio kaasarilla et pitkälle pötki,pumppu...kytkin...

kaikki riippuu niin kaikesta...millasia tehoja olit kuvitellu jne. millä moottorilla jne.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja mazeos »

like_a_glove kirjoitti:polttoaine puoli kondikseen...vakio kaasarilla et pitkälle pötki,pumppu...kytkin...

kaikki riippuu niin kaikesta...millasia tehoja olit kuvitellu jne. millä moottorilla jne.
näillä näkymin turbotan tuon 90,5 mm männillä varustetun V4n, jos vaikka 150 heppaa saisi siitä kutiteltua ahtimen avulla...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ainakin "the Space Banana" turbo kuupan projektikertomusta löytyy jostain foorumin syövereistä, ja pikku googletteluilla löytyy ainakin ruotsiksi ja englanniksi jotain veenelkun ahtamisesta. Mutta varmaan apuja foorumilta ja bolt-on ratkasuja tolla koneella tolle tehotavotteelle kuvittelisin löytyvän ihan perinteisesti virittämällä enemmän..? :roll:
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Puristuksia kannattaa miettiä ehkä myös jos meinaa enemmän ahtaa kuin 0.2bar.

EDIT: Ja miksi siis ahtaa kone jos ei meinaa kuitenkaan pitää järkeviä paineita, turbo toimii lähinnä pakokaasujarruna, tehoa ei juurikaan saa lisää mutta helvetillinen homma. Tää juttu tulee menemään juuri niinkuin alunperin uumoiltu...

Etanolilla kestää vähän paremmin korkeampaa puristussuhdetta?

Esille nousee myös vähän enemmän ahdettaessa vakiomäntien kestävyys, etanolillakin. Ihan männän laen paksuus voi olla liian ohkanen eli heikko.

Supparin turbokuupan toimintaa sivusta seuranneena, ei se V4:n ahtaminen mitää herkkua ole...
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: vaparista turboksi

Viesti Kirjoittaja nugge »

f-19 kirjoitti:Puristuksia kannattaa miettiä ehkä myös jos meinaa enemmän ahtaa kuin 0.2bar.

EDIT: Ja miksi siis ahtaa kone jos ei meinaa kuitenkaan pitää järkeviä paineita, turbo toimii lähinnä pakokaasujarruna, tehoa ei juurikaan saa lisää mutta helvetillinen homma. Tää juttu tulee menemään juuri niinkuin alunperin uumoiltu...

Etanolilla kestää vähän paremmin korkeampaa puristussuhdetta?

Esille nousee myös vähän enemmän ahdettaessa vakiomäntien kestävyys, etanolillakin. Ihan männän laen paksuus voi olla liian ohkanen eli heikko.

Supparin turbokuupan toimintaa sivusta seuranneena, ei se V4:n ahtaminen mitää herkkua ole...
Etanooli on korkeampi oktaaniluvultaan niin nakutus on epätodennäköisempää. Oktaaniluku muistaakseni 106. Näin ollen kestää korkeempaa puristussuhdetta

Mutta eihän se poista sitä että männänlaet halkee...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin