Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
helmikallio
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Syys 12, 2015 15:45

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja helmikallio »

9000 2.3 cse
9-3 2.0t 2002
9-3 2.0t 2003
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja Pee »

Jet blackiin olen käyttänyt pohjustusaineena Poorboys Black Holea sekä ValetPRO Purple Passionia + molempien päälle Collinite 476s.
Black hole tuntus toimivan paremmin ja Collinite kestää pitkään.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja ramba »

Lakkapintojen kovuudet...? Vaihteleeko kovuudet paljonkin vuosimallien mukaan?

Oma 93 SC -06 aero kävi myllytyksessä ja pesty todella hellästi sen jälkeenkin. Neljä pesua ja heti on pientä pyörrettä pinnoilla. Samaa se myllyttäjä sanoi että on muuten todella pehmeä lakkapinta autossa, mikrokuidulla pyyhkimällä saa jo naarmua aikaan.. Samaa luokkaa kuin japanilaisissa.. Oman og 9-3 joskus kiillottelin ja huomattavasti kovempi pinta.

Eikai auta kuin viedä uudelleen hoitoon ja avata lompakkoa vähän enemmän. Cure pinnoite päälle niin olisi vähän kovempi.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja JKen »

Jokavuotinen vahojen vaihto menossa eli vahanpoistopesu Fairyllä, savetus yms. Paljon on keskustelua vahoista mikä on paras... Tärkeintä näyttäs edelleen olevan, että pinta on puhdas, kun aletaan vahaamaan. Auto talliin kuivumaan ja aamulla vahaamaan. Väri tuossa on Steel Gray 279

Kuva
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja SMa »

Hei,

Osaisikohan joku neuvoa, olisi tarvetta seuraaviin maalipinnan fixauksiin Kotkan talousalueella:
Pesu, raudan/pien poisto, savetus ja kovavahaus tai kestopinnoite allaolevalle viirulle.
Haussa olisi liike tai muuten vain osaaja joka tekisi ko. toimenpiteet ammattitaidolla, löytyisikö klubilaisilta ehdotuksia?

Mikäli joku klubilaisista voi ottaa työn hoitaakseen, maksan kyllä työstä ja tarvittavista aineista asiallisen korvauksen. YV:llä tavoittaa.

Terv. Seppo
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Romelimoo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2015 20:14
Paikkakunta: Hamina

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja Romelimoo »

Otin Seppo yhteyttä, laitellaan :saab: kuntoon 8)
Kesäauto/harraste NG900S 2.0T 1996
Käyttis/talviauto NG9-3 1.9TTID Aero 2008
TECH2 Haminassa, vikakoodit osaan lukea mutta niiden ymmärrys jää vastapuolelle 😆
0445533079
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Pitäis kai harjoitella tämäkin kiillotuskin sit tekemään itse ja ekat laitteet hankinnassa :lol: Hankinnassa 15mm epäkesko ja odottelen vielä hetken jos ilmestyisi myyntiin johonkin Rupes 15 MK2. Noita aina välillä näkyy olevan kaupan, kun ammattilaiset päivittää MK3:een Muuten varmaan tulee Tokya OP5. Naapurilta saan lainaan tarvittaessa Tokya rotaryn, jos näyttää ettei pahimmat paikat muuten kiillotu.

Tarkoitus olisi mahdollisesti kokeilla myös kiveniskemien korjausta tällä ohjeella.

Kysymys kuuluu nyt tässä vaiheessa projektia, että mitä laikka/aine -comboja OG9-3:een porukalla käytössä ja hyväksi todettu? Varmaan joutuu 2-steppinä ajamaan, kun ei ole varmaan koskaan tuota autoa myllytetty :roll:.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

O.K. kirjoitti:
Ma Elo 03, 2020 19:37
Pitäis kai harjoitella tämäkin kiillotuskin sit tekemään itse ja ekat laitteet hankinnassa :lol: Hankinnassa 15mm epäkesko ja odottelen vielä hetken jos ilmestyisi myyntiin johonkin Rupes 15 MK2. Noita aina välillä näkyy olevan kaupan, kun ammattilaiset päivittää MK3:een Muuten varmaan tulee Tokya OP5. Naapurilta saan lainaan tarvittaessa Tokya rotaryn, jos näyttää ettei pahimmat paikat muuten kiillotu.

Tarkoitus olisi mahdollisesti kokeilla myös kiveniskemien korjausta tällä ohjeella.

Kysymys kuuluu nyt tässä vaiheessa projektia, että mitä laikka/aine -comboja OG9-3:een porukalla käytössä ja hyväksi todettu? Varmaan joutuu 2-steppinä ajamaan, kun ei ole varmaan koskaan tuota autoa myllytetty :roll:.
Leikkaava laikka (karva, valkoinen) ja esim. wurthin p10, sitten viimeistelylaikka (pehmeä vaahtomuovi, musta) ja mirkan vitonen. Harvoin tarttet oikeasti enempää vaiheita minkään auton kanssa

Toi duden ohje on aika pitkä, mutta tee kuten parhaaksi näet. Kysy autoväriliikkeestä erikoisnopeeta lakkaa tohon hommaan, en muista koodia mutta se kuivuu vajaassa tunnissa huonelämmössä ihan kovaks eikä tartte lämmitystä/uunia. Ne neuvoo kyllä
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Tässä olisi nyt lista, millä pitäisi lähteä myllytystä harjoittelemaan :lol: Listattuna nyt koko pesuprosessi, jos joku vaikka saisi ideaa tästä mitä lähteä kokeilemaan... Voi olla, että nuo kiveniskemät saa jäädä korjaamatta. Katsoo nyt talven aikana mitä kaikkea jaksaa :roll:
  • Katto: Renovo Fabric Soft Top Cleaner + Ultra Proofer. Mietinnässä vielä, pitäisikö tilata vielä erikseen välivaiheeseen Soft Top Reviver.
  • Vanteet: Korrek vannepesu
  • Moottoritila: Meguiars Engine Cleaner + Engine Dressing.
  • Esipesu: Bilt Hamber Auto Foam (Kärcher K4 compact + kiinalainen MJJC vaahdotin). Jos tarvii liuotinta, niin käytössä Bilt Hamber Surfex HD.
  • Pesu: Dodo Juice Born to be mild ja pinnoitettavaan autoon jatkossa Gyeon Q²M Bathe+. King Carthur pikäkarvainen lammaskinnas alkaa olla jo lopussa, joten uutena tulee nyt liuotintakin kestävä Microfiber Madness Incredimitt pesukinnas. 2kpl Biltema pesuämpäri hiekanerottimilla.
  • Raudanpoisto: Bilt Hamber Korrosol.
  • Pienpoisto: Gyeon Q²M Tar.
  • Kuivaus: Kent Yellow Drying Towel
  • Maskausteippi: 3M sininen
  • Kiillotus: Koneena Autodude Tokya OP5 15mm vapaa epäkesko (Dual action polisher), 150mm laikat. Kaikkia alla mainittuja laikkoja jokaista 3kpl, ettei tarvitse alkaa pesemään kesken työn. Tässä muuten kuvattu hyvin 36-55min välillä nuo Rupesin uudet aineet https://youtu.be/tUoTMl2HZfc?t=2185 ja niille sopivat laikat.
    • 1-step (jos riittää, mitä ainakin Saabin kohdalla epäilen. Käyttis-Bemari saattaa tällä mennäkin): Rupes Yellow Medium Wool laikka + Rupes DA Fine tahna
    • 2-step (se todennäköinen ainakin Saabille)
      • Naarmunpoisto: Rupes Blue Coarse Wool laikka + Rupes DA Coarse tahna
      • Kiillotus: Rupes Yellow Fine Foam laikka + Rupes DA Fine tahna
  • Kiillotusainejämien poisto ennen vahaa: Gtechniq MF1 ZeroR -liinat + Gyeon Q²M Prep
  • Pinta autosta riippuen: käyttikseen nyt testiin Gyeon Q² Pure pinnoite, muuten vahana auton tummuudesta riippuen Collinite 915 (tummat autot, kuten minun :saab: ) tai Collinite 476s (vaaleat autot)
  • Muoviosien pinnoitus Gtechniq C4
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Romelimoo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2015 20:14
Paikkakunta: Hamina

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja Romelimoo »

ei ne saabin värit mitään älyttömän kovia ole.
itse vaihtaisin tuon 2stepin viimeistelylaikan rupesin vihreeseen, kourallinen tullut tilanteita ettei keltainen jaksa poistaa sinisen villan ajojälkeä.
tuo tokyan op5 on todella hyvä kone, ei kannata kiirehtiä päivittämään rupesiin, mulla ollu op5 käytössä kolmisen vuotta, ei mitään vikaa ja ~100 autoa myllytetty.
muutenhan tuo siun setti näytti hyvältä, tsemii :saab:
Kesäauto/harraste NG900S 2.0T 1996
Käyttis/talviauto NG9-3 1.9TTID Aero 2008
TECH2 Haminassa, vikakoodit osaan lukea mutta niiden ymmärrys jää vastapuolelle 😆
0445533079
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Lisäisin tohon vielä kyllä savetuksen vaikka raudan- ja pienpoistoon onkin listalla omat aineensa. Siihen hommaan clay cloth, ei sitä möykkyä. Ja vaikka niihinkin hommiin on monta eri ainetta markkinoilla, niin autoglymin magma hoitaa homman myös mallikkaasti

Bemarin lakka on kovempaa kuin saabin

Noista nimenomaisista myllytysaineista ei niin tietoa, mutta ennen pinnoitusta myllytyksen jälkeen oon aina pessyt autot isopropyylialkoholin ja veden 50:50-sekotuksella. Biltemasta saat sitä spriitä sellasen tonkan muutamalla eurolla niin saat pinnan hyväks pinnoitukselle, sitä pumppupulloon ja pitkin autoa mikrokuituliinalla pyyhkien

Pinnotteeksi soveltuu myös Qtechnicin Crystal serum light ja EXOv4, vahoista Collinite on hyvää.

Toivottavasti sulla on halli missä voit tehdä pinnoituksen, koska ulkona ei ainakaan itelläni onnistu hyvin. Noi aineet reagoi ilmankosteuden kanssa, mitä kosteampaa sitä vaikeampi työstää ja ulkona lämpötila ja kosteus vaihtelee enemmän kuin hallissa missä kärry saa seisoskella tasaisissa olosuhteissa sen vaaditun ajan. Omassa tallissani on ilmankuivain ja pidän suhteellisen kosteuden yleensä 48-50 % tasolla

Moottoritilaan oon myös ruikkinut aina Autoglymin rubber & vinyl care-ainetta, se saa paikat näyttämään hyvältä.

Ja ylläpitopesuun soveltuu myös Meguiarsin Gold Class, mutta Bathe+ on varmaan ihan yhtälailla toimiva. Itelläni on nää kaikki käynyt kokeilussa jossain vaiheessa ja se bathe+ "suoja" kestää n. päivän ja on samaa tasoa sen Gyeonin Quick Detailerin kanssa joka vaan suihkitaan pintaan.
Romelimoo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2015 20:14
Paikkakunta: Hamina

Re: Myllytys - Koneellinen kiillotus - Vahaus - Pesut Puuhastelu

Viesti Kirjoittaja Romelimoo »

gyeon prep on osittain ipaa, tarkoitettu rasvanpoistoon.
vastaava kuin panel wipet ja cleanser fluidit.
Kesäauto/harraste NG900S 2.0T 1996
Käyttis/talviauto NG9-3 1.9TTID Aero 2008
TECH2 Haminassa, vikakoodit osaan lukea mutta niiden ymmärrys jää vastapuolelle 😆
0445533079
Vastaa Viestiin