Mikä on vesiruiskujärjestelmän perusidea?
Mikä on vesiruiskujärjestelmän perusidea?
Tuning firmoissa näkee myynnissä jonkinlaisia vesisuihkujärjestelmiä. Ihan pikaisella vilkaisulla em. sivustoille ymmärsin, että veden suihkuttamisella nostetaan nakutusrajaa. Onko nämä käytännössä hyödyllisiä laitteita vaiko vaan rahan menoa?
Onko ideana vaan, että vettä suihkutetaan tietyssä vaiheessa imusarjaan.Mitenkäs nämä laitteet liitetään auton alkuperäiseen ruiskujärjestelmään?
Onko ideana vaan, että vettä suihkutetaan tietyssä vaiheessa imusarjaan.Mitenkäs nämä laitteet liitetään auton alkuperäiseen ruiskujärjestelmään?
Eli törmäsit siis siihen versioon jolla tosiaan suihkitaan vettä imusarjaan. Suihkutus aloitetaan yleensä siinä vaiheessa, kun imusarjan paine nousee tietyn rajan yli. Vesi suihkutuksella saadaan laskettua palamistapahtuman lämpötilaa.
Sitten toinen vaihtoehto on suihkuttaa vettä välijäähdyttimen päälle, jolloin välijäähdyttimen lämpötila saadaan putoamaan veden haihtumisen vaikutuksena.
Sitten toinen vaihtoehto on suihkuttaa vettä välijäähdyttimen päälle, jolloin välijäähdyttimen lämpötila saadaan putoamaan veden haihtumisen vaikutuksena.
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
Lainaus:
Esimerkki 1:
2 l turbo moottori 6000 1/min 1 Bar ahtopaine.
* Ulkoilman lämpötila 25 astetta
* Lähtölämpö ahtimelta 124 astetta
* 350 ml vettä aquamistilla imuilmaan
* moottoriin menevä imuilman lämpö 22 astetta
Esimerkki 2:
2 l turbo ,7000 1/min , 1bar ,ulkoilma 20
* Välilauhduttajan hyötysuhde 60% vettä
* 0 ml imulämpö
* 75 astetta. TEHO 250 hp
Sama moottori ja tilanne + vesiruisku ja 300 ml vettä
* Imulämpö 19 astetta.
* TEHO 298 hp !
http://www.amworks.com/vesiruisku.htm
Esimerkki 1:
2 l turbo moottori 6000 1/min 1 Bar ahtopaine.
* Ulkoilman lämpötila 25 astetta
* Lähtölämpö ahtimelta 124 astetta
* 350 ml vettä aquamistilla imuilmaan
* moottoriin menevä imuilman lämpö 22 astetta
Esimerkki 2:
2 l turbo ,7000 1/min , 1bar ,ulkoilma 20
* Välilauhduttajan hyötysuhde 60% vettä
* 0 ml imulämpö
* 75 astetta. TEHO 250 hp
Sama moottori ja tilanne + vesiruisku ja 300 ml vettä
* Imulämpö 19 astetta.
* TEHO 298 hp !
http://www.amworks.com/vesiruisku.htm
Foxbody turbo
Oli omassa käyttösaabissa Aquamist coolerin lisänä.
Kyl voin suositella. Sit kun laittaa systeemiin vielä vedenpainemittarin, näkee heti jos suuttimessa on häikkää/vesi on loppumas. Eli jos paine nousee liikaa, on ehkä suutin tukos = älä polje. Jos paine ei tahdo nousta, on ehkä vesi loppumas/vuoto= älä polje
Lisätietoa myös: http://www.sporttiauto.com
Kyl voin suositella. Sit kun laittaa systeemiin vielä vedenpainemittarin, näkee heti jos suuttimessa on häikkää/vesi on loppumas. Eli jos paine nousee liikaa, on ehkä suutin tukos = älä polje. Jos paine ei tahdo nousta, on ehkä vesi loppumas/vuoto= älä polje
Lisätietoa myös: http://www.sporttiauto.com
Mutta jospa mitoittaakin koneen niin että auto pelaa normaalisti ilman tuota vettä ja kun vettä riittää tai vehkeet pelaa niin saa tuon hyödyn käyttöön ja jos bragaa niin homma pelaa kuten aikaisemminkin. Tottahan tuosta silloin jää max hyöty käyttämättä mutta eipähän ole vaaraakaan jos ei pelaato4 kirjoitti:Isolla alucoolerilla saat saman aikaiseksi kuin vesiruiskullakin, ilman laiteviasta tai vedenloppumisesta johtuvaa poksahdusvaaraa. Tietysti jos tila jostain syystä rajoittaa ison coolerin asentamista, on vesiruisku varteenotettava vaihtoehto.
Noista on netissä ja foorumeissa pirusti juttua ja jotkut vannoo että IC:n suihkutettu on parempi ja toiset että sinne vain bensan sekaan niin toimii. Toiset taasen kuittaavat tarpeettomana koko jutun... Dieseliin en laittais kuitenkaan missään tapauksessa. Noista oli jossain foorumissa ihan fakta vertailujakin ihan taulukko muodossa mutta en kuolemaksenikaan muista missä. Mulla on tuo 99 saban aqua paketin asennusohje sähköisenä jos jotakuta kiinnostaa.
Yhden tommosen koneen jossa oli tuollainen käytössä olen avannut ja kyllä oli puhtaat paikat imusarjasta DP:n asti, eipä ole vaaraa nakutus herkyyden kasvamisesta karstan vuoksi ja seeti pinnat oli tosihyvät vaikka koneella oli km.300tkm takana.
Omaan harraste kotteroon mietiskelen tuollaista paine kytkimellä toimivaa sydeemiä. Syöttää tuolta ryyppysuuttimesta vesi-metanoli seosta
1.2bar paineen kohdalta (pieni määrä eli noin 120cc/min) se että onko sillä tehon kannalta mitään merkitystä on vähintäänkin kyseenalaista mutta tarkoitus tuolla onkin lähinnä pitää paikat puhtaina ja kaikki teho lisä on plussaa jos sitä sattuukin tulemaan. Ainut varo systeemi jonka tuohon teen on tunnistin kärjet, jos vesi loppuu niin suutin ei aukea eikä pumppu pyöri. Tuo ryyppysuutin on se vakio suutin josta on vain pa poistettu ja tilalle laitettu vesi (tuolla ajetaan vain kesällä).
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
En ymmärrä miksi silloin tällöin mainitaan vesiruiskun haitaksi se, että jos ahdot on mitoitettu veden varaan ja kun ruutta laukeaa niin jotain tapahtuu. Kyllähän autossa on miljuuna muutakin juttua joiden pitää toimia kun ahdetaan: Letkut voivat pompsahtaa, pensapumppu ja suuttimet voivat hajota, ic:n päädyt revetä, ilmamassamittari etc. Jos veden tulo loppuu kesken ahtojen, on se mielestäni näistä vaihtoehdoista "lempeimpiä" ja hoitunee APC:n muun avulla pois.
Kaikissa laitteissa ei ole APC:tä;).mcfeast kirjoitti:En ymmärrä miksi silloin tällöin mainitaan vesiruiskun haitaksi se, että jos ahdot on mitoitettu veden varaan ja kun ruutta laukeaa niin jotain tapahtuu. Kyllähän autossa on miljuuna muutakin juttua joiden pitää toimia kun ahdetaan: Letkut voivat pompsahtaa, pensapumppu ja suuttimet voivat hajota, ic:n päädyt revetä, ilmamassamittari etc. Jos veden tulo loppuu kesken ahtojen, on se mielestäni näistä vaihtoehdoista "lempeimpiä" ja hoitunee APC:n muun avulla pois.
Foxbody turbo
Käyttihän nuo taannoin vetotraktoreissa vesiruiskuja, sillon kun paineita oli tuplaten nykyiseen verrattuna. Nykyään kunnollinen cooleri riittää.V-M kirjoitti:Dieseliin en laittais kuitenkaan missään tapauksessa.
Kyllähän se normi katukoneeseen on helppo viritys tuo vesiruutta. Sitten jos rakentaa koneen alusta asti tehoa ajatellen niin sen tarpeellisuus vähenee.
Aki Peltola #1132
Melkein off-topic anekdoottina:
Dieseleissä kyllä käytetään vesiruiskuja ja vettä muutenkin. Autoissa niitä vain ei juuri ole.
Keskinopeaissa ja hitaissa dieseleissä käytetään vesiruiskutusta suoraan palotilaan hieman ennen polttoaineruiskutusta.
Jonkun verran on kokeiltu polttoaineita, joihin on emulgoitu pieni määrä vettä sekaan.
Dieseleissä veden käytön syy on päästöjen pienentäminen. Vesi-naftaemulsiossa toinen syy on polttoaineen paloherkkyyden pienentäminen sotilassovelluksissa.
Dieseleissä kyllä käytetään vesiruiskuja ja vettä muutenkin. Autoissa niitä vain ei juuri ole.
Keskinopeaissa ja hitaissa dieseleissä käytetään vesiruiskutusta suoraan palotilaan hieman ennen polttoaineruiskutusta.
Jonkun verran on kokeiltu polttoaineita, joihin on emulgoitu pieni määrä vettä sekaan.
Dieseleissä veden käytön syy on päästöjen pienentäminen. Vesi-naftaemulsiossa toinen syy on polttoaineen paloherkkyyden pienentäminen sotilassovelluksissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5