Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Juu, uutta sähköä kannattaa ehdottomasti vetää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Olisiko 4-6 neliöinen hyvää akulta taakse vai meneekö jo liioitteluksi?
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Laskuri:pikkuville kirjoitti:Olisiko 4-6 neliöinen hyvää akulta taakse vai meneekö jo liioitteluksi?
https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-po ... a-laskuri/
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Pitkäaikainen foorumin sivustakyttääjä joka nyt rekisteröityikin:
Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?
Kone perinnemallinen sekahedelmäsoppa: Trionic 7, T7 kansi, T5 nokat, jäykemmät venttiilijouset ja T5 männät&kanget.
Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti
Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?
Kone perinnemallinen sekahedelmäsoppa: Trionic 7, T7 kansi, T5 nokat, jäykemmät venttiilijouset ja T5 männät&kanget.
Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
No ei saisi varmaan olla kovin paljon enempää kuin mitä ahtopainetta... Pakolämpöjä vois kans vilkasta mitä näyttää pitemmässä vedossa...Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Sitten niitä random vinkkejä:
ilma-vesi välijäähdytin on huono ratkaisu ellei aja pelkästään varttimailia. Jos tilaa ei kuitenkaan ole muulle niin vesikierto pitää mitoittaa aika järeäksi.
~450hp 2 litran turbokoneessa välijäähyn pitäisi hoitaa ~25-30kW lämpökuorma, Boschin 1200l/h pumpulla vesi lämpenee 30 astetta matkalla välijäähyn läpi. Pelkkä välijäähyn massa (PWR:n 8" malli) ehkä jotain 5kg vesineen ja ilman vesikiertoa se pönttö lämpenee 3 astetta sekunnissa.
ilma-vesi välijäähdytin on huono ratkaisu ellei aja pelkästään varttimailia. Jos tilaa ei kuitenkaan ole muulle niin vesikierto pitää mitoittaa aika järeäksi.
~450hp 2 litran turbokoneessa välijäähyn pitäisi hoitaa ~25-30kW lämpökuorma, Boschin 1200l/h pumpulla vesi lämpenee 30 astetta matkalla välijäähyn läpi. Pelkkä välijäähyn massa (PWR:n 8" malli) ehkä jotain 5kg vesineen ja ilman vesikiertoa se pönttö lämpenee 3 astetta sekunnissa.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Pakopaineita ei vielä tullut mitattua kun tämä tavallaan ratkesi, hukkaportin ja kellon väliin ylimääräinen vipuvarsimekaniikka jonka vipusuhde on luokkaa 2.5:1Jatti M kirjoitti: Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti
Ahtojen aaltoilu ja tippuminen loppua kohti ratkesivat kokonaan ja nyt pitää "medium-jäykällä" kellolla ahdot paremmin kuin aikaisemmalla jäykällä "high boost" kellolla. "peruspaineilla" massat nousevat vähän loppua kohti mutta paljon lineaarisempi ja PWM-säätöä paremmin totteleva kuin aikaisemmin. 30% PWM:ää ja menohalut ovat jo ihan kohdallaan, 1600mg/c @6000rpm
Hukkaportti ei aukea kuin luokkaa 30% tuolla virityksellä, mutta Borgin laskurin ja hukkaportin virtauskäyrien perusteella se näytti riittävän ja näin myös käytännössä. Luultavasti ei kannata kokeilla minkään muun integroidun hukkiksen kanssa, nuo EFR:n hukkaportit ovat kai keskivertoa aika paljon paremmin virtaavia.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
2.3 koneessa kolmosen vedossa taitas olla hippasen alle 3000rpm missä 500Nm ylittyy. Isoin ero wanhaan FP:n evomitsuahtiin ainakin persedynossa kuinka nopeesti on takas ahdoilla esim vaihteenvaihdossa.Keme kirjoitti:EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Alle 3500rpm nyt vähän rajoitettu vääntöjä:Keme kirjoitti:EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?
Parsittu useammasta vedosta, alkupää logattu vitosella ja loppupää vähän pienemmillä vauhdella.
(Vääntö laskettu ilmamassasta 2.9 hattuvakiolla, varmaan vähän optimistinen tuolla yli 5500rpm)
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onkos raadilla tietoa noista specin kytkimistä kun on tossa tonnarissa tällä hetkellä spec 3+ setti paikoillaan niin käykö tohon asetelmaan specin 5 kytkin? Pitäs alkaa vissiin semmoseen rojektiin tässä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Huomioiden lisäksi tuo veden paino, teho hyöty jää aika pieneksi. Isomissa koneissa ja tehoissa alkaa tulla hyötyä enemmän kun läpi vedettävän ilma määrän osuus kasvaa ja hyöty/paino suhde kasvaa.Jatti M kirjoitti:Sitten niitä random vinkkejä:
ilma-vesi välijäähdytin on huono ratkaisu ellei aja pelkästään varttimailia. Jos tilaa ei kuitenkaan ole muulle niin vesikierto pitää mitoittaa aika järeäksi.
~450hp 2 litran turbokoneessa välijäähyn pitäisi hoitaa ~25-30kW lämpökuorma, Boschin 1200l/h pumpulla vesi lämpenee 30 astetta matkalla välijäähyn läpi. Pelkkä välijäähyn massa (PWR:n 8" malli) ehkä jotain 5kg vesineen ja ilman vesikiertoa se pönttö lämpenee 3 astetta sekunnissa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
B234 + HX35 dynolappu
Tommone lappu tuli B234 + HX35 https://www.instagram.com/saabelgarage/
jeeeeeee!
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Semmonen hyvä nyrkkisääntö oli ainaki joskus että kaks kertaa ahtopaine ois maksimi pakopaine mieluummin alle.Jatti M kirjoitti: ↑To Touko 24, 2018 22:22Pitkäaikainen foorumin sivustakyttääjä joka nyt rekisteröityikin:
Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?
Kone perinnemallinen sekahedelmäsoppa: Trionic 7, T7 kansi, T5 nokat, jäykemmät venttiilijouset ja T5 männät&kanget.
Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
0,5-0,7 pakopaineen ylitys ahtopaineeseen nähden. On aika max sano finturbolla. Tällöin kyse oli kylläkin tdi vnt ahtimesta.