Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Riippuu miten kireelle sytkä on vedetty, onko säädetty rullilla parhaat järkiarvot ettei ole turhaa liikaa ennakkoa ? Kyllä se vakiopahvi alkaa varmaan pikkuhiljaa tuleen vastaan. Etanolilla tekee helposti vielä suuremmat sylinteripaineet kuin bensalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Eipä ole oikeastaan noista softa asioista tietoa, Hookin kanssa sitä tuossa viime vuoden puolella tiellä ajettiin, että dynossa varmaan saisi kyllä tarkemmin vielä säädettyä. Löytyy kyllä se bin. tiedosto jos sitä haluaa tutkia.
Miten paljon sitten on liikaa ennakkoa, vai onko sekin ihan tapauskohtaista?
Miten paljon sitten on liikaa ennakkoa, vai onko sekin ihan tapauskohtaista?
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Ei se niin paljoa projektikohtaisesti eroa mutta turha sitä on arvailla tai jossitella kun rullilla se totuus selviää. Etanolilla saa laitettua tunteetta 4-5 astetta liikaa josta ei mitään tehohyötyä ole mutta sylinteripaineissa hyvinkin eroa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onkohan järkeä laittaa Black satin pinnoitetun pakopesän päälle vielä hitsattava inconel lämpöeriste? Lähinnä haen että onkohan jotain haittaa ton pinnoitteen kanssa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisista ARP:n pinnapulteista saabeissa? Oletteko jälkikiristelleet noita esim. koneen lämpimäksikäyttämisen jälkeen vai miten tuollaisten kanssa pitäisi toimia.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
EXD:n / Hblomin vastaavien kovien kansipulttien kokemusten mukaisesti jälkikiristys olisi suositeltavaa. Itse jätin ensimmäisen kiristyskierroksen jälkeen koneen moottoripukkiin vielä viikoksi, jonka jälkeen useampi käännähti jälkikiristyksen yhteydessä.pikkuville kirjoitti: ↑Ti Loka 15, 2019 19:15Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisista ARP:n pinnapulteista saabeissa? Oletteko jälkikiristelleet noita esim. koneen lämpimäksikäyttämisen jälkeen vai miten tuollaisten kanssa pitäisi toimia.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kiristelitkö vielä lämpimäksi käytön jälkeen vai menitkö ihan tuolla yhdellä kiristyksellä?
Itse olin jo noilla ARP:lla ehtinyt vähän matkaa ajella, pienillä ahdoilla tosin (0,35br) kun vasta hoksasin tuon jälkikiristyksen. Noistakin kaikkia sai jonkunverran kirrailla. En sitten tiedä oliko vähän myöhäistä kun taitaa taas olla pahvi mennyt.
Olikos nuo Hblomin pinnapultit siihen 115nM kirrattu vai mitä ne niihin suosittelikaan?
Itse olin jo noilla ARP:lla ehtinyt vähän matkaa ajella, pienillä ahdoilla tosin (0,35br) kun vasta hoksasin tuon jälkikiristyksen. Noistakin kaikkia sai jonkunverran kirrailla. En sitten tiedä oliko vähän myöhäistä kun taitaa taas olla pahvi mennyt.
Olikos nuo Hblomin pinnapultit siihen 115nM kirrattu vai mitä ne niihin suosittelikaan?
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
En ole lämpimäksi käytön jälkeen kiristellyt. Käytössä T7 paffi + kansisepän metallipahville suosittelema Permatexin Copper Spray-a-Gasket (löytyy ihan Motonetistä). Paineita karvan vajaa 2bar ja toistaiseksi ainakin pitänyt.pikkuville kirjoitti: ↑Ti Loka 15, 2019 21:02Kiristelitkö vielä lämpimäksi käytön jälkeen vai menitkö ihan tuolla yhdellä kiristyksellä?
Itse olin jo noilla ARP:lla ehtinyt vähän matkaa ajella, pienillä ahdoilla tosin (0,35br) kun vasta hoksasin tuon jälkikiristyksen. Noistakin kaikkia sai jonkunverran kirrailla. En sitten tiedä oliko vähän myöhäistä kun taitaa taas olla pahvi mennyt.
Olikos nuo Hblomin pinnapultit siihen 115nM kirrattu vai mitä ne niihin suosittelikaan?
Ensimmäinen kiristyskierros tehtiin EXD:n ohjeiden mukaisesti:
1) kaikki pultit 50nm
2) pultti nro1 (kiristysjärjestyksen mukaisesti eli keskellä) 4 kertaa 90nm + avaus, sitten 115nm.
3) pultti nro2 4 kertaa 90nm + avaus, sitten 115nm jnejne
Tämän jälkeen annoin olla tosiaan viikon pukissa ja kaikkiin varmistukseksi uudelleen 115nm.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Eli siis kirrataan 90, löysätään vähän ja kirrataan uudestaan kunnes se 4 kertaa on tehty?
Tuo on ilmeisesti joku "esivenytys" vaikkei nuo kai venykään varsinaisesti?
Onko sulla ihan T7 kone kun T7 pahvi vai onko T5?
Olisikohan tuosta kupariliimasta mitään hyötyä massatiivisteen kanssa.
Tuo on ilmeisesti joku "esivenytys" vaikkei nuo kai venykään varsinaisesti?
Onko sulla ihan T7 kone kun T7 pahvi vai onko T5?
Olisikohan tuosta kupariliimasta mitään hyötyä massatiivisteen kanssa.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Jep, 4 x per pultti tuo "esijännityksen poisto" ja sitten momenttiin. Siitä ohjeet: http://www.exd.se/upload/exdstuds.pdfpikkuville kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 08:53Eli siis kirrataan 90, löysätään vähän ja kirrataan uudestaan kunnes se 4 kertaa on tehty?
Tuo on ilmeisesti joku "esivenytys" vaikkei nuo kai venykään varsinaisesti?
Onko sulla ihan T7 kone kun T7 pahvi vai onko T5?
Olisikohan tuosta kupariliimasta mitään hyötyä massatiivisteen kanssa.
Itsellä T5 pata, millin sorvatut männät ja T7 pahvi. T5 massapahvia en itse käyttäisi HX35/HX40 kokoluokassa noilla paineilla. Permatexin sopivuudesta massapahvin kanssa ei myöskään hajua.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Oukei, eli sen T7 pahvin käyttö vaatii tuon mäntien sorvailun aina ilmeisesti?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
''T5'' osilla kaipaa jos pahvi vaihdetaan, jos en väärin muista. Täältä saattaisi vapautua 5tkm ajetut 90.5 B235 Wössnerit pulmaan
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Jees, tuo kone nyt on jo keväällä koneistettu ja kasattu vakio männillä yms. niin ei viitsi heti ruveta uudestaan rakentelemaan.
Mutta täytyypä vielä kerran koittaa t5 pahvilla ja koittaa tota pinnapulttien kiristysmenetelmää ja ehkä vaikka vähän maltillisempia ahtopaineita.
Mutta täytyypä vielä kerran koittaa t5 pahvilla ja koittaa tota pinnapulttien kiristysmenetelmää ja ehkä vaikka vähän maltillisempia ahtopaineita.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Millasilla tehoilla tarvii ARP-kannepultteja? Mulla ois yks sarja semmosia ylimääräsenä.
jeeeeeee!
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kannattaa katsoa myös imusarjan tasopintojen + tiivisteen kunto. Yksi tapaus tullut vastaan, jossa ilmeisesti tätä kautta ahdoilla löi painetta jäähdytysjärjestelmään kun T5 kannessa imupuolella pyttyjen väliset reiät avoimet antureita sun muita varten. T7 kannessa sitten tulpattu...pikkuville kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 16:29Jees, tuo kone nyt on jo keväällä koneistettu ja kasattu vakio männillä yms. niin ei viitsi heti ruveta uudestaan rakentelemaan.
Mutta täytyypä vielä kerran koittaa t5 pahvilla ja koittaa tota pinnapulttien kiristysmenetelmää ja ehkä vaikka vähän maltillisempia ahtopaineita.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00