Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Sattuisko keneltäkään löytymään käyttäjän hane_81 yhteystietoja? Parikuukautta sitten sanoi, että on työstössä noi säädettävät nokka-akselin rattaat,mutta kaveria ei ole foorumilla näkyny. Viimeeksi paikalla maaliskuussa.
Jos jollain sattuu olemaan niin yv viestiä kiitos
Jos jollain sattuu olemaan niin yv viestiä kiitos
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onkos porukalla ollut ongelmia noissa b207 moottorillisissa isompien suuttimien laiton jälkeen suuttimen tiivistyminen imusarjaan?
Omaan -04 aeroon vaihdettu Boschin ev14 530cc suuttimet ja suhinaa kuuluu suuttimen ja imusarjan välistä. Suuttimia kun pyörittelee/käpälöi niin suhina kovenee tai hiljenee ja auton käynti muuttuu.
Pitäisikö tuon vanhan mallin imusarjan kanssa olla sellaiset korokerinkulat suuttimen alapäässä ( Nappe näitä ainakin joidenkin suuttimien kanssa suositteli ) vai ajaako suutinkiskon korotus esim. muttereilla/prikoilla saman asian?
Omaan -04 aeroon vaihdettu Boschin ev14 530cc suuttimet ja suhinaa kuuluu suuttimen ja imusarjan välistä. Suuttimia kun pyörittelee/käpälöi niin suhina kovenee tai hiljenee ja auton käynti muuttuu.
Pitäisikö tuon vanhan mallin imusarjan kanssa olla sellaiset korokerinkulat suuttimen alapäässä ( Nappe näitä ainakin joidenkin suuttimien kanssa suositteli ) vai ajaako suutinkiskon korotus esim. muttereilla/prikoilla saman asian?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Moi. Omassa prikoilla nostettu suutintukkia.
Tosin nyt 2 kertaa lähtenyt 3 sylinterin suuttimesta tiiviste kävelemään..
Viimeksi laitoin o-renkaan tiivisteliiman kanssa vuosi sitten, niin on pysynyt paikoillaan (tosin seisoi n. puoli vuotta..).
Tosin nyt 2 kertaa lähtenyt 3 sylinterin suuttimesta tiiviste kävelemään..
Viimeksi laitoin o-renkaan tiivisteliiman kanssa vuosi sitten, niin on pysynyt paikoillaan (tosin seisoi n. puoli vuotta..).
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Omasta oli suuttimien o-renkaat pullahtanut ohi niistä holkeista, laitoin finjectorilta sellaiset korotusholkit ja nyt on suuttimet niinkuin kuuluukin.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kuinka oleellista on tasapainoakseleiden tulppaus B235 virikoneessa? Onko näitä koneita hajonnut siihen, että tasapainoakselit ovat syöneet öljynpaineen liian alas, vai eliminoidaanko ne ihan vain siksi, että sitten ei ole enää riskiä ketjun katkeamiselle? Täällä yksi kone rakenteilla, josta tavoitteena noin 500hp ja pitäisi päättää pidetäänkö akselit vai ei.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Jokaisella on oma näkemyksensä aiheesta, omasta mielestä kannattaa turhat kuluttajat ottaa pois öljynkierrosta painetta/virtausta rosvoamasta. Löytyy jopa sopivia tulppiakin femman takakontista.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Miten tasapainoakselit syö öljynpaineen? Voit jättää akselit paikoilleen, jätät vaan ketjun asentamatta ja tulppaat sen kiristimen öljykanavan.Reksu kirjoitti: ↑Su Helmi 20, 2022 20:24Kuinka oleellista on tasapainoakseleiden tulppaus B235 virikoneessa? Onko näitä koneita hajonnut siihen, että tasapainoakselit ovat syöneet öljynpaineen liian alas, vai eliminoidaanko ne ihan vain siksi, että sitten ei ole enää riskiä ketjun katkeamiselle? Täällä yksi kone rakenteilla, josta tavoitteena noin 500hp ja pitäisi päättää pidetäänkö akselit vai ei.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onhan niillä akseleilla laakerointi, joka käyttää sitä samaa voiteluöljyä. Tulppaamatta kanavia siellä on virtausta riippumatta siitä pyöriikö se akseli vai ei
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Ikuisuuskysymys. Riippuu varmaan jonkin verran siitä onko kone muuten hyvä. B235R Ajelin rapiat 500hv .55P biopower holsetti setillä noin 60tkm kaikki tasapainohilut kiinni myös lentokentällä ja ei ikinä ollut ongelmia öljynpaineiden kanssa. Lakrut oli ACL:n tuotteita. Kierrosraja käytännössä max.6000-7000. Varmasti sai happea ohituksissa ym. radalla, säätäessä softaa.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Arton kanssa samaa mieltä. Tasapainoakseleiden laakereiden kuluminen ja/tai öljynpaineen alenema sen kautta on ennemminkin oire jostain muusta kuin itse juurisyy.
Useampikin taho on mittaillut esim. Saabin uusia orkkislaakereita ja todennut niiden laakerivälysten olevan mitä sattuu. Yli toleranssin, ali toleranssin ja jotkut ovat jopa olleet toleransseissaankin. Tästä epävarmuudesta johtuen ACL:n racelaakerit löysivät tiensä niin runkolinjaan, kuin veiveillekin edellisessä femman moottorirempassa. Eri lähteiden mittaustulosten mukaan ACL:n laakereissa välykset ovat olleet juuri oikeat, eikä sinne päin. Laakerivälys on se mikä kuristaa virtausta tai hukkaa painetta. Ja koska tp-akselit voidellaan runkolaakerilinjan kautta niin...
Useampikin taho on mittaillut esim. Saabin uusia orkkislaakereita ja todennut niiden laakerivälysten olevan mitä sattuu. Yli toleranssin, ali toleranssin ja jotkut ovat jopa olleet toleransseissaankin. Tästä epävarmuudesta johtuen ACL:n racelaakerit löysivät tiensä niin runkolinjaan, kuin veiveillekin edellisessä femman moottorirempassa. Eri lähteiden mittaustulosten mukaan ACL:n laakereissa välykset ovat olleet juuri oikeat, eikä sinne päin. Laakerivälys on se mikä kuristaa virtausta tai hukkaa painetta. Ja koska tp-akselit voidellaan runkolaakerilinjan kautta niin...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onko muilla ollut tälläistä ongelmaa T7 kannentiivisteiden kanssa, että alkaa kovissa vedoissa vuotamaan nestettä kannen ja lohkon välistä?
Tasopinnat on oikaistu lohkosta sekä kannesta ja nyt arpin pultit käytössä. Tehot jossain noin 550hp ja 670nm paikkeilla.
Tässä kuva tiivisteestä jonka vaihdoin pari kuukautta sitten.
Uusi tiiviste alkoi vähän aikaa sitten vuotamaan samalla lailla kolmossylinterin kohdalta. Permatexin copper spray oli myös vedetty tiivisteen pintaan. Ei sinällään haittaa ajoa, koska neste vuotaa vain kovassa vedossa eikä lämpöjen kanssa ole ongelmia, mutta olisi kiva kuulla voiko vakio tiivisteenkin saada toimimaan vai pitääkö teettää jotain customia? Sasautocustoms ainakin näyttäisi myyvän täysin kuparista valmistettua tiivistettä.
https://www.youtube.com/watch?v=Wbwi-a8o6xg
Tuolla videolla ainakin selitetään, että T7 kannessa on yksinkertaisesti liian vähän materiaalia tuolla kohdalla ja alkaa vuotamaan kun sylinterinpaineita tulee riittävästi.
Tasopinnat on oikaistu lohkosta sekä kannesta ja nyt arpin pultit käytössä. Tehot jossain noin 550hp ja 670nm paikkeilla.
Tässä kuva tiivisteestä jonka vaihdoin pari kuukautta sitten.
Uusi tiiviste alkoi vähän aikaa sitten vuotamaan samalla lailla kolmossylinterin kohdalta. Permatexin copper spray oli myös vedetty tiivisteen pintaan. Ei sinällään haittaa ajoa, koska neste vuotaa vain kovassa vedossa eikä lämpöjen kanssa ole ongelmia, mutta olisi kiva kuulla voiko vakio tiivisteenkin saada toimimaan vai pitääkö teettää jotain customia? Sasautocustoms ainakin näyttäisi myyvän täysin kuparista valmistettua tiivistettä.
https://www.youtube.com/watch?v=Wbwi-a8o6xg
Tuolla videolla ainakin selitetään, että T7 kannessa on yksinkertaisesti liian vähän materiaalia tuolla kohdalla ja alkaa vuotamaan kun sylinterinpaineita tulee riittävästi.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Minkä merkkinen tuo tiiviste on?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Tiivisteen valmistajan vaihtoa lähtisin itsekkin vaihtamaan. Oma 510/637 menee elringin t5 pahvilla, victor reinzin kansipulteilla. Ahtoja kuitenkin 1.9 bar ja ei vuoda niin luulis että on tiiviisteessä vikaa kun pinnatkin suorat.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Muistaakseni tuo tiiviste on Cortecon valmistama. Molemmat tiivisteet on PCS:ltä ostettu
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
T5 pahvi antaa toki hieman anteeksi pintojen epätasaisuutta paremmin kuin T7 peltinen tiiviste.
Cortecon pitäisi kyllä olla hyvä valmiste.. Vaikka itellä onkin tollanen peruskone näihin viissatasiin verrattuna, niin laitettiin Saabin orkkis tiiviste orkkis pulteilla. Lähtisin tuota T7 Saab original tiivistettä laittamaan seuraavaksi.
Cortecon pitäisi kyllä olla hyvä valmiste.. Vaikka itellä onkin tollanen peruskone näihin viissatasiin verrattuna, niin laitettiin Saabin orkkis tiiviste orkkis pulteilla. Lähtisin tuota T7 Saab original tiivistettä laittamaan seuraavaksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89