Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Pistänpä tähän mitä on tullu vuosien mittaan vastaan näissä saabin (T5) pannuissa

-Lohko on hyvä ja vahva
-Kampura on sysipaska ja sen voitelu on täysin surkea. kaikenlainen porsimisen ehkäisy keskittyy siis tähän.
-kansi on lähtökohtasesti hyvä ja pelkällä R-seeti jumpalla sopivalla sen saa virtaamaan ihan riittävästi.
-vaihdelaatikoiden kestoraja heiluu siellä 650...700Nm välissä. 700 päälle jos mennään niin luultavasti tulee rojut kyljestä ulos.
-DI kasetti jaksaa kipinää ainakin 8000rpm asti kuhan pitää huolen että jännite ei tipu alle 14V. Laturin pitää olla kunnossa.

Kampurasta
Kiertokangen laakereiden voitelu on toteutettu täysin päin persettä ja tämä aiheuttaa tutun 2 veivin käkikello syndrooman. Ainoa kunnon ratkaisu on custom kampura ja laakerit mutta tämä maksaa sitten isosti tonneja.
Ensiapulaastarointina pääöljykanavan voi koittaa kairata isommaksi ja keskimmäiselle runtkolaakeripukille tuleva kanava kanava olisi syytä porata isommaksi. Muutenkin lähtökohta on se että kamppeet on mekaanisesti tasapainoitettu koska vakio kampura vajailla tasapainoilla ei häävi lähtökohta voiman tuottamiseen ole.

Öljynpainetta voi koittaa hieman nostaa laittamalla sen öljynpaineensäätöventtiilin jousen alle jotain fylliä.

Vesipumppu ja jäähdytys on T5 koneessa ainakin hyvä, kovemmallakaan rankaisulla ei lämmöt ole ollut ongelma. Lohkoon tulevaan alumiini kikkareeseen voi porata pienen reiän vasempaan reunaan kuten on T7 vastaavissa, edesauttaa 1. pytyn jäähdytystä.

Tänäpäivänä ei ole mitään järkeä tehdä virikonetta muulla kun E85:lla, nakuongelmista pääsee kertaheitolla eroon ja voi ajaa 20 asteen ennakoilla @2bar.

Sytkäennakoista:
Ennen vääntöhuippua kannattaa pitää maltilliset ennakot mutta sen jäleen kun vääntökäyrä on lähtee laskuun niin voi alkaa laittaa ennakkoo aika rajusti lisää.

Kierrätys
8000rpm on ihan ok raja 2.0/2.3 koneelle jossa on kamat tasapainossa ja hyvät öljyt sisällä. Laatikoiden/kytkimien porsimisen takia on parempi venyttää vetoaluetta kuin koittaa saada mahdollisimman isoa vääntöpiikkiä alas.

Niitä kaikista kovimpia nokkakeppejä ei tartte heti ensimmäisenä ostaa..
vakiokepeillä tuli 615hp että aika pitkälle niilläkin pääsee. Ne kovemmat nokat kyllä auttaa sen vääntöpiikin poistamista että ne on varsin suositeltavat semmoisen ns. keskikokoisen ahtimen kanssa. (GT30,GT35,HX40..)
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ruotsin maalta kuulunut tornihuhuja että öljypumppu ois syynä tohon kiertarin laakeri ongelmaan, 7500rpm ja yli niin rupeaa öljy vaahtoamaan tms.

mahtaako olla mitään perää?

hieno keskustelun avaus jokatapauksessa! arvostan!
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja testing1 »

8) Lisää talläisiä avauksia

Mites nuo pätee T7 kampuraan ja voiteluun?
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Nyt kun kyselylinja on auki;

Mitenkäs B234 koneeseen T7 kansipahvin laitto puristusten noston merkeissä? Meneekö ihan bolt-on vai vaatiiko mäntien koneistusta? Vai nouseeko tolla es puristukset? Vakiomassapahvihan kyllä toimii sulakkeena säätövirheitä vastaan ja kestää kyllä voimakoneissa, mutta tuo olisi bang-for-a-buck puristusten nostoa jossei se vaadi koneistuksia.
jeeeeeee!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

T7 kampura voitelu ei poikkea mitenkään T5 koneisesta. Siinä tosin pumppu on kehältään pienempi mutta pyöreähampaisempi, jossain ruotsifoorumeilla oli joskus juttua että se vanhempi T5 pumppu tuottas enemmän ja tämä uudempi taasen olisi taloudellisempi.

Siitä T7 pahvista on moneen kertaan ollu juttua ja se on niin kiikun kaakun että sopiiko. Paljealue jää hyvin minimaaliseksi tai sitten sitä ei jää ollenkaan, riippuu vähän millanen valu on sattunu tulemaan. Helpoin tapa nostaa puristussuhdetta e85:lle on laittaa 2l männät 2.3 koneeseen.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ok. Mihin puristussuhde nousee noilla 2.0 männillä?
jeeeeeee!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Keme kirjoitti:Ok. Mihin puristussuhde nousee noilla 2.0 männillä?
johon 11 kulmille. pitäs olla aika jees viinakoneelle.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja TTH »

Hyviä vinkkejä, kiitoksia!
Mitenkäs nää erinäköiset turbot, onko jaettu pakopesä/twinscroll sen arvoinen että kannattaa tuonne pellin alle alkaa survomaan? Eikös T5-kansipahvikin kestä aika pitkälle/aika kovia paineita?
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

TTH kirjoitti:Hyviä vinkkejä, kiitoksia!
Mitenkäs nää erinäköiset turbot, onko jaettu pakopesä/twinscroll sen arvoinen että kannattaa tuonne pellin alle alkaa survomaan? Eikös T5-kansipahvikin kestä aika pitkälle/aika kovia paineita?
T5 kansipahvikin on nähty todistetusti kestävän 600hp+ tehoille joten ei sitäkään oo pakko heti alkaa vaihtaan, edellyttäen taas että sylinteripaineet pysyy jotenkin hansakassa.

Isojen ahtimien kanssa twin scroll on kyllä nelipyttysessä ihan ehdoton. Tietty pakosarja pitää olla suunniteltu sitä varten
TJN
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 17:17
Paikkakunta: Kempele

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja TJN »

Kiitti tiedoista. Taas tuli useammalle kysymykselle vastaus kun autoa rakentamassa kesärientoihin kuntoon :)
saab 9-3 ss 2.0t vm. 2003
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jani »

Heräs kiinnostus topiikkia kohtaa että onko kyseisessä virikoneessa vakio öljytilavuus ja käytetäänkö kovia nostimia. cossun koneessa vaihettiin hytikat pois tulpattiin kanteen menevä öljykanava ja kannen öljyt letkutettiin . Öljypohjan kylkeen hitsatiin lisää öljytilavuutta ja lisättiin väliseinät. öljysihdin korkeudella on väliä silloin kun kone kiertää paljon öljy on kannesssa reissussa ja pumppu hörii helposti ilmaa. Mersujen kireissä diesel moottoreissa ilmenee ihan samaa vaivaa. saabin koneissa lähtökohta viilaamiselle on oikein hyvä moottorin ohjaus on mallikelpoinen ja muokattavissa laajasti eri kokoonpanoihin. Sumppuvoitelulla pääsis eroon ainakin että kampura lakkais vatkaamasta öljyä ja lohkot vois mitottaa sumppupumpulla käytön mukaan se vain on rahanmenoa lisää ja lisää rakentamista. Silloin vois lohkosta runkopukit tukea kridlellä. Minä odottelen että toi mersun kone laukeis coupen keulalta niin sais sovitettua viilatun saabin bensamosan sinne bemarin isolla askilla sais 100 kiloa pois painoa ja diiseliveron pois
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jani kirjoitti:Heräs kiinnostus topiikkia kohtaa että onko kyseisessä virikoneessa vakio öljytilavuus ja käytetäänkö kovia nostimia. cossun koneessa vaihettiin hytikat pois tulpattiin kanteen menevä öljykanava ja kannen öljyt letkutettiin . Öljypohjan kylkeen hitsatiin lisää öljytilavuutta ja lisättiin väliseinät. öljysihdin korkeudella on väliä silloin kun kone kiertää paljon öljy on kannesssa reissussa ja pumppu hörii helposti ilmaa. Mersujen kireissä diesel moottoreissa ilmenee ihan samaa vaivaa. saabin koneissa lähtökohta viilaamiselle on oikein hyvä moottorin ohjaus on mallikelpoinen ja muokattavissa laajasti eri kokoonpanoihin. Sumppuvoitelulla pääsis eroon ainakin että kampura lakkais vatkaamasta öljyä ja lohkot vois mitottaa sumppupumpulla käytön mukaan se vain on rahanmenoa lisää ja lisää rakentamista. Silloin vois lohkosta runkopukit tukea kridlellä. Minä odottelen että toi mersun kone laukeis coupen keulalta niin sais sovitettua viilatun saabin bensamosan sinne bemarin isolla askilla sais 100 kiloa pois painoa ja diiseliveron pois
Tossa omassa pannussa on öljypohjan ja lohkon välis 10mm teräslevy ("korsetti") joka tuo jonkinveran öljytilavuutta lisää. 5L oon laittanu. Ei se pumppu ole voitelussa heikoin kohta vaan se että runkolaakereissa on molemmissa liuskoissa ura ja kampurassa vain yksi reikä josta öljy menee veiville. Lisäksi 1. ja 3. runkolaakereista menee öljy vielä tasapainokepeille. Ainoa todellinen korjaus tähän on uus kampura kuten ne ruottissa on siinä 1000 kaakin vehkeessä tehny.
Pari vuotta on tullu käytettyä redlinen öljyjä, perkeleen kalliita ovat ehkä ne on sitten hyviä kans. Kyllä noi hytikat pysyy 8000rpm asti ainakin mukana, ei oo pakottavaa tarvetta siirtyä koviin, toki ne on kovilla jos on esim ne 10.4 nostolla olevat nokat käytös.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Kuivasumppujärjestelmä sitten, niin alkaa öljyt riittäämään. Joskus kun motarilta kurvaa ramppia vähän reippaammin ylös niin öljypainemittari hälyttää ja sen verran säpsähtää, että kaasu nousee välittömästi. Häly muistaakseni pärähti siinä mutkan puolivälissä, joten kai sen kuivana saa käymään jos vähän yrittää. Öljymäärä oli siinä min-max puolivälissä. Mm. Tuon takia en radalla omalla tonnarilla ajaisi. Onko muita samankaltaisia havaintoja?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jani »

Tiedätkö mitä tuohon 1000hp koneeseen on akseli tehty lähinnä kammenpolven r kiinnostaa miten tehty kaiketi aine on cromo42 ja muutokset alkuperäiseen kippuraan. Saahan vakio kippuraankin kanuunaporalla reiät jos lisää haluaa ja tulppaa ylimääräiset .perään sitten hipsu pois ja nitraus perään sen jälkee oikaisu takomalla jännitykset pois ja laakereita voi kokeilla liukastaa pinnoittamalla noi on ne halvimmat. Onko noita akseleita mitattu että ovat varmasti suoria ja kampuralinja myös suora ja pukit myös pystylinjassa suorassa.kesällä repes mersunkoneesta kampilinjan pultit lohkosta ja hilut tuli ulos
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Täällä kanssa samat oireet ja toteemukset koneesta. Onko tuo oma kone tällä hetkellä nyt b202 ku on ilman tasapaino akseleita. Kierroksia ollu reippaat 8000 ja on hydrauliset nostimet ja 10,4 nostolla nokat. Vakio tiivisteillä on menty ahtojen ollessa 2-2,5barin luokassa.

Dynoon ei kerenny vielä ja kentälläkin mentiin 251 peruspainella, sisään ajo reissulla.

Konetta just rupesin irrottelemaan taas, kampiakselin vaihto homma olis edessä...

Kerkes hakata kiertokanki akselin pilalle. Samalla meinasin vaihtaa pienemmän pakopesän 1.22:sen tilalta pois. Jos sais ahtimen heräämisen lähemmäs viittä ku kuutta tonnia.

Kokeilisko tota reikien suurennusta ja sen jälkeen tasapainotukseen alakerta...

Pikku tilavuus laskelmien jälkeen varmaan selviää oikea reijän koko minkä verran kannattaa isontaa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vastaa Viestiin