Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Joo näitä tuoreen koneen porsimisia on tapahtunu tässä vuosien mittaan kohtuu monta..

Noista öljyistä. Ite oon käyttäny tosiaan tota redlinen 10-40, se tuntuu lyllä pelaavan, on vaan ruokottoman kallista kun sitä ei myydä ku niissä vajaissa litran törpöissä.
Öljytilavuutta saa kanssa pikkasen lisää jos laittaa isomman suodattimen, se OG satkun pötkyläkin mahtuu just ja just ja sitten K&N:llä oli tarjolla kanssa isompaa.

Kunten tuossa Jani mainitsi niin ennenku kamat lyö nippuun niin se lohkon suoruus on kanssa hyvä todeta. Samalla ku siellä koneistamolla käy niin laakerivälykset vois olla siinä 5-6 satkua, eli mieluummin siellä löysällä laidalla.

Vetoalueen alentaminen helposti nostaa max vääntöjen nousun ja sitten alkaa saabin askin hampaat oleen kovilla.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Millaiseen momenttiin T7 kansipahvilla kasatun T5 koneen kannenpultit pitää/kannattaa vetää? Tarvitseeko jotain jälkikiristelyjä tms.?
jeeeeeee!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lainaan tätä topiccia kun osittain liittyykin asiaan. Jos T5/T7 kangenlaakereiden voitelu on syvältä, niin onko jollakulla tietoa siitä, että miten on T8:n suhteen?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

JouniCSE kirjoitti: Kampurasta
Kiertokangen laakereiden voitelu on toteutettu täysin päin persettä ja tämä aiheuttaa tutun 2 veivin käkikello syndrooman.

Ensiapulaastarointina pääöljykanavan voi koittaa kairata isommaksi ja keskimmäiselle runtkolaakeripukille tuleva kanava kanava olisi syytä porata isommaksi.
Ajatelma/kysymys liittyen tähän voitelukanavan isontamiseen:

Kun tuollaista kanavaa suurentaa, laskee öljyn virtausnopeus kanavassa virtausopin jatkuvuuden lain mukaan. Riittääkö uusi alhaisempi virtausnopeus voitelemaan/jäähdyttämään kampuran, laakerit? Vai voiko jopa tuo kanavan suurentaminen jopa huonontaa tilannetta alkuperäisestä?

Onko tuo kanava todella niin ahdas että se kuristaa virtausta enemmän kuin laakeri itsessään (laakerivälys)? Koska jos näin, niin tällöihän laakerivälys on joko alunperin väärä tai muuttunut vääräksi.. tai sitten se kanava on todella ahdas..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja TTH »

Onkos millään firmalla semmoista "bang-for-a-buck" jaetulla laipalla olevaa pakosarjaa tarjolla?

KL-Racingillä näytti olevan ainakin T3 ja T4-laippaista muttei tullut selväksi onko jaettu, putket kyllä kulkee niinkuin twinscollissa pitääkin, eikä laippaa ristiin kuten melkein kaikissa aftermarket Saab-pakosarjoissa. Ihan ulkoisesti järkevän näköinen sarja, hintakaan ei oo kamala.
Onkos noissa tuo teräs ihan laadukasta tavaraa? Sen oon ymmärtäny että noissa olis nuo hitsisaumat aika kuraa. Ennen kiinni laittoa tuohon pitäisi kuitenkin väsätä EGT:lle paikka niin samalla noita saumoja vois vähän vahvistaa.. Ja turbolle vois kehitellä jonkun sortin tuen niin ei ihan roikkuis pakosarjan varassa..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Pakari kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti: Kampurasta
Kiertokangen laakereiden voitelu on toteutettu täysin päin persettä ja tämä aiheuttaa tutun 2 veivin käkikello syndrooman.

Ensiapulaastarointina pääöljykanavan voi koittaa kairata isommaksi ja keskimmäiselle runtkolaakeripukille tuleva kanava kanava olisi syytä porata isommaksi.
Ajatelma/kysymys liittyen tähän voitelukanavan isontamiseen:

Kun tuollaista kanavaa suurentaa, laskee öljyn virtausnopeus kanavassa virtausopin jatkuvuuden lain mukaan. Riittääkö uusi alhaisempi virtausnopeus voitelemaan/jäähdyttämään kampuran, laakerit? Vai voiko jopa tuo kanavan suurentaminen jopa huonontaa tilannetta alkuperäisestä?

Onko tuo kanava todella niin ahdas että se kuristaa virtausta enemmän kuin laakeri itsessään (laakerivälys)? Koska jos näin, niin tällöihän laakerivälys on joko alunperin väärä tai muuttunut vääräksi.. tai sitten se kanava on todella ahdas..

http://www.spridgetguru.com/TA0086.html

Jopa laadukkaissa brittimoottoreissa on turvauduttu kanavien avartamiseen. Kyllähän siitä isommasta rööristä enemmän öljyä mahtuu tuleen.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kanavan suurentaminen mahdollistaa kyllä suuremman tilavuusvirran, mutta ei ilman öljynpaineen nostamista. Jos painetta ei nosta niin: Koska kanavan poikkipinta-ala kasvaa niin virtausnopeus laskee ja tästä syystä tilavuusvirta kanavassa pysyy samana. ts. Ilman paineen nostoa ei siis yhtään enempää ei mene öljyä läpi kanavasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nii se öljypumppuhan on sitten mitoitettu niin että se tuottaa riittävästi painetta jo tyhjäkäynnillä. Yläkierroksilla painetta tulisi aivan liikaa, ja sitä varten siellä on ohivirtausvena joka aukeaa ja päästää ylimääräisen tuoton pois. Kun öljykanavaa suurentaa, niin ohivirtausvena sulkeutuu hieman ja paine pysyy vakiona. Tyhjäkäynnillä ja kuumilla öljyillä saattaa paine laskeakkin, eri asia onko sillä merkitystä tässä tapauksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

KL-racingin pakosarjat näyttää olevan kunnon kiinan rosteria. Itellä tommonen ilmeisesti saman pajan tekemä kiinasta tullu sarja oli audissa kiinni ja kesti se yhen vuoden ennen kun joutu ekan kerran hitsailemaan. Ostin sillon kun oli halpa ja en tiennyt mitä ostin. Hienon on näkösiä mutta materiaali ohutta ja kovaa ainetta. Loppu ajasta kollektorin seinämät oli palanu niin ohueksi ettei uskaltanu edes koskea...

Kai se on vaan uskottava että siinä on alunperin suunnittelussa menny joku pieleen, kun ei luulis että sattumalta monista koneista menee laakerit 2-pytystä ensin. Omastakin autosta just nostin koneen pois kun saa tällä kertaa vaihtaa kampiakselinkin laakereiden lisäks. Voi olla että menee lohkoineen päivineen kaikki uusiksi.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

sama stoori täälläkin sen kakkosen kk-laakerin kans.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Olisiko laakeriprobleemat vältetty jos olisi käytetty siitälähtien, kun autoa on viritetty kunnollisia öljyjä(esim Redline 10W-40 tai 10W-50 tms), ei siis mitään komen markan tarjousöljyjä.

No palataanpas vaihtoehtoon kaksi, eli custom kampura. Onkos kukaan sellaista Suomessa teettänyt ja missä semmosia voi teettää?
Nouseeko hinta yli tuhanteen tai useisiin tuhansiin?
Mitenkä pelkän customikampuran teettäminen voi auttaa tilanteeseen, eikö pajalle pitäisi toimittaa koko lohko veiveineen mäntineen. Lohkoonhan piti tehdä tai suurentaa
öljykanavia ja muut hilut pitää tasapainottaa kampuran kanssa.
Vai kävisikö jostain toisesta automerkistä hyväksi todettu kampura?
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

no eipä oo käytetty "mitään komen markan tarjousöljyjä". (Valvoline VR-1 10w-60)

tota redlineä harkinnu itekkin seuraavaksi...ku ymmärtäis vaan ostaa oikeeta.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ensin kerrotaan ahtaista kanavista, ja sitten laitetaan paksuinta mahdollista kaupasta löytyvää moottoriöljyä. :roll: Lieköhän tämä kuitenkaan hyvä kombo?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Pakari kirjoitti:Ensin kerrotaan ahtaista kanavista, ja sitten laitetaan paksuinta mahdollista kaupasta löytyvää moottoriöljyä. :roll: Lieköhän tämä kuitenkaan hyvä kombo?
jos tota valvolinea meinaat niin ei tod. oo paksua. :lol:

ja kyllä mä tota oon laittanu ennen tätä topiccia (jokusen vuoden käyttänyt) :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin