Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
sr900
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:05

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja sr900 »

Niin ja yksi runkolaakeriongelmia aiheuttava asia itsessään on 4-vastapainoinen kampura. Eli kampuran vastakkaiset vastapainot ovat sangen kaukana toisistaan mikä taivuttaa akselia kovemmilla käyntinopeuksilla. Vastapainot ovat pelkästään toisiaan vastaan 90 asteen kammenkulmalla eli eivät vastapainota ko. kohdassa muita edetakaisin liikkuvia massoja joten jos vastapainot ovat kovin painavia kampuran suurin taivuttava momentti saattaa tulla itse vastapainoista. Koville käyntinopeuksille 4-vastapainoisista kampuroista yleensä kevennetään vastapainolimppuja ihan reilusti.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Niksipirkkamainen vinkki: myy projekti pois, laita rahat viinaan ja naisiin ja tuhlaa loput. :lol:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

sr900 kirjoitti:Niin ja yksi runkolaakeriongelmia aiheuttava asia itsessään on 4-vastapainoinen kampura. Eli kampuran vastakkaiset vastapainot ovat sangen kaukana toisistaan mikä taivuttaa akselia kovemmilla käyntinopeuksilla. Vastapainot ovat pelkästään toisiaan vastaan 90 asteen kammenkulmalla eli eivät vastapainota ko. kohdassa muita edetakaisin liikkuvia massoja joten jos vastapainot ovat kovin painavia kampuran suurin taivuttava momentti saattaa tulla itse vastapainoista. Koville käyntinopeuksille 4-vastapainoisista kampuroista yleensä kevennetään vastapainolimppuja ihan reilusti.
Näinhän se on. Muutamalla tonnilla saanee hurreista custom kampuraa täysillä vastapoainoilla. LIsäksi pitäis korjata tuo laakeri design niin että kampurassa on 2 öljyn lähtöreikää veiville. ja laakerissa öljyura vain yläpuoliskossa.

Tuossa oman tonnarin koneessa tuota värähtelyä on koitettu vähentää osien tasapainoituksella ja teräskorsetilla joka sitoo lohkon ja kaikki runkopukit yhteen.
Ja öljynä 10W-40 Redline. Pannun kun koneistaa niin laakerinvälys sais olla jotain 5..7 satkua eli siellä yläpäässä. 2 satkun välys voi olla vähän tiukka virikoneeseen.

ATI:ta saa custom dampperia, noin 700 amerikan dollarin hintaan. NG900/9-3 /9-5 voi olla hankala kun hihnapyörä on niin lähellä päätykoppaa, tonnariin pitäs onnistua.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Otsikko: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
JouniCSE kirjoitti:Noi perus 10W-60 on kyllä semmosia että menee ihan liruks tosi nopeeseen. Melkeen parempi ajella sillä perusmobilaatilla mutta vaihdella sitten 3000km välein.
Riisissä ollut nyt 10w60 Valvolinet ainakin 3000-4000km, käyty muutaman kerran radallakin.
Öljypainemittaria seuratessa, on koko käyttöaikana pysyny öljypaine 1200rpm tyhjiksellä siinä 2.2barissa parhaan bilteman mittarin mukaan.

Ei siis vaikuta ainakaan vielä menneen liruksi.

Vertailun vuoksi 5w40 Magnatecillä öljypaine 1200rpm kohdalla oli n. 1.5-1.6bar ja muutenkin ajossa selkeästi alhaisempi.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Coltti kirjoitti:Otsikko: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Riisissä ollut nyt 10w60 Valvolinet ainakin 3000-4000km, käyty muutaman kerran radallakin.
Öljypainemittaria seuratessa, on koko käyttöaikana pysyny öljypaine 1200rpm tyhjiksellä siinä 2.2barissa parhaan bilteman mittarin mukaan.

Ei siis vaikuta ainakaan vielä menneen liruksi.

Vertailun vuoksi 5w40 Magnatecillä öljypaine 1200rpm kohdalla oli n. 1.5-1.6bar ja muutenkin ajossa selkeästi alhaisempi.
Riisissä. Siis tarkoittaen tota sun japaninihmettä? Ja tarkalleen millä tasolla sitä voi verrata saabin moottoriin?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Millä tasolla moottorit ja paine eroaa toisistaan? Jopa samalta linjalta tulleet koneet (siis valmistusnumeroltaaan) eroaa toisistaan samoilla öljyillä. Laakerit on samaa tavaraa (kun ei punametalleja lasketa) ja akselit on nyky päivänä samalla tavalla käsitelty (jostain 80luvun lopusta asti). Tuo öljy asia on niin mutu hommaa ellei ole just samanlaisia koneita vierekkäin ja just samoilla lämpötiloilla ajettuna ja samoilla mittareilla mitattu. Toki ei sillä onhan tää öljy hyvä aihe kuten naiset tai juoman maku :D

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kyl sillä nyt vaan on merkitystä mitä öljyä kaadat sinne moottoriin vai luuletko että nää autovalmistajat luokittelevat huvikseen litkuja?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja V-M »

nugge kirjoitti:Kyl sillä nyt vaan on merkitystä mitä öljyä kaadat sinne moottoriin vai luuletko että nää autovalmistajat luokittelevat huvikseen litkuja?
Jos tää heitto oli mulle niin en luule. En ole mielestäni sanonut etteikö sillä öljyllä ole merkitystä, vaan että mutu vertailulla ei ole merkitystä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nugge on näköjään taas riidanhakuisella tuulella.

Toki voit perustella miksi Tojotan moottori ei sovellu öljyn ominaisuuksien muuttumisen seurantaan mm. tyhjäkäyntiöljynpaineen laskemisena.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

sr900 kirjoitti:Niin ja yksi runkolaakeriongelmia aiheuttava asia itsessään on 4-vastapainoinen kampura. Eli kampuran vastakkaiset vastapainot ovat sangen kaukana toisistaan mikä taivuttaa akselia kovemmilla käyntinopeuksilla. Vastapainot ovat pelkästään toisiaan vastaan 90 asteen kammenkulmalla eli eivät vastapainota ko. kohdassa muita edetakaisin liikkuvia massoja joten jos vastapainot ovat kovin painavia kampuran suurin taivuttava momentti saattaa tulla itse vastapainoista. Koville käyntinopeuksille 4-vastapainoisista kampuroista yleensä kevennetään vastapainolimppuja ihan reilusti.
jokseenkin tuntuis oudolta että näitä ongelmia olisi vaan max.7000rpm kiertävässä padassa. vakio rajoittimen ollessa 6250rpm.

toki se mahdollista on.

eikös noi värinät yleensä tule esiin noissa hieman enempi kiertävissä padoissa vai onko jollain ihan faktaa esim b234:sta että värisee ittensä paskaks? entä onko faktaa tasapaino akseleista, että edesauttavatko niiden poisto tätä värisemistä? ja nyt ei sit kiinnosta kommentit esim. (ei ne turhaan niitä oo sinne siel tehtaalla laittanu)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

like_a_glove kirjoitti:
sr900 kirjoitti:Niin ja yksi runkolaakeriongelmia aiheuttava asia itsessään on 4-vastapainoinen kampura. Eli kampuran vastakkaiset vastapainot ovat sangen kaukana toisistaan mikä taivuttaa akselia kovemmilla käyntinopeuksilla. Vastapainot ovat pelkästään toisiaan vastaan 90 asteen kammenkulmalla eli eivät vastapainota ko. kohdassa muita edetakaisin liikkuvia massoja joten jos vastapainot ovat kovin painavia kampuran suurin taivuttava momentti saattaa tulla itse vastapainoista. Koville käyntinopeuksille 4-vastapainoisista kampuroista yleensä kevennetään vastapainolimppuja ihan reilusti.
jokseenkin tuntuis oudolta että näitä ongelmia olisi vaan max.7000rpm kiertävässä padassa. vakio rajoittimen ollessa 6250rpm.

toki se mahdollista on.

eikös noi värinät yleensä tule esiin noissa hieman enempi kiertävissä padoissa vai onko jollain ihan faktaa esim b234:sta että värisee ittensä paskaks? entä onko faktaa tasapaino akseleista, että edesauttavatko niiden poisto tätä värisemistä? ja nyt ei sit kiinnosta kommentit esim. (ei ne turhaan niitä oo sinne siel tehtaalla laittanu)
Noi tasapainoakselit ei vaikuta noihin kampuran notkumisiin mitenkään, tasapainoakselit on suurelta osin mukavuustekijä.

Tuolla ois oikeen tieteellistä tutkimusta asiasta: http://papers.sae.org/2009-01-1938/

Mun mielestä noita vastapainoja suurempi ongelma on se voitelut toteutus, kiertokangelle siis pitäisi lähtee öljyä 2 reiästä vastakkaisilta puolilta kampuraa ja laakerissa pitäisi olla ura vain lohkon puoleisessa liuskassa. Kyllä tuon 4 vastapainoisen kampuran pitäs se 8000 kierrosta syödä ihan helposti, jos vaan tuo voitelu toimisi varmasti.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Huoah.

En hakenu riitaa. Tarkoitin vaan että jos öljy X tomii moottorissa Y niin se ei tarkoita että se toimisi moottorissa Z.

Tartte aina niitä herneitä snorttailla.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moottoriden kiertämisestä minulla saabin vapari moottori 2.4l joka kiertää 8500rpm,ja ollut gt corollan 1.6 moottori joka oli rajoitettu 9400rpm.käytin kummasakin 10/60w öljyä joka kuuluu sellaisiin moottoreihin.
7000rpm moottorissa ei tule vielä juurikaan mitään värinöitä,vastapainoja hiotaan vain kovia kierroksia haettessa.7000rpm kiertävän turbo moottorin kampiakseli ei tarvii muuta kuin tasapainoituksen vauhtipyörä asetelman kanssa muu on täysin turhaa.
yuuzo
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Joulu 15, 2011 22:53
Paikkakunta: Ulvila

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja yuuzo »

Onkos b202 ja b204 alakertojen kestävyydessä eroja viri käytössä? Entä 202:sen öljypumppu?
#7687
Projekti: SAAB 9000cc T16 Airflow -89
Ex: SAAB 9-5 Wagon 2.0T -01
Ex käyttö, nykyään varaosa: SAAB 9000cs 2.0t -96
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

päivitellääs sen verta että...


Alkukesästä oli kaikki laakerit käyny kauttaaltaan kuivana ja 3tkm kesti uusiks tehty pata.

tuli porailtua pääöljykanava ja kampuran öljykanavat isommiksi.

vaihdettiin myös tasapainotettu kampura.

Hyvin on kestäny motari revitystä ~15tkm. (hx35 ja 2.1bar, 10,5 puristus suhteella.)

öljyinä Mobil Super 3000 5w-40.

Eli kyllä se voitelun maximointi ja tasapainotus vaan ihmeitä tekee :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin