Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

testing1 kirjoitti:Olisiko laakeriprobleemat vältetty jos olisi käytetty siitälähtien, kun autoa on viritetty kunnollisia öljyjä(esim Redline 10W-40 tai 10W-50 tms), ei siis mitään komen markan tarjousöljyjä.

No palataanpas vaihtoehtoon kaksi, eli custom kampura. Onkos kukaan sellaista Suomessa teettänyt ja missä semmosia voi teettää?
Nouseeko hinta yli tuhanteen tai useisiin tuhansiin?
Mitenkä pelkän customikampuran teettäminen voi auttaa tilanteeseen, eikö pajalle pitäisi toimittaa koko lohko veiveineen mäntineen. Lohkoonhan piti tehdä tai suurentaa
öljykanavia ja muut hilut pitää tasapainottaa kampuran kanssa.
Vai kävisikö jostain toisesta automerkistä hyväksi todettu kampura?
Tuhansista euroista puhutaan joka tapauksessa ja trollspeed vois ruottissa olla hyvä kanava mistä noita vois saada. Siinä ruottalaisten 1000hp 9-3 facebooks jutussa on kuvia ja juttua niiden custom kampurasta.

Redlinessä on ainakin hyvä että se sisältää paljon ZDDP:tä, tämähän pitäisi auttaa öljyä kestään hankalissa olosuhteissa mutta miinuspuolena sitten tuhoaa katit :roll:

Öljynpaineet muuten sitten romahtaa aikalailla matalilla kierroksilla jos männänjäähdytyssuuttimet on porsinu, niiden pitäs aueta vasta 2bar paineella mutta jos ne horottaa koko ajan niin tyhjispaineet menee aika alas.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

minä käytin takavuosina ladassa kesäöljynä 20w-50 mineraalia ja se sit jäi huolimattomasti talveks mottiin,se oli PAKSUA öljyä kun kone lähti -25 asteen kelillä ravistaen käyntiin ja hädin tuskin tikusta tippui! :wink: huonompi motti ois räjähtänyt varmaan.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jani »

minkämoisia öljynjäähdyttimiä käytetty noissa koneissa ja niiden letkujen koko. kiinnostaa tietenkin öljynlämpö onko mitattu koviakin lukemia. ahtimelle menevä öljy mistä otettu kuinka isolla putkella parempi paikka olis ottaa ihan suodattimen juuresta. Ostin tuollaisen lyhytlohkosen koneenpurettuna ja ajattelin tutkia anatomiaa hiukan tuosta öljynkierrosta ja vähään muustakin
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

JouniCSE kirjoitti:
testing1 kirjoitti:Olisiko laakeriprobleemat vältetty jos olisi käytetty siitälähtien, kun autoa on viritetty kunnollisia öljyjä(esim Redline 10W-40 tai 10W-50 tms), ei siis mitään komen markan tarjousöljyjä.

No palataanpas vaihtoehtoon kaksi, eli custom kampura. Onkos kukaan sellaista Suomessa teettänyt ja missä semmosia voi teettää?
Nouseeko hinta yli tuhanteen tai useisiin tuhansiin?
Mitenkä pelkän customikampuran teettäminen voi auttaa tilanteeseen, eikö pajalle pitäisi toimittaa koko lohko veiveineen mäntineen. Lohkoonhan piti tehdä tai suurentaa
öljykanavia ja muut hilut pitää tasapainottaa kampuran kanssa.
Vai kävisikö jostain toisesta automerkistä hyväksi todettu kampura?
Tuhansista euroista puhutaan joka tapauksessa ja trollspeed vois ruottissa olla hyvä kanava mistä noita vois saada. Siinä ruottalaisten 1000hp 9-3 facebooks jutussa on kuvia ja juttua niiden custom kampurasta.

Redlinessä on ainakin hyvä että se sisältää paljon ZDDP:tä, tämähän pitäisi auttaa öljyä kestään hankalissa olosuhteissa mutta miinuspuolena sitten tuhoaa katit :roll:

Öljynpaineet muuten sitten romahtaa aikalailla matalilla kierroksilla jos männänjäähdytyssuuttimet on porsinu, niiden pitäs aueta vasta 2bar paineella mutta jos ne horottaa koko ajan niin tyhjispaineet menee aika alas.
Entä millasta hv rajaa voitaisi pitää johon vakiokampurassa piisaa voitelu? 400hv?
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

"Ja Minä kun käytin ladassa takavuosina" :) taitaa kuulua yhtä paljon tähän topicciin kun drinkki ohjeet johonkin absolutistien sivustoon.

Kerta rykäsynä se akseli varmaan voi sen 1000heoppaa kestääkkin mutta käytössä voidaan varmaan puhua 700hp kestosta...

Ite käytin 5w50 rally formuloita tähnä asti ku tuntu tuo saapin öljypumppu toimivan niin hyvin mutta ei se auta vaikka kuinka pumppaa jos öljy in kuumaa eikä hoida hommaansa... Nykyään 20w50 kendall green racet. 5w50 öljyillä uskaltaa ajella miltei 500heppaan asti mutta kannattaa jo 400hp jälkeen vaihtaa noihin parempiin. Alottaa vaikka noista perus 10w60 öljyistä mitä on joka kaupan hyllyllä...
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Noi perus 10W-60 on kyllä semmosia että menee ihan liruks tosi nopeeseen. Melkeen parempi ajella sillä perusmobilaatilla mutta vaihdella sitten 3000km välein. Tuo kendall on mielenkiintoinen kyllä. Olin sitä itekkin jo ostamassa mutta jotenkin sitten se jäi. Red linen tuotteet kyllä tuntuu pelaavan mutta sylettää ostaa niitä litran törppöjä, suomeen ei isompia tuoda. Kuitenkin oleellista on että öljyt vaihtaa useen ja tikku on aina max rajalla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No entäs tämä? Ainakin motonetin hintaan verrattuna redline vs. FST 10w60 on edullisempaa.

http://motonet.fi/fi/tuote/592049/Castr ... MotorSport

Jaa, tuo on saanut näköjään etanoli luokituksen myös, siis API SN:n..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Kendaalia saa 20litran pytyissä. Hinta kyllä viime vuonna nous 220€urosta yli 300euroon. Ja kendaalilta saa vaikka minkälaista öljyä että kannatta perehtyä vähän ennenkun ostaa tai tilailee.

Kyllä se 10w60 menee kunhan ei aja pitkiä vaihto välejä. Itellä S2ssa audissa ne kesti jonkun 6000km ja sen jälkeen parin kiihdytyksen jälkeen alko nostajat naputtamaan, öljyt jäähty ja ei enään naputtanu... Sillon kokeilin ainakin 10w60 Gulf, Shell formula, Valvoline vri ja oli joku neljäskin eri mutta en muista. Kaikilla sama ongelma...
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eikä sen kuumapään viskositeetin tarvi olla mikään älytön kunhan öljynlämmöt pysyy järkevällä tasolla. Vaihtoväli riippuu sitten öljyn viskositeetinlisääjien stabiliteetista.. jos on iso VI (iso ero kylmän ja kuumanpään viskoilla) eikä öljy ole jotain kallista esteripohjaista kuten redline, silkolene, motul etc. niin aika tiuhaan saa kovassa käytössä vaihtaa kun leikkaantuvat.
Kesäkäytössä taas aika turha katsoa sitä kylmäviskositeettia niin paljoa, eli voi olla viisaampaa laittaa jotain kestävää (paksumpi perusöljy eli vähemmän lisäaineistusta) 15W50 öljyä, kuin sitä nopeasti huonoksi menevää kuten 5W50 tai 10W60.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Redlinea saa isommissakin pöntöissä, itse tilasin viimevuoden puolella.
Silloin kun tilasin halvin paikka kotiovelle toimitettuna maapallolla oli Opie oils, kävin muuten läpi kaikki redlineä toimittavat kaupat läpi netissä silloin.
Sittemmin Opie lähettelee jatkuvasti tarjouskampanja mainoksia -20% ja -40% alennuksista ym ym.

http://www.opieoils.co.uk/
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Onko saabin lohkoja tarttenut vielä betonoida?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Markkanenn kirjoitti:Onko saabin lohkoja tarttenut vielä betonoida?
Ei sentään mihinkään sierran tasolle alennuta... :lol:
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mikäs se oikea redlinen öljy on?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Kendaalin tuonti eurooppaan on lopetettu. Sisältää kuulemma liikaa laittomia aineita kuten tätä lyijyn korviketta joka tuhoaa maapallon ainakin euroopan salta ilmeisesti.

Eli pitänee siirtyä tilaamaan jenkeistä suoraan tai vaihtaa tohon redline oljyyn.

Parempi varmaan alkaa kattelemaan kauempaa tarjouksia.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Vastaa Viestiin