Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

aero t7 kirjoitti:Täältä acl laakereita saabiin
http://www.kcperformance.eu/en/news/24- ... mance.html
Noi ACL laakerit on hyviä jos niitä vaan saappiin saa. Aina ei ole saanut..
!0-40 redline on itellä ainaki toiminu ja jotkut on kai käyttäny sitä vieläki jäykempää 20-50 (vain kesällä ja kaasuttelut vain lämpöselläkoneella).
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Onko tonnarin pitkälohko B234L tai satkun B234i sisuskaluista mitään iloa jos lähdetään turbotettua isolohkotekniikkaa kasaamaan?
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kyllä nuo acl lakrut ovat suositeltavia jos on kone rakenteilla, hyviä kokemuksia noista on muissa merkeissä paljon.
jmkk
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 22:32

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jmkk »

ootteko nokkia vaihellu nuihin koneisiin? millasilla specseillä ja mihin lie vakiot riittää?
BMW 535D e61,honda cbr 900rr turbo
hitsaus hommia pohjois-savossa. (aluminiini, rst... jne) yv tavoittaa
omavalmiste pakosarjoja saabeihin ja muun merkkisiin.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jmkk kirjoitti:ootteko nokkia vaihellu nuihin koneisiin? millasilla specseillä ja mihin lie vakiot riittää?
Ohan niitä kaikenlaisia kokeiltu. B202 kepeilläki yli 600 irtos joten ei oo ihan pakko ensimmäisenä vaihtaa, toki taas riippuu niin monesta asiasta. Ne enemin 264:t riittää melkeen kaikkeen ja ne jytkyimmät 274/10.4 sitten ku tarttee ottaa yläkierroksilla viimesetki mehut irti. Viimemainitut ei mee kanteen ilman modausta.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Mitenkäs 2.0 männillä koottu 2.3 litrainen korkeapuristeinen viinakone toimii T5 tai vapaastihengittävän nokilla? Vai onko syytä unohtaa ja tehdä "normaali" kokoonpano matalapuristeisena?
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itellä meni kanteen 2.3i nokat. Katotaan onko niistä nyt sit loppupeleissä mitään iloa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

Noista 2.3 vaparin nokista ei kovin hyötyä luulis olevan..veli rakenti tossa vähä aikaa sitten koneen nii oli tarkoitus laittaa noi vaparinokat nii ei olisi ollut montaa astetta eroa ja sekin ero tullut kulumisesta, joten laitto vakiokepeillä kasalle :mrgreen:
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja arto »

http://www.900aero.com/index.html

Tech-välilehti ja Camshafts

Tuossa on tuo nokka taulukko Saab osanumeroineen, kun rupee penkomaan vanhoja keppejä.
jmkk
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 22:32

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jmkk »

mitäs mieltä olette t5 kansista. milloin ois aika ruveta porttailemaan jne jne.
BMW 535D e61,honda cbr 900rr turbo
hitsaus hommia pohjois-savossa. (aluminiini, rst... jne) yv tavoittaa
omavalmiste pakosarjoja saabeihin ja muun merkkisiin.
sr900
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:05

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja sr900 »

Näköjään Saabissakin on tuttuja öljynkierto-ongelmia, eli jos ongelma on nimenomaa että öljyvirtaus veivinlaakerille on pieni niin öljyn pitää olla nimenomaan kapealla viskositeetti-indeksillä eikä laajalla. Voitelumielessä se 10W öljy ei parane yhtään vaikka sen juoksevuus kurataan indeksinlaajentajilla kuumassa päässä 60:seksi mutta virtausta laakerille se kyllä rajoittaa.

Siis jos on todella ollut voiteluongelma veivinlaakerissa, voitelun puutteessa laakeriliuska/kampura/veivi sinistyy, sulaa yms. hyvin helppo diagnoosi, jos se vain väljistyy niin todennäköisempi syy on kampuran vääntövärähtely.

Öljyksi jos veivinlaakereilla on selviä voitelu ongelmia voi suositella raskaan kaluston 15W-40 mineraaleja, ne on siihen suunniteltu ja ihan helposti ei kyseisen ongelman kanssa perempia öjyjä löydä - ja ne ovat halvimmasta päästä öljyinä, vastapäänä taas sitten nämä markkinavalot 5W50 ja 10W-60 jotka eivät todellakaan ole mihinkään kireään koneeseen sopivia öljyjä.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

10w-60 öljyt oli juuri porsineessa ja sitä edeltävässä moottorissa...molemmissa kiertarin laakeri paskana, viimeisimmässä myös runko laakerit.

tarkoitus ois kokeilla 5w-40/50 perus öljyjä seuraavaks ja kattoo kestäiskö niillä....

viimeisimmässä moottorissa outoa oli se että kakkosen laakeri oli ainoa kiertarin laakereista joka porsi, muut kuin uusia, silti runkolaakerit aivan valmiit.

en todellakaan syytä öljyjä tapahtuneesta, mutta, vinkkiä on tullut että melko litkuilla saa/pitäs ajaa...

yhteinen tekijä näille moottoririkoille kun on nääs sama kasaaja, eli allekirjoittanut. :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
sr900
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:05

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja sr900 »

like_a_glove kirjoitti:10w-60 öljyt oli juuri porsineessa ja sitä edeltävässä moottorissa...molemmissa kiertarin laakeri paskana, viimeisimmässä myös runko laakerit.

tarkoitus ois kokeilla 5w-40/50 perus öljyjä seuraavaks ja kattoo kestäiskö niillä....

viimeisimmässä moottorissa outoa oli se että kakkosen laakeri oli ainoa kiertarin laakereista joka porsi, muut kuin uusia, silti runkolaakerit aivan valmiit.

en todellakaan syytä öljyjä tapahtuneesta, mutta, vinkkiä on tullut että melko litkuilla saa/pitäs ajaa...

yhteinen tekijä näille moottoririkoille kun on nääs sama kasaaja, eli allekirjoittanut. :lol:
Ei viittaa olleenkaan voiteluongelmiin nuo ongelmat vaan kampuran vääntövärähtelyihin. Oliko kunnollinen dampperi, nelosetkin vaatii ehdottomasti dampperin hihnapyörän päähän? Mitsun evoja isoilla viritysasteilla ronkkivat huomasivat että nimenomaan runkolaakerit kärsivät dampperin puutteesta, ei niinkään veivinlaakerit.

Täysvastapainoinen kampiakselihan se olisi varsinainen lääke ongelmaan, Saabilla ei sellaista vain missään tuotantokoneessa ollut eli sellaista haluava joutunee hommaamaan kalliin billet-version. Kampurakun värähtelee niin mikään maailmassa ei siinä tilanteessa laakereita pelasta.

Ja tosiaan jos kiertokangen laakerille on liian pieni öljyvirtaus se laakeri käy älyttömän kuumana ja leikkaa koko ympyrältä kiinni, värähtelyjen hajottamana kuormitus on enemmän pistemäistä ja laakerissa ei näy yletöntä kuumanakäymistä. Ainakin itsellä kun ongelma oli veivinlaakerien liian vähäinen öljynsaanti kaikki veivinlaakerit meni aina kerralla, yhden hajoaminen meinaisi että ko. laakerin öljynsaannissa on jotain totaalisen pielessä muihin verrattuna. Veivinlaakerin öljyongelmissahan käy aina niin että ensin veivinlaakeri lämpiää joka ohentaa laakerin öljykalvon niin ohueksi että tulee metalli-metalli kosketus jonka jälkeen laakerilämmöt räjähtää samantien ja laakeri on entinen. Huonollakin öljykierrolla siis kestää vetää kierrokset piikkimäisesti ylös, vasta pitempi vedätys alkaa sulattamaan paikkoja.

Yksittäisen veivinlaakerin yleensä sitten tappaa just kampuran vääntövärähtelyt, heijastuman resonoidessa dampperilta tai vauhtipyörältä nelosessa kyrvähtää joko kakkosen tai kolmosen veivi. Neloskoneissa dampperin vapaan massan suhde vauhtipyörän kiinteään massaan pitäisi olla jotain 1/10 tms, tohon ei kait mitään yleispätevää ohjetta ole mutta tuonnepäin valmistajat ne yleensä ovat vakiona mitoittaneet. Eli 10 kilon kiinteällä vauhtipyörältä heijastuvat vääntövärähtelyt saa jaettua koko kampuran matkalle kilon dampperin vapaalla kehällä. No väärin mitoitetun dampperin kanssa kampuran vääntövärähtelyt kertautuu jossain kampuran kohdassa ja siltä kohdalta veivi antautuu, aina samasta kohtaa.
Vastaa Viestiin