like_a_glove kirjoitti:10w-60 öljyt oli juuri porsineessa ja sitä edeltävässä moottorissa...molemmissa kiertarin laakeri paskana, viimeisimmässä myös runko laakerit.
tarkoitus ois kokeilla 5w-40/50 perus öljyjä seuraavaks ja kattoo kestäiskö niillä....
viimeisimmässä moottorissa outoa oli se että kakkosen laakeri oli ainoa kiertarin laakereista joka porsi, muut kuin uusia, silti runkolaakerit aivan valmiit.
en todellakaan syytä öljyjä tapahtuneesta, mutta, vinkkiä on tullut että melko litkuilla saa/pitäs ajaa...
yhteinen tekijä näille moottoririkoille kun on nääs sama kasaaja, eli allekirjoittanut.
Ei viittaa olleenkaan voiteluongelmiin nuo ongelmat vaan kampuran vääntövärähtelyihin. Oliko kunnollinen dampperi, nelosetkin vaatii ehdottomasti dampperin hihnapyörän päähän? Mitsun evoja isoilla viritysasteilla ronkkivat huomasivat että nimenomaan runkolaakerit kärsivät dampperin puutteesta, ei niinkään veivinlaakerit.
Täysvastapainoinen kampiakselihan se olisi varsinainen lääke ongelmaan, Saabilla ei sellaista vain missään tuotantokoneessa ollut eli sellaista haluava joutunee hommaamaan kalliin billet-version. Kampurakun värähtelee niin mikään maailmassa ei siinä tilanteessa laakereita pelasta.
Ja tosiaan jos kiertokangen laakerille on liian pieni öljyvirtaus se laakeri käy älyttömän kuumana ja leikkaa koko ympyrältä kiinni, värähtelyjen hajottamana kuormitus on enemmän pistemäistä ja laakerissa ei näy yletöntä kuumanakäymistä. Ainakin itsellä kun ongelma oli veivinlaakerien liian vähäinen öljynsaanti kaikki veivinlaakerit meni aina kerralla, yhden hajoaminen meinaisi että ko. laakerin öljynsaannissa on jotain totaalisen pielessä muihin verrattuna. Veivinlaakerin öljyongelmissahan käy aina niin että ensin veivinlaakeri lämpiää joka ohentaa laakerin öljykalvon niin ohueksi että tulee metalli-metalli kosketus jonka jälkeen laakerilämmöt räjähtää samantien ja laakeri on entinen. Huonollakin öljykierrolla siis kestää vetää kierrokset piikkimäisesti ylös, vasta pitempi vedätys alkaa sulattamaan paikkoja.
Yksittäisen veivinlaakerin yleensä sitten tappaa just kampuran vääntövärähtelyt, heijastuman resonoidessa dampperilta tai vauhtipyörältä nelosessa kyrvähtää joko kakkosen tai kolmosen veivi. Neloskoneissa dampperin vapaan massan suhde vauhtipyörän kiinteään massaan pitäisi olla jotain 1/10 tms, tohon ei kait mitään yleispätevää ohjetta ole mutta tuonnepäin valmistajat ne yleensä ovat vakiona mitoittaneet. Eli 10 kilon kiinteällä vauhtipyörältä heijastuvat vääntövärähtelyt saa jaettua koko kampuran matkalle kilon dampperin vapaalla kehällä. No väärin mitoitetun dampperin kanssa kampuran vääntövärähtelyt kertautuu jossain kampuran kohdassa ja siltä kohdalta veivi antautuu, aina samasta kohtaa.