Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Juu, uutta sähköä kannattaa ehdottomasti vetää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Olisiko 4-6 neliöinen hyvää akulta taakse vai meneekö jo liioitteluksi?
0009
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 0009 »

pikkuville kirjoitti:Olisiko 4-6 neliöinen hyvää akulta taakse vai meneekö jo liioitteluksi?
Laskuri:

https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-po ... a-laskuri/
Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Jatti M »

Pitkäaikainen foorumin sivustakyttääjä joka nyt rekisteröityikin:

Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?

Kone perinnemallinen sekahedelmäsoppa: Trionic 7, T7 kansi, T5 nokat, jäykemmät venttiilijouset ja T5 männät&kanget.
Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti :lol:
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2522
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?
No ei saisi varmaan olla kovin paljon enempää kuin mitä ahtopainetta... Pakolämpöjä vois kans vilkasta mitä näyttää pitemmässä vedossa...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Jatti M »

Sitten niitä random vinkkejä:
ilma-vesi välijäähdytin on huono ratkaisu ellei aja pelkästään varttimailia. Jos tilaa ei kuitenkaan ole muulle niin vesikierto pitää mitoittaa aika järeäksi.
~450hp 2 litran turbokoneessa välijäähyn pitäisi hoitaa ~25-30kW lämpökuorma, Boschin 1200l/h pumpulla vesi lämpenee 30 astetta matkalla välijäähyn läpi. Pelkkä välijäähyn massa (PWR:n 8" malli) ehkä jotain 5kg vesineen ja ilman vesikiertoa se pönttö lämpenee 3 astetta sekunnissa.
Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Jatti M »

Jatti M kirjoitti: Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti :lol:
Pakopaineita ei vielä tullut mitattua kun tämä tavallaan ratkesi, hukkaportin ja kellon väliin ylimääräinen vipuvarsimekaniikka jonka vipusuhde on luokkaa 2.5:1
Ahtojen aaltoilu ja tippuminen loppua kohti ratkesivat kokonaan ja nyt pitää "medium-jäykällä" kellolla ahdot paremmin kuin aikaisemmalla jäykällä "high boost" kellolla. "peruspaineilla" massat nousevat vähän loppua kohti mutta paljon lineaarisempi ja PWM-säätöä paremmin totteleva kuin aikaisemmin. 30% PWM:ää ja menohalut ovat jo ihan kohdallaan, 1600mg/c @6000rpm

Hukkaportti ei aukea kuin luokkaa 30% tuolla virityksellä, mutta Borgin laskurin ja hukkaportin virtauskäyrien perusteella se näytti riittävän ja näin myös käytännössä. Luultavasti ei kannata kokeilla minkään muun integroidun hukkiksen kanssa, nuo EFR:n hukkaportit ovat kai keskivertoa aika paljon paremmin virtaavia.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?
jeeeeeee!
Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Jatti M »

Keme kirjoitti:EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?
2.3 koneessa kolmosen vedossa taitas olla hippasen alle 3000rpm missä 500Nm ylittyy. Isoin ero wanhaan FP:n evomitsuahtiin ainakin persedynossa kuinka nopeesti on takas ahdoilla esim vaihteenvaihdossa.
Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Jatti M »

Keme kirjoitti:EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?
Alle 3500rpm nyt vähän rajoitettu vääntöjä:

Kuva

Parsittu useammasta vedosta, alkupää logattu vitosella ja loppupää vähän pienemmillä vauhdella. :mrgreen:
(Vääntö laskettu ilmamassasta 2.9 hattuvakiolla, varmaan vähän optimistinen tuolla yli 5500rpm)
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Onkos raadilla tietoa noista specin kytkimistä kun on tossa tonnarissa tällä hetkellä spec 3+ setti paikoillaan niin käykö tohon asetelmaan specin 5 kytkin? Pitäs alkaa vissiin semmoseen rojektiin tässä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jatti M kirjoitti:Sitten niitä random vinkkejä:
ilma-vesi välijäähdytin on huono ratkaisu ellei aja pelkästään varttimailia. Jos tilaa ei kuitenkaan ole muulle niin vesikierto pitää mitoittaa aika järeäksi.
~450hp 2 litran turbokoneessa välijäähyn pitäisi hoitaa ~25-30kW lämpökuorma, Boschin 1200l/h pumpulla vesi lämpenee 30 astetta matkalla välijäähyn läpi. Pelkkä välijäähyn massa (PWR:n 8" malli) ehkä jotain 5kg vesineen ja ilman vesikiertoa se pönttö lämpenee 3 astetta sekunnissa.
Huomioiden lisäksi tuo veden paino, teho hyöty jää aika pieneksi. Isomissa koneissa ja tehoissa alkaa tulla hyötyä enemmän kun läpi vedettävän ilma määrän osuus kasvaa ja hyöty/paino suhde kasvaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

B234 + HX35 dynolappu

Viesti Kirjoittaja Keme »

Tommone lappu tuli B234 + HX35 https://www.instagram.com/saabelgarage/
jeeeeeee!
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Jatti M kirjoitti:
To Touko 24, 2018 22:22
Pitkäaikainen foorumin sivustakyttääjä joka nyt rekisteröityikin:

Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?

Kone perinnemallinen sekahedelmäsoppa: Trionic 7, T7 kansi, T5 nokat, jäykemmät venttiilijouset ja T5 männät&kanget.
Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti :lol:
Semmonen hyvä nyrkkisääntö oli ainaki joskus että kaks kertaa ahtopaine ois maksimi pakopaine :) mieluummin alle.
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

0,5-0,7 pakopaineen ylitys ahtopaineeseen nähden. On aika max sano finturbolla. Tällöin kyse oli kylläkin tdi vnt ahtimesta.
Vastaa Viestiin