Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

vesa67 kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 18:17
Elringit pohjaa vaihtelevasti T5 lohkoissa ja niiden jousivoimakin kulmakiristyksessä tuntuu kuin lakritsia vääntäis. Meni aika monta t5 kansiremppaa hukkaan kun käytin hetken Elringin kansipultteja.
Kaikenlaista. Just ostin Elringit kahteen koneeseen ja toiset on jo paikoillaan. Pulteista oli juuri juttua myös täällä. viewtopic.php?f=24&t=113182&start=8595
ja täällä
viewtopic.php?f=14&t=134631&start=75
ääni on voimaa
Kepuuu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 23:17
Paikkakunta: Sauvo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Kepuuu »

Eri avaimilla vedetty. Täytyy varmaan kyhätä ihan uusi softa jos nykyisellä pääsee jotenkin nakuttamaan ilman, että suite huomaa jos se on edes teoreettisesti mahdollista.
9000 CS 2.0t -98 Hx40 Super E85
työtön
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 05, 2019 04:08

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja työtön »

Minkälaisilla puristuksia olisi järkevä hakea??

Rautana/tulevat osat:
b204 -->234
e85
holset hx 40super #14 1.5-2 bar
2.3 kampiakseli, t5 vakio veivit, t7 kansipahvi ja b235 wössner männät??
Näillä osilla pitäisi tulla 9.3 puristuksia
Kansi ja lohko vielä suoraksi koneistamolla eli vielä nousisi tuosta vähän tiedä sitten kuinkapaljon joutuu ottamaan.
tehotavoite 450-500hp
vinkkejä kaivattaisiin
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

työtön kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 18:33
Minkälaisilla puristuksia olisi järkevä hakea??

Rautana/tulevat osat:
b204 -->234
e85
holset hx 40super #14 1.5-2 bar
2.3 kampiakseli, t5 vakio veivit, t7 kansipahvi ja b235 wössner männät??
Näillä osilla pitäisi tulla 9.3 puristuksia
Kansi ja lohko vielä suoraksi koneistamolla eli vielä nousisi tuosta vähän tiedä sitten kuinkapaljon joutuu ottamaan.
tehotavoite 450-500hp
vinkkejä kaivattaisiin
Wössner ilmoittaa 9.25 purkat vakiolle T7 padalle, joten T5 kannella (pienempi palotila) nousee vajaan kympin kieppeille. Aika passeli viinakomboon.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
harhalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja harhalaukaus »

työtön kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 18:33
Minkälaisilla puristuksia olisi järkevä hakea??

Rautana/tulevat osat:
b204 -->234
e85
holset hx 40super #14 1.5-2 bar
2.3 kampiakseli, t5 vakio veivit, t7 kansipahvi ja b235 wössner männät??
Näillä osilla pitäisi tulla 9.3 puristuksia
Kansi ja lohko vielä suoraksi koneistamolla eli vielä nousisi tuosta vähän tiedä sitten kuinkapaljon joutuu ottamaan.
tehotavoite 450-500hp
vinkkejä kaivattaisiin
Ei niitä puristuksia kannata pelätä viinalla ajettaessa. Yli kympin puristukset menee vielä kuin vettä vaan. Ei ole nykyisellään mitenkään poikkeuksellista yli 12:1 puristussuhteen omaavat viritetyt turbomoottorit, kun polttoaineena on E85. Laatikon elon kannalta on toki helpompaa mitä vähemmän vääntöä otetaan ala- ja keskikierrosalueilla.
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti

Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
työtön
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 05, 2019 04:08

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja työtön »

Sellasta kyselisin viisaammilta, kun en löytänyt paljoa aiheesta miten kaikki on väsäilly isommat bensalinjat?

Jos pitäisi pumpun tankissa ja hommaisi pumpulta lähtevän letkun sisähalkaisija 10-11mm ja sorvauttaisi ns kannen muovisen tilalle johon tulisi an8 lähdöt ja hommaisi an8 tukin.

Tällähetkellä pumppuna walbro 450

Tai sitten kahdella pumpulla? miten tulisi?

Tai välitankki kontissa josta lähdöt an8?

Osat kerroin jo tossa ylempänä ja vakio linjat riittää 530hp todistetusti joo mutta tulevien nokka-akselien toimesta ajattelin, että ei olisi kovin kallis homma jos laittaisi ja eipähän linjoista jäisi ahistamaan

No asiasta toiseen, mikä laatikko näin ajettavuudeltaan olisi paras. Kestävyys vissiin aika lähelle samaa kaikkissa, tonnarista pitkillä vaihteilla vai fm55 nykyinen kolkin laatikko? kyllä joistakin pitkillä vaihteilla kaupungissa perseestä, mutta kun lähetään isolle tielle onko parempi (vähemmän sutimista? vai? mutta kärsiikö kiihtyvyys lyhyempään verrattuna)? Heitelkää mielipiteitä ja kokemuksia
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Kepuuu kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 11:44
Mitäköhän tässä pitäis ruveta tekemään kun b204 pullautta kannentiivisteen paskaksi. Vakio t5 kellari josta tasopinta oikastu, kansi kunnossa ja suora. Käy viinalla ja ennakot siellä 13-9 astetta yläreservissä, ei nakuttele suiten mukaan. Ensimmäinen kesti vähemmän aikaa mitä nykyinen rajumpien ennakoiden takia ja tämä nykyinen kesti kuukauden aikamoista laulatusta, mutta yhtäkkiä taas ylävesiletku pullistui kuin otsasuoni dagen efterinä. Niin ja rautana hx40 #16, 1100cc ev14, 1,8bar ahdot jne. Ja kaverilla sama ongelma samalla setupilla ja softalla. Ei kiinnostaisi ruveta mäntiä sorvaamaan t7 pahvin takia jos kerran on t5 pahvillakin saatu toimimaan.
Onko löytynyt syytä tähän ja siihen toiseen tapaukseen jossa kansipahvit ei kestä?
ääni on voimaa
harhalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja harhalaukaus »

työtön kirjoitti:
Ti Loka 20, 2020 15:45
Sellasta kyselisin viisaammilta, kun en löytänyt paljoa aiheesta miten kaikki on väsäilly isommat bensalinjat?

Jos pitäisi pumpun tankissa ja hommaisi pumpulta lähtevän letkun sisähalkaisija 10-11mm ja sorvauttaisi ns kannen muovisen tilalle johon tulisi an8 lähdöt ja hommaisi an8 tukin.

Tällähetkellä pumppuna walbro 450

Tai sitten kahdella pumpulla? miten tulisi?

Tai välitankki kontissa josta lähdöt an8?

Osat kerroin jo tossa ylempänä ja vakio linjat riittää 530hp todistetusti joo mutta tulevien nokka-akselien toimesta ajattelin, että ei olisi kovin kallis homma jos laittaisi ja eipähän linjoista jäisi ahistamaan

No asiasta toiseen, mikä laatikko näin ajettavuudeltaan olisi paras. Kestävyys vissiin aika lähelle samaa kaikkissa, tonnarista pitkillä vaihteilla vai fm55 nykyinen kolkin laatikko? kyllä joistakin pitkillä vaihteilla kaupungissa perseestä, mutta kun lähetään isolle tielle onko parempi (vähemmän sutimista? vai? mutta kärsiikö kiihtyvyys lyhyempään verrattuna)? Heitelkää mielipiteitä ja kokemuksia
Omaan ng900 tein AN8 läpiviennin vakioämpärin kanteen ja ihan AN8 letkua konehuoneeseen. Ennemmin olisin tehnyt esim alumiiniputkesta, mutta sitä ei ollut siihen hätään saatavilla. Tonnarin suutintukkiin saa banjopultin tilalle AN8 adapterin. Paluulinja on minulla alkuperäinen ja siihen asennettuna säädettävä paineensäädin. Painepuolen väliin kannattaa satsata hyvään suodattimeen. Ne pienet AN-liittimillä varustetut yleismallisen suodattimet on ihan p*skaa.

Toinen vaihtoehto on tehdä keruusäiliö esim konehuoneeseen ja siitä syöttö 1-2 ulkoisella pumpulla tukille. Vähemmän letkun/putken vetoa, mutta kalliimpi toteuttaa. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse pidän enemmän yhden pumpun järjestelmästä, koska vähemmän särkyviä komponentteja ja huoltoluukun kanssa ihan kohtalaisen helppo vaihdettava. Toki tällaisella järjestelmällä on omat rajallisuutensa, mutta harva Saab tarvitsee enempää polttoainetta, mitä esim 485 Walbro pystyy pumppaamaan. Keruusäiliön ja kahden pumpun kanssa saadaan sitten sitä kapasiteettia ihan eri tavalla vrt. tankin sisäinen pumppu.

Taitaa olla niin, että lyhyempivälitteiset laatikot on marginaalisesti pitkäikäisempiä oikeasti tehokkaissa Saabeissa. Kiihtyvyys myös ehkä hivenen parempaa lyhyillä välityksillä. Varjopuolena sitten se matka-ajo, johon ainakin itse kaipaisin kuudetta vaihdetta. Onhan se ng93 2.2tid:ssä optiona ollut 6-vaihteinen F40 yksi vaihtoehto, jos tekee mieli askarrella. Se on taas kestoltaan ihan eri luokkaa mitä nämä 5-vaihteiset. Siihen pitää väsäillä ainakin kannakkeet ja vetarit, sekä vaihdevivusto.
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti

Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
työtön
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 05, 2019 04:08

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja työtön »

Kiitos vastauksesta

Itekkin pidän parempana vaihtoehtona yhdellä pumpulla ja näin teenkin.

Laatikko siis pysyy samana, lukko pitää vielä hommata ja muutenkin tarkastaa
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Varjopuolena sitten se matka-ajo, johon ainakin itse kaipaisin kuudetta vaihdetta.
Tonnari Aeron aavikkolaatikkoa et ole tainnut kokeilla :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

99T16 kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 05:44
Kepuuu kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 11:44
Mitäköhän tässä pitäis ruveta tekemään kun b204 pullautta kannentiivisteen paskaksi. Vakio t5 kellari josta tasopinta oikastu, kansi kunnossa ja suora. Käy viinalla ja ennakot siellä 13-9 astetta yläreservissä, ei nakuttele suiten mukaan. Ensimmäinen kesti vähemmän aikaa mitä nykyinen rajumpien ennakoiden takia ja tämä nykyinen kesti kuukauden aikamoista laulatusta, mutta yhtäkkiä taas ylävesiletku pullistui kuin otsasuoni dagen efterinä. Niin ja rautana hx40 #16, 1100cc ev14, 1,8bar ahdot jne. Ja kaverilla sama ongelma samalla setupilla ja softalla. Ei kiinnostaisi ruveta mäntiä sorvaamaan t7 pahvin takia jos kerran on t5 pahvillakin saatu toimimaan.
Onko löytynyt syytä tähän ja siihen toiseen tapaukseen jossa kansipahvit ei kestä?
Tähän palatakseni onko tehty jälkikiristystä? Itsellä myös ongelmaa T5 kansipahvin kanssa ja toinen nyt menossa. Pari viikkoa sitten otin yhden vedon 3 ja 4 vaihteella ja jonkin aikaa sen jälkeen bling lisää jäähdytysnestettä. Oli purskauttanut paisarin korkin kautta ulos jonkin verran. Sen jälkeen ajellut sievästi eikä minkään näköistä ongelmaa. 1,6bar gt3076r. En ole tehnyt (vielä) jälkikiristystä.
ääni on voimaa
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Miksi pitää ennakoita liikaa kun ei vastaavaa teho hyötyä vaan nakutus vaara kasvaa.ei e85 sekään ole tasalaatuista.
puristuksia liikaa niin niin lämmöt/nakuvaara kasvaa.männän ja kannen väli jos vähemmän kun milli 500hv setupilla niin lämpöä turhaa,laakerivikaa.?
puristus suhde 8,5/9.5 riittää.10,5 esim.vakio nokilla voi puristus paine nousta yli 15bar joka todellakin liikaa.siihen vielä ennakoita max 40 astetta niin helposi paskaa tulee.
yhtään ei lisää tehoa sillä että puristussuhde onko 9 vaiko 10,5.(kovilla paineilla ei kestä ennakoita juuri mitään)
10,8 nostosilla nokilla ei edes vaparissa kannata puristus suhdetta nostaa yli 11.8 kun paine menee yli 15,5 bar.
turboon jos vertaa ja vapari nokka niin 9 puristus suhde turvallinen ja silti pytty paine 13-14,5 bar jos ventiilit ja kone tiivis.

niissä kovissa moottoreissa on suhde siellä 8,5-8,7
mulla vapari moottori 2,5 litranen paineet 15bar suhde 11,2 teho 220hv/320nm.max ennakko 25 astetta bensalla jos yli niin ei mitään teho hyötyä.
2.3 turbona max 30 astetta 19t teho 340/585nm 1,6bar suhde 9,5.ennakoita 40 astetta max kun lämpesi niin teho 305hv.
Kepuuu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 23:17
Paikkakunta: Sauvo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Kepuuu »

Kolmannen kansipahvin rikkoutumisen jälkeen otin vaan suosiolla padan pois ja männät irti, että saa sorvattua matalemmiksi t7 pahvia varten.
Ei ne pultit ainakaan olleet toisiinsa nähden mitenkään löysän tuntuisia niitä avatessa ja epäilen, että jälkikiristys ei olisi auttanut ongelmaan. Kyllähän se hyvin toimi pienillä ahdoilla 1,2-1,4bar, mutta sitten kun ne nosti sinne lähemmäs toista kiloa, taisi pahvi kärtsätä ekalla nelos vaihteen pitemmällä vedolla. Täytyy palailla asiaan keväällä jos alkaisi romut rokkaamaan.
9000 CS 2.0t -98 Hx40 Super E85
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Kepuuu kirjoitti:
Pe Marras 13, 2020 19:52
Kolmannen kansipahvin rikkoutumisen jälkeen otin vaan suosiolla padan pois ja männät irti, että saa sorvattua matalemmiksi t7 pahvia varten.
Ei ne pultit ainakaan olleet toisiinsa nähden mitenkään löysän tuntuisia niitä avatessa ja epäilen, että jälkikiristys ei olisi auttanut ongelmaan. Kyllähän se hyvin toimi pienillä ahdoilla 1,2-1,4bar, mutta sitten kun ne nosti sinne lähemmäs toista kiloa, taisi pahvi kärtsätä ekalla nelos vaihteen pitemmällä vedolla. Täytyy palailla asiaan keväällä jos alkaisi romut rokkaamaan.
T7 pahvi, Permatexin Copper Spray Gasket ja H.Blomin kovat pultit olleet toimiva ratkaisu useammassa omassa ja lähipiirin virikoneessa. Omalla mentiin 4 kesää HX35#14 kanssa, joista kaksi viimeisintä @1.9bar ilman ongelmia.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Onko nuo H.Blomin pultit vastaavat kuin
https://genuinesaab.com/catalog/product ... igseitjb53
ääni on voimaa
Vastaa Viestiin