Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja like_a_glove » Ti Tammi 23, 2018 13:32

Juu, uutta sähköä kannattaa ehdottomasti vetää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.

pikkuville
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja pikkuville » Ke Tammi 24, 2018 17:15

Olisiko 4-6 neliöinen hyvää akulta taakse vai meneekö jo liioitteluksi?

0009
"Turbo"
Viestit: 211
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja 0009 » Ke Tammi 24, 2018 17:46

pikkuville kirjoitti:Olisiko 4-6 neliöinen hyvää akulta taakse vai meneekö jo liioitteluksi?


Laskuri:

https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-po ... a-laskuri/

Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja Jatti M » To Touko 24, 2018 22:22

Pitkäaikainen foorumin sivustakyttääjä joka nyt rekisteröityikin:

Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?

Kone perinnemallinen sekahedelmäsoppa: Trionic 7, T7 kansi, T5 nokat, jäykemmät venttiilijouset ja T5 männät&kanget.
Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti :lol:

j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2356
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja j0ne » Pe Touko 25, 2018 14:34

Paljonko on liikaa pakopainetta +400hp virille E85:lla?
No ei saisi varmaan olla kovin paljon enempää kuin mitä ahtopainetta... Pakolämpöjä vois kans vilkasta mitä näyttää pitemmässä vedossa...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower

Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja Jatti M » La Touko 26, 2018 21:10

Sitten niitä random vinkkejä:
ilma-vesi välijäähdytin on huono ratkaisu ellei aja pelkästään varttimailia. Jos tilaa ei kuitenkaan ole muulle niin vesikierto pitää mitoittaa aika järeäksi.
~450hp 2 litran turbokoneessa välijäähyn pitäisi hoitaa ~25-30kW lämpökuorma, Boschin 1200l/h pumpulla vesi lämpenee 30 astetta matkalla välijäähyn läpi. Pelkkä välijäähyn massa (PWR:n 8" malli) ehkä jotain 5kg vesineen ja ilman vesikiertoa se pönttö lämpenee 3 astetta sekunnissa.

Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja Jatti M » Su Kesä 10, 2018 00:57

Jatti M kirjoitti:Borgerin EFR 6758:lla ongelmia saada pysymään hukkaportti kiinni eikä haluttais (vielä) nostaa peruspaineita 1.5 bar asti :lol:


Pakopaineita ei vielä tullut mitattua kun tämä tavallaan ratkesi, hukkaportin ja kellon väliin ylimääräinen vipuvarsimekaniikka jonka vipusuhde on luokkaa 2.5:1
Ahtojen aaltoilu ja tippuminen loppua kohti ratkesivat kokonaan ja nyt pitää "medium-jäykällä" kellolla ahdot paremmin kuin aikaisemmalla jäykällä "high boost" kellolla. "peruspaineilla" massat nousevat vähän loppua kohti mutta paljon lineaarisempi ja PWM-säätöä paremmin totteleva kuin aikaisemmin. 30% PWM:ää ja menohalut ovat jo ihan kohdallaan, 1600mg/c @6000rpm

Hukkaportti ei aukea kuin luokkaa 30% tuolla virityksellä, mutta Borgin laskurin ja hukkaportin virtauskäyrien perusteella se näytti riittävän ja näin myös käytännössä. Luultavasti ei kannata kokeilla minkään muun integroidun hukkiksen kanssa, nuo EFR:n hukkaportit ovat kai keskivertoa aika paljon paremmin virtaavia.

Keme
"Viggen"
Viestit: 541
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja Keme » Su Kesä 10, 2018 11:14

EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?
jeeeeeee!

Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja Jatti M » Su Kesä 10, 2018 14:18

Keme kirjoitti:EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?

2.3 koneessa kolmosen vedossa taitas olla hippasen alle 3000rpm missä 500Nm ylittyy. Isoin ero wanhaan FP:n evomitsuahtiin ainakin persedynossa kuinka nopeesti on takas ahdoilla esim vaihteenvaihdossa.

Jatti M
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 24, 2018 22:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja Jatti M » To Kesä 14, 2018 20:31

Keme kirjoitti:EFR:n luulisi spoolaavankin suht maukkaasti?

Alle 3500rpm nyt vähän rajoitettu vääntöjä:

Kuva

Parsittu useammasta vedosta, alkupää logattu vitosella ja loppupää vähän pienemmillä vauhdella. :mrgreen:
(Vääntö laskettu ilmamassasta 2.9 hattuvakiolla, varmaan vähän optimistinen tuolla yli 5500rpm)

Avatar
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3617
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja saba90 » To Heinä 19, 2018 16:52

Onkos raadilla tietoa noista specin kytkimistä kun on tossa tonnarissa tällä hetkellä spec 3+ setti paikoillaan niin käykö tohon asetelmaan specin 5 kytkin? Pitäs alkaa vissiin semmoseen rojektiin tässä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2901
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

ViestiKirjoittaja V-M » To Heinä 19, 2018 19:51

Jatti M kirjoitti:Sitten niitä random vinkkejä:
ilma-vesi välijäähdytin on huono ratkaisu ellei aja pelkästään varttimailia. Jos tilaa ei kuitenkaan ole muulle niin vesikierto pitää mitoittaa aika järeäksi.
~450hp 2 litran turbokoneessa välijäähyn pitäisi hoitaa ~25-30kW lämpökuorma, Boschin 1200l/h pumpulla vesi lämpenee 30 astetta matkalla välijäähyn läpi. Pelkkä välijäähyn massa (PWR:n 8" malli) ehkä jotain 5kg vesineen ja ilman vesikiertoa se pönttö lämpenee 3 astetta sekunnissa.


Huomioiden lisäksi tuo veden paino, teho hyöty jää aika pieneksi. Isomissa koneissa ja tehoissa alkaa tulla hyötyä enemmän kun läpi vedettävän ilma määrän osuus kasvaa ja hyöty/paino suhde kasvaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj. + Opel Manta 2.0 -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00 # 2135