Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kaverin t5 saabilla ajettu stage 4 virityksellä viimeiset 300tkm nyt mittariss 487tkm eikä laakerit vielä menneet eikä ketju mobil 5w-50w koko ajan ja vaihtoväli 10tkm.
alle 400 hv varmasti kestää ajaa 5w-50w mobililla.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Semmonen piti mainita, että omalla kohdalla T7 oli vakio n.55tkm asti ja merkkihuollossa huollettu säännöllisesti, öljyistä en tiedä mitä Ruotsissa käyttivät siellä. Stage3 tuli kuvioihin varmaan jossain 60tkm paikkeilla ja öljynä mainitsemani Mobil1 Rally Formula 5W-50, yhtä poikkeusta lukuunottamatta 0-W40 tms. Ei mitään pintakaasuajoa kirkkoon sunnuntaisin vaan kenkää sai ainakun mahdollista. Öljyn vaihto alkuperäisen Saab öljynsuodattimen kera n.10tkm välein ja samalla vaihtui aina ilmansuodatin. Polttoaineena käytin 98/99 oktaanista bensaa.
Jossain 80-90tkm kohdilla moottori purettiin ja laakerivaurio todettiin. Öljypohjan lieteongelmista ei puhuttu, niin ilmeisesti öljypumppu toiminut normaalisti eikä mitään siihen viittaavaa vinkunaa kuulunut. Tuon jälkeen en käyttänyt enää ns. markettiöljyjä, poislukien sisäänajo, jonka aikana oli jotain mönjää sisällä jonkin aikaa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
En tiedä missä vaiheessa rupee hyötyä olemaan mutta on tuolla vakio imusarjalla penkitetty ~600hv tehoja. Ei taida olla ihan heti iloa noista 3" ahtoputkistakaan...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

j0ne kirjoitti:
Ti Kesä 04, 2019 08:14
Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
En tiedä missä vaiheessa rupee hyötyä olemaan mutta on tuolla vakio imusarjalla penkitetty ~600hv tehoja. Ei taida olla ihan heti iloa noista 3" ahtoputkistakaan...
Kiitoksia tiedosta.Ois tavotteena saada yli 600hv ja rikkoa 300km/h maililla,eipä isoista ahtoputkista haittaakaan ole ja voi olla että on vaikka iloa..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Marakatti kirjoitti:
Ti Kesä 04, 2019 10:50
j0ne kirjoitti:
Ti Kesä 04, 2019 08:14
Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
En tiedä missä vaiheessa rupee hyötyä olemaan mutta on tuolla vakio imusarjalla penkitetty ~600hv tehoja. Ei taida olla ihan heti iloa noista 3" ahtoputkistakaan...
Kiitoksia tiedosta.Ois tavotteena saada yli 600hv ja rikkoa 300km/h maililla,eipä isoista ahtoputkista haittaakaan ole ja voi olla että on vaikka iloa..
Kyse kai oli kuitenkin mihin panostaa että sen hv saa ulos. toki jos on yltäkyllänen budjetti niin kyllähän sinne rahaa saa uppoaman jolla ei ole tehojen kans tekemistä. kannattasko kuitenkin laitaa paukkuja siihen osaan jotka on rajottavia tekijoitä?
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Jep, positiivinen tieto oli että orkkis imusarjalla, "pötkii aika pitkälle.. Ei ole yltäkylläinen budjetti, kun olisikin :roll: Kansi on mietinnän alla ja siihen tullaan panostamaan,joten tietoa ja ideoita otetaan vastaan ilomielin. Mites näissä rajummin viritetyissä Saabin koneissa onko suositeltavaa/kannattaako käyttää lohkoa tukevaa "korsettia" tai betonia? Mikä näissä on lohkon kestävyys,onko porukalla lohkoja pettänyt..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
harhalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja harhalaukaus »

Marakatti kirjoitti:
Ke Kesä 05, 2019 10:19
Jep, positiivinen tieto oli että orkkis imusarjalla, "pötkii aika pitkälle.. Ei ole yltäkylläinen budjetti, kun olisikin :roll: Kansi on mietinnän alla ja siihen tullaan panostamaan,joten tietoa ja ideoita otetaan vastaan ilomielin. Mites näissä rajummin viritetyissä Saabin koneissa onko suositeltavaa/kannattaako käyttää lohkoa tukevaa "korsettia" tai betonia? Mikä näissä on lohkon kestävyys,onko porukalla lohkoja pettänyt..
Kansihommat eivät ole se kaikista tutuin juttu näissä, mutta käsittääkseni pelkkien kanavien siistimisellä pääsee jo melko pitkälle. En ehkä lähtisi tehtaan nokilla (oli ne sitten b202, tms) kokeilemaan, vaan suosiolla vähän rajumpaa keppiä. Tehotavoite on kuitenkin melko korkea. Venttiilien suurentaminen ei käsittääkseni anna merkittävää hyötyä vs. kulu.

Lohkoa ei tarvitse betonoida. Käsittääkseni näitä yli 600 hevosen B2x4 moottoreita on korsetilla ja ilman. Suurin osa joihin itse olen törmännyt ovat olleet ilman korsettia. Voitelu on se ehdoton numero 1 johon kannattaa panostaa. Tasapainoakseleiden öljykanavien tulppaus on mielestäni perusteltua ja jopa suositeltavaa. Pyörivät osat tasapainoon ja lohkon runkolinjan tarkistus/oikaisu. Näitä vinkkejä on kyllä tämä keskustelu pullollaan. Itse laittaisin kiertokangille ACL laakerit. Jos fyrkat riittää niin jotain kivaa pinnoitusta vielä kyytipojaksi. Mitään kierroskoneitahan nämä eivät rakenteeltaan ole, joka kannattaa huomioida ahdinta valittaessa.

Minusta kaikki "vakiollakin on penkitetty +600hp" -keskustelu on vähän hassua. Kyllähän vakio-osilla pystytään saamaan kivat lukemat paperille. Seuraavaksi voidaan miettiä, että kuinka rajoilla mikäkin vakio-osa toimii, kun aletaan lähestyä 2-3 kertaa tehtaan teholukemia vs. selkeästi isommille tehoille suunnitelluilla ja valmistetuilla osilla. Toki ne piirtää kenellä on liitua ja me muut sitten joudutaan tekemään kompromisseja, mutta on hyvä huomoida ettei se teho vs. kestävyys ei ole millään muotoa lineaarinen.
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti

Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Niin Marakatille tiedoksi että jos ja kun koneesta joku pettää niin se on kolmos kaulan runkolaakeri.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

harhalaukaus kirjoitti:
Ke Kesä 05, 2019 19:18
Marakatti kirjoitti:
Ke Kesä 05, 2019 10:19
Jep, positiivinen tieto oli että orkkis imusarjalla, "pötkii aika pitkälle.. Ei ole yltäkylläinen budjetti, kun olisikin :roll: Kansi on mietinnän alla ja siihen tullaan panostamaan,joten tietoa ja ideoita otetaan vastaan ilomielin. Mites näissä rajummin viritetyissä Saabin koneissa onko suositeltavaa/kannattaako käyttää lohkoa tukevaa "korsettia" tai betonia? Mikä näissä on lohkon kestävyys,onko porukalla lohkoja pettänyt..
Kansihommat eivät ole se kaikista tutuin juttu näissä, mutta käsittääkseni pelkkien kanavien siistimisellä pääsee jo melko pitkälle. En ehkä lähtisi tehtaan nokilla (oli ne sitten b202, tms) kokeilemaan, vaan suosiolla vähän rajumpaa keppiä. Tehotavoite on kuitenkin melko korkea. Venttiilien suurentaminen ei käsittääkseni anna merkittävää hyötyä vs. kulu.

Lohkoa ei tarvitse betonoida. Käsittääkseni näitä yli 600 hevosen B2x4 moottoreita on korsetilla ja ilman. Suurin osa joihin itse olen törmännyt ovat olleet ilman korsettia. Voitelu on se ehdoton numero 1 johon kannattaa panostaa. Tasapainoakseleiden öljykanavien tulppaus on mielestäni perusteltua ja jopa suositeltavaa. Pyörivät osat tasapainoon ja lohkon runkolinjan tarkistus/oikaisu. Näitä vinkkejä on kyllä tämä keskustelu pullollaan. Itse laittaisin kiertokangille ACL laakerit. Jos fyrkat riittää niin jotain kivaa pinnoitusta vielä kyytipojaksi. Mitään kierroskoneitahan nämä eivät rakenteeltaan ole, joka kannattaa huomioida ahdinta valittaessa.

Minusta kaikki "vakiollakin on penkitetty +600hp" -keskustelu on vähän hassua. Kyllähän vakio-osilla pystytään saamaan kivat lukemat paperille. Seuraavaksi voidaan miettiä, että kuinka rajoilla mikäkin vakio-osa toimii, kun aletaan lähestyä 2-3 kertaa tehtaan teholukemia vs. selkeästi isommille tehoille suunnitelluilla ja valmistetuilla osilla. Toki ne piirtää kenellä on liitua ja me muut sitten joudutaan tekemään kompromisseja, mutta on hyvä huomoida ettei se teho vs. kestävyys ei ole millään muotoa lineaarinen.
Kanavat muotoillaan kannesta ja nokat vaihtuu.Mutta nokkia ei ole vielä hankittu/päätetty että minkalaisiin(Ehdotuksia otetaan vastaan) ja venoja ei vaihdeta isompiin,näin oli alunperin jo suunniteltu. Kellari on ollu jo valmis jonkun aikaa ja on ajossa jo,vakio kansi kiinni ja toinen kansi odottaa tallissa nokkia ja porttausta. Kellarissa liikkuvat tasapainoitettu,tp akselin ö-kanavat tulpattu,H-profiili teräs kanget (ilmeisesti Ojennuksen) vakio männät uusilla renkailla.Kävin vain eilen pohtimaan että olisi pitänyt lohkoon teettää Kenax billetillä korsetti kun se oli vielä irrallaan pukissa....
Ajattelin laittaa tuon toisen kannen kiinni kun se joskus valmistuu.Eli ilman lohkon dekkitason oikaisua?? Ahtimeksi tulee Valtonen motorsport modaama Hx40 super #16, Kkd pakosatsi,3,5downpipe,3"loppuputkisto, downpipen jälkeen tulee loppuputkiston ja äänenvaimentimet ohittava läppäventtiili joka aukeaa kun ahdot ylittävät kilon.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

j0ne kirjoitti:
To Kesä 06, 2019 11:48
Niin Marakatille tiedoksi että jos ja kun koneesta joku pettää niin se on kolmos kaulan runkolaakeri.
Jepulista,kiitoksia.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

@marakatti
3,5downpipe
Tonnariin vai? Mistä tämmöisen saa? Mulle 1kpl kiitos. :D
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

jefreitteri kirjoitti:
To Kesä 06, 2019 13:34
@marakatti
3,5downpipe
Tonnariin vai? Mistä tämmöisen saa? Mulle 1kpl kiitos. :D
Tonnarii ja tiedän ahdasta ja kurvia on mut katotaan onnistuuko ammattimieheltä...
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Oliko öljykanavia porailtu isommaksi?

Ahdinkaan ei taida olla täysin vakiopaikalla niin eiköhän DP ole samalla mietitty?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

pamppu kirjoitti:
Pe Kesä 07, 2019 09:48
Oliko öljykanavia porailtu isommaksi?

Ahdinkaan ei taida olla täysin vakiopaikalla niin eiköhän DP ole samalla mietitty?
Kyllä.Hyrrä tulee 20cm kuskinpuolen sivulle päin,niin että ahtimen kompura on siinä vaihdelaatikon kytkinkopan kanssa samassa linjassa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Vastaa Viestiin