Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4370
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Riippuu miten kireelle sytkä on vedetty, onko säädetty rullilla parhaat järkiarvot ettei ole turhaa liikaa ennakkoa ? Kyllä se vakiopahvi alkaa varmaan pikkuhiljaa tuleen vastaan. Etanolilla tekee helposti vielä suuremmat sylinteripaineet kuin bensalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

pikkuville
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Eipä ole oikeastaan noista softa asioista tietoa, Hookin kanssa sitä tuossa viime vuoden puolella tiellä ajettiin, että dynossa varmaan saisi kyllä tarkemmin vielä säädettyä. Löytyy kyllä se bin. tiedosto jos sitä haluaa tutkia.
Miten paljon sitten on liikaa ennakkoa, vai onko sekin ihan tapauskohtaista?

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4370
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei se niin paljoa projektikohtaisesti eroa mutta turha sitä on arvailla tai jossitella kun rullilla se totuus selviää. Etanolilla saa laitettua tunteetta 4-5 astetta liikaa josta ei mitään tehohyötyä ole mutta sylinteripaineissa hyvinkin eroa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Onkohan järkeä laittaa Black satin pinnoitetun pakopesän päälle vielä hitsattava inconel lämpöeriste? Lähinnä haen että onkohan jotain haittaa ton pinnoitteen kanssa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv

pikkuville
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisista ARP:n pinnapulteista saabeissa? Oletteko jälkikiristelleet noita esim. koneen lämpimäksikäyttämisen jälkeen vai miten tuollaisten kanssa pitäisi toimia.

pamppu
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

pikkuville kirjoitti:
Ti Loka 15, 2019 19:15
Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisista ARP:n pinnapulteista saabeissa? Oletteko jälkikiristelleet noita esim. koneen lämpimäksikäyttämisen jälkeen vai miten tuollaisten kanssa pitäisi toimia.
EXD:n / Hblomin vastaavien kovien kansipulttien kokemusten mukaisesti jälkikiristys olisi suositeltavaa. Itse jätin ensimmäisen kiristyskierroksen jälkeen koneen moottoripukkiin vielä viikoksi, jonka jälkeen useampi käännähti jälkikiristyksen yhteydessä.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00

pikkuville
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Kiristelitkö vielä lämpimäksi käytön jälkeen vai menitkö ihan tuolla yhdellä kiristyksellä?
Itse olin jo noilla ARP:lla ehtinyt vähän matkaa ajella, pienillä ahdoilla tosin (0,35br) kun vasta hoksasin tuon jälkikiristyksen. Noistakin kaikkia sai jonkunverran kirrailla. En sitten tiedä oliko vähän myöhäistä kun taitaa taas olla pahvi mennyt.

Olikos nuo Hblomin pinnapultit siihen 115nM kirrattu vai mitä ne niihin suosittelikaan?

pamppu
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

pikkuville kirjoitti:
Ti Loka 15, 2019 21:02
Kiristelitkö vielä lämpimäksi käytön jälkeen vai menitkö ihan tuolla yhdellä kiristyksellä?
Itse olin jo noilla ARP:lla ehtinyt vähän matkaa ajella, pienillä ahdoilla tosin (0,35br) kun vasta hoksasin tuon jälkikiristyksen. Noistakin kaikkia sai jonkunverran kirrailla. En sitten tiedä oliko vähän myöhäistä kun taitaa taas olla pahvi mennyt.

Olikos nuo Hblomin pinnapultit siihen 115nM kirrattu vai mitä ne niihin suosittelikaan?
En ole lämpimäksi käytön jälkeen kiristellyt. Käytössä T7 paffi + kansisepän metallipahville suosittelema Permatexin Copper Spray-a-Gasket (löytyy ihan Motonetistä). Paineita karvan vajaa 2bar ja toistaiseksi ainakin pitänyt.

Ensimmäinen kiristyskierros tehtiin EXD:n ohjeiden mukaisesti:
1) kaikki pultit 50nm
2) pultti nro1 (kiristysjärjestyksen mukaisesti eli keskellä) 4 kertaa 90nm + avaus, sitten 115nm.
3) pultti nro2 4 kertaa 90nm + avaus, sitten 115nm jnejne

Tämän jälkeen annoin olla tosiaan viikon pukissa ja kaikkiin varmistukseksi uudelleen 115nm.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00

pikkuville
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Eli siis kirrataan 90, löysätään vähän ja kirrataan uudestaan kunnes se 4 kertaa on tehty?

Tuo on ilmeisesti joku "esivenytys" vaikkei nuo kai venykään varsinaisesti?

Onko sulla ihan T7 kone kun T7 pahvi vai onko T5?
Olisikohan tuosta kupariliimasta mitään hyötyä massatiivisteen kanssa.

pamppu
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

pikkuville kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 08:53
Eli siis kirrataan 90, löysätään vähän ja kirrataan uudestaan kunnes se 4 kertaa on tehty?

Tuo on ilmeisesti joku "esivenytys" vaikkei nuo kai venykään varsinaisesti?

Onko sulla ihan T7 kone kun T7 pahvi vai onko T5?
Olisikohan tuosta kupariliimasta mitään hyötyä massatiivisteen kanssa.
Jep, 4 x per pultti tuo "esijännityksen poisto" ja sitten momenttiin. Siitä ohjeet: http://www.exd.se/upload/exdstuds.pdf

Itsellä T5 pata, millin sorvatut männät ja T7 pahvi. T5 massapahvia en itse käyttäisi HX35/HX40 kokoluokassa noilla paineilla. Permatexin sopivuudesta massapahvin kanssa ei myöskään hajua.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00

pikkuville
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Oukei, eli sen T7 pahvin käyttö vaatii tuon mäntien sorvailun aina ilmeisesti?

tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

''T5'' osilla kaipaa jos pahvi vaihdetaan, jos en väärin muista. Täältä saattaisi vapautua 5tkm ajetut 90.5 B235 Wössnerit pulmaan

pikkuville
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Jees, tuo kone nyt on jo keväällä koneistettu ja kasattu vakio männillä yms. niin ei viitsi heti ruveta uudestaan rakentelemaan.
Mutta täytyypä vielä kerran koittaa t5 pahvilla ja koittaa tota pinnapulttien kiristysmenetelmää ja ehkä vaikka vähän maltillisempia ahtopaineita.

Keme
"Viggen"
Viestit: 655
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Millasilla tehoilla tarvii ARP-kannepultteja? Mulla ois yks sarja semmosia ylimääräsenä.
jeeeeeee!

pamppu
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

pikkuville kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 16:29
Jees, tuo kone nyt on jo keväällä koneistettu ja kasattu vakio männillä yms. niin ei viitsi heti ruveta uudestaan rakentelemaan.
Mutta täytyypä vielä kerran koittaa t5 pahvilla ja koittaa tota pinnapulttien kiristysmenetelmää ja ehkä vaikka vähän maltillisempia ahtopaineita.
Kannattaa katsoa myös imusarjan tasopintojen + tiivisteen kunto. Yksi tapaus tullut vastaan, jossa ilmeisesti tätä kautta ahdoilla löi painetta jäähdytysjärjestelmään kun T5 kannessa imupuolella pyttyjen väliset reiät avoimet antureita sun muita varten. T7 kannessa sitten tulpattu...

Kuva
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00

Vastaa Viestiin