Aloittelia kysyy.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
sirkaapo
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 13:21

Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja sirkaapo »

Tässä virtuaalivirittelyn vaiheessa ajattelin kysyä neuvoa viisaammilta ja kokeneemmilta.
Tarkoituksemme olisi rakentaa varttimailille harrastelu kilpuri, joka olisi takavetoinen tremecin T-5 vaihdelaatikolla ja saabin 2.0t (150hv) varustettu.
-Tavoite olisi 400hv, +500nm ja mahdollisimman helposti hallittava kone.
-Mitä koneeseen pitää tehdä että olisi luotettava ja kestävä.
-minkälaisilla resepteillä lähtisitte tuteuttamaan.
-Jos joku on aikaisemmin toteuttanut vastaavanlaisen virityksen niin teho/vääntökäyrät kiinnostaisi.
-Tämä paketti olisi tarkoitus vääntää caterhamin sisään.

Kiitos.

Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

T5 männät ja veivit vaan ja tietysti koko moottorin läpikäyminen. Siihen sitten riittävän iso ahdin esim discopottu ja E85:lla tietty.

jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja jani »

Kerroppas ensin että mitä kone saa maksaa ja mikä on käytettävä moottorin tehoalue. ahtimeksi radalle evomitsun tekele on hyvävälinta

aero
-
Viestit: 6688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja aero »

Ja jos kone on jo olemassa, niin mistä se on peräisin? Suurimpana erona tietty, että onko se B204e (Trionic 5.5, 9000 94->, NG900 (oliko edes saatavana LPT:nä?) 94->, 9-3 98-~00 (saikos tätäkään lastenturbona?)) vai B205e (Trionic 7, OG9-3 ~01-03, OG9-5).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

sirkaapo
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 13:21

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja sirkaapo »

jani kirjoitti:Kerroppas ensin että mitä kone saa maksaa ja mikä on käytettävä moottorin tehoalue. ahtimeksi radalle evomitsun tekele on hyvävälinta
Tekniikkaan olen ajatellut 5000-6000€ sisältäen vaihdelaatikon ja moottorin yms.....(taitaa mennä enemmän)
Tässä budjettia lasken ettei tule yllätyksiä.

3000-6500rmp?????..... ei ole kokemuksia saabin koneista.

Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

aero kirjoitti:Ja jos kone on jo olemassa, niin mistä se on peräisin? Suurimpana erona tietty, että onko se B204e (Trionic 5.5, 9000 94->, NG900 (oliko edes saatavana LPT:nä?) 94->, 9-3 98-~00 (saikos tätäkään lastenturbona?)) vai B205e (Trionic 7, OG9-3 ~01-03, OG9-5).
Aika sama mikä turbo löytyy kun ei mikään saabin käyttämä turbo riitä 400hv:hen. Mielellään kuitenkin jos löytyis niin valmis T5 motti niin ei tarvi kankia ja mäntiä ostella.

aero
-
Viestit: 6688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuva

Joo, niin joutuu. Yritin kuitenkin aloittajalle selventää, mistä autoista ~150hv 2.0t voi olla peräisin ja siinä samalla mietin, onko noita kahta autoa saanut lastenturbona eli n. 150hv 2.0t:nä, eli voiko ko. mylly olla niistä peräisin. Jos kerran on jo tiedossa, että tekniikka on alunperin 150hv, on todennäköisesti itse tekniikka jo ostettu tai ainakin kiikarissa joku tietty yksilö. Noilla kahdella moottoriversiolla kuitenkin on hitusen eroa sekä pulttaamisessa kiinni johonkin muuhun autoon että sen 400hv tavoittelussa, joten tietävien ihmisten on helpompi neuvoa kummasta lähdetään.

Jaa niin, B207E (Trionic 8, NG9-3 2003-> 1.8t) on myös 2.0 ja taitaa olla siitä 150hv tienoosta, eli teoriassa voisi olla sellainenkin aloittajan kiikarissa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

sirkaapo
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 13:21

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja sirkaapo »

aero kirjoitti:Kuva

Joo, niin joutuu. Yritin kuitenkin aloittajalle selventää, mistä autoista ~150hv 2.0t voi olla peräisin ja siinä samalla mietin, onko noita kahta autoa saanut lastenturbona eli n. 150hv 2.0t:nä, eli voiko ko. mylly olla niistä peräisin. Jos kerran on jo tiedossa, että tekniikka on alunperin 150hv, on todennäköisesti itse tekniikka jo ostettu tai ainakin kiikarissa joku tietty yksilö. Noilla kahdella moottoriversiolla kuitenkin on hitusen eroa sekä pulttaamisessa kiinni johonkin muuhun autoon että sen 400hv tavoittelussa, joten tietävien ihmisten on helpompi neuvoa kummasta lähdetään.

Jaa niin, B207E (Trionic 8, NG9-3 2003-> 1.8t) on myös 2.0 ja taitaa olla siitä 150hv tienoosta, eli teoriassa voisi olla sellainenkin aloittajan kiikarissa...
Konetta ei ole tiedossa vielä......
Koneen pitää olla lähtökodaltaan ahdettu mutta mahdollisimman laiska, jotta katsastusmies ei suuttuisi....

aero
-
Viestit: 6688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja aero »

Ah, no sitten lähtökohta on vielä vapaa. Kuten Markkanenn kirjoitti, suuntaa silmät T5 -pataan (katso mallia ed. listasta), niin virallinen teholukema on jossain 150-154hp tienoossa ja virityspolku suhteellisen helppo. Jälkimmäiseen löytyy vinkkiä 9000, NG900 ja alkupään OG9-3 -projekteista ja osioista etsimällä, viritysasioita on puitu aikain saatossa aika paljon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

sirkaapo
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 13:21

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja sirkaapo »

aero kirjoitti:Kuva

Joo, niin joutuu. Yritin kuitenkin aloittajalle selventää, mistä autoista ~150hv 2.0t voi olla peräisin ja siinä samalla mietin, onko noita kahta autoa saanut lastenturbona eli n. 150hv 2.0t:nä, eli voiko ko. mylly olla niistä peräisin. Jos kerran on jo tiedossa, että tekniikka on alunperin 150hv, on todennäköisesti itse tekniikka jo ostettu tai ainakin kiikarissa joku tietty yksilö. Noilla kahdella moottoriversiolla kuitenkin on hitusen eroa sekä pulttaamisessa kiinni johonkin muuhun autoon että sen 400hv tavoittelussa, joten tietävien ihmisten on helpompi neuvoa kummasta lähdetään.

Jaa niin, B207E (Trionic 8, NG9-3 2003-> 1.8t) on myös 2.0 ja taitaa olla siitä 150hv tienoosta, eli teoriassa voisi olla sellainenkin aloittajan kiikarissa...
B204e kone on ollut mielenpäällä , kuulema hyvä saatavuus ja kestävä lähtökohta.
Mutta jos joku osaa sanoa että on parempikin vaihtoehto niin kertokaa ihmeessä.
Olen jonkin aikaa tutustellus nordictunningin sivustoilla oleviin projekteihin mutta ovat hieman yltiöpositiivisen oloisesti ilmoitelleet tehoja.

TTH
"Hirsch"
Viestit: 781
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ehkä helpoin olisi kun ostaisi vermeet tonnarista, tuo öljypumppu/hihnapyörähässäkkä ja johtosarja on paremmat kuin NG900/OG9-3.

2.0 matalapaine T5 on merkitty 113kw, matalapaine T7 on 110kw papereissa, noista ainakin tunnistaa kaikista helpoiten jos pitää puhelimessa/näkemättä tietää koneen tyyppi. Kaikki turbo-T5 koneet on samoilla sisuskaluilla tilavuudesta riippuen, joten ei ole väliä onko luovuttaja-auto matalapaine vai Aero.
Tosin kone tulee harrastekäyttöön, niin yksi vaihtoehto voisi olla vapari 2.3i tonnarista. T5-moottorinohjaus myös, vähän kireemmät nokat ja puristukset 10:1. Noissa tehoissa kestää vielä nuo vaparin männät ja saisi vielä paremmin E85 hyödyn irti.

Kannattaa ensin hommata kone, rempata se ja istuttaa se paikoilleen. Noita turboja on niin moneen lähtöön että ensin katsoo miten paljon rahaa menee kaikkeen muuhun kivaan, moottorintuet, jäähdyttimet, pakosarja, suuttimet jne...
Holset HX35 saa halpa tehoa, Garrett GT3071 taitaa herätä nätimmin mutta kalliimpi, EFR-sarja herää vielä nätimmin, tosin taitaa olla vielä kokeilematta Saabin motin perässä ja vielä kalliimpi.
NG900 -95 Alkoholisoitunut peruna-stage
9-5 B235iR MY98 Biopower
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.

PVI
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja PVI »

Tuossa muutama linkki kuinka vastaava on toteutettu Ruotsissa, jos toinen kotimainen taipuu.

http://forum.saabturboclub.com/showthre ... Saab-motor

http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -Saabmotor

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272057

Tuollaisen voisi itsekin kasata rakennussarjasta ja :saab: in turbokoneella, jos sen saisi kilpiin täällä. Ei taida olla kuitenkaan mahdollista suomessa :evil:
PVI
9-5 aero wagon aut -01, Audi A6 3,0 TFSI Quattro
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83

jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja jani »

Vaihteistoksi olis halvempiakin ja mielestäni parempiakin kui tremekki. Toyotan w tai r sarjan laatikot olis hyvä tai sitten bemarin getrakit johon löytyy valmiita sovite palojakin.tremekistä oma kohtaisia kokemuksia mersun kone söi niitä kun simo hilloa ja niihin perus toosiin pitää vaihtaa paremmat synkrot ja ne taas maksaa.kunnon laatikon tarvii ostaa vain kerran.tremekin hinnalla saa myös mersun sähköautomaatin ja siihen rattiin padlet jolla voi ajaa manuaalinakin.

tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Perus t5 ohjauksella oleva b204l (185hv), 9000,ng900, og93, täydellinen läpikäynti laakerit yms, vakio sisuskalut riittää kunhan ovat kunnossa, joku evo10 mitsun td05 ahdin? Helppo 400hv ja luulisi olevan melko kiva vetoalue. Mutta tärkeimpänä katso että ostat tosiaan t5 moottorin, ei T7 (B205/235). T7 moottoriin joudut vaihtamaan sisuskaluja noille tehoille, t5 taas kestää todistetusti.
Ng900

Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelia kysyy.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

tomipee kirjoitti:Perus t5 ohjauksella oleva b204l (185hv), 9000,ng900, og93, täydellinen läpikäynti laakerit yms, vakio sisuskalut riittää kunhan ovat kunnossa, joku evo10 mitsun td05 ahdin? Helppo 400hv ja luulisi olevan melko kiva vetoalue. Mutta tärkeimpänä katso että ostat tosiaan t5 moottorin, ei T7 (B205/235). T7 moottoriin joudut vaihtamaan sisuskaluja noille tehoille, t5 taas kestää todistetusti.
T5 männät uutena n. 200e ja kanget kun etsii vaikka käytettynä niin ei tuu kalliiks, vaikka T7 koneeseen tehä kestäväpaketti.

Vastaa Viestiin