mistä og 900 airflow

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

mistä og 900 airflow

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

noni kertokaas ny taas yhdelle kysyjälle, että mistä löydän airflow sarjan 5-oviseen satkuun... ny se on pakko saada... ja se lasikuitu kelpaa ihan hyvin, ja tiedän että niitä on, mutta mistä.
eikä niitä muovisia edes ole, kuin 3/2 oviseen...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: mistä og 900 airflow

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

turkkaki kirjoitti:noni kertokaas ny taas yhdelle kysyjälle, että mistä löydän airflow sarjan 5-oviseen satkuun... ny se on pakko saada... ja se lasikuitu kelpaa ihan hyvin, ja tiedän että niitä on, mutta mistä.
eikä niitä muovisia edes ole, kuin 3/2 oviseen...
Eipä ruveta väärää tietoa levittämään, kompissa on ihan aito 5d:n airflowsarja ja hyvin käy kieltämättä.

Kuva

Ja mistä niitä saa, pidä silmät ja korvat auki, laita ilmoitus ostohalukkuudesta yms. Hinnat eivät välttämättä ole halpoja, omastani maksoin yhteensä ~250e, lisäksi jouduin hommailemaan erinäisiä listoja/tiivisteitä lisäksi.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Lisäkysymys aiheesta;

Pysty-ja viistokeulan Airflow-sarjathan ovat tunnetusti erilaisia, mutta pystyykö kylkipaloja käyttämään ristiin?

Eli, jos esim. 4/5-ovi viistokeulassa on alkup. Airflow-puskurit ja lokarinlevikkeet, niin sopiiko kylkipalat pystykeulan 4/5-ovi -Airflow-sarjasta? Vai onko esim. lokarinkaaret eri korkeudella tms...?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllä sopii. Uutta airflow sarjaa (sama kun aeron airflow kylkipaloiltaan) ei saa kuin 3d malleihin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Onko se vanhempi Airflow-kylkipalamalli yhtä syvä kuin se uudempi myös? Siis että menee linjaan puskureiden kanssa alareunasta kun autoa katsoo sivulta päin?
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Mistähän muuten saisi niitä lokasuojan reunoja tuohon airflow-sarjaan? Mulla on kokonainen satsi mutta kaksi lokasuojan reunaa puuttuu... niin sekä kaikki asennusvehkeet. Niin ja se tuulenohjain joka puuttuu 99% käytetyistä sarjoista (ja joka sattuu olemaan SE tärkein osa airflow-sarjan toimivuudessa etupään downforcen lisäämiseksi)

Mutta siis mistä noita lokasuojan listoja voisi saada?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

TurboJanne kirjoitti:Onko se vanhempi Airflow-kylkipalamalli yhtä syvä kuin se uudempi myös? Siis että menee linjaan puskureiden kanssa alareunasta kun autoa katsoo sivulta päin?
Vanhempi ei ulotu ihan yhtä alas kuin uudempi/Aero, mutta suht hyvin istuu uudempien "isojen" airflow-puskurien kanssa. Tässä esim.

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... _i8&id=aai
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

johniemi kirjoitti:Mistähän muuten saisi niitä lokasuojan reunoja tuohon airflow-sarjaan? Mulla on kokonainen satsi mutta kaksi lokasuojan reunaa puuttuu... niin sekä kaikki asennusvehkeet. Niin ja se tuulenohjain joka puuttuu 99% käytetyistä sarjoista (ja joka sattuu olemaan SE tärkein osa airflow-sarjan toimivuudessa etupään downforcen lisäämiseksi)

Mutta siis mistä noita lokasuojan listoja voisi saada?

-John
Mikä tuulenohjain???

Pystärin Airflow-sarjan lasikuitukopioita saa M-sportilta (03-5435100), heiltä järjestyy kyllä myös yksittäisiä osia, esim. niitä lokarin listoja.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Niin ja se tuulenohjain joka puuttuu 99% käytetyistä sarjoista (ja joka sattuu olemaan SE tärkein osa airflow-sarjan toimivuudessa etupään downforcen lisäämiseksi)
Ikävää tiputtaa kaveri takaisin maanpinnalle, mutta ei se airflow anna lisää downforcea. Se on täysin kosmeettinen kapistus.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

No ainakin tuulitunnelitulosten mukaan ilmanvastus pienenee selkeästi, ja samaten monelta taholta mainitaan, että etupään noste vähenee hieman.
Ja kun tehdas on ko. sarjan suunnitellut, niin pakkohan sille keulan huulella on ollakin nosteeseen vaikutusta, koska sarjaan kuuluva iso takasiipi kyllä vaikuttaa takapäässä nostetta vähentävästi. Tästä syystä rata-Saabeissakin on monissa käytetty isompaa takaspoikkaa kuin vakiota.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Tietysti on sillä jotain merkitystä. Jos pistää syylärin eteen pahvin, niin silläkin on aerodynaamista merkitystä. Mutta vaikutus on varmasti niin mitätön, että sitä ei edes kannata mainita merkityksellisenä. Tuollainen muovispoileri vaikuttaa teoreettisestikin vasta jossain 2 markan tuollapuolen. Ainoa ongelma tuossa on että se ei kestä muuttamatta muotoaan mitään tuollaisia nopeuksia. Ja kun spoileri ilmanvastuksen vaikutuksesta muuttaa muotoaan, niin siinä menee kaikki toiveet downforcesta ja muista ihan ketuilleen.

-tuomas-
Viimeksi muokannut tuomas, To Tammi 20, 2005 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Voi perskule kun nyt hyökätään :) Eli kun jos ostat alkuperäisen Airflow-sarjan, siinä tulee mukana sellainen iso kolmeen eri kulmaan taivutettu läpyskä joka asennetaan siihen Airflow-puskurin keulassa olevaan reikään, läpyskän ainoa funktio on toimia downforcea lisäävänä etuspoilerina ja se _kuulemma_ hajoaa aina ensimmäisenä noissa airflow-sarjoissa.

Mulla on alkuperäisen airflow-sarjan skannattu manuaali jossain ja siinä tuo osa näkyy mutta en nyt löydä sitä. Tiedonnälkäiset voivat mennä esim. http://www.saabcentral.com/forums ja etsiä sieltä tarkempaa tietoa. Pari ratakuskia (ei mitään Schumachereita tosin) siellä ainakin sanoo että se tuo ihan helvetisti lisää tuntumaa keulaan yli 200km/h vauhdissa ja en usko että ihan mutupohjalta kaverit vitsailee.

Mutta omakohtaista kokemusta ei ole, joten voin puhua pelkkää paskaakin... luotan kyllä noiden saabcentralin "isojen poikien" juttuihin. Ja muistutetaan vielä että alkuperäinen Airflow-sarja suunniteltiin nimensä mukaisesti voimakas aerodynaaminen faktori mielessä.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Pakko oli kaivaa se kuva netistä:

http://www.saabworks.com/projects/airflow/IMG_0351.jpg

Ja tuosta siis osa nro. 3. Se on "Cooling air screen" joka viittaisi siihen että se vaan puskee siis ilmaa syyläriin mutta Saabcentralilla on sanottu että ilman tuota osaa ysisatku tuntuu "vain" normaalilta mutta jos tuo osa on tallella niin etupään downforce lisääntyy huomattavasti, keula ei kuulemma ala elämään missään vauhdissa (mihin vakiovälityksillä pääsee).

EDIT: http://www.saabworks.com/projects/airflow/
"It's interesting to note that a very important part of the airflow kit was also one of the easiest damaged and consequently the most often missing. The air deflector is what gave the airflow kit a lot of the roadholding and performance increase, as it pulled the front end down and directed all incoming air through the radiator and oil coolers. The factory even states that you shouldn't fit the optional fog lamps in the front spoiler if you are towing!"

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Veikkaan kyllä että tuossa on sama plasebo-efekti minkä huomasin kun ajoin motocrossia kilpaa. Oli normi, että testipäivänä huomattiin että pyörä ei muka istu rataan hyvin. Varikolla sitten valitettiin mekaanikoille ja ne säätivät pyörän jousitusta pari pykälää. Kaveri meni takaisin radalle, ja näytti todella tyytyväiseltä tullessaan takaisin. Kävin sitten kysymässä mekaanikolta ihan huvikseni että mihin suuntaan sä niitä ruuveja väänsit. Yleinen vastaus oli että "kerran eteenpäin ja kerran taaksepäin" Tärkeintä oli saada kuski uskomaan että nyt sen pyörä on huippuiskussa.

Kyllähän sitä itselleen pystyy mitä tahansa valehtelemaan kun oikein kovasti yrittää. En kyllä pysty millään uskoa että tuollainen muovilärpäke on mitenkään merkityksellinen downforcea haettaessa. Miksei rataheput sitten aja airflown etuspoilereilla? Näyttäis olevan ihan vakioturbon spoilerit.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Varmaan siksi kun ajavat pystykeulalla...
Ja tässä ilmanvastuksen muutos mittausten mukaan; 3D- viistokeula normaali-turbon puskureilla: Cx 0.34 ja viistokeula Airflow-sarjalla: Cx 0.32

Jos tuo pitää paikkansa, niin pitäisi voida olla vaikutusta muussakin mielessä. Muuttaahan tuo viistokeulan Aiflow-sarja siinä määrin korin muotoa vyötärölinjan alapuolella, että ihme kai olisi, jos ei mitään vaikuttaisi :?:
Vastaa Viestiin