Turbon sakkaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Terve!

Tapahtui tänään kun polkaisin tuota aeroa 3. vaihteella jostain ~2700 rpm tienoilta kunnolla: Eli hetken tietty mietti ja sitten veti ohikiitävän hetken, jonka jälkeen melkoinen ujellus ja fuelcut. Joskus aiemmin on nopeissa kaasun painalluksissa myös inahtanut (luullu että vois tulla myös renkaasta), mutta tämä oli jo "vähän" reilumpi soundi. Kuuntelin noita sakkausvideoita, eikä ihan sama ääni ollut. Samoin tuon "sr20 compressor surge" videon ääniä tuo päästelee pienemmillä ahdoilla kaasua nostaessa.
Ahtimena GT3071 pienemmällä pesällä ja joku dumppi heittelee ilmat pihalle. Ja dumppi tosiaan toimii ainakin isommilla ahdoilla, eli silloin suhauttaa niinkuin pitää. Peruspaine vaatimaton 0,9.

Tosiaan kysymyksenä lähinnä varmistus että kyse on sakkauksesta? Ja toiseksi, että voiko tuota mitenkään hillitä, paitsi tietysti nilkan asennolla?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Dumpeilla on normaalia, että pienellä paineella vähän ahdin sakkaa, niin ei sitten isommilla paineilla se dumppi vuoda.

Kokeile ottaa sitä dumppia vähän löysemmälle, jos on säädettävä, mutta kuitenki sillain ettei se rupee huippuahdoilla vuotamaan...

Sanotaanko, että varsinkin alle 0.5bar ahtopaineella tapahtuva sakkailu ei haittaa yhtikäs mitään. On noita vakioautojakin, joissa ei oo dumppia/bypassia ja ahtaa lähemmäs 1bar vakiona.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo se pienempi sakkailu tosiaan tulee jossain 0,3-0,5 barin ahdoilla. Suurempi huolenaihe on tuo rajumpi ujeltava ääni. Kartan perusteella n. 1,5 bar@3000rpm olis juurikin se sakkausraja, joten ehkä se tossa eilen sitten pikkaisen tuon rajan ylitti, kun oikein fuelcuttikin tuli. Toki softassa ei noin paljoa pyydetä, mutta tuota karkailuongelmaa on jonkin verran ollu.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Laitetaan vielä tarkennuksia, kun pääsi suiten kanssa kokeilemaan. Löytyi nakukartasta naku 1,8bar@3540rpm, eli kyllähän tuossa on aivan liikaa ahtoa ollut (ja sakkausraja ylitetty), ja tilanne varmaankin oli juuri tuo edellä kuvattu.

Nyt ajelin ja otin logia, niin todella pahasti yliahtaa juuri nopeassa kaasun avauksessa. Lisäksi se ahdin kyllä pikkaisen vinkuu/ujeltaa isommilla ahdoilla, joten voihan sekin tehdä jo kuolemaa. Kuitenkin kivuttomasti 1,7 ahtoi eikä öljyä urakalla polta, niin ehkä vielä on toivoa, ainakin jos nätisti ajelee.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Takavuosina jossain keltaisessa viggenissä taisi tuo ahdin olla ja ahtojen kuriin saattamiseksi hukkiksen reikää pakopesässä piti kairata. Sama lienee tässäkin vielä edessä jos sen aiot saada tottelemaan.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos ahdin sakkaa ahtaessa, ettei kone siis niele enempää, niin ainaki dynossa se kuulostaa samanlaiselta kuin kireellä dumpilla pikkupaineilta kaasun nostaessa = kikattaa.

Tuon näkee myös ahtopaineviisarin nykimisenä.

Ujeltaminen taas kuulostaa joltain ihan muulta...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo se ujeltaminen tuossa huolettaakin, että mikä sitä voi tehdä. Jos tulee ahtimesta niin tuskin kovin hyvää lupaa...

Äskeisellä koelenkillä ei mielestäni enää silleen ujeltanutkaan. Samoin ahdot saatiin "kartalle", kun tein rajuja korjauksia noihin PID karttoihin. Ei se vieläkään toki täysin tottele, mutta yliahtaminen väheni selvästi.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

imusiivessä lovi(a) tai ahtovuoto yleisimmät ulinan aiheuttajat...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pakosiipikin voi meluta. Ahtimen silmämääräinen tarkastus olisi paikallaan. Melkoista ulinaa ja fuelcuttia muuten tuli entisessä 9-5:ssäni, kun kompurakotelolta magneettiventtiilille vievä letku repesi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Ahdin tarkastettiin silmämääräisesti n. 2tkm sitten, eikä suurempia (tai edes pienempiä) lohkeamia/vast. sieltä löytynyt.

Täytyy nyt vähän aikaa katsella miten tuo alkaa käyttäytymään. Tosiaan niinkuin laitoin, niin PID-karttoja muokkaamalla nuo ongelmat väheni jo huomattavasti, eikä ulinaakaan enää kuulunut.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Onko mankkuvenan lähtöä porattu isommaksi, siis sitä mistä lähtee hukkikselle letku? Itsellä ainaki sai piikkailuja kuriin tuolla.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Jontse kirjoitti:Onko mankkuvenan lähtöä porattu isommaksi, siis sitä mistä lähtee hukkikselle letku? Itsellä ainaki sai piikkailuja kuriin tuolla.
En ole sitä tehnyt. Ehkä sitä vois kokeilla. Mut eikös monet ole poranneet C-porttia, eikä sitä hukkaportin lähtöä?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbon sakkaus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Juuri näin,eli C -reikää isontamalla(2,0-2,5mm) mitsun ahtimissa sai tuota huonoa
hukkaportin toiminnan takia piikkailua kuriin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin