Että tämmöstä jälkeä...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
9kT16
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 23:26
Paikkakunta: Loppi

Että tämmöstä jälkeä...

Viesti Kirjoittaja 9kT16 »

http://personal.inet.fi/cool/sanempsa/index.html

Tuolla muutamia kuvia alastaron reissulla palaneesta kansipahvista ja seurauksista... :cry:

Kannesta poistetaan n. 0.5mm siivu, sylinterin seinämä on mitä on ja mäntä on ottanut joko lämmöstä tai vedestä itseensä.

Sylinterin seinämän syöpymän on aiheuttanut pytyssä 2kk seissyt vesitilkka... omaa laiskuutta :oops: ja osaltaan myös jumittunut pultti joka saatiin vasta punahehkuiseksi lämmittämisen jälkeen irti... :twisted:

...ja sit toi "velli" jota coolerikin on täynnä. Hyviä ehdotuksia aineista joilla ton vois saada pestyä pois, koneesta sekä coolerista :?: :?: :?:

-Sami
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Että tämmöstä jälkeä...

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9kT16 kirjoitti:http://personal.inet.fi/cool/sanempsa/index.html

Tuolla muutamia kuvia alastaron reissulla palaneesta kansipahvista ja seurauksista... :cry:

Kannesta poistetaan n. 0.5mm siivu, sylinterin seinämä on mitä on ja mäntä on ottanut joko lämmöstä tai vedestä itseensä.

Sylinterin seinämän syöpymän on aiheuttanut pytyssä 2kk seissyt vesitilkka... omaa laiskuutta :oops: ja osaltaan myös jumittunut pultti joka saatiin vasta punahehkuiseksi lämmittämisen jälkeen irti... :twisted:

...ja sit toi "velli" jota coolerikin on täynnä. Hyviä ehdotuksia aineista joilla ton vois saada pestyä pois, koneesta sekä coolerista :?: :?: :?:

-Sami
Jos sulla on kone päreinä niin pese bensalla. Eikö kannattas hoonata lohko ja laittaa uudet männänrenkaat? Kannattaa tarkistaa kaikki vesiletkut jos tota öljy/vesi liejua on lillunu koneessa pitempään. Ne on voinu pehmetä öljyn vaikutuksesta. Syylärin pesemiseen ei ihan hirveitä myrkkyjä varmaan voi käyttää ettei muovpäädyt ota itteensä.
9kT16
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 23:26
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja 9kT16 »

Jos sulla on kone päreinä niin pese bensalla. Eikö kannattas hoonata lohko ja laittaa uudet männänrenkaat? Kannattaa tarkistaa kaikki vesiletkut jos tota öljy/vesi liejua on lillunu koneessa pitempään. Ne on voinu pehmetä öljyn vaikutuksesta. Syylärin pesemiseen ei ihan hirveitä myrkkyjä varmaan voi käyttää ettei muovpäädyt ota itteensä.
Kone on autossa kiinni ja remppaa oon tekemässä kerrostalon parkkipaikalla 8O

Laskeskelin tarvikeosilla :!: niputettuna, koneistukset + tiivisteet hinnaksi yli 700 euroa eikä siihen kuulu kuluvista osista kuin 1 mäntä, männänrenkaat, laakerit ja venttiilinvarren kumit :!: :!: :!: Vielä ois siis vanhaa 3 mäntää, veivit, jakopää ja kaikki kannen hilut :?

Ajettu kuitenkin 400tkm ja niistä viimeiset 95tkm lukemilla 245hv/389Nm, tietysti kaikkia koneja käyttäen :twisted:

Taitaa tuon koneen kohtalo olla sinetöity, parsin nopeasti kasaan että saan liikuteltua saapasta omin voimin ja käynnistetään uuden moottoriehdokkaan etsintä. 8)

-Sami
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Onkos muuten tiiviste-ja mäntävaurion syy tiedossa? Oma veikkaukseni: likainen ruiskutussuutin. (nimim. kokemusta on..)
9kT16
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 23:26
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja 9kT16 »

Aksu900 kirjoitti:Onkos muuten tiiviste-ja mäntävaurion syy tiedossa? Oma veikkaukseni: likainen ruiskutussuutin. (nimim. kokemusta on..)
Suuttimia ei ole vielä tarkastettu, mutta oma veikkaus on 7 nopeaa kierrosta putkeen radalla... :twisted:

Lämmöt pysy kurissa mainiosti ja kun jarruissakin oli tunto tallella, niin mitä sitä menoa hillitsemään :lol:

Ongelmat alkoivat jäähdyttelykierroksen jälkeen varikolle tultaessa. Kun sain auton parkkikselle, syttyi varoitusteksti jäähdytysnesteen vähyydestä ja lämmöt pomppasi tappiin, pelti ylös ja vettähän sieltä puuttui, kaikki tarkkaan ottaen... :evil:

Eli lämpö on varmaan tehnyt tehtävänsä :( Vielä kun tietäis missä/mihin kaikki vedet meni :?: Ei savuttanu radalla, eikä märkiä läiskiäkään näkynyt :?: :?: :?:

-Sami
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Suuttimia ei ole vielä tarkastettu, mutta oma veikkaus on 7 nopeaa kierrosta putkeen radalla
Eli korjaan veikkaustani: huonot suuttimet ja 7 nopeaa kierrosta radalla. :)

Tarkastuta ja huollata ne suuttimet jos haluat seuraavan kokoonpanon kestävän. Itse ostin kerran ysisatasen, josta oli mäntä ihan totaalisen sulanut huonon suuttimen takia. Ruiskutuskuvio oli todella huono ja virtausmäärä vähentynyt 9%.. Tämä siis kaikkiin yli 200tkm ajettuihin koneisiin. Etenkin viritettyihin turbokoneisiin. Mutta esim. tuo satkuni oli vakio ja 350tkm ajettu. 100tkm jälkeen alkavat huonontua nuo suuttimet.

Jaa että minne on vesi mennyt? Jospa kone on ollut niin kuuma, että se on häivyttänyt veden niin hyvin, että savua tai höyryä ei näkynyt?? Ja osahan on selvästi öljyn seassa kuvista päätellen.
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Mites noita suuttimia tarkastetaan/tarkastutetaan ja missä? :oops:
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9kT16
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 23:26
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja 9kT16 »

Rimuli kirjoitti:Mites noita suuttimia tarkastetaan/tarkastutetaan ja missä? :oops:
Itse ajattelin viedä alppilan autohuoltoon, puhdistavat ja mittaavat tuoton. Tuoton voi suurinpiirtein mitata itsekin ja suihkun muodosta näkee jotain osviittaa suuttimen likaisuudesta. Pa-pumppu pitää saada pyörimään ilman että auto käy, sit vaan mittalasiin suutin kerrallaan bensaa 8)
A.A
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Marras 05, 2003 10:59
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja A.A »

Seinäjoella on ainakin ammattikorkeas testaus penkki suuttimille. Siinä saa puhuristettua ja testattua niitä. Ollaan ainakin jotain puhuristettu harijotustyänä. on ihan näppärä laite käyttää mutta ei sekään ihimeisiin pysty.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

9kT16 kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Onkos muuten tiiviste-ja Vielä kun tietäis missä/mihin kaikki vedet meni :?: Ei savuttanu radalla, eikä märkiä läiskiäkään näkynyt :?: :?: :?:
En syytä mutta et kai vaan sinä lorottanut vettä Las Palmasin (oikea 180 mutka perällä) jarrutukseen????? Olin sontia housuihini kun tulin kerran kaveri kyydissä mutkaan niin kovaa mitä i16:sta pääsin (bout 100-125)
Jarrutin ja yhtäkkiä ainakin toinen etupyörä lukkiutui vauhdin ollessa vielä aika kova. Tuo pätkä on videollakin kun vain saan sen digimuotoon joskus niin voin pistää näytille. Lukitsin jarrut siellä toistamiseenkin mutta sillon tiesin että voi olla liukasta.

Tuolla reissulla sitten poltinkin tyhmyyttäni ja osaamattomuuttani käytännössä uudet lucasgirlingin etujarrupalat huonoiksi, täytynee keväällä taas vaihtaa. Jarruttelin liian varovasti ja siksi jarrut kuumenivat niin että 3 kovan kierroksen jälkeen olivat melkoisen pehmeät. Kun tulin parkkiin niin jarruista nousi musta savu kuin formuloissa ikään.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Olin sontia housuihini kun tulin kerran kaveri kyydissä mutkaan niin kovaa mitä i16:sta pääsin (bout 100-125)
Jarrutin ja yhtäkkiä ainakin toinen etupyörä lukkiutui vauhdin ollessa vielä aika kova.
Itse kyseiseen mutkaan tullessani kaheksa tappisella virillä 120km/h(Parhaimmillaan 130 mitä kerkis kattoo), oli taas ohjaamo käsiä täys, kun perä halus ohi... 8O

Mutta kivaa oli!!! :D :D
Saabiton saabisti
#1470
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Itse ajattelin viedä alppilan autohuoltoon, puhdistavat ja mittaavat tuoton. Tuoton voi suurinpiirtein mitata itsekin ja suihkun muodosta näkee jotain osviittaa suuttimen likaisuudesta. Pa-pumppu pitää saada pyörimään ilman että auto käy, sit vaan mittalasiin suutin kerrallaan bensaa
Siis sinne suuttimeenhan pitää syöttää signaalia eikä jatkuvaa virtaa. VÄittävät suuttimen jopa särkyvän jatkuvan virran syötöstä!!

Ja oikeaoppisessa suutinremontissa sitä ei ainoastaan pestä, vaan vaihdetaan siihen suodatin, ruiskutuskärki ja tiivisteet. Sitten tasataan kaikki neljä suutinta keskenään. Tästä maksoin itse 100€. Ja paikkana Kokkolan kaasutinexpertti.

Ja ne suuttimet pitää olla kunnossa! Muuten menee mäntiä, renkaita, venttiileitä ja kansipahveja ainakin viilatussa koneessa!! Ja jopa vapari saa reilusti lisää puhtia suutinhuollosta!
9kT16
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 23:26
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja 9kT16 »

Baas 009 kirjoitti:
9kT16 kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Onkos muuten tiiviste-ja Vielä kun tietäis missä/mihin kaikki vedet meni :?: Ei savuttanu radalla, eikä märkiä läiskiäkään näkynyt :?: :?: :?:
En syytä mutta et kai vaan sinä lorottanut vettä Las Palmasin (oikea 180 mutka perällä) jarrutukseen????? Olin sontia housuihini kun tulin kerran kaveri kyydissä mutkaan niin kovaa mitä i16:sta pääsin (bout 100-125)
Jarrutin ja yhtäkkiä ainakin toinen etupyörä lukkiutui vauhdin ollessa vielä aika kova. Tuo pätkä on videollakin kun vain saan sen digimuotoon joskus niin voin pistää näytille. Lukitsin jarrut siellä toistamiseenkin mutta sillon tiesin että voi olla liukasta.

Tuolla reissulla sitten poltinkin tyhmyyttäni ja osaamattomuuttani käytännössä uudet lucasgirlingin etujarrupalat huonoiksi, täytynee keväällä taas vaihtaa. Jarruttelin liian varovasti ja siksi jarrut kuumenivat niin että 3 kovan kierroksen jälkeen olivat melkoisen pehmeät. Kun tulin parkkiin niin jarruista nousi musta savu kuin formuloissa ikään.
En usko olleeni syypää siihen liukkauteen, itsekin luistelin palmasissa parin kierroksen ajan ja sitten vielä siitä pari mutkaa eteenpäin olevassa mutkassa, takana tullut cs tonnari voi todistaa perän irtoamisen ja käsien viuhumisen :lol:

Mullakin jarrut sauhus muutamassa jarrutuksessa, vähän tunto jarruissa muuttui, mutta pito säilyi kuitenkin. Näin jälkeenpäin ajatellen tommonen rankempi jarruttelu teki hyvää mun jarruille, herkistyi jotenkin, ollu varmaan vähän jumissa vaikken yleensä liikenteessä säästele jarru/kaasupolkimia... :roll:

Ai niin, kansi tuli koneistamosta ja koneistusvaraa jäi vielä n. 1/10mm :!: :twisted:

-Sami
9kT16
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 23:26
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja 9kT16 »

Aksu900 kirjoitti:
Itse ajattelin viedä alppilan autohuoltoon, puhdistavat ja mittaavat tuoton. Tuoton voi suurinpiirtein mitata itsekin ja suihkun muodosta näkee jotain osviittaa suuttimen likaisuudesta. Pa-pumppu pitää saada pyörimään ilman että auto käy, sit vaan mittalasiin suutin kerrallaan bensaa
Siis sinne suuttimeenhan pitää syöttää signaalia eikä jatkuvaa virtaa. VÄittävät suuttimen jopa särkyvän jatkuvan virran syötöstä!!
Kylläkyllä, juuri näin. En vain tiedä muuta tapaa syöttää sinne signaalia ilman testipenkkiä, kuin "käyttää" moottoria ilman että se käy(sanoinkohan nyt varmasti tarpeeksi epäselvästi... :oops: ), eli saada pa-pumppu pyörimään yksi suutin kerrallaan kytkettynä auton oman ruiskunohjauksen kautta.

Tonnarissa(ainakin?) piti muistaakseni hyppylanka laittaa jonnekkin sulakerasian napojen välille että pa-pumpun saa pyörimään ilman että moottori pyörii, eli pakkosyötöllä... Mainioissa saabin korjausvideoissa oli selitetty tarkemmin tämä operaatio juuri tonnarin kohdalla.

-Sami
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

OK. Nyt ymmärsin. Joo samanlailla pitää hyppylanka heittää polttoainepumpun releen tilalle myöskin OG900:ssa.
Vastaa Viestiin