9-5 Coilover ongelma

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja asillanp »

9-5 saab aerossa uusi D2 street coilover sarja paketissa tulleilla ensi jousilla.
Ongelmana töyssyjen jälkeinen "pomppiminen" sekä pysähtyessä jarrun päällä, kestää noin 3s ennen kuin keinuminen loppuu. Iskarian säätöjä viety laidasta laitaan ja toki ihan tapissa keinunta vähenee, vaan ei lopu. Ja väkisin tulee mieleen, että jos uuden iskarin säätö pitää laittaa tappiin, on jotain pielessä. Rengas paineta lisätty, esijännitystä jousissa lisätty sekä vähennetty. Alustassa lähes kaikkki puslat juuri uusittu uretaanilla. Rengaskulmat vielä persiillään, mutta liittyykö mitenkään pomppimiseen ja keinumiseen auton olessa paikallaan. Autoa laskettu maltilliset 3cm.

Mitä minulta on jäänyt huomaamatta?
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Onpas kumma ongelma kyllä. Pitäisikö pumppujen antaa ajautua sisään? Itsellä iskarit pehmenivät n. 1tkm aikana merkittävästi.
EX: 9³SS BioPower
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja kribe »

Liian vähän valmennusta. Kovasti kuulostaa virallisilta.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja HEV »

Jousi on liian jäykkä iskarin vaimennuskykyyn nähden. Tällaisella vuokra-autolla olen ajanut ameriikassa - tilannetta pahensi vielä erittäin pehmeäsivuinen korkea rengas, joka oli kuin hyytelöä sekä lukenut karttaa Starletissa (onneksi vaan nolla-autona) , jossa oli vakiojouset ja Bilsteinin tosijäykät iskarit. Auto oli hampaat irroittava kivireki, mutta rytki pohjaan vähänkin isommissa heitoissa! Johonkin näiden puoliväliin pitäisi päästä. Onko tietoa, että kyseinen sarja olisi toiminut jossain femmassa?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Jos iskunvaimentimen säätö ei juuri vaikuta mihinkään, niin onko vaimennin alimitoitettu vai jousi liian järeä. Tai olisiko mahdollista että iskarit ovat vialliset. Nyt myyjä ehdotti jäykempiä jousia ja ne on tilattu....
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysäähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
Minustakin alkaa tuntua siltä, ettei iskunvaimentimen paukut riitä kyseisille jousille.
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Jos iskunvaimentimen säätö ei juuri vaikuta mihinkään, niin onko vaimennin alimitoitettu vai jousi liian järeä. Tai olisiko mahdollista että iskarit ovat vialliset. Nyt myyjä ehdotti jäykempiä jousia ja ne on tilattu.... että kokeillaan.
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Niiaako auton keula ja perä vuorotellen tyyliin useamman kerran sekunnissa pienellä terävällä liikkeellä, vai tekeekö sentti tolkulla oikeesti "heiluvaa, hyllyvää liikettä" pituusakselin suunnassa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

asillanp kirjoitti:Jos iskunvaimentimen säätö ei juuri vaikuta mihinkään, niin onko vaimennin alimitoitettu vai jousi liian järeä. Tai olisiko mahdollista että iskarit ovat vialliset. Nyt myyjä ehdotti jäykempiä jousia ja ne on tilattu.... että kokeillaan.
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
Vanhahtava nimi iskareille on heilahduksen vaimennin... Uusilla ehjillä iskareilla kori ei heijjaa pysähdyksissä tai heitoissa. Jouset kantaa kuorman ja iskarit rauhoittaa heilahduksia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Niiaus ei ole amerikkalaista, vaan pientä värinää / keinumista. Jouset ovat aika napakat ja käsin painamalla ei auto keinuetu päästään. Takapuskurin päälle kun 100kg istahtaa, notkahtaa perä ehkä 1-2cm.

apu,apupoika kirjoitti:Niiaako auton keula ja perä vuorotellen tyyliin useamman kerran sekunnissa pienellä terävällä liikkeellä, vai tekeekö sentti tolkulla oikeesti "heiluvaa, hyllyvää liikettä" pituusakselin suunnassa?
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

väitän et menee huonompaa suuntaan jäykemmillä jousilla jos nyt käyttäytyy ku laikka-alusta.. eli löysempää jousta tai uudet iskarit tai sit sisäänajaa noi nykyset kunnolla. iskarihan sitä hytkymistä estää.
NG 9-5
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Lievempää jousta pitäisi nyt tilata. Nyt on Edessä: 8.7kg/mm
Takana: 4.0kg/mm. Painelemalla ei etupää niiaa ja takapääkin hyvin vähän. Olisiko jollain heittää ehdotuksia jousista, et mitkä olisivat kohtuullisemmat maantieajoon. Napakka saisi tietty olla, muttei kivireki.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Tänään nappasin omasta baasista fillarin pois ja koitin etsiä jousista jotain numeroita, mut ei niis mitään näkyny.

Mun D2-alustassa rakenne takana on tuollainen:
Kuva

Eli alhaalla on pienempi jousi ja päällä tollanen "normaalin"näköinen.

Mulla ei ole ollut mitään valittamista alustasta.. hyvin on palvellut jo reilu neljävuotta!
Viimeksi muokannut Saab9-5 270hp, To Syys 25, 2014 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja nugge »

Iskareita pumpattu ennen asennusta?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Toivotaan et nämäkin alkaa pian pelittämään!
Nyt on pöydällä eteen 8.7kg/mm tilalle 6.7 kg/mm jouset ja takakana pysyy nuo samat 4.0kg/mm. Lievempiä taakese D2 ei annakkaan. Luulempa että tuo tutina loppuu lievimmillä jousilla ja esijännitystäkin voisi jo kokeilla. Apujousilla saa tuon pintakovuuden pois kaiketi ja kokeillaan niitä jos tarvetta ilmenee.
Mitenkäs "nugge" sai leimat katsastuksessa papereihin? Kun Trafin sivuja lueskelee, ei mitään tuv papereita edes tarvita. Mutta katsastusmies keravalla on tosin nyt päättävä elin ja eri mieltä asiasta...

Ohjeiden mukaan on kilkkeet asennettu, eikä siinä kerrottu mitään "pumppauksesta" ja onhan nuo tuolla alla jo toista tonnia vatkannut ilman muutosta...
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-5 Coilover ongelma

Viesti Kirjoittaja nugge »

Saaha lappuja tulostettuu...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin