9-5 Coilover ongelma
9-5 Coilover ongelma
9-5 saab aerossa uusi D2 street coilover sarja paketissa tulleilla ensi jousilla.
Ongelmana töyssyjen jälkeinen "pomppiminen" sekä pysähtyessä jarrun päällä, kestää noin 3s ennen kuin keinuminen loppuu. Iskarian säätöjä viety laidasta laitaan ja toki ihan tapissa keinunta vähenee, vaan ei lopu. Ja väkisin tulee mieleen, että jos uuden iskarin säätö pitää laittaa tappiin, on jotain pielessä. Rengas paineta lisätty, esijännitystä jousissa lisätty sekä vähennetty. Alustassa lähes kaikkki puslat juuri uusittu uretaanilla. Rengaskulmat vielä persiillään, mutta liittyykö mitenkään pomppimiseen ja keinumiseen auton olessa paikallaan. Autoa laskettu maltilliset 3cm.
Mitä minulta on jäänyt huomaamatta?
Ongelmana töyssyjen jälkeinen "pomppiminen" sekä pysähtyessä jarrun päällä, kestää noin 3s ennen kuin keinuminen loppuu. Iskarian säätöjä viety laidasta laitaan ja toki ihan tapissa keinunta vähenee, vaan ei lopu. Ja väkisin tulee mieleen, että jos uuden iskarin säätö pitää laittaa tappiin, on jotain pielessä. Rengas paineta lisätty, esijännitystä jousissa lisätty sekä vähennetty. Alustassa lähes kaikkki puslat juuri uusittu uretaanilla. Rengaskulmat vielä persiillään, mutta liittyykö mitenkään pomppimiseen ja keinumiseen auton olessa paikallaan. Autoa laskettu maltilliset 3cm.
Mitä minulta on jäänyt huomaamatta?
Re: 9-5 Coilover ongelma
Onpas kumma ongelma kyllä. Pitäisikö pumppujen antaa ajautua sisään? Itsellä iskarit pehmenivät n. 1tkm aikana merkittävästi.
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-5 Coilover ongelma
Liian vähän valmennusta. Kovasti kuulostaa virallisilta.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: 9-5 Coilover ongelma
Jousi on liian jäykkä iskarin vaimennuskykyyn nähden. Tällaisella vuokra-autolla olen ajanut ameriikassa - tilannetta pahensi vielä erittäin pehmeäsivuinen korkea rengas, joka oli kuin hyytelöä sekä lukenut karttaa Starletissa (onneksi vaan nolla-autona) , jossa oli vakiojouset ja Bilsteinin tosijäykät iskarit. Auto oli hampaat irroittava kivireki, mutta rytki pohjaan vähänkin isommissa heitoissa! Johonkin näiden puoliväliin pitäisi päästä. Onko tietoa, että kyseinen sarja olisi toiminut jossain femmassa?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 9-5 Coilover ongelma
Jos iskunvaimentimen säätö ei juuri vaikuta mihinkään, niin onko vaimennin alimitoitettu vai jousi liian järeä. Tai olisiko mahdollista että iskarit ovat vialliset. Nyt myyjä ehdotti jäykempiä jousia ja ne on tilattu....
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysäähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
Minustakin alkaa tuntua siltä, ettei iskunvaimentimen paukut riitä kyseisille jousille.
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysäähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
Minustakin alkaa tuntua siltä, ettei iskunvaimentimen paukut riitä kyseisille jousille.
Re: 9-5 Coilover ongelma
Jos iskunvaimentimen säätö ei juuri vaikuta mihinkään, niin onko vaimennin alimitoitettu vai jousi liian järeä. Tai olisiko mahdollista että iskarit ovat vialliset. Nyt myyjä ehdotti jäykempiä jousia ja ne on tilattu.... että kokeillaan.
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-5 Coilover ongelma
Niiaako auton keula ja perä vuorotellen tyyliin useamman kerran sekunnissa pienellä terävällä liikkeellä, vai tekeekö sentti tolkulla oikeesti "heiluvaa, hyllyvää liikettä" pituusakselin suunnassa?
Re: 9-5 Coilover ongelma
Vanhahtava nimi iskareille on heilahduksen vaimennin... Uusilla ehjillä iskareilla kori ei heijjaa pysähdyksissä tai heitoissa. Jouset kantaa kuorman ja iskarit rauhoittaa heilahduksia.asillanp kirjoitti:Jos iskunvaimentimen säätö ei juuri vaikuta mihinkään, niin onko vaimennin alimitoitettu vai jousi liian järeä. Tai olisiko mahdollista että iskarit ovat vialliset. Nyt myyjä ehdotti jäykempiä jousia ja ne on tilattu.... että kokeillaan.
Mutta milläpä auton keinuminen / vapina (noin 3s.) lakkaa, lakkaa kun pysähdyn? Eikö juuri iskarin tehtävä ole hillitä jousien liikettä ?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 Coilover ongelma
Niiaus ei ole amerikkalaista, vaan pientä värinää / keinumista. Jouset ovat aika napakat ja käsin painamalla ei auto keinuetu päästään. Takapuskurin päälle kun 100kg istahtaa, notkahtaa perä ehkä 1-2cm.
apu,apupoika kirjoitti:Niiaako auton keula ja perä vuorotellen tyyliin useamman kerran sekunnissa pienellä terävällä liikkeellä, vai tekeekö sentti tolkulla oikeesti "heiluvaa, hyllyvää liikettä" pituusakselin suunnassa?
Re: 9-5 Coilover ongelma
väitän et menee huonompaa suuntaan jäykemmillä jousilla jos nyt käyttäytyy ku laikka-alusta.. eli löysempää jousta tai uudet iskarit tai sit sisäänajaa noi nykyset kunnolla. iskarihan sitä hytkymistä estää.
NG 9-5
Re: 9-5 Coilover ongelma
Lievempää jousta pitäisi nyt tilata. Nyt on Edessä: 8.7kg/mm
Takana: 4.0kg/mm. Painelemalla ei etupää niiaa ja takapääkin hyvin vähän. Olisiko jollain heittää ehdotuksia jousista, et mitkä olisivat kohtuullisemmat maantieajoon. Napakka saisi tietty olla, muttei kivireki.
Takana: 4.0kg/mm. Painelemalla ei etupää niiaa ja takapääkin hyvin vähän. Olisiko jollain heittää ehdotuksia jousista, et mitkä olisivat kohtuullisemmat maantieajoon. Napakka saisi tietty olla, muttei kivireki.
-
- "Aero"
- Viestit: 381
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: 9-5 Coilover ongelma
Tänään nappasin omasta baasista fillarin pois ja koitin etsiä jousista jotain numeroita, mut ei niis mitään näkyny.
Mun D2-alustassa rakenne takana on tuollainen:
Eli alhaalla on pienempi jousi ja päällä tollanen "normaalin"näköinen.
Mulla ei ole ollut mitään valittamista alustasta.. hyvin on palvellut jo reilu neljävuotta!
Mun D2-alustassa rakenne takana on tuollainen:
Eli alhaalla on pienempi jousi ja päällä tollanen "normaalin"näköinen.
Mulla ei ole ollut mitään valittamista alustasta.. hyvin on palvellut jo reilu neljävuotta!
Viimeksi muokannut Saab9-5 270hp, To Syys 25, 2014 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-5 Coilover ongelma
Iskareita pumpattu ennen asennusta?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-5 Coilover ongelma
Toivotaan et nämäkin alkaa pian pelittämään!
Nyt on pöydällä eteen 8.7kg/mm tilalle 6.7 kg/mm jouset ja takakana pysyy nuo samat 4.0kg/mm. Lievempiä taakese D2 ei annakkaan. Luulempa että tuo tutina loppuu lievimmillä jousilla ja esijännitystäkin voisi jo kokeilla. Apujousilla saa tuon pintakovuuden pois kaiketi ja kokeillaan niitä jos tarvetta ilmenee.
Mitenkäs "nugge" sai leimat katsastuksessa papereihin? Kun Trafin sivuja lueskelee, ei mitään tuv papereita edes tarvita. Mutta katsastusmies keravalla on tosin nyt päättävä elin ja eri mieltä asiasta...
Ohjeiden mukaan on kilkkeet asennettu, eikä siinä kerrottu mitään "pumppauksesta" ja onhan nuo tuolla alla jo toista tonnia vatkannut ilman muutosta...
Nyt on pöydällä eteen 8.7kg/mm tilalle 6.7 kg/mm jouset ja takakana pysyy nuo samat 4.0kg/mm. Lievempiä taakese D2 ei annakkaan. Luulempa että tuo tutina loppuu lievimmillä jousilla ja esijännitystäkin voisi jo kokeilla. Apujousilla saa tuon pintakovuuden pois kaiketi ja kokeillaan niitä jos tarvetta ilmenee.
Mitenkäs "nugge" sai leimat katsastuksessa papereihin? Kun Trafin sivuja lueskelee, ei mitään tuv papereita edes tarvita. Mutta katsastusmies keravalla on tosin nyt päättävä elin ja eri mieltä asiasta...
Ohjeiden mukaan on kilkkeet asennettu, eikä siinä kerrottu mitään "pumppauksesta" ja onhan nuo tuolla alla jo toista tonnia vatkannut ilman muutosta...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-5 Coilover ongelma
Saaha lappuja tulostettuu...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ