2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Onko 2.8 koneella olevassa autossa samaloota kun 2.0L (manuaali6 vaihdetta). Jos softataan vaikka BSR,n Stake 1 miten helposti loota pettää!!Vääntö kasvaa 40%,n.??
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja jameli »

Paukku Aero kirjoitti:Onko 2.8 koneella olevassa autossa samaloota kun 2.0L (manuaali6 vaihdetta). Jos softataan vaikka BSR,n Stake 1 miten helposti loota pettää!!Vääntö kasvaa 40%,n.??
Ennen laatikkoa pettää kytkin, mutta myös männät ja taitaapi tulla oikein hengitysaukkokin koneen kylkeen, jos moista paskasoftaa rupeat sinne änkeämään.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=152192
Tuolta voi lueskella vähän softaviisaampien kommentteja, aika rajusti ammutaan alas tuollaiset softat, joille "luvataan" mielettömiä lisäyksiä vääntöihin. Eivät ole autoihin tarkoitettu vaan sellaisiin auton näköisiin harrastejuttuihin, jotka kestävät vedon tai pari, mutta sen jälkeen kone kasataan uudelleen uusilla osilla...

Tuollainen +40 % vääntöä (normaalisti 400Nm) tarkoittaa +160Nm... Ei muuten tule ihan softaa päivittämällä, tuollaiseen viritykseen tarvitaan ainakin järeät ylikoon männät, paremmat kiertokanget, tapit, jäykempiä jousia, muutettua kantta, ajoituksen säätöä, softan optimointia tarkasti kuluneelle koneelle sopivaksi, paaaaljon suuremmat suuttimet ja bensanpaineen nosto tuplaksi eli regu ja pumppu vaihtoon, samoin turbon koko muuttuu kertaluokkaa kertakäyttömukista marjaämpäriksi. No varmaan pointti tuli selväksi.

Jos tarkoitit +40Nm, jo sekin on hyvin kyseenalaista käytetylle moottorille ja kytkimelle, tuollainen bulkkisofta tuhoaa koneesi ja kallista autosta tulee kallista remonttia odottava romu melko nopeasti. Kannattaa kääntyä asiassa jonkun sellaisen puoleen, jolla on asianmukaiset välineet säätää softaa juuri sinun komponenteille ja kuluneelle koneelle, eikä maksaa kalliita rahoja bulkkikamasta, joka ei aivan varmasti toimi.
__________________
Harrastus tauolla.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

jameli kirjoitti:
Paukku Aero kirjoitti:Onko 2.8 koneella olevassa autossa samaloota kun 2.0L (manuaali6 vaihdetta). Jos softataan vaikka BSR,n Stake 1 miten helposti loota pettää!!Vääntö kasvaa 40%,n.??
Ennen laatikkoa pettää kytkin, mutta myös männät ja taitaapi tulla oikein hengitysaukkokin koneen kylkeen, jos moista paskasoftaa rupeat sinne änkeämään.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=152192
Tuolta voi lueskella vähän softaviisaampien kommentteja, aika rajusti ammutaan alas tuollaiset softat, joille "luvataan" mielettömiä lisäyksiä vääntöihin. Eivät ole autoihin tarkoitettu vaan sellaisiin auton näköisiin harrastejuttuihin, jotka kestävät vedon tai pari, mutta sen jälkeen kone kasataan uudelleen uusilla osilla...

Tuollainen +40 % vääntöä (normaalisti 400Nm) tarkoittaa +160Nm... Ei muuten tule ihan softaa päivittämällä, tuollaiseen viritykseen tarvitaan ainakin järeät ylikoon männät, paremmat kiertokanget, tapit, jäykempiä jousia, muutettua kantta, ajoituksen säätöä, softan optimointia tarkasti kuluneelle koneelle sopivaksi, paaaaljon suuremmat suuttimet ja bensanpaineen nosto tuplaksi eli regu ja pumppu vaihtoon, samoin turbon koko muuttuu kertaluokkaa kertakäyttömukista marjaämpäriksi. No varmaan pointti tuli selväksi.

Jos tarkoitit +40Nm, jo sekin on hyvin kyseenalaista käytetylle moottorille ja kytkimelle, tuollainen bulkkisofta tuhoaa koneesi ja kallista autosta tulee kallista remonttia odottava romu melko nopeasti. Kannattaa kääntyä asiassa jonkun sellaisen puoleen, jolla on asianmukaiset välineet säätää softaa juuri sinun komponenteille ja kuluneelle koneelle, eikä maksaa kalliita rahoja bulkkikamasta, joka ei aivan varmasti toimi.
Juuri tämän takia mulla on 500hp ja täysin vakiomoottori! (poislukien jäykemmät venajouset) :lol: :lol:

ps....miks mäntien pitää olla ylikokoa??



pps....ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Kaikki "virittäminen" laskee kestävyyttä.
kyllä GM Saabien Manuaali laatikot ton +40% tehoa/vääntöä kestää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Autolla on ajettu 106000 km. Eihän se uusi ole, mutta ei kai vielä ihan loppukaan. Vm 2007, Saksasta hankittu keväällä. Se että onko kilometrit ne mitä nyt on mittarissa??. Kuitenkin auto on alustaltaan ja yleis ilmeeltään kuin uusi!!
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nyt tulee raakasti mutua, mutta eikös tossa ole F40 loota? Kestävyydeltään todettu vissiin aika hyväksi verrattuna F35 askeihin. Jos 350Nm speksattu F35 kestää reilusti yli 500Nm niin eiköhän F40 kestä ihan tarpeeksi.
M97CSB234EFM57001 RE85
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Huonolla softalla saa varmasti mitä vaan rikki mutta muutamia hieman isommalla föönillä olevia 2,8 koneisia projekteja taitaa löytyä esimerkiksi stcs ja saabcentralin foorumilta. Toiset kokeilevat ihan vakio alakerralla ja käsittääkseni +400 hp tehoilla ei ole vielä rojut tulleet lohkon kyljestä ulos. Sytytyspuolien kanssa ongelmia ja noita ovat vaihtaneet ng 9-5:sta tai Cadillacista. Lisäksi johonkin LS2 sytytyspuolakonversioon muistan törmänneeni surffaillessa.

Eikös tuo F40 ole speksattu 400 Nm GM:n toimesta, joten mutulla voisi kuvitella kestävän ihan hyvin pikku stagetusta.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

CC Aero kirjoitti:Huonolla softalla saa varmasti mitä vaan rikki mutta muutamia hieman isommalla föönillä olevia 2,8 koneisia projekteja taitaa löytyä esimerkiksi stcs ja saabcentralin foorumilta. Toiset kokeilevat ihan vakio alakerralla ja käsittääkseni +400 hp tehoilla ei ole vielä rojut tulleet lohkon kyljestä ulos. Sytytyspuolien kanssa ongelmia ja noita ovat vaihtaneet ng 9-5:sta tai Cadillacista. Lisäksi johonkin LS2 sytytyspuolakonversioon muistan törmänneeni surffaillessa.

Eikös tuo F40 ole speksattu 400 Nm GM:n toimesta, joten mutulla voisi kuvitella kestävän ihan hyvin pikku stagetusta.
Näin minäkin olin ajatellut, sillä toden näköisesti on pakko ollut laittaa vähän reserviä voiman siirtoon. Ei olisi mitään mieltä rakentaa autoa, jonka voiman siirto on just sillä rajalla että kestääkö vai ei!!Sitten tuossa aiemmin puhuttiin jos asentaa paska softan niin sillä rikkoo koneen ja voiman siirron??Paska softa? Maptum? BSR? Hirsh? Vai nämä autotalli virittäjät jotka tuuppaa softan sisään parkkipaikalla!!??
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja jameli »

Paukku Aero kirjoitti:
...Sitten tuossa aiemmin puhuttiin jos asentaa paska softan niin sillä rikkoo koneen ja voiman siirron??Paska softa? Maptum? BSR? Hirsh? Vai nämä autotalli virittäjät jotka tuuppaa softan sisään parkkipaikalla!!??
Aiemmin viitatessani paskasoftaan, tarkoitin nimenomaan näitä Nordic:in ja BSR:n tekeleitä, jotka valitettavasti eivät suojauksiltaan ole sitä tasoa, että niitä autoihin kannattaisi laittaa.

Kuten tuolla jo aiemmin linkittämässäni ketjussa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=152192
viisaammat asiaa valaisevat on noissa ongelmaa mm. Vesa67 kertoo seuraavaa:
"Ilmamassarajoituskartta jonka tulisi reagoida nakutusvaroituksiin on kiristetty niin tiukaksi että käytännössä softalla päästellään menemään järjestelmän varoituksista huolimatta ja todennäköisesti saadaan todellista nakutusta aikaan. Tuota kun toistetaan riittävän monta kertaa alkaa metallikin haurastua.

Lisäksi pyyntikartat on järjestään yliampuvia rautaan nähden ja sytkäkartta aika ylioptimistinen."

Jos oikeasti haluat autosta hyvän, oikeasti siihen sopivalla softalla kannattaa kysellä aiheesta esim. vesa67:lta tai jcarlsonilta.

Paraskaan softa ei sinne autoon tule sopimaan ihan suorilta, eikä varsinkaan tuollaisilla tehoilla ole enää mikään sukkana sisään ja radalle viritys vaan vaatii huolellista testaamista ja diagnoosia.

https://media.riemurasia.net/albumit/m1 ... 901315.jpg
__________________
Harrastus tauolla.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Tänään tuli puhetta erään "virittäjän" kanssa tuosta ohjelma päivityksestä. Ei kuulemma parane päivittää jos kilsat on, niinkun minun autossa (106000KM). On liikaa ajettu ja ei kestä kauvaa!!WTF! Mites siis auto joka on päivitetty vaikka kilsojen ollessa 25000, leviääkö se heti kun tulee sata täyteen!!Tässä alkaa olla tunne että kenen juttuja enään uskaltaa ottaa todeksi!!Voi helvetti sentään!! :x
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Jo on jutut :roll:
"päivittäminen" on aina riski.. Mutta riskejä pitää ottaa.
Särkyy ne vakiotkin osaavissa käsissä.

Ihan mielenkiinnosta, jos kysäset tältäkin virittäjältä jotain
perustetta väitteelleen.

Uskot juttuja joissa on järkeä, hitunenkin riittää joskus :lol:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja jameli »

Niih, mitä eroa on uudella ja 100tkm ajetulla koneella...

Uuteen koneeseen ei ole kertynyt mönjää yms. joka lähtee virittelyjen (etanolin liuottamana) myötä liikkeelle, päätyy öljysihdin tukkimaan ja keskeyttää koneen voitelun tuhoisin seurauksin. On muitakin toki, esim. turbon välykset, kansipahvit, väsyneet männänrenkaat, löystyneet venajouset, jakopää venyy ja ajoitus hieman pielessä...

Uusi ilmamassamittari antaa oikeaa tietoa, eikä kone pääse käymään laihalla, samaan liittyy tietysti bensan syötön ongelmat, kulahtanut bensapumppu, tukkeutuvat suuttimet yms.
__________________
Harrastus tauolla.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Hirschin politiikka on ilmeisesti ollut se 100tkm raja virille ja sitä noudattanee jotkut muutkin. Itse olen softannut yli 400tkm ajettujakin femman patoja, eikä ole vielä kiukkuista puhelua kuulunut, että olisi porsahtaneet. :)

Riski on kyllä uudenkin padan virittelyssä, mutta toki se kilometrien myötä kasvaa. Kun on valmis kohtaamaan riskit, niin ei muuta ku softa sisään ja baanalle. Jos hajoaa, niin sitten laitetaan uutta pataa, sitähän se harrastaminen on, eikö?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

jameli kirjoitti:Niih, mitä eroa on uudella ja 100tkm ajetulla koneella...

Uuteen koneeseen ei ole kertynyt mönjää yms. joka lähtee virittelyjen (etanolin liuottamana) myötä liikkeelle, päätyy öljysihdin tukkimaan ja keskeyttää koneen voitelun tuhoisin seurauksin. On muitakin toki, esim. turbon välykset, kansipahvit, väsyneet männänrenkaat, löystyneet venajouset, jakopää venyy ja ajoitus hieman pielessä...

Uusi ilmamassamittari antaa oikeaa tietoa, eikä kone pääse käymään laihalla, samaan liittyy tietysti bensan syötön ongelmat, kulahtanut bensapumppu, tukkeutuvat suuttimet yms.

100tkm ajetussa, oikein huolletussa moottorissa ei pitäisi olla mitään mainitsemistasi vioista! :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Kiitos vastauksista!!Kyllä se mitä tämä "virittäjä" sano, jätän kyllä omaan arvoonsa, toki sitä riski kasvaa kun autoon tulee kilsoja. Mutta niinku edellä sanottiin sitten rempataan, uutta pataa pellin alle!! Okei V6 maksaa hieman ehkä enemmän kun normi nelonen, mutt silti. 8)
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Tuo 2.8 v6 on jo tehtaalla rakennettu paremmilla osilla kuin moni muu "tavallinen" kone. Kytkin vaihtoon ja auto vaasaan ta h- linnaan.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Vastaa Viestiin