Käytiin "taas" dynossa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Käytiin "taas" dynossa

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Dynossa tuli taas käytyä...

Käyrä puhukoot puolestaan
Kuva

Ihan kivaa juu,
Notkon syy = ahdot tippuu yht'äkkiä 1.5bar -->0.5 bar, mutta nousee sitten takaisin 1.0bar.
Paineiden lasku näkyy myös videolla
dyno video noin 7Mb
Sitä en tiedä miksi näin käy. Maantiellä en ole vastaavaan ilmiöön vielä törmännyt :?: :?: :?:
Selvittely siis jatkuu...
Kannattaa myös huomata ahtopaine :lol:
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

vau

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tossa videossa sen näkee oikeen selvästi kuinka ahdot putoo ja taas nousee, mielenkiintoinen ilmiö noin tieteellisessä mielessä :D
Viimeksi muokannut potkuhousu, Ke Marras 12, 2003 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Mitäs toi kone tykkää tosta viikottaisesta dyno-rääkistä, eihän siinä käy edes ilmavirtaa joka viilentäisi paikkoja?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käytiin "taas" dynossa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:ahdot tippuu yht'äkkiä 1.5bar -->0.5 bar, mutta nousee sitten takaisin 1.0bar. Paineiden lasku näkyy myös videolla
dyno video noin 7Mb
Sitä en tiedä miksi näin käy. Maantiellä en ole vastaavaan ilmiöön vielä törmännyt :?: :?: :?:
Selvittely siis jatkuu...
Hmm, outo juttu Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

TuuSaR kirjoitti:Mitäs toi kone tykkää tosta viikottaisesta dyno-rääkistä, eihän siinä käy edes ilmavirtaa joka viilentäisi paikkoja?
Dynon edessä on suuri fööni puhaltamssa ilmaa, auttaa edes vähän ja nyt on muutenkin kylmä. Huoneessa lämpötila 17 astetta.
Niin, auto ajettu dynossa nyt kolmesti, yhdellä noista kerroista ajettiin pariinkin otteeseen. Mun oma mielipide on se, että jos kone sinne kosahtaa, niin kyllä se kosahtaisi myös maantielle kesähelteillä ennen pitkää.
Asia on sitten erikseen jos autoa ei valvota dynossa, esim jätetään nakutukset kuutelematta ja seokset sikseen, eikä järjestetä riittävää jäähdytystä ajon aikana ja sen jälkeen. Tolla tyylillä saa kyllä männän nopiasti otsaan jos jotain menee pileen. Tästä samasta syystä päätin kekeyttää ensimmäisen dynoajon, kone kävi tuolloin pirun laihalla.

Harvoin olen kuullut että terve kone olisi dynoon sipannut, yleensä sitä edeltää jokin vika. Ollaan siis tarkkana. AM-worksin dyno kuulostaa hyvältä, mittareita saa kiinni niin paljon kun laki sallii. Ainoa ongelma on etten viitsi lähteä ajamaan monta sataa kilsaa yhden ajon takia. Tästä syytä joutuu tyytymään hieman puutteellisempaa mittakalustoon.
#1730
500whp.net member
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Anteeksi tyhmä kysymys mutta onko tuota videota hidastettu oikeen maan perusteellisesti?? Toinen vaihtoehto tietty on että ajetaan jarrua vasten, mutta eikös nykyään varsinkin uusien autojen tapauksessa ajeta vapailla rullilla jolloin kierrosten pitäisi nousta melkoisen nopeasti.
Nimittäin tuota vauhtia kierroksia nostettaessa ei kyllä ahtojen pitäisi pysyä ylhäällä jos ei ole jarrua vastassa, vai olenko ihan tyhmä??
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

8O ...ohoh onpas aikamoiset käyrät ! :?
..tämäkö oli nyt sillä uudella boxilla (?).... :cry:
Baas 009 kirjoitti:Toinen vaihtoehto tietty on että ajetaan jarrua vasten
YES.
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Baas 009 kirjoitti:Anteeksi tyhmä kysymys mutta onko tuota videota hidastettu oikeen maan perusteellisesti?? Toinen vaihtoehto tietty on että ajetaan jarrua vasten, mutta eikös nykyään varsinkin uusien autojen tapauksessa ajeta vapailla rullilla jolloin kierrosten pitäisi nousta melkoisen nopeasti.
Nimittäin tuota vauhtia kierroksia nostettaessa ei kyllä ahtojen pitäisi pysyä ylhäällä jos ei ole jarrua vastassa, vai olenko ihan tyhmä??
Ei ole videota hidastettu ei.
Yleensä ongelma on siinä että kiihdytys dynossa on liian nopea, eikä se vastaa todellisuutta kuormansa puolesta. Tällöin ei myöskään moottori ahda kunnolla. Sitä mä en tiedä menikö tää veto jo liian hitaaksi. Tuo 50sek kun kuitenkin on huomattavasti pidempi aika kun mitä ko. auto kelaa maantiellä 2000-6500 rpm nelos vaihteella.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

saabisti2 kirjoitti:8O ...ohoh onpas aikamoiset käyrät ! :?
..tämäkö oli nyt sillä uudella boxilla (?).... :cry:
Juu uudella tosiaan. Toi tulos ei kyllä vastaa todellisuutta. Joku viisaampi voi kertoa mistä tämä notko johtuu, satunnainen virhe kenties tai vedon hitaus, who knows

Jos jotain positiivisti haetaan niin kone ei käynyt laihalla eikä nakuttanut sitten tippaakaan. Toki nyt oli hieman viileämpää kuin edelliskerralla mutta en usko että se pelkästään siitä oli kiinni.

Mulla on autossa ilmeisesti maantiehevosia, jotka karsastavat dynoa tai jotain :lol:
#1730
500whp.net member
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Ei ole videota hidastettu ei.
Yleensä ongelma on siinä että kiihdytys dynossa on liian nopea, eikä se vastaa todellisuutta kuormansa puolesta. Tällöin ei myöskään moottori ahda kunnolla. Sitä mä en tiedä menikö tää veto jo liian hitaaksi. Tuo 50sek kun kuitenkin on huomattavasti pidempi aika kun mitä ko. auto kelaa maantiellä 2000-6500 rpm nelos vaihteella.
Mutta oliko tässä sitten jarru vastassa vai onko noiden rullien hitausmomentti jotain valtamerihöyryn vauhtipyörän luokkaa. Vai miten paineet pysyvät ylhäällä jos kuorma on pieni jollaiseksi se muodostuu kun kierroksia nostetaan noin hitaasti? Onhan siinäkin melkoinen vastus jos nelosella länttää hanan pohjaan. Jos oikein mietin niin tuohan näyttää siltä että pidetään kaasu pohjassa ja jarrulla säädetään kierrokset.

Onko muuten viggenissä sähk. kaasupoljin, kannattaa varsinkin vaijerikaasulla olevassa autossa tarkistaa että poljin pohjassa kaasuläppä aukeaa kokonaan eikä niin kuin kaverin turbohimmelissä (ei saab) että vain puolet kaasuläpän liikkeestä on käytössä.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vigge kirjoitti:Mulla on autossa ilmeisesti maantiehevosia, jotka karsastavat dynoa tai jotain :lol:
Sama oli papan vanhassa 9-5:ssa Nordic lupas 240 ja meni aikalailla tasoihin ton 9-5 Aeron kanssa. ST-Motorssin dyno anto 320nm (2000rpm!) ja 162hp :) Ahdot ei noussu sitten yhtään, eikä millään.
STCF #3
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Baas 009 kirjoitti:
Mutta oliko tässä sitten jarru vastassa vai onko noiden rullien hitausmomentti jotain valtamerihöyryn vauhtipyörän luokkaa. Vai miten paineet pysyvät ylhäällä jos kuorma on pieni jollaiseksi se muodostuu kun kierroksia nostetaan noin hitaasti? Onhan siinäkin melkoinen vastus jos nelosella länttää hanan pohjaan. Jos oikein mietin niin tuohan näyttää siltä että pidetään kaasu pohjassa ja jarrulla säädetään kierrokset.

Onko muuten viggenissä sähk. kaasupoljin, kannattaa varsinkin vaijerikaasulla olevassa autossa tarkistaa että poljin pohjassa kaasuläppä aukeaa kokonaan eikä niin kuin kaverin turbohimmelissä (ei saab) että vain puolet kaasuläpän liikkeestä on käytössä.
Jarrua vasten tossa ajetaan.

Jep viggen ei ole vaijerilla. Tästä tarkempaa juttua trionic salat topicin alla. Tai jos ei ole niin tulossa on.
#1730
500whp.net member
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Itse uskoisin että auto kävi nakurajalla ja pudotti paineet hetkeksi, ajossa et saa 1.5bar painetta kun hetkelliseksi piikiksi johtuen vähäisemmästä vastuksesta. Kun dynoajo kesti noinkin kauan ja ahdot oli 1.5bar niin lämpeni niin paljon että kävi nakurajalla , ei tapahdu ajossa kovinkaan helposti noilla sun 1.2-1.3 bar paineilla. Omassa st-motorsin ajossakin oli paineet ng900:ssa alussa tonne 4000rpm kovemmat kuin maantiellä.

Vedä toinen kerta ja katso mikä tulos, ilman tota pudotusta olis varmasti mennyt 200kw puhki kirkkaasti. :!:
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Sama tuli minullakin mieleen. Oma auto (9000 aero: chippaus, 3" rööri alusta loppuun, race kat, modattu ilmanotto ja säädettävä by-pass) käyttäytyy ajossa juuri siten että paineet käväsee 1.5bar:ssa, mutta tippuu sitten hiukan säädyllisemmälle tasolle. Omaa kärryä ei ole dynolla mitattu, mutta kieltämättä olisi mielenkiintoista vertailla viggenin ja aeron käppyröitä. Asun Helsingissä joten mittaukset voisi tehdä vaikka samalla sessiolla. Silmäterän jolla kilometrejä takana vasta 130tkm on ollut tapana näin talvisin liikuskella hiukan harvemmin, joten uskaltaakohan sille edes ehdottaa noin kovaa repäisyä :lol: Oletteko muuten tutkineet miten renkaat vaikuttaa dynotuloksiin? Niin, tuli vielä mieleen että minulla alkoi viallinen DI-kasetti oireilla siten että paineet alkoin "heilua" kovilla paineilla.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

a9e0r0o0 kirjoitti:Oletteko muuten tutkineet miten renkaat vaikuttaa dynotuloksiin? Niin, tuli vielä mieleen että minulla alkoi viallinen DI-kasetti oireilla siten että paineet alkoin "heilua" kovilla paineilla.
Maptunin Fredkin mukaan paineiden heilunta (kun se tapahtuu vakioahtomittarin puna-alueella) johtuu hukkaporttin jousen voiman riittämättömyydestä kovilla paineilla. Jos tässä tapauksessa vika korjaantui DI-kasetin vaihdolla niin sit ei edellämainittu ole ainoa vikadiagnoosi tuohon oireeseen.

VIGGE: osaatko erottaa Maptunin vs. SP/BSR-softasta selkeää eroa myös käytännön ajotilanteissa? Eroja alakierrosväännöissä tms... Tietty Maptun voi räätälöidä softan mutta sulla on kai perus-steg3 softa? Niin jotkut niistä SP:n sulle lähettämistä purkeistahan ei saanut edes moottoria käyntiin joten ero lienee HUOMATTAVA, mutta tää kysymys koskee niitä joilla auto ihan etenikin :D

Oon ajatellu vaihtaa ton SP:n 3:n Maptunin vastaavaan kun 40% alennustarjous on vielä voimassa :D

TuuSaR: koneiden poksahtelu penkissä on kuulemma todella harvinaista. Dynoteloilla jossa mun auto kävi niin on historian aikana hajonnut vain kaksi konetta jotka molemmat olivat kymmeniä vuosia vanhoja, voiteluvioista kärsiviä, V-8 koneita. Eli mulle ainakin vannotettiin, että kone joka levähtää dynossa olisi hajonnut pian maantielläkin. Näin ainakin tuulettimella varustetuissa dynoissa...
Vastaa Viestiin