Tonnarin laippa-adapterin tekijöitä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin laippa-adapterin tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Löytyykö heitä keskuudestamme? Tarvitsis turbon ja pakosarjan väliin adapterilaipan, jyrsimään joutus jonnin verran. Speksit löytyy tietty.
Tarkoitus olisi laittaa seiska-pakopesäinen mitsu tohon T3:n jatkoksi. Vois hyödyttää muitakin vanhemman tonnarin omistajia. Multa saa speksit ja ohjeet turborojektia varten, tosin ovatten vain ruottiksi. Ja Matsilta Ruotista saa sitten asianmukaiset chipit ja viriboksit kohtuu hintaan...


Jos siis tiedät sopivan paikan, laitathan tänne palstalle yhteystiedot tai sitten yv:nä.

Jag tackar!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tonnarin laippa-adapterin tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jannu huoleton kirjoitti: Tarkoitus olisi laittaa seiska-pakopesäinen mitsu tohon T3:n jatkoksi.
Vai että tupla-turbo sarjaankytkettynä... :D

Nojoo, mutta mullakin ois tarvetta laipalle, tulisi vaan mitsun toiseen päähän, eli downpipen laippa. Mulla tulis Mhi TD04-16t ahtimen jatkoksi #7:n pakopesällä.

Onko joku laippa tai sovite edes pakollinen tuohon pakosatsin ja mitsu väliin ? Mitsun nielu kun on pyöreä ja tuo T03:n nielu neliskanttinen, mutta mitsun on joka suuntaan paljon suurempi, eli tietysti myös pinta-alaltaan suurempi. Ruotsalaisella 99 T16 saitilla näin vaan jonkun sovitteen tehdyn tuohon mitsuun, mutta mutta...
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Kokeilin adapteria t3 pakosarjan ja mitsun väliin, mutta se jäi niin mahdottomaan asentoon että ostin suosiolla uudemman tonnarin pakosarjan jossa on tuo mitsun jako. vaikuttaa yllättävän paljon sovitteluun kun ahdin laskee muutaman sentin alemmas, varsinkin 3" downpipellä. Huumorintaju tahtoo loppua muutenkin sen dp:n kanssa jumpatessa. taitaa se adapterin teettäminen maksaa enemmän kuin pakosarja.

onkos tuossa mitsun 7# pakosarjan liitoksessa sama jako kuin 6# ja 5#? jos on niin sitten siihen passaa uudemman tonnarin pakosarja.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin laippa-adapterin tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

f-19 kirjoitti:
jannu huoleton kirjoitti: Tarkoitus olisi laittaa seiska-pakopesäinen mitsu tohon T3:n jatkoksi.
Vai että tupla-turbo sarjaankytkettynä... :D

Nojoo, mutta mullakin ois tarvetta laipalle, tulisi vaan mitsun toiseen päähän, eli downpipen laippa. Mulla tulis Mhi TD04-16t ahtimen jatkoksi #7:n pakopesällä.

Onko joku laippa tai sovite edes pakollinen tuohon pakosatsin ja mitsu väliin ? Mitsun nielu kun on pyöreä ja tuo T03:n nielu neliskanttinen, mutta mitsun on joka suuntaan paljon suurempi, eli tietysti myös pinta-alaltaan suurempi. Ruotsalaisella 99 T16 saitilla näin vaan jonkun sovitteen tehdyn tuohon mitsuun, mutta mutta...
Joo,saman suuntaiset ajatukset mullakin, joko 16T-7# tai 18T-7# T3-pakosarjan jatkoksi. Mä sain tolle 18T-7# siis suora pakopesäinen, byggausohjeet ja samalla ton laipan speksit, jolla homma onnistuu. Täytyy yrittää kartoittaa noita laippapaikkoja vielä.
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Minkäslaisia hyötynäkökohtia tämmöisessä tuplaturbopelissä oikeen on? Kai ymmärsin oikein että ahtimet tulevat peräkkäin pakosarjaan?
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kävin tänään vähän kiertelemässä liikkeitä ja metallipajoja. Pari paikkaa olisi tiedossa, dp:n saisi hitsattua kasaan sekä rosterista että mustasta (tiedossa TIG, plasma ja -laserleikkurit). Rosterista plasmalla leikattuna laippa maksaa ~60e, musta ilmeisen paljon halvempi. Laserleikkuuta kyselen tarkemmin ensiviikolla, arvelisin että hintavaa.

Menin jo ostamaan romikselta rosterimutkia ja putkea, mutta taidan sittenkin tehdä mustasta raudasta kun sitäkin löytyi samoilla spekseillä. Helpompi ja halvempi työstää ja kestää paremmin tärinää (tosin kukaan ei ole kertonyt että rosteri ei olisi käytännössä kestänyt).

Ostakaa pois nuo rosteripalikat ? 5kpl 89mm 90ast mutkia ja 3kpl 40cm pätkiä suoraa putkea. Voin myös kasata noista og900:een kokonaisen downpipen jos hinnasta päästään sopuun :) Mun mitsu on ilmeisesti sillä vinolla pakopesällä, ja kohdeautossa, eli og-satkussa lähtö osottaisi vähän ylöspäin.

Mulle saa mailitse laittaa noi ohjeita ja speksejä, vaikken niitä niin tarvitse, mutta dp:n laipan piirrustus kiinnostaa kovasti. Voin laittaa vaikka johonkin esille jos tarvetta.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TuomasJ kirjoitti:Minkäslaisia hyötynäkökohtia tämmöisessä tuplaturbopelissä oikeen on? Kai ymmärsin oikein että ahtimet tulevat peräkkäin pakosarjaan?
Eihän kukaan oikeasti tuommoista ole tekemässä, ei ole ikinä tehtykään, eikä tulla varmasti koskaan tekemään. Ei voi toimia mitenkään hyvin eikä mitään hyödyttäen.

Sattuipa vaan tuollainen kielikukkanen mihin piti tarttua :)
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Kaikkea sitä kanssa :)
Väärästä käsityksestä seuraa väärinkäsityksiä. seliseli
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

f-19 kirjoitti:
TuomasJ kirjoitti:Minkäslaisia hyötynäkökohtia tämmöisessä tuplaturbopelissä oikeen on? Kai ymmärsin oikein että ahtimet tulevat peräkkäin pakosarjaan?
Eihän kukaan oikeasti tuommoista ole tekemässä, ei ole ikinä tehtykään, eikä tulla varmasti koskaan tekemään. Ei voi toimia mitenkään hyvin eikä mitään hyödyttäen.

Sattuipa vaan tuollainen kielikukkanen mihin piti tarttua :)
Hetkinen hetkinen!!!
Eikös näitä "sarjaan kytkettyjä" turboasennuksia jossakin ultimate-extreme-kisä-härdelli-vehkeissä ole joskus ollutkin? Täytyy vaan tuon "kakkosturbon" olla melko ämpäri 8O .
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

harzam kirjoitti:
f-19 kirjoitti:
TuomasJ kirjoitti:Minkäslaisia hyötynäkökohtia tämmöisessä tuplaturbopelissä oikeen on? Kai ymmärsin oikein että ahtimet tulevat peräkkäin pakosarjaan?
Eihän kukaan oikeasti tuommoista ole tekemässä, ei ole ikinä tehtykään, eikä tulla varmasti koskaan tekemään. Ei voi toimia mitenkään hyvin eikä mitään hyödyttäen.

Sattuipa vaan tuollainen kielikukkanen mihin piti tarttua :)
Hetkinen hetkinen!!!
Eikös näitä "sarjaan kytkettyjä" turboasennuksia jossakin ultimate-extreme-kisä-härdelli-vehkeissä ole joskus ollutkin? Täytyy vaan tuon "kakkosturbon" olla melko ämpäri 8O .
ARRGH!!! :) Ei ole, tuplaturboja on kyllä kaksivaiheisena, mutta ei todellakaan mitään sarjaturboja. Remmi+pakokaasuahdin tai läpällä ohjattu tupla turbo, mutta ei sarjassa. Pakopaineet ja lämmöt voivat olla mielenkiintoisia yms. Ja ennen kaikkea miksi ??? Painetta ja isompia ilmamääriä saa liikuteltua helpomminkin jne... Unohdetaan aihe pliis, tai sitten uusi ketju Off topikkiin.


AIHEESEEN:

Onko kellään hallussa noita laippojen CAD-kuvia ? Olisin todella kiitollinen jos moisen saisin mailiini.
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Nyt alkaa sitten tulla tässä parin viikon aikajänteellä noita adapterilaippoja (siis tonnarin T3-pakosarjan ja suoran #7-pakopesäisen Mitsun väliin) ja vieläpä kohtuu hintaan. Niitä riittänee kaikille halukkaille. Ei puutu enää kuin se Mitsu... saattaa joutua tilaamaan sen tuolta Virosta, tarjous tulee kahden tunnin sisällä jne ja tavaraa toimittavat myös kappaleittain asialliseen hintaan. Jos kiinnostaa, ota yhteyttä yv:llä.

Kiitokset Jaskalle ja Janille!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

f-19 kirjoitti:
TuomasJ kirjoitti:Minkäslaisia hyötynäkökohtia tämmöisessä tuplaturbopelissä oikeen on? Kai ymmärsin oikein että ahtimet tulevat peräkkäin pakosarjaan?
Eihän kukaan oikeasti tuommoista ole tekemässä, ei ole ikinä tehtykään, eikä tulla varmasti koskaan tekemään. Ei voi toimia mitenkään hyvin eikä mitään hyödyttäen.

Sattuipa vaan tuollainen kielikukkanen mihin piti tarttua :)
Öö Ai ei vai... Kyllä aattelin tehä tuohon 2.2 nelariin sellasen. Ei siitä varmaan mitää iloa ole mutta ompahan jotakin hyötykäyttöä noilla minipuhaltimillekkin (pari kpl 1.9 TDI:n puhallinta).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

V-M kirjoitti: Öö Ai ei vai... Kyllä aattelin tehä tuohon 2.2 nelariin sellasen. Ei siitä varmaan mitää iloa ole mutta ompahan jotakin hyötykäyttöä noilla minipuhaltimillekkin (pari kpl 1.9 TDI:n puhallinta).

V-M
Ai meinaat peräkkäin kytkeä ne? vai rinnan? :roll:
Aki Peltola #1132
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

V-M kirjoitti:
Öö Ai ei vai... Kyllä aattelin tehä tuohon 2.2 nelariin sellasen. Ei siitä varmaan mitää iloa ole mutta ompahan jotakin hyötykäyttöä noilla minipuhaltimillekkin (pari kpl 1.9 TDI:n puhallinta).

V-M
Argh! Nämä viestit sais siirtää jo offtopicciin, mut vastaanpa taas. Meinaatko oikeesti toteuttaa siis tuplaturbon "sarjaankytkettynä", eli toisesta turbosta pakokaasut toista turboa pyörittämään ?? Pikku turbo/kaksi pyttyä on kyllä ihan järkevää ja tehty on. Vois noita juttuja lukea ihan ajatuksenkin kanssa...

(Moderaattorit vois siistiä tämän ketjun pliis)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jossain turbomossessa oli muistaakseni tuommonen viritys,
pikkuahdin pyöritti toista jumalattoman kokosta ahdinta...
Ei olis kone käyny pelkästään sillä isolla.

Oli muutenkin aika mielenkiintoinen vehje, mm. flippikeula, ahtimet takakontissa jne.

Itse en ollut näkemässä...
Vastaa Viestiin