Kannen kanavien muotoilu

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Löytyykö kokemusta kansien virittämisestä? Minkä muotoiseen/kokoiseen imu/pakokanavaan pitää pyrkiä 16v kannessa turbokäytössä, jotta hyöty olisi mahdollisimman paras? Muutenkin voi keskustella kansi asioista tässä yhteydessä! Nokat ym..

Imukanavista saa tehtyä kuulemma todella hyvät ja isot. Pääsin kerran hypistelemäänkin hipokansia eräällä race pajalla. Tässä kuva sellaisista. Tosin nämä oli vapaastihengittävään rallisaappiin.

Kuva

Kuva
Tässä näyttäisi nokkapukeille tulevan extravoitelua. Onko jälkikäteen tehty vai jossakin mallissa vakiona?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Se paljonko tehotavoite on,koska vakiokannella pääsee 400hv asti.
ainakaan kadulle ei järkeä tehdä kannelle mitään.
Ari 1622
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Kilpakäyttöön radalle tulossa projekti ja ~450hv tehotavoite.

Toki onhan näitä kansipajoja joissa homma onnistuu, mutta pyrin tekemään kaiken itse, koska vehkeet löytyy kannen tekemiseen kotoa.
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

[Jyri] kirjoitti:Kilpakäyttöön radalle tulossa projekti ja ~450hv tehotavoite.

Toki onhan näitä kansipajoja joissa homma onnistuu, mutta pyrin tekemään kaiken itse, koska vehkeet löytyy kannen tekemiseen kotoa.
No juu tuossa tapauksessa täytyy sitten jotain tehdä kannelle.
Ari 1622
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja Keme »

ari_viitanen kirjoitti:
[Jyri] kirjoitti:Kilpakäyttöön radalle tulossa projekti ja ~450hv tehotavoite.
Toki onhan näitä kansipajoja joissa homma onnistuu, mutta pyrin tekemään kaiken itse, koska vehkeet löytyy kannen tekemiseen kotoa.
No juu tuossa tapauksessa täytyy sitten jotain tehdä kannelle.
Ei sille kyllä tarvitse tehdä juuri mitään.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=155385
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=137883
jeeeeeee!
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla NGsatkussa täysin vakio kansi, nokat ja nokkapyörät. (GS:n venajouset)

Miedolla paineella 484hp/605nm...

Väittäisin että tarvii mennä lähemmäks 600hp että siitä porttauksesta "kannattaa" rupee maksaa...

Toki jos haluu ni sekin on sit eri juttu. 8)

Ja ei kai virtauksien parantamisesta ikinä mitään haittaakaan oo...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja lart »

Onhan se miehekkäämpää, kun saa esson-baarissa(nykyään abc) kehaista että kantta on kairattu :D
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nii-i..mitä järkeä maksaa turhasta työstöstä,kun kuitenkin suurimmalla osalla näistä ahdin vireistä tehdään voima sillä ahtimella..aika vähän niitä isoja poikia ketkä oikeesti tartee hipostella sen kannen kanssa kun haetaan ne kirsikat kakun päälle..
Vapari koneet on ihan eri juttu jossa kansi on ratkaiseva tekijä mutta ei ensimmäisenä mielestäni näissä ahdetuissa ja varsinkin kun puhutaan saabin kannesta jossa potentiaalia riittää oikeasti pitkälle.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja f-19 »

[Jyri] kirjoitti: Kuva
Tässä näyttäisi nokkapukeille tulevan extravoitelua. Onko jälkikäteen tehty vai jossakin mallissa vakiona?
Ihan normikamaa vanhemmissa kansissa (en muista vuosimallia milloin putket poistui), eikä ole kyse extravoitelusta vaan ihan pakollisesta voitelusta. Eikä noita voi kai pitää mitenkään hyvinä ainakaan sen myötä että noi irtoilee herkästi (ei sentään käytössä kai) mutta asennuksessa jne. Lisäksi liitososia ei saa helposti tätä nykyä. Enkä usko että mitenkään parempi on voitelukyvyssä kuin uudemmat joissa kanavat kannessa itsessään.

Ei siis pisteitä erillisistä voiteluputkista. Itse käyttäisin mielummin kansia missä kanavat sis. rak.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Tuommoseeen <500hp viriin kansi kannattaa perushuoltaa ja ostaa uudet alkuperäiset hytikat.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

R-seetit ja shortside porttaus. Venojen tasaus.
9-3.1972
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tuo kans missä on putket taisi olla vanhempi kun <-87 Todennäköisesti jostain Turbo 16 satkusta...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannen kanavien muotoilu

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarista ja satkusta jäi nokkapukkien yläpuoliset putket pois kesken mallivuoden 1988.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90#p438690
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p446587
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin