Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Putkistoa uusittava ja noita ääniä siinä mieles kyselisin kokemuksia mikä on hiljaisin ollut.
Mulla db 3" ja vakiota katti + loppuputkisto joten catback 2:lla vaimentimella alkais etsiä hiljalleen tuohon allekirjoituksessa olevaan olevaan tonnariin.

Softa teettää vielä steg3 tai 4 jatkossa, steg2 löytyy tuohon jo.

esim kokemuksia:
- ferrita 2,5"
- maptun 3"'
- jt 3"
- rakennussarjana itse tehdä mutta mitä vaimentimia käytetty et virtaa kunnolla muttei mölyä

Sleeper type sais olla eli tuonne 2000-2500rpm olisi suht vakiota vastaava tai aavistuksen kovempi äänimaailma, tuon alueen jälkeen ei äänillä väliä.
Työajoa mulla 25 yotä/kk taajamassa ja haluan kunnioittaa asukkaiden rauhaakin, 900-1500rpm noin jenkaa silloin ja 1-2 vaihteet sekä siirtymillä 3 vaihde käytös.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Omasta ex tonnarista kokemusta putkiston osalta:
-3" db,itse tehty.
-3" puoleenväliin,katti katsastuksessa.
-puolesta välistä 2.5" loppuun.
-perässä yksi simmons vaimennin.

Jos paikallaan tyhjäkäyntiä tuolla kokoonpanolla niin äänet on oikeasti tosi vaimeat..ei edes kunnon voima pörinää pikku kiekoilla.Vakio katti vaimentaa aika lailla,ja vie tietty voimaa myös.

Ilman kattia yhdellä takavaimentimella yllättävän asialliset äänet normaali kierrosalueella,sanotaan vaikka tyhjäkäynti-max 3000rpm.
Kuulee kyllä tuon "pörinän" mutta mielestäni ei paha.
Hanaa antaessa äänet kuin wrc-ralliautossa,räiskyy ja paukkuu. :twisted:

Oma oli perus stagetettu 4 tai jotain.
Putkisto tavan motonetti putkea,ei rosteria,paitsi dp.

Tämä varmasti aika ääripää vaihtoehto mut kerroin kuiteskin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Mulla Ferritan 2,5" cat back ja stage1, muuten originaali. Selkeästi sleeper- ja herrasmiesvaihtoehto; hiljainen kaikilla kierroksilla, mutta ääni on hiukan vakiota kumeampi.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Itsellä kokoonpanona on rosteriset mossemiehen 3" Downpipe ja Ferrita 2,5". Kahdella vaimentajalla tietysti.

Muuten erittäin sivistynyt kokonpano, mutta DP resonoi voimakkaasti 1800-2000 kierrosalueella, mikäli kaasua painaa ronskisti. Ei itseä häiritse, mutta ensimmäistä kertaa kyydissä olevat kyselee, että mikä pörisee. :D
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla alunperin JT 3" josta DP muokattu vesa67:n toimesta sopivaksi diskopotulle. Äänitaso on varsin kiva, sellainen aika matala murina mutta vedätettäessä puhkuu sitten enemmän. Sen sijaan putkisto on muuten huonoa ja ohutta materiaalia, toista samanlaista en enää laittaisi alle. Ruostuu nopeasti puhki.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitos :)

Tuon 3" db lievän kuminan olen huomannut omassakin.

Mulla ng steg5 (mitsu 19T) oli jt 3" racekatilla ja pintakaasulla ok ja siitä eteenpäin aika karjuntaa.Vanin ruosteinen mutkapää täydensi ulkonäön.

og ässäs oli tehty katin jälkeen 2,5" väliputki, 2,5" motonetin dynomax turbo vaimennin ja loppupäätä kohti kapeni vakioksi. Putkenpää jatkettu hiukan puskurin yli. Lievä jumputus tk mutta muuten sivistynyt kunnes polki.

Turbohan jo itse hiukan vaimentaa ääniä vapariin verrattuna.

Ferrita tai itsetehty kallistumassa, Koko 2,5" varmaankin tulee kun riittää näille haetuille tehoille, isompi putki ilmeisesti ääntää muutenkin enemmän mitä muilla ollut kokemuksia esim. toisen merkkisistä.

Ps. onko kellään kokemusta ns. desipelivaimentimista (äänet ja virtaus ennen ja jälkeen) jotka ujutetaan putken sisälle?
Jos ok pudottaa äänitasoa mut ei ahdista niin vois miettiä joku omaputki esim.3" 200cell 159e tarvikekatti , kavennus 2,5" läpivirtaus kunnon 50-80e esim simonspöntölle johon 15e desipelivaimennin, viimenen 2,5" noin 60e dynomax turbopönttö ja loppupää hiukan ulos puskurin alta. Putket ja klemmarit tuohon päälle niin ei paha hinta tulis kun hitsauskamatkin löytyy kyllä lainaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Omasta tonnarista löytyy Teriksen muokkaama Mossemiehen 3" rst-DP kisakatilla + flexillä ja sen perässä BSR:n 2.5" catback. Äänimaailma omaan korvaan aika mieto sekä tasakaasulla että polkaistaessa, mutta sopii mielestäni hyvin tonnarin olemukseen.

Itse asiassa äänimaailmaltaan selkeästi miedompi kuin edellisen og-kolkin Ferritan koko setti samoilla spekseillä (tosin rosterisena kauttaaltaan) eli kai tuo materiaalikin vaikuttaa...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitos pamppu, en muistanu koko bsr googlatessa catback sarjoja.

Näköjään myös hinnaltaan varteenotettava vaihtoehto
http://www.doc-power.fi/product/3866/sa ... PdjMyxGQ8A

Tosin hankkii minkä tahansa putkiston niin mulla vaihtuu ulostulopää joko viistettyyn tai käyränä alaspäin. Kaverilla käytettyjä ajan ja kilometrien patinoimia 2,5" ja 3" putkenpätkiä ja käyriä niin ei takaa kiinnitä huomiota.
Viimeksi muokannut Kupari, Ke Maalis 04, 2015 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Ja tuolta lähtee lisäksi hinnasta 10% pois klubin jäsenille...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mites muuten nettikaupan kautta ostaessa tuon klubi-jäsenyyden yleensäkin osoittaa? Luin esim saab-klubin jäsenosiosta doc power osalta että ostaessa näytettävä jäsenkortti ja en hesaan tuon 10% takia kyllä aja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Ihan soittamalla onnistui ainakin vajaa vuosi sitten. Toki itse noudin paikanpäältä putken saavuttua, mutta maksu tapahtui etukäteen.

Jos hitsivehkeet löytyy niin KL-Racingin rst-putkea saisi halvalla, mutta vaatii melkeinpä änkkärin/änkkäreiden vaihtoa ja muutaman sauman hitsauksen: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod ... index.html
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Soitin doc power kun tilausta netissä aloin tehdä mutta katkes linja. Ja katkeamisen vika oli sitten häiriöt elisan verkossa.
Soittamalla ensin saa tosiaan tuon koodin jonka laittaa sille varattuun kohtaan kun netin kautta ostaa.

Tilasin sen bsr kuitenkin kun puhelinkentät tökki ja kun ei varastossa ole niin toimitus arviolta noin 12 päivää netin mukaan.
Hinta tuolla catbackillä oli nyt 345e + toimituskulut eli yht. noin 376e.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Speedpartsilta 3" dp tilattu ja magnaflown 200cell metallikatti tuohon jatkoksi sovittaa. Vielä tehdä nykyistä isompi 3/2,5" väliputki catbackille joustollä.
Tässä onkin jo katti aikaisemmin siirretty eteen niin sille tehdyt kiinnityspaikat valmiina.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
over_9000
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 16:45

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja over_9000 »

Hiukan offtopic, mutta löytyisikö joltakulta teknistä piirrustusta tai jonkin näköistä sketsiä mitoilla tonnarin DIY putkistoon? Kiitos ja anteeksi :D
Turbotonttuilija
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tänään sain ajoon
Speedparts 3" dp, magnaflow 3" racekat, siitä 3" putkea jatkona, supistuskappale 2,5" puolivälissä kat ja takapönttö, 2,5" bsr putkisto kahdella pöntöllä loppuun asti.

Koeajon perusteella on se mitä haettu eli hiljainen ajossa mutta ei ahdista.
Laitettu tuo steg2 ecu samalla kiinni ja entiseen putkistoon verrattuna mitä tuolla viri eculla 6kk sitten ajoin vakioputkistolla niin käy, kiihtyy ja kulkee eri tavalla kuin silloin.

Vanhassa putkistossa oli katti tukossa joten suurin hyöty tulee sieltä, muuten oli suht ok kuntoiset putket, pöntöt jopa hyvät ja jousto ehjä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin