Virisettien pakokaasupäästöt

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Virisettien pakokaasupäästöt

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuli tossa viime viikon loppupuolella oman auton tukkoisuudesta johtuen mietittyä virisettien pakokaasupäästö -asiaa ja nimenomaan sitä, että kuinka nuo virisetit yleensäkin läpäisevät pakokaasupäästöt.

Asia taitaa olla harvinaisen yksinkertainen:

lambda -anturi kontrolloi Trionicissa ilma-polttoaine -seosta 3000 rpm:ään tai 0.5 barin ahtopaineeseen saakka. Pakokaasupäästötestit tehdään tyhjäkäynnillä (900-1000 rpm) ja 2000 rpm:llä. Jos autossa on kiinni toimiva katalysaattori, niin tällöin auton pitäisi mennä läpi pakokaasupäästöistä, mikäli lambda -anturi toimii moitteettomasti.

Kun mennään yli 3000 rpm:n ja/tai 0.5 barin ahtopaineen, niin silloin lambda -toiminto tutkii ainoastaan Trionicin muistissa olevaa lambda -arvoa.

Mikäli autossa on katalysaattori, joka kestää auton päästöt (sportkat noin 270 hv:aan saakka, siitä eteenpäin racekat), niin auton pitäisi mennä helposti läpi pakokaasupäästömittauksesta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin