Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Aloitetaas toisaalla uhkaamani topikki aiheesta Saabit radalla.

Tarkoituksena siis keskustella kaikkien saappien alustan ominaisuuksista ja mahdollisista muutoksista, ennen kaikkea rata-ajoa silmälläpitäen.

Muu keskustelu rata-ajoista saabeilla yleensä on myös toivottavaa, se kun ainakaan foorumin ja klubin ratapäivien suosion perusteella ei ole mitenkään liian yleistä.

Jatkakaamme tästä.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Aloitetaan nyt itse niin ehkä muutkin inspiroituvat kommentoimaan.

Olen ajellut erinäisiä ratapäiviä OG 9-3:lla nyt jo useampana vuonna. On tullut todettua että alkuperäiskuntoisena soveltuvuus rata-ajoon on lievästi sanottuna kehno, mutta toisaalta taas myös se, että aihio ei ole niin surkea kuin yleisesti luullaan. Parasta autossahan on moottori, ratahupiin pitkäksi aikaa riittävät voimavarat on vapautettavissa versiosta riippumatta erittäin helposti. Myöskään säälimätön tehojen käyttö ei ole tähän mennessä aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia.

Moottorin osalta erittäin suositeltavaa toki on välijäähdyttimen päivittäminen, alkuperäisten suorituskyky on erittäin kyseenalainen jopa koleammillakin keleillä, jo pelkästään bolt-on tasoisen välijäähdyttimen käyttö käytännössä poistaa imuilman lämpöongelmat tyystin, ulkoilman lämpötilasta riippumatta. Pakoputkiston suurentaminen myös auttanee asiaa, myös koneen terveyden kannalta kun lämpökuormat pienenevät. Eikä sen vaikutus koneen käytökseen toki ole haitaksikaan.

Voimansiirron osalta ei ainakaan toistaiseksi ole ilmennyt muita kuin väsyneiden koneentuentojen aiheuttamia ongelmia, mm. vaihteiden pois sylkemistä. Tämä toki korjautuu kun saan toimeksi parantaa moottorin tuentaa. Torsen-lukollinen tasauspyörästö toki olisi erittäinkin tarpeellinen näinkin tehokkaan etuvetoisen kanssa, ainoastaan hinta vastustaa moisen hankintaa.

Jarrut ovat rata-ajossa tärkeät, ja lisäksi erittäin kovan rasituksen alla. Toimivimmaksi on tähän mennessä osoittautunut etujarrupalana Ferodon DS2500, joka kovasta hinnastaan huolimatta lienee melko taloudellinen huomattavan vähäisen kulumisen vuoksi. Takajarrupalana on toistaiseksi toiminut hyvin EBC yellowstuff. Käytössä on etuakselilla 308mm ns. Viggen-jarrut ja takana tyystin vakio setuppi.

Kyseisen auton alusta sitten vaatiikin vähän enemmän huomiota, soveltuakseen rata-ajoon edes alkeellisimmalla tasolla.

Omaan autoon olen alustan osalta tehnyt seuraavia päivityksiä:

-Iskunvaimentimet Bilstein B8, kaikki 4 kpl.
-Jousina Konin madallussarja, todennäköisesti todellisuudessa H&R:n valmistama.
-Lukuunottamatta etuvakaajan keskipuslia, kaikki puslat korvattu uretaanisilla.
-Taka-akselilla kallistuksenvakaaja tuplattu.
-Etutolppien yläpäät vaihdettu säädettäviin.
-Ratakäytössä renkaina Federal 595RS-R "semisliksit", 205/50R16-koossa.

Päivitykset on tehty pitkän ajan kuluessa, ja ajamassa on käyty aina välillä. Tuntuvimman parannuksen sekä ajotuntumaan että kierrosaikaan antoi luonnollisesti renkaiden vaihto katurenkaasta edes vähän kisaisempaan renkaaseen.

Tällä hetkellä suurimmat ongelmat liittyvät etupään löysyyteen ja voimakkaaseen niiaamiseen sekä mutkissa että jarrutuksissa. Etupään ollessa liian löysä, etujousitus niiaa mutkissa niin syvään, että ulkokaarten puoleinen etupyörä kulkee voimakkaasti kyljellään, jopa tilanteessa jossa staattista camberia oli lisätty n. 3 asteeseen. Caster-kulman pienuus aiheuttaa osan tästä ongelmasta, jolloin renkaan dynaaminen camber ei kasva etupyörää käännettäessä riittävästi. Tolpan yläpään modifioiminen caster-lisäykselle on kuitenkin huomattavasti camber-säätöä hankalampaa.
Toinen harmittava etupään löysyydestä johtuva ilmiö on takapään levottomuus kovissa jarrutuksissa. Etupään niiatessa erittäin syvään, kevenee auton takapää voimakkaasti, johtaen epävakauteen jota aktivoituva ABS vielä korostaa. ABS:n aktivoituminen on seurausta takapään keventymisestä jolloin takajarrut pyrkivät lukkiutumaan.

Seuraavana kehityskohteena on etupään jousituksen jäykistäminen, etupää tulee saada pysymään kuorman alla korkeammalla, jolloin etupyörän camber ei käänny ainakaan niin pahasti väärään suuntaan. Myös diesel-mallin etuvakaaja voisi olla myös kokeilun arvoinen kapine. Eri lähteistä vain on erilaisia tietoja, onko dieselin etuvakaaja 26 vai 28 millinen? Tietäisi millaista on etsimässä. Poweflexin suurimmat puslat ainakin on tarkoitettu 28mm vakaajalle.

Etupäätä on tarkoitus jäykistää rakentamalla Coilover-tolpat, joihin voi valita riittävän jäykät jouset. Hankaluutena vain on tolpan reipas paksuus, ja siten kierreholkkisarjojen saatavuus ja hinta. 2,5" jousetkin ovat huomattavasti tavallisia 2,25" jousia harvinaisempia. Kokeilut jatkunevat kesän mittaan...

Muiden kokemukset saabeilla ratailuista ja autoihin tehdyistä modauksista kiinnostavat kovasti, mallista riippumatta. Keskustelu asiasta olisi erittäin toivottavaa.

-Ville
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Johan sä jo tiesit kaikesta kaiken. Mitä sitä mestaria opastamaan. :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja nugge »

Viistotukivarren korinkiinnitys puslaa (kartalla #3) ei kannata laittaa powerflexiksi itseasiassa. Joten Baas 009 ei tienny ihan kaiken.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Juu, pitkittäisen/viiston tukivarren korinpään puslassa hyöty uretaanipuslasta on vähintäänkin kyseenalainen, tuli laitettua silloin kuin muutkin.

Tää meikäläisen niinsanottu tietämys on kyllä hyvinkin alkeellista. Perustuu lähinnä siihen mitä on itse tullut havaittua ja pähkittyä, ja pariin aihetta käsittelevään kirjaan. Oikeasta rata-autosta nyt ollaan vielä niin kaukana kuin suunnilleen voi..
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja nugge »

Oletko siis ikinä tolla vetäny mutkaan niin kovaa että on puskenu mutkan suoraks tai spinannu?

Keulan yli-jäykistämisessä ei ole mitään järkeä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Mites sit jos haluut sitä jäykempää jousta sinne eteen olis teettää ne. Vallilan takomo tekee ainakin jousia tilauksesta. Viet sinne ne nykyiset jouset ja sanot että tämmöset mut jäykemmät ja enempi progressiota. Eikä pitäis olla edes ihan mahdottoman hintaista.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

No saatiin niitä kommentteja sentään :) Meni hetki että jouti tähänkin paneutumaan taas.

Riittääkö tämä kuva kertomaan että joskus on yritystä ollut?

Kuva

Kuva on klubin ratapäiviltä, missä ei tosiaan mitään ruuhkaa ollut. Yksi syy miksi perustin tämän topicin kun aattelin että joku muukin saattaa rata-ajosta ja auton virittelystä siihen olla kiinnostunut.

Tässä vielä video samaiselta ratapäivältä viime syksyltä

https://www.youtube.com/watch?v=EhMbjW-S20I

Tämän kevään ekalla botniaringin keikalla aika parani tuosta vielä sekunnin, lähinnä johtuen uusista (samanlaisista) renkaista. Silloin vielä ei ollut käytössä lisättyä camberia etupäässä, sikäli jos tuonne vielä tänä kesänä pääsee, on odotettavissa huomattava parannus aikaan. ylläolevan kuvan mutkassakin puskeminen on niin hirveää että siinä on vähänkään paremmalla pidolla säästettävissä varmaan toista sekuntia.

Kuten toisaalle kirjoitin, tarvitsisi auton etupään jousia edelleen jäykentää syystä että: Nykyisellä jousivakiolla etukulmat sukeltavat mutkissa niin syvälle, että ulkokaarteen etupyörän camber menee ihan päin h-vettiä. Tästä seuraa renkaan kulkeminen kyljellään jolloin pito on jotain ihan muuta kuin se voisi olla. Todennäköisesti myös takapään jousivakion kasvattaminen auttaisi jonkin verran, ei vaan ole hyvää kuvaa saatavilla mistä näkisi, että nostaako auto takapyörää kovasti jo nykysetupilla.

Ittellä on rakenteilla etutolpat ratakäyttöön, joihin tulee kynäjousi ja kierreholkki, jolloin jousivalikoima on lähes rajaton. Mihinkään älyttömiin jousivakioihin ei voi mennä kun autolla tarvis pystyä ajamaan muuallakin kuin vain radalla.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja nugge »

Videosta päätellen niin suurin ongelma on tehon puute...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Tuohon alusta prokkikseen.
Kyllä sitä etupäässä voi jäykiistää ihan kunnolla.
Liika jäykistäminen tappaa vetopitoa ekaks
Samoin sen vakaana jäykistäminen tappaa vetopitoa lukottomasta autossa.
joo vie Takomo ja sano et tee jäykemmät. ...hyvä neuvo sinänsä mutta pitäis vähän tietää mitä haluaa....eli paljon jäykemmät kuin orkkis . 250 kg sentillä riippuen tietty pituudesta vois aloittaa riippuen tuleeko apujousta ja jos tulee se sellanen ehkä 120 kg per cm sillallälailla et jousi menee just ja just putkella kun paino on päällä.
sitä etupäässä voi parantaa paljon jos rajoita takaapäin ulosjouston ihan minimiin.korkeintaa 1 cm ulos kun nostat perää...esim vaijerilla tai liinalla tosin tekee ajosta agressiivisempaa sitä takaisin akselia pitäis muutenkin muokata. Pitäisi saada camderia ja aurausta lisää myös taakse. Akselin vääntämään auttaa
Onko sulla aurausta vai haritusta edessä. Oletko yhtään mitannut renkaiden lämpöä ajon .jälkeen sisäreunasta keskeltä ja ulkoa. Kertoo tosi paljon pyörän kulmista
kirjoitan tapetilla ja tää korjaa jatkuvasti tätä kirjoitusta ihan päin person. ..
se etupään caster. ...Siirrä tukivartta eteenpäin. Auttaa pariin muuhunkin juttuun
terveisiä jari....muutama ratakierros saadilla ja Honballa takana
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

Neuvoja kaivataan. Etutolppien säädettävät yläpäät mistä?
Tossa on Genuinelta mutta ko niiden kanssa asiointi on nihkeetä ja hidasta. (lisäks myös kallista kun laittaavat kalleimmalla mahd. rahdilla tulemaan jos ei mainihe montaa kertaa asiasta ja silti jää rahdit tautisen kalliiksi)
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=804

Mites takana camber säädöt? Alustaksi tilattu Koni Sport Kit (vaivaset -35mm) ja puslat vaihtuu näillä näkymin uretaanisiksi. Taakse tulossa tupla vakaaja koska on niin rempula. Karmee toi OG9-3 vakio alusta. (itse ei ole vielä kerennyt/tarvinnut kurkkia alustaa)
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja nugge »

Eihän noi ole säädettävät.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

sport kitistä voi jäykkyyttä säätää, ei kuitenkaan korkeutta... Näin ainakin og9-3:ssa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja nugge »

Eiköhän tässä haettu sitä Camber säädettävyyttää tturku....
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

I stand corrected :D
Valistakaas tyhmää. Onkos alustasettejä, joissa olis pumpuissa/seteissä jo valmiina myös kulmien säädöt? Oon antanu itselleni ymmärtää että coilovereissa olis korkeuden säätö mutta onko niissä muutakin?
Ja anteeksi maalaisuuteni (asunhan kehä I ulkopuolella) :oops:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin