Turbomyssy

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja nugge »

"vähän" isompi
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
sabu79
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 04, 2014 18:00
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja sabu79 »

mitäs tästä "myssystä" on hyötyä?? :?
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

sabu79 kirjoitti:mitäs tästä "myssystä" on hyötyä?? :?
Ilmeisesti sen on tarkoitus vähentää konehuoneeseen tulevaa säteilylämpöä ja näin laskea konehuoneen lämpötilaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Mites toi vaikuttaa sit ite turboon? Kuumuuko se sit tavallista enemmän ja onko siitä käytännössä mitään haittaa sille ite turbolle? Konehuoneelle siitä toki on hyötyä kun pysyy viileempänä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Siihen en osaa antaa vastausta. Onhan ahtimella vesi ja öljynkierto joka jäähdyttää....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mitä nyt muilla foorumeilla kuiskitaan niin vesijäähdytys ahtimella pelastaa aika paljon..silloin ei laakerit ja pakopesä käy sinisenä..ja ei kait sitä ihan koko ajan tartte lappu lattiassa vetää..rata-ajot erikseen..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sabu79
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 04, 2014 18:00
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja sabu79 »

mut oon tossa 2.8 pannussa huomannut, että hohkaa pirun kauan lämpöä.. tänäänkin n.1,5h ajosta, kun avas pellin, niin se konepellin lämpösuoja on ihan kuuma, ja ahtimen ympäristö.. ei pysty kättä pitää kauaa niissä :D
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Sitten kun se öljy kiehuu siellä turbon sisällä, varsinkin kun monet helposti sammuttavat moottorin liian aikaisin, etenkin "poletuksen" jälkeen ja öljynvaihtovälit ovat liian piiiitkiä. Sitten ihmetellään kun öljysihti on tukkeessa ja kaikki mahdolliset pillit ja kanavat, vaikka huohotinpäivitys on tehty.
Punahehkuinen turbo + kiertämätön öljy = great sucksass
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ehkä väittäisin että normaali käyttäjälle tuosta myssystä ei ole mitään hyötyä..rata käytössä varmasti hyötyä kun vedetään pitkää siivua kovaa,niin ei sula johtosarjat ym herkät konehuoneesta. On noita näkynyt varikoilla autoissa sekä että..joillain on joillain ei..makuasia..
Katu-uskottavuus paranee ainakin esson baarissa kun on turbomyssy.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja HEV »

Marginaalinen hyöty tulee siitäkin, että pakokaasu pysyy kuumempana pakopesän läpi ja siis sisältää enemmän energiaa, josta luovuttaa suuremman osan turbiinille eikä pakopesän seinämän läpi ulos. Isompi vaikutus lienee pakosarjan eristämisellä, jolloin kaasu sisältää mahdollisimman paljon energiaa tullessaan pakopesään. Heti pakopesän jälkeen kaasun pitäisi taas jäähtyä mahdollisimman nopeasti, jotta se mahtuisi putkeen ja virtaisi helpommin ulos (tilavuus pienenee kaasujen tilanyhtälön mukaisesti), mutta olenpa nähnyt joskus eristettyjä down-pipejakin (?) - ehkä se konehuoneen lämpö on syy eikä hyötysuhde.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Noin periaatteessa myös katalysaattori lämpenee nopeammin ja toimii siten paremmin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja Keme »

HEV kirjoitti:ehkä se konehuoneen lämpö on syy eikä hyötysuhde.
Toisaalta onko sillä konehuoneen lämmölläkään käytännössä mitään vaikutusta mihinkään, jos ilmanputsarille tulee viileää ulkoilmaa. Ilman puristamisen jälkeen cooleri kuitenkin jäähdyttää ilmaa sen mitä pystyy. Coolerin jälkeinen putkisto+imusarja ei sitä kyllä kerkeä enää lämmittää käytännössä juuri mitään, koska sitä ilmaa liikkuu siellä putkistossa aika paljon.
jeeeeeee!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mulla on muistaakseni käyttämätön T3 myssy jouten jos joku kaipaa niin yv.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja ladis »

Ebaysta itse hommasin GT17 päälle T25 kokoisen myssyn. Sopi se mutta ehkä isompi olis parempi. Tai sit en vaan osannu asentaa :lol:
Itsellä turbo on niin lähellä konepeltiä(allekirjoituksen lada)että pelkäsin maalien palavan pois. Myös johtoja on lähistöllä. Toimii erityksenä hyvin, mutta pelti lämpenee vieläkin aika reilusti -> sateella huomaat kyllä kummalla puolella konehuonetta turbo on :lol:
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Turbomyssy

Viesti Kirjoittaja nugge »

Lada ja GT17 xD

Piristi päivää tämä tieto :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin