Nokka akselien /tasapainokselien kevennys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Nokka akselien /tasapainokselien kevennys

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Tuli mieleen että onko mitään hyötyä sorvata ylimääräistä ainetta nokka akselin nokkien "välialueelta" ainevahvuutta on aika paljon kuitenkin ,hyödyt olisi pyörivien massojen pienentäminen ,eli ei puututa nokkiin tai tasapainoakselin painoihin vain "ylimääräiset pois" onko kokemuksia aiheesta ?
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Nokka akselien /tasapainokselien kevennys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Helpompaa ja tehokkaampaa poistaa tasapainoakselit kokonaan.
jeeeeeee!
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Nokka akselien /tasapainokselien kevennys

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Se on totta ,mutta nokka akseleista saa pois melkeinpä 400 grammaa yhteensä vähennettyä ,siis alkuperäinen halkaisija nokkien välillä noin 24 mm sorvattuna kokoon 20mm paino vähenee noin 180g per akseli.
Siis onko järkeä ? ei välttämättä , mutta tällä haetaan tasaista käyntiä ja ylimääräisiä massoja pois
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nokka akselien /tasapainokselien kevennys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uskoisin että hyödyllisempiäkin paikkoja keventämiseen löytyy kuin nokka-akseli. On sen verran läheltä pyörimisakselia tuo 180 g vähennettävissä, että vaikutus lienee olematon. Pyörivien massojen vähentämisessä kun niitä ulompien kehien massoja kannattaa vähentää ennemmin kuin sisempien kehien.

Tasaista käyntiä varten ei kyllä yleensä kannata massoja vähentää, poislukien tietenkin tasapainotushommat. Mutta ne onkin yleensä hoidettu kohtuullisesti jo tehtaalla. Siksipä sen ylimääräisen pyörivän massan nimi on tasapainoakseli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Nokka akselien /tasapainokselien kevennys

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Kiitos vastauksesta ,tuo on järkeenkäypää .
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nokka akselien /tasapainokselien kevennys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sellainen tuli vielä mieleen, että rasitukset nokka-akselissa voi olla yllättävän kovia. En tuollaisen akselin lujuusopista paljoa ymmärrä, mutta ottaen huomioon nokka-akselin katkeamisesta potentiaalisesti aiheutuvan moottorituhon laajuuden, en olisi äkkiseltään ensimmäisenä ottamassa riskiä ohentamalla akselia mahdollisesti liikaa. Voi olla että varmuusvaraa on yllin kyllin, joku noita työkseen suunnitteleva voi kertoa lisää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin