2.2 TiD PSG16 softaaminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Tiettävästi Suomessa ei ole kukaan tarjonnut softapäivityksiä näihin PSG16-pumpullisiin TiD:eihin (paitsi Hirsch tietty), joten tuli hommattua tuollainen NG9-3 varta vasten softausmahdollisuuksien selvittelyä varten. Ongelma on nimenomaan ollut ohjelmointityökalun puute, joten lähdin aluksi selvittelemään, miten ohjelmointi onnistuisi. Pelkona persuksissa oli tietysti myös pumpun muuttaminen tiileksi epäonnistuneen ohjelmoinnin takia, sillä pumpun vaihto ei ole mikään pikku homma. :roll:

Pitkähkön taustatutkimuksen lopuksi päätin ostaa testipumpun pöydälle, koska ei viitsinyt riskeerata auton pumppua. GlobalTIS:n ja Techin kanssa aikani säädettyäni sain pumpun ohjelmointiprotokollat selville ja sain kehitettyä toimivan flashaysohjelman. Kaapelina tietysti vanha uskollinen Lawicel CANUSB Trionic-maailmasta.

Kuva

Ohjelmoinnin keskeyttämistä ja rikkinäisen binäärin lataamistakin tuli kokeiltua useasti, sillä Tech2 lataa aina rikkinäisen binäärin pumppuun (ei siis kannata kylmiltään lähteä autoon kokeilemaan SPS:ää Techillä). Virheellisen ohjelmointiyrityksen jälkeen pumppu menee kuitenkin palautusmoodiin, jossa pystyy kuitenkin aina käynnistämään latauksen uudestaan (jossa Tech2 myös epäonnistuu). Tosin tässä palautusmoodissa on pieniä eroja normaalimoodiin, joten tämäkin piti huomioida flashaysohjelmassa. Tämän jälkeen uskaltautuikin jo kokeilemaan flashaysta autossa ja hienostihan tuo toimi suoraan OBD-portista.

Flashaysojelman kehittämisen jälkeen piti alkaa tutustua varsinaisesti softan karttoihin. Parin viikon kuluessa alkoi niihinkin löytyä järkeä. Ensimmäisenä poistui EGR ohjelmallisesti ja sitten piti alkaa etsiä tehoja :D Dynossa ei ole (vielä) käyty, mutta kokeilin huvikseni PerfExpert-sovellusta Androidille. Tämä sovellus mittaa kiihtyvyyttä kännykän kiihtyvyysanturilla ja tekee laskennallisen teho- ja vääntöarvion kokonaismassasta, ilmanvastuskertoimesta ja välityssuhteista. Yllättävän uskottavia tuloksia sillä kyllä sai. Ajoin sekä vakiosoftalla että virisoftalla kolme mahdollisimman identtistä vetoa samalla tiepätkällä.

Vakiosoftalla (vain EGR poistettu ohjelmallisesti) kolmen vedon keskiarvo: 119,3 hv / 295,6 nm
Suurimmat tulokset vakiosoftalla: https://network.perfexpert-app.com/results/5kjWh8KvNF
Kuva

Tulokset ovat hämmästyttävän lähellä Saabin ilmoittamia arvoja 125 hv / 280 nm. :o

Virisoftalla kolmen vedon keskiarvo: 141,3 hv / 366,3 nm
Suurimmat tulokset virisoftalla: https://network.perfexpert-app.com/results/vLbBP7W2aj
Kuva

Oikeassa dynossahan vasta näkisi oikeat tehot/väännöt, mutta eiköhän noistakin voi alustavasti arvioida, missä suhteessa tehonlisäystä tuli esim. Hirschin lupaamaan 145 hv / 330 nm verrattuna. :)

Edit 29.4.2016:
Dynossa käyty. Tulos: 143 hv / 360 nm.
Kuva
Kuva

Edit 3.5.2016:
Softaus (stage 1 ja/tai EGR-disablointi) onnistuu nyt testatusti suoraan OBD-liittimestä kaikkiin PSG16-Saabeihin:
- NG9-3 2003-2004
- OG9-3 2001-2002
- OG9-5 2002-2005
Viimeksi muokannut JohnJocke, Ti Touko 03, 2016 12:10. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Hienoa! Varmasti saat kanssa saabisteilta softaus pyyntöjä tämän esittelyn kautta! :)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Peukkua !
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyvää työtä. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Mainiota!

Täällä ois kiinnostusta ainakin egr:n disablointiin. Voin tulla femman kanssa koekaniiniksi ;)
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mahtavaa :saab: henkistä Pioneerityötä :D

tämä avasi taas uuden ikkunan mahdollista 2 auton valintaa silmälläpitäen.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Iso peukku! JohnJocke:ltahan tämä ei ole edes ensimmäinen pioneerityösaavutus.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja karg »

Hieno juttu! Tolle on varmasti markkinoita!
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

17.8x komjaa! Toivotaan todella myös että käsittelyn sais tehtyä myös psg16 pumpulliselle kolkillekkin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hienoa paneutumista asiaan!! Onnittelut!!


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Kumarrus gurulle!

ps.
Tarviiko kukaan 130tkm ajettua pumppua vm-03?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Selvittelin lisää noita 9-5:n mahdollisuuksia, mutta valitettavasti heikolta näyttää tällä hetkellä. :| Vuosimallista 2004 alkaen pumpuissa on samankaltainen softa NG9-3:n kanssa eli mun flashaystyökalu toimii ja lataus onnistuu kyllä P-väylältä. Softan tarkistussummat ovat kuitenkin hieman erilaiset NG9-3:n kanssa, joten en pysty softaan mitään muutoksia tekemään.

Lisäksi vuosimallista 2004 alaspäin femman pumpuissa on samantyyppinen softa OG9-3:n kanssa. Näissä pumpuissa on erilainen bootloader, joten en voi tuota softaa edes kokeeksi ladata omaan NG-kolkin testipumppuun. Näin ollen ei ole tietoa, onnistuuko flashaaminen samoilla keinoilla, vai tarviiko näissä käyttää CAN-väylän sijaan K-väylää. Lisäksi näissäkin on vielä erilainen tarkistussumma, mutta tosin vaikuttaisi yksinkertaisemmalta kuin tuossa uudemmassa softatyypissä (RSA näyttäisi puuttuvan).

Tarkistussummaan näyttäisi olevan kaupallinen valmis ratkaisu tarjolla, mikäli omistaa aidon täysversion WinOls:ista: https://www.evc.de/en/product/ols/plugi ... ame=OLS279

Ainakin siellä väitetään Saabin checksumien onnistuvan. Ei tuosta tosin voi päätellä onnistuvatko kaikki Saabit... Joka tapauksessa WinOls:ia myydään pelkästään yrityksille ja hintalappuakin on sen verran, ettei harrastelijan kannata :?

- Eli femmat alkaen vm. 2004 onnistuisivat flashayksen puolesta, mutta tarkistussumma puuttuu.
- Vm. 2003 ja vanhemmista ei ole vielä tietoa flashaysprotokollan sopivuudesta, mutta tästäkin puuttuu tarkistussumma. OG9-3:n tilanne on sama ja epäilen että näissä on keskenään flashayksen kannalta yhteensopiva softa.

Tarkistussummia voisi toki reversoida disassemblysta, mutta se on kyllä hyvin työlästä ja puuduttavaa hommaa. Sattuisko kellään olla WinOls:in aitoa täysversiota? :wink:

Mikäli klubilaisilla olisi kiinnostusta OG9-3/vanhemman femman pumpun flashaamiseen, niin sen tutkimista varten tarvisin ylimääräisen pumpun pöydälle. Jos jollakulla on sellainen, niin voi tarjota tutkimuskäyttöön (saa olla muuten rikkinäinen, kunhan ECU herää henkiin).
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Checksum-hommiin löytynee apua täältä kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Hienoa! Voitaisiin siis keskittyä tutkimaan mielummin noita vanhojen pumppujen flashaamista kuin tarkistussummia.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Pikku päivitys tähän, eli WinOls:in originaali checksum-tunnistuspalvelukaan ei kyllä tunnista noita Saabin binääreitä, joten ei ole varmuutta osaisiko tuo maksullinen lisenssikään niitä.

Sain kuitenkin tuon 9-5 2004/2005 softan checksumin korjattua samalla tavalla kuin NG9-3:ssa (käyttämällä pikku kikkaa). Näin ollen 2004/2005 femmojen softaus pitäisi nyt myös onnistua :D

OG9-3 ja vanhempien femmojen osalta on vanhempi pumppu hankinnassa, joten niiden tutkiminen on vielä työn alla. :wink:
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Vastaa Viestiin