Pinnapultin irroitus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Pinnapultin irroitus

Viesti Kirjoittaja Keme »

Joskus tälläkin foorumilla oli juttua kanteen katkenneen pakosarjan pinnapultin poistosta. Ihan kostoks kokeilin, että miten vaikeeta se ny sit oikeestaan onkaan.

Kuva
Pinnapultti on katkennut 4.5mm tason alapuolelle.

Kuva
MIGillä isohkolla virralla ja hyvällä fiiliksellä nööli päälle, että hitsi on yli kansitason.

Kuva
Unohtui ottaa kuva, nöölin päälle hitsatusta M8 prikasta. Sen päälle hitsasin sitten M12 mutterin. Suhautin sitten WD40 prikan ja kannen saumaan. Jäähdytti ehkä vähän pinnapulttia ja kenties WD40 myös imeytyi hieman pinnapultin jenkoihin.

Kuva
Eikä tarvinu kummosesti vääntää, niin sehän lähti aukeemaan.

Kuva
Ja sitten se pinnapultinperkele olikin jo irti. Helppoa ja vaivatonta operointia eikä vaatinut mitään kummempia noituuksia. Samallaillahan toi onnistus vaikka kansi olisi kiinni autossa. Pitäisi vaan irrottaa ohjaustehostimen jalka pois edestä.
jeeeeeee!
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pinnapultin irroitus

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Kysynpä tässä, että miten porukalla on irronnut downpipen mutterit ja pinnapultit?
9³SS Turbo X '08

-Janne
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pinnapultin irroitus

Viesti Kirjoittaja puu »

Harvemmin niitä kai tarvitsee ihan porukalla irrotella.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pinnapultin irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Minä oon irrottanu jonkun pakosarjanpultin , poraamalla keskelle katkennutta pinnapulttia kobolttiterällä reijän ja siihen sellanen kohtuullisen laadukas vastakierretappi. Vastakierretappia kiertämällä vasemmalle , pitäs lähtee aika hyvästi. Itellä on itävaltalainen sarja joka on ostettu motonetista . Halvimmissa tapeissa on liian pehmeät kärjet ,sekä kartio väärä . Niillä ei saa mitään aikaan. Se on tapa jos ei ole hitsivehkeitä , tuo vastakierretappisarja ja vaikka wd40 tms sumuöljyä :). Kemen tapakin kyllä on hyvä :).
900S(T5.5) M1991(KR)
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Pinnapultin irroitus

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

jjasco kirjoitti:Kysynpä tässä, että miten porukalla on irronnut downpipen mutterit ja pinnapultit?

...on ne irronnu. Ellei peruskonstilla (2 mutteria lukittuneina) niin sitte tolla em. Migliimakonstilla. Sillä erolla että mutterista porattiin kierre pois niin että pyörii vapaasti pinnapultissa, ja sit mikkiliimaa perään. Jo vain lähtee. Voihan siinä WD tä kin käyttää. Enempi toi helpompi osa pultin takasin ruuvaus tuotti haastetta. Auttaskohan joku rasva sit uudessa pultissa jatkossa irrottelua ja kiinittelyä, ite testailin kuparitahnaa..?

Keinojen loputtua jää konstit..
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Vastaa Viestiin